Zelnik József
A mindenség
temploma
Vélhetőleg nincs olyan nap
ma a világon, hogy ne rendeznének valahol konferenciát a két divatos téma,
az információ és az ökológia gondolatkörében. Nem is lenne ezekkel a tanácskozásokkal
baj, ha nem lenne az embernek az az érzése, hogy már a farka csóválja a
kutyát, természetesen egy szellemi farok egy szellemi kutyát. Tudom, konferencia-megnyitóként
nem illik igazán kikezdeni a tanácskozást mint műfajt, de az még inkább
kínos, hogy nem beszélünk arról, hogy mit ér a sok tanácskozásunk, s főleg
mit érnek az ökológiai gondolatkör területén mozgó eszmefuttatásaink. Már
régóta úgy vélem, hogy az ökológiai narratívát - hadd mondjam ilyen fontoskodva
- átszőtte a prédikáció és a szellemi pedikáció.
Ökológiai prédikáción azt
értem, amikor ökoprédikátorok bőbeszédű kenetteljességgel hirdetik az egy
igaz ökoevangéliumot. Beszédeik, írásaik koreográfiája részben ószövetségi,
amennyiben jeremiádákat zengenek a világ állapotáról, részben Quise herceg
ügynökének, Nostradamusnak a technikájával manipulálnak, apokaliptikus
jóslatokkal fenyegetőznek, és ezzel pszichikai dermedtséget okoznak. Mint
nagy mesterük, ők is túllépnek azon a csekélységen, hogy eredeti elképzelés
szerint az apokalipszis eredménye a gonosz és hívei hatalmának végső megtörése.
Így az ökoapokalipszis sem lehet más, mint az ökogonosz hatalmának végső
megtörése, ami azért nem olyan rossz hír. Az ökoprédikáció legveszélyesebb
formája pedig az, amikor a napi politikai szférában manipulál, visszaélve
az emberek olykor nosztalgikus, olykor valós természetszeretetével. Ebben
a formájában közbűntényessé is válhat, amennyiben az ökofrazeológiát egymással
harcoló környezetszennyező multik érdekében működteti.
A másik veszélyes jelenség
a szellemi pedikáció.
A pedikáció az ókori Rómában
egy eléggé kínos megszégyenítési aktus volt, ami nem állt másból - eufemisztikusan
fogalmazva -, mint egy férfi hátsó alfelének nemi megalázásából. A szellemi
pedikáció a globalizációs szótár kulcsszavain és médianyomulásán keresztül
valósul meg, s nem egyéb, mint világunk legfontosabb ügyeinek ön- és közámító
kifordítása egy állandó hazugság által. Foglalkozunk-e eleget azzal a kérdéssel,
hogy ez a szellemi erőszak az ökológiai gondolat legszentebb névadó középpontját,
az oikoszt - háztartás, ház, haza, úgy mint az emberiség hazája is - állandóan
támadja?
Átláthatóvá tesszük-e, hogy
itt az emberi identitás, az emberi jelenség felszámolására, átkódolására
irányuló tevékenység zajlik a másság terrorján keresztül? Az ökológiai
gondolat képviselői hol és hogyan foglalnak ebben az ügyben állást? Mernek-e
egyáltalán határozott véleményt mondani, vagy csak lebzselnek a New Age
gondolati rózsaszínje és az ortodox tudományosság szürke unalma között?
El merjük-e kezdeni világunk valódi szanálását, gyógyítását? Meg merjük-e
ehhez nevezni, hogy milyen szellemi bűnök, őspatkányként terjesztett szellemi
kórok, ideológiák, minták, hamis mítoszok okozzák bolygónk krízisét? Nem
kellene-e új kályhától elindulni? Természetesen ebben az esetben az ökofilozofálás
már nem lenne egy kényelmes mítosz. Talán rájönnénk, hogy nincs "kívülálló"
megfigyelő szerep a világban, hogy az ember nem par excellence antinaturális
lény, vagy csak akkor, ha a natúrát materialista módon határozzuk meg.
Talán akkor fel kellene vállalnunk azt az antropocentrikusnak tűnő felelősséget,
hogy az ember a világegyetem rejtett szívében él, ahogy azt Brian Swimme
véli.
Természetesen ebből az következne,
hogy az ember, a szemlélő van a mindenség közepén, ha nem is a fizikai
világmindenség, hanem a lelki szellemi közepén. Bár a kvantumelmélet által
megközelített világban szétválasztható-e még anyag és lélek? Mintha ismét
megszenteltté akarna válni a világ?
Így az ökológiai válság,
s a nyomában fölébredő ökológiai gondolat csak egy eltanulási folyamat,
ami nem másról szól, mint az ünnep helyreállításáról a mindenség templomában,
a Földön.
Tisztelt tanácskozás! Ez
az, amiről beszéltem, hogy a legveszélyesebb az ökológiai prédikáció. Ne
is hagyják, hogy provokáljam tovább a tisztelt jelenlévőket, akik fontos
dolgokról kívánnak itt eszmét cserélni, s nálam sokkal jobban tudják, hogy
az a legfontosabb kérdés, hogy végül is jól, pontosabban a helyén érzi-e
magát és másokat az önmagára, s így Istenre ismert elme ebben a földi létben
és ebben a majom testben. |