Az ipari kor gyógyászatától
az információ korának egészséggondozásáig

A hatékony CHI (Consumer Health Informatics = Felhasználói Egészségügyi Információ) rendszerek támogatásával az egészségi problémával küzdő egyén képes leküzdeni a nehézségeket az itt mellékelt egészséggondozási "rendszertérképnek" megfelelő legmagasabb szinten.
Egyéni egészséggondozás. Mikor valaki először szembesül egy betegséggel vagy problémával, először megpróbálja saját erőből megelőzni, diagnosztizálni, legyőzni és/vagy kezelni azt. A legtöbb esetben sikerrel.
A barátok és a család. Ha az egyéni egészséggondozás nem hozza meg a kellő hatást, az emberek a családhoz, a barátokhoz és szomszédokhoz fordulnak tanácsért, információért és támogatásért. Jelentős további támogatás valósul meg ezen a szinten, mivel sok rászoruló bátorítást kap, hogy ne csak az egészséggondozás felhasználóját, hanem kulcsfontosságú támogatóját lássa önmagában.
Önsegítő csoportok és hálózatok. Mikor a fent vázolt segítség már nem elegendő, az emberek tapasztalt önsegítőkhöz, kölcsönös segítséget nyújtó hálózatokhoz és "természetes segítőkhöz" fordulnak.
A hivatásos egészségügyi dolgozók mint szolgáltatók. Sok felesleges rendelőbe járás adódik abból, hogy a felhasználók nem juthatnak tanácshoz vagy információhoz telefonon vagy e-mailen keresztül. A rászorulók és a hivatásosok közötti elektronikus kommunikáció sok költséget megtakarít, miközben javítja az egészségügyi ellátást. A hivatásos egészségügyi dolgozók félretehetnék "hatósági" szerepüket, és működhetnének tanácsadóként, szolgáltatóként és az önsegítők támogatójaként. Feltételezhetnék, hogy bár a szakmai konzultáció is szükséges, az ügyfelek képesek önerőből úrrá lenni a legtöbb egészségügyi probléma szinte minden aspektusán. A jogi felelősség kérdésének megoldása sokkal kellemesebbé tenné ezt a szerepet a hivatásos egészségügyi dolgozók számára.
Hivatásos egészségügyi dolgozók mint partnerek. Komoly vagy krónikus problémák igényelhetik a páciens, a család és a hivatásos egészségügyi dolgozók alkalmi vagy rendszeres kapcsolattartását. Ez a telefonos vagy elektronikus kapcsolat és/vagy a klinikai, otthoni, vagy kórházi kapcsolattartás valamilyen kombinációja lehet.
Hivatásos egészségügyi dolgozók mint hatóság. Sürgősségi ellátásban, amikor a segítségre szoruló személy eszméletlen, vagy nincs döntéshozó képessége birtokában, vagy olyan esetekben, mikor az ügyfél csúcstechnológiát igénylő beavatkozás mellett dönt, a rászoruló felkérhet hivatásos egészségügyi dolgozókat, hogy a kulcsfontosságú gyógyászati döntést meghozzák -- legalábbis ideiglenesen. 
Fordította: Tolnay Katalin 
Forrás: The Millennium Whole Earth Catalog 
(San Francisco, Harper; 1994, p. 170 )