Hajtman Ágnes
Élet
a nagyvárosban
Képzeljük el azt az ideális helyzetet,
hogy a környezeti nevelés már óvodás kortól magas színvonalú, tehát
a gyerekek kezdettől fogva tisztában vannak a felelősségükkel. Milyen
lenne akkor a város?
Milyen is az élet egy nagyvárosban?
Konrad Lorenz A civilizált emberiség nyolc halálos bűne című
könyvében írja, hogy amikor amerikai barátai, akik ritkán lakott vidékről
érkeztek, észrevették, hogy a váratlanul megszólaló csengő milyen ingerültséget
vált ki belőle, teljesen megbotránkoztak. Egyszerűen nem értették, hogyan
lehetséges nem örülni egy hívatlan vendégnek. Az általános barátságtalanság
egyenesen arányos a település népsűrűségével, állítja Lorenz.
Sűrűn lakott Budapestünkön
nem nagyon szeretjük a váratlan vendégeket. Amióta bárkinek lehet telefonja,
különösen nehezen tűrjük, ha valaki beállít anélkül, hogy előre megbeszéltük
volna. Kevés barátunk, rokonunk van, aki tényleg bármikor jöhet. Vidéki
városokban is elkezdődtek már a "gyere bármikor, de telefonálj előtte!"
kezdetű hárítási folyamatok. Embertársaink iránti felebaráti szeretetünk
elveszett, de legalábbis rejtőzik.
Érettségi találkozónkon,
amikor már túlvoltunk a szokásos kiből mi lett, hány gyereke van stb.
részen, az egyik lány azt kérdezte váratlanul: "És mondd, hány olyan
barátod van, akivel rendszeresen össze is jársz?" A megkérdezett az
első meglepődés után bevallotta, hogy egy sincs. Azután sorban, a többiek
is gondolkodni kezdtek, és hasonló válaszokat adtak. Hogy is van ez?
Harminc, úgymond sikeres ember ül az asztal körül, természetesen rengeteg
kapcsolatuk van, járnak társaságba, vendégeket is hívnak magukhoz, aktívan
töltik a szabadidejüket, kívülről nézve tehát minden rendben van. És
mégis, a lelkünk fázik rettenetesen. Egy réges-régi Élet és Tudományban
találtam Donáth Blanka cikkét Szombat esti összejöveteleinkről címmel,
1970-ből. Azon kesereg, hogy járnak ugyan társaságba az emberek, de
ezek csak formális találkozások, szellemi, lelki táplálékot nem adnak,
pedig nagy szükség lenne rá. Azóta már az ilyenfajta udvariassági látogatások
is kiveszőfélben vannak. Saját lakásában, saját tévéjét bámulva kesereg
az emberfia, hogy milyen egyedül van. Ráadásul még ez a város is elviselhetetlen.
És ha tényleg nem bírjuk
már elviselni a zajt, a bűzt, a rossz közbiztonságot - vagy ki tudja
mit - a városban, és ha megengedhetjük magunknak, hogy a kertvárosba
költözzünk, hát persze hogy megtesszük. A munkahelyünk viszont - természetesen
- a városban marad, bejárunk tehát naponta. Autóval természetesen, hiszen
a tömegközlekedés a város külső részeiben különösen botrányos. Ha megengedhetjük
magunknak, külön autóval közlekedik minden jogosítvánnyal rendelkező
családtag. A vadonatúj lakóparkok, vagy a régi Budapestet övező falvak
kertvárossá alakult részének autófolyama azon az úthálózaton próbál
bejutni a belvárosba, amely közel száz éve változatlan. A környezetvédők
régóta hangoztatják, hogy az újabb útépítés csak újabb forgalmat jelent,
a helyzetet tehát nem oldja meg, hanem csak tovább fokozza a gondokat,
mégis ezek a nézetek nem tudnak bekerülni a köztudatba.
Túl sok érdeket sért annak
hangoztatása, hogy nem csak jogaink, hanem kötelességeink is vannak.
