Suryodaya -- Napfelkelte
A természetes egészség titkai
Az
angliai Suffolkban van egy természetgyógyászati központ, ahol önmagunkra
találhatunk, vagy meglelhetjük új énünket, ahol különféle terápiákat
alkalmaznak, s meditálni is lehet. A meditációhoz pedig hozzátartozik
a tánc, az éneklés, a nevetés és a beszélgetés is.
-- Visszahozzuk önmagunkat,
teret biztosítunk, ahol valóban jelen lehetünk -- mondja Caroline Alicea
Harwood Jones, igazgató. Ez a fajta gyógyítás nagyon sokféle
lehet: kinek mire van éppen szüksége. Van úgynevezett lebegő tartályunk
és za-zen körünk is, amelyek összpontosító energiát adnak.
-- És van egy gyönyörű kertjük
is.
-- Ahol a kertészkedésen, biogazdálkodáson
kívül főzőtanfolyamokat is szervezünk. Igyekszünk egészségesebb bioételeket
készíteni. Tudja, az élet a szíven és a szereteten át áramlik. Ha egy
édesanya ételt készít a családjának, remélhetőleg szeretettel teszi,
és persze friss alapanyagokat használ fel. Ez már önmagában gyógyítás!
Része a természetes gyógyászatnak. Erre van szükségük a gyerekeknek,
nemcsak gyorsétkezdékre meg a televízióra. Az élet alapjában véve olyan
egyszerű, mi
viszont túlbonyolítjuk. A ránk nehezedő elvárások miatt egyszerűen elfelejtjük,
kik is vagyunk valójában. Szervezetünk önkéntesekből álló, jótékonysági
szervezet. Mindannyian ingyen dolgozunk itt, naponta öt-hat órát. Cserében
nem kell fizetnünk az ellátásért, és e csodálatos természetes környezetben
élhetünk, gazdálkodhatunk. Két jelentős támogatónk is van: Yehudi Menuhin
és Sir Nicholas Pearson.
-- Kik jöhetnek ide -- gyógyulni?
-- A központ vezetője, doktor
Shyam Singha igyekszik azoknak helyet biztosítani, akiknek gyógyulásához,
fejlődéséhez tér kell, akiknek meditációra, törődésre, szeretetre van szükségük.
Az ember időnként olyan elveszettnek érzi magát! Itt megtalálhatja önmagát.
Ebben segít doktor Shyam.
SHYAM SINGHA, orvos
-- Az Ön által alkalmazott
alternatív, természetes gyógyászat ma még újdonságnak számít, holott
több ezer éves hagyományai vannak. Hogyan alakította
ki, fejlesztette tovább kezelési módszerét?
-- 1955-ben kezdődött.
Csontkovácsnak tanultam Angliában, majd elutaztam Indiába, Hongkongba,
Japánba és Kínába, ahol a különféle módon, diétával, akupunktúrával,
meditációval, befelé fordulással gyógyító emberek módszereit igyekeztem
ellesni. Testünknek öngyógyító képessége van, ha lehetővé teszik számára
ezt az öngyógyítási folyamatot.
Ezzel szemben a nyugati orvoslás kizárólag a baktériumok antibiotikumokkal
történő elpusztításával foglalkozik. Ma, ha valaki kórházba kerül, könnyen
előfordulhat, hogy másfajta fertőzéssel jön ki onnan, mint amivel bement.
A baktériumok és a fertőzések módosulnak, ellenállókká válnak. Ahelyett,
hogy "megengednénk" a testünknek, hogy egyensúlyt alakítson ki és megszabaduljon
a betolakodóktól, megpróbáljuk megölni e betolakodókat. És ezzel az
öldökléssel a szöveteket is pusztítjuk.
-- Hogyan állította össze
azokat az ételeket, amelyeknek gyógyító hatása
van?
-- Bármit adok is valakinek, azt
először én magam próbálom ki. Ha valakinek koplalást írok elő, előtte
én is koplalok, hogy tudjam, mik e koplalás következményei. Ha valakinek
ételek fogyasztását javasolom, ezt soha nem könyvből teszem. Bizonyos
értelemben jobb szakács vagyok, mint orvos, pontosan ismerem az ételek
tulajdonságait és hatásait. Nyugaton csupán háromféle ízt ismernek:
a sósat, az édeset és a savanyút. Ezzel szemben keleten az előbbieken
kívül létezik csípős, keserű,
fanyar, rothadt és erős íz is. És mindegyik más-más szervre van hatással.
Az étkezés egyensúlya esetén valamennyi szervünk megkapja a szükséges
tápanyagokat, s ezt követően visszaállítható e szervek megfelelő funkciója.
Ha valaki eljön hozzám, és azt mondja: lumbágója van, nem a lumbágót
kezelem, hanem a személyt, aki e betegségben szenved. Mindig azt vizsgálom,
miért alakult ki valakinél a cukorbetegség. Ha folyamatosan adagoljuk
az inzulint, az egyik tünet ugyan megszűnik, ám egy másik lép a helyébe.
Azért, mert a betegség kialakulásának okát nem szüntettük meg. Pedig
az ok a legalapvetőbb kérdés.