Ember voltunkból adódó kötelességünk lenne meghagyni az élet lehetőségét
az utódainknak. Méghozzá olyan feltételeket kellene hogy rájuk hagyjunk,
amelyek között élni is lehet, nemcsak túlélni. Ehhez elsősorban tudás
kellene. Képzeljük el azt az ideális helyzetet, hogy a környezeti nevelés
már óvodás kortól magas színvonalú - minden intézményben - tehát a gyerekek
kezdettől fogva tisztában vannak a felelősségükkel. Milyen lenne akkor
a város?
A gondolkodj globálisan,
cselekedj lokálisan jelszót Gadó György Pál így magyarította: Legyen
gondod a világra, és láss munkához otthon!
Nézzünk körül, mi változik,
ha munkálkodunk, mire vagyunk képesek egyedül és másokkal összefogva?
Egy régi példabeszéd szerint, egy óriási teremben sok éhes ember tolong,
van bőven ennivaló, mégis éheznek. Mindnek kezében akkora kanál, mint
ő maga, és hiába meri tele, nem tudja a szájához vinni, így éhen marad.
Ez a pokol. És milyen a mennyország? Az óriási teremben ugyanúgy nem
tudja saját szájához vinni a kanalat senki, csak itt egymást etetik
a kanalukkal. A hétköznapok persze nem ilyenek.
Kányádi Sándor - 1965-ben
- Villanyhuzalok, víz- és gázcsövek című versében írja:
Fénnyel áraszt, fürdet és
melegít,
s redukálja bennem az emberit.
Szolgává tesz uram: a Kényelem,
bilincsbe ver, bilincse:
félelem,
Mert mi lesz, hogyha a harmadik
emeletről egyszer csak megszökik
az áram, a víz, a gáz? -
... |
Mit kezdenénk mi, budapestiek,
ha egyszer csak nem lenne áram, nem lenne víz és gáz, no meg távhő sem?
Engedtessék meg nekem, hogy
elsősorban Budapestről beszéljek. Az agglomerációval együtt értett területen
él Magyarország összlakosságának több mint egynegyede. Egy vízfej, melyben
az összes világvárosi gond tanulmányozható, ha higgadtan végiggondoljuk,
egyáltalán nem lakható, mégis lakjuk. Azt mondjuk, lakótelepen nem lehet
élni, mégis sokan élnek ott. Azt mondjuk, ennyi vagy annyi pillanatnyilag
az egy főre jutó létminimum, ennél kevesebből nem lehet élni, mégis sokan
élnek annyiból. A legtöbbünk számára nincs valódi választási lehetőség,
olyan ez, mint a röghöz kötöttség. A változtatás minimum családfüggő, ezért
is eléggé valószínű, hogy maradunk ott, ahol most lakunk.