-- Rákos betegek esetében
is sikerült eredményt elérnie?
-- Csak akkor, ha az illető
a betegség korai stádiumában keresett fel, még nem kapott kemoterápiás
kezelést, és nem fél. A "rák" szó már önmagában is ijesztő. Mi pedig
felcímkézzük magunkat, és tagjává válunk az "Egyesületnek". Csapdába
kerülünk, amelyből képtelenek vagyunk kimászni. Csupán az azonos területen
dolgozó szakorvosokkal van kapcsolatunk.
Aztán ott a másik csapda, a kor csapdája. Ha valaki elmegy az orvoshoz
azzal, hogy fáj a térde, az orvos első kérdése az: hány éves a beteg.
Látja, megint csak be vagyunk skatulyázva. Ahhoz, hogy egészségesek
legyünk, ki kell törnünk e skatulyákból. Ehhez pedig nem
kellenek tabletták. Iránymutatásra van szükségünk. Magunkba kell tekintenünk.
Először is meg kell kérdeznünk: akarjuk-e egyáltalán ezt a változást?
Nem jöhetnek be hozzám a betegek csak úgy az utcáról. Van nyolcfajta
ellenállás bennem. Ha a beteg ezek egyikét is kiváltja belőlem, nem
fogadom.
-- Miért?
-- Azért, mert egy csontkovácshoz
jöttek. Van valamiféle elképzelésük. Én pedig nem vagyok senki sem. Bár
mindenfajta technikát tökéletesen alkalmazok, nem alkalmazkodom egyetlen
bevett csontkovácsi, fizikoterápiás gyakorlathoz vagy bármilyen más szaktudományhoz
sem. A betegek egy módon juthatnak el hozzám: ha egy korábbi betegem ajánlja
őket. Másképp nem.
Amint elkezdek az egyénnel,
az egyéniséggel foglalkozni, rájöhetek, miért és hogyan alakult ki az adott
betegség, hogyan könnyíthetnénk rajta. Ezt persze nem én teszem meg, az
én feladatom az akadályok elmozdítása. Legyenek ezek akár biológiai, pszichológiai,
neurológiai, osteopathikus, dietetikai, akár gondolati vagy álombeli akadályok.
Az én feladatom az, hogy valamilyen technikával eltávolítsam az akadályt.
A test aztán majd megteszi a szükséges további lépéseket.
Igen, maga a test gyógyítja
meg önmagát, mivel megvan erre a belső képessége. Csak akkor nem gyógyít,
ha ezt megakadályozzuk, mert nyomást
gyakorolunk rá. Gyógyszerekkel elnyomjuk. És ez az elnyomás nem jelenti
az akadály eltávolítását. Az elnyomás alapjában véve nem más, mint csupán
a tünetektől való megszabadulás. A testnek azt a képességét kell fejlesztenünk,
hogy táplálással, koplalással, az emésztés segítésével megszabaduljon
a számára káros anyagoktól. Ha ezt sikerül elérnünk, a test maga kezd
el "kivirulni".
-- És mi a szerepe e különös,
lebegő tartálynak?
-- Ön most beszélget velem,
figyeli a napsugárzást, s közben arra gondol, rendben van-e minden az
operatőrrel. Körülbelül tizenkét helyen van egyszerre, szellemi energiái
szétaprózódnak. Nem összpontosít egyszerre csupán
egy dologra. Ezt hívják tétahullámoknak. Ha pihenünk, lebegünk, nem
végzünk semmiféle erőfeszítést, a tartály energiái megpróbálnak visszahozni
minket alfa-állapotba. Ha kijövünk e tartályból, még egy órán át ebben
az alfa-állapotban maradunk. Azért fontos ez, mert mint ön is biztosan
tudja, nem kell mindig tizenkét felé szórni az energiáit. Kétféle erő
hat ránk, amiből minden fakad. Az egyik neve szeretet, a másiké félelem.
Yan és Ying. A szerencsétlenségek 99,9 százaléka azért következik be,
mert félünk. És addig nem szerethetsz senkit, amíg saját magadat meg
nem szereted. A pillanatnyi élmény, hogy egyedülálló vagy, hogy
nincs senki más olyan, mint te ezen a Földön, ez késztet erre az önszeretetre.
Amikor kezdesz a központba kerülni, minden gyógyítási folyamat előtt
nyitva áll az út. Óriási energiát jelent, amikor önmagunkra összpontosítunk.
Legyünk hát önmagunk már holnap! Éppen erre szolgál e tartály. Hirtelen
megszeretjük önmagunkat, és azt mondjuk: "Juhé, élek!" Nem akarok emlékezni
a múltra, nem vágyom a jövőre. Az itt és most a fontos. Ezért aztán
végbemegy a gyógyító folyamat.
Én nem félek semmitől. Csak
jelen vagyok. Hogy mi történt tegnap és mi lesz holnap, nem érdekel. Amíg
nincs valamilyen okom mást gondolni, addig a gyógyítás számomra természetes
életfolyamat, Isten ajándéka. A gyógyítás áldás, nem pedig könyörgés. Ha
gondolkodásom megváltozik, meghalok.
H. L
|