Abban a házban lakom, ahol
Babits is élt. Nyugodt vidék lehetett akkoriban a Vérmező, csak Auguszta
főhercegasszony lovagolt itt reggelente, ezt Török Sándor visszaemlékezéséből
tudom (Egy kis kertet szerettem volna, Magvető Bp. 1979). Ugyanő írja:
"Pihenés volna megcsinálni a budapesti albumot. Egy nagy képeskönyvet a
fővárosról: mi látszik számomra itt meg ott, ahol az arról emléktelen lélek
számára nincsen semmi." Hat évig élt még, megjelent még egy visszaemlékezése,
de ez az album nem készült el. Az alábbi pár sor arról a részről szól,
amit az erkélyről látok. "Egymást adogatják a képek... ha a Vérmező mellett
elmegyek - a békés liget s lent a metróépítkezés... egy remek tévéinterjúban
a metróépítkezést vezető főmérnök mondta: az emberek valahogy, mintegy
tudat alatt, irtóznak a föld alá menni. A metrónak olyanná kell épülnie,
olyan anyagból és olyan formákból, hogy tisztaságot leheljen, s a biztonság
és erő érzetét keltse fel. Ez sikerült, ilyen a metró." Semmi okunk feltételezni,
hogy viccelt, ezt a folytatás is erősíti: "de én emlékszem rá - nem is
emlékszem, még elevenen benne vagyok -, hogy hogyan hordtuk mi, budaiak,
a szétvert házak törmelékét ide a Vérmezőre. Nem marokkal, nem kosárral,
végül már vagonokkal, síneken, vonatszámra, hetekig a téglát, cserepet,
házassági évfordulói ezüstcsokrot, faragott keretes tükröt, egyszóval az
otthonokat, az emberek otthonát. Ezek között megy a metró, fölötte virágok
és gyerekek." És nekünk, környéken lakóknak mit jelent a metró, milyennek
látjuk a Vérmezőt? Ha sétálunk a parkban, feltűnik, hogy milyen sok a kéttörzsű
fa. A talaj felett nem sokkal kettéágazik két önálló törzsre, melyek külön-külön
nevelnek lombkoronát. Az öregek még tudják miért, a háború után parkosítás
kezdődött, ötvenhatra már cseperedtek a fák, aztán a forradalom alatt jónéhány
sorozatot kaptak a várból. Túlélték, így. A háború előtt nemigen volt itt
fa, ezért is próbálkoznak újra meg újra az "építők", hogy milyen jó nagy
mélygarázst lehetne ide építeni, hiszen ez nem érték, a fák még ötvenévesek
sincsenek. A lakosság meg tiltakozik, itt sikerrel.
A közelben közben felépült
a "Mammut", s a magyar helyesírásnak is fittyet hányva terpeszkedik. Megnyitása
után legott bezárt mindkét könyvesbolt a környéken, vagy ebben vásárolunk,
vagy sehol. A közvéleménykutatások egybehangzóan állítják, hogy a legalább
érettségivel rendelkező 20 és 45 év közötti nők azok, akik a bevásárlóközpontokat
leginkább előnyösnek tartják. Még mielőtt fensőbbséges megvetéssel mosolyogni
kezdünk, tegyük mellé azt a másik statisztikát, hogy ugyanez a korosztály
tölti a legtöbb időt a háztartásban - igen gyakran pénzkereső munka mellett
- természetesen. Vagyunk még jó néhányan, akik olyan háztartást vezetünk,
ahol van főtt étel, házi sütemény, lekvár, befőtt. Egyáltalán nem mindegy,
hogy a hozzávalók milyen nehézségek árán és mennyiért jutnak el a konyhánkba.
Kellő előzetes ismeret nélkül, vagy éppen a félrevezetések hatására elég
könnyű elhinni, hogy a "bevásárlóközpontoké a jövő".
A jó környezeti nevelés
lenne a kulcsa a hosszú távú megoldásnak. Ehhez persze a pedagógusképzésben
is változtatásokra lenne szükség. Ha azonnal elkezdjük, mire az első halvány
eredmények látszani kezdenek, legalább tíz év eltelik. Közben persze a
körülmények folyamatosan romlanak. Ehhez képest pillanatnyilag még azt
sem tudjuk, hogy a környezetvédelem és a természetvédelem alárendelt vagy
mellérendelt fogalmak-e. Mindkét tábornak bőven vannak szószólói, néha
kígyót-békát kiabálnak egymásra, de a konszenzusnak még a körvonalai sem
látszanak. Kérdés, kell-e egyáltalán. Talán elég lenne, ha mindenki jól
végezné a dolgát. Csakhogy tudunk-e jól tevékenykedni tudatlanul. Persze
vannak hályogkovácsok, de baj lenne, ha mindenki azt képzelné magáról,
hogy képes hályogot operálni.
Aronson szerint hiába
a tudás, hiába tudjuk, hogy mi lenne a helyes viselkedés, mégsem azt tesszük,
hanem azt, ami kényelmes nekünk, de ha valakinek sikerül ezzel minket szembesíteni
- vagyis hogy vizet prédikálunk és bort iszunk -, akkor változik a viselkedésünk.
Ha szembesülünk álszentségünkkel, elszégyelljük magunkat, és az hat a cselekedeteinkre.
A másik gond, hogy mindennapjainkban
eléggé konzervatívak vagyunk. Megszoktunk valamilyen életmódot, amelyen
nem szívesen változtatunk. Meggyőzni azokat a legkönnyebb, akik csak egy
kicsit gondolnak mást, mint mi - apró változtatást kell csak tenniük -
, illetve ritkán azokat, akik teljesen másképp gondolkodnak - 180 fokos
változtatást kell tehát tenniük. A legnagyobb szalonnapusztító lesz a legdogmatikusabb
vegetáriánus.
A környezetvédők közepes
változtatást szeretnének elérni - mindenkinél. Hozzátéve, hogy a saját
házunk táján is van mit söpörni. Láss munkához otthon! Saját házunk táján
úgy megy minden, ahogy elvárjuk másoktól? A környezetvédő: Kasszandra,
hiszen látja a sötét jövőt, de senki sem hisz neki. Ugyanakkor reménykedik
is, hogy a jövő talán mégsem lesz olyan sötét, hogy sikerül olyan életteret
hagynunk unokáinknak, amiben élni is lehet, nemcsak túlélni.
A hetvenes évek végén keletkezett
Gorbovszkij 2000-ben és azután című műve, amelyben így ír: "Ma a környezetszennyezés
a városlakó életét mintegy 10%-kal rövidíti meg. És 2000-ben? A nagyvárosi
életfeltételek arra késztetik az embereket, hogy - ha csak mód van rá -
elhagyják a várost... A jómódúak már nem a város központjában, hanem a
peremvidéken keresnek lakást, ott, ahol a város már összeér a természettel.
A városközpont, mely valamikor a legelegánsabb, legfelkapottabb hely volt,
ma egyre inkább a szegények negyedévé válik, vagyis azzá, ami egykor a
város pereme volt." Nyugodtan mondhatjuk, ismerve a helyzetet, hogy ez
a jövőkép még inkább túl optimista volt. Ugyancsak Gorbovszkij mondja,
hogy 2000-re az esőerdők gyakorlatilag eltűnnek, az ember már 1985-ben
a Marsra lép, és a közeli bolygókon 1990-től állandó állomások lesznek.
Mit kezdjünk hát a mai jóslatokkal? Ha a legoptimistábbat nézzük, akkor
szinte semmi baj sincs. Ha a legpesszimistábbat, akkor semmi remény sincs.
A világ sok részén egyre
többen érzik, hogy tenni kellene - együtt - valamit, hogy ez a fogyasztói
társadalomnak nevezett rémálom a bolygó biztos pusztulásához vezet, de
előtte még nagyon rossz lesz azoknak, akik akkor élnek. Előszeretettel
idézzük a "Ha kivágtad az utolsó..." kezdetű indián mondást, most inkább
Szabó Lőrincet idézem (Az arany várban, 1938):
Az Úr haragja sujt reánk,
tanulj tőlünk és szállj
magadba,
kincseket gyűjtöttünk halomra,
de volt valami nagy hibánk
s most itt az ínség: aranyunk
nem tud már megmenteni minket,
lisztté őröltük gyöngyeinket
s megettük s most éhen halunk. |
Konrad Lorenz öregkorában
azt mondta, hogy látja azokat a fiatalokat, akik majd jó irányba forgatják
a világot. Én mint középkorú még nem látom, de már remélem, hogy vannak
ilyen fiatalok nagy számban, hiszen más reményünk nincsen.
* * *
Istenem, adj erőt, hogy
elviseljem a megváltoztathatatlant,
Adj bátorságot, hogy megváltoztassam
a változtathatót,
és adj bölcsességet, nehogy
összekeverjem a kettőt! |
|