Pethő Bertalan
Felvert
CSEND
Ahogyan régen a logosz és az ideák
metafizikaivá nemesült csendje volt a beszéd igazi eredete, úgy most a
civilizáció felvert csendjéből származik a beszéd, és ennek a csendnek
az alapzajában enyészik el.
Ameddig
az Ige, a Logosz uralkodott a Földön, addig nagy becsülete volt a rá
irányuló hallgatásnak és az iránta fogékony csöndnek. Széles körben
vált ismertté és hosszú korokon át példává Augustinus tanúsága. Röviddel
megtérése után, egy kertre néző ablakban állt anyjával, aki régóta keresztény
volt, és csak fia igaz hitre térését várta már az élettől. Isten országáról
elmélkedtek. "Ezt mondtuk tehát: Ha valakiben elcsitul (sileant; a szövegben
ez az ige ismétlődik nyomatékosan, melyet stiláris okokból szinonimákkal
fordítunk) a test zsivaja, ha elülnek a földnek, víznek és levegőnek
a képzetei, ha elcsendesedik az égbolt, és elhallgat magával szemben
maga a lélek is, és magával sem gondolva túlemelkedik önmagán, ha elnémulnak
az álmok és mindaz, ami feltárulkozik a képzeletben, ha minden nyelv
és minden jel és bármi, ami csak a dolgok változásában elénk kerül,
hallgatásba merül -- akinek van füle, hogy hallja, annak mindenek ezt
mondják: nem mi magunk teremtettük magunkat, hanem az teremtett bennünket,
aki örökkön marad --, ha ezzel a mondandóval már mindenek elhallgatnak
(taceant), merthogy figyelmüket hozzá emelték föl, aki teremtette őket,
és egyedül ő maga beszél, nem a dolgok által, hanem ő maga által, hogy
hallgassuk (audiamus) az ő Igéjét, nem testi nyelven, sem angyalok szavával,
sem mennydörgésben, sem rejtélyes hasonlatokban, hanem őt magát, akit
ezekben a dolgokban szeretünk, de őt magát e dolgok nélkül hallgatjuk,
amint most kiterjesztjük magunkat és szélsebes gondolattal megérintjük
a mindenek fölött megmaradó örök bölcsességet... nem ez az (amit Máté
apostoltól ismerünk): Menj be a te Uradnak örömébe?" (Augustinus, Vallomások,
IX, 10, 25)
Világi formában, a filozófiában
és a művészetekben, de egy meghitt beszélgetés végső mondandójaként is,
a hallgatásba húzódik vissza és a csendben él az, ami szavakkal már nem
fejezhető ki. Isten "Csendjének örök Igéje" (Augustinus Vallomások, XI,
6, 8) az emberi nyelv mögöttes tartományaként szekularizálódik. Sejtéssé,
sejtelemmé, érzéssé, ami azonban teljes bizonyosság. Ennek bűvöletében
arra ragadtatták magukat a Csend és a Hallgatás filozófusai, Plótinosztól
Heideggerig, hogy a gondolkodás, a nyelv és a beszéd eredetét a Csendben
és a Hallgatásban jelöljék meg. Abban a központban, ami felé irányul minden
magán túlfeszülő gondolat és közlés, de ami fölött hiába köröz, hogy megfoghatóvá
és nyilvánvalóvá tegye. A Csend az ember transzcendenciára való illetékességének
a titkaként, letéteményeseként Logosz még mindig, noha már nem nyelv, nem
beszéd, nem közlés. Aki mondandójában ennek a Logosznak a határához érkezik,
elhallgat, s ezzel jelzi az utat, amelyről már nem szólhat. Amennyiben
pedig előbb-utóbb minden mondandó a Logoszra utal(ódik), mint tulajdonképpeni
értelmére, a viszony megfordul: a nyelv és a beszéd eredete ismerszik meg
a Csendben, melyben a Logosz rejlik.
De nem elsietett dolog
vajon, ha a Csend titkának a transzcendenciát tartjuk? Nem tulajdonítunk
vajon az (el)hallgatásnak tőle idegen mélységeket és magasságokat, ha
a Logosz honának gondoljuk? Nincs vajon közelebbi értelme a Csendnek
és az (el)hallgatásnak? Ilyen kérdések akkor halmozódnak sürgetően,
amikor nem találni más nyomát a transzcendenciának, mint amit a kifulladó
beszéd hagy maga után, és amikor nincs más bizonyíték a Logoszra, mint
az, hogy a nyelv központja, lényege nyelvileg nem hozzáférhető. Korunk,
hosszabb ideje már, egyre inkább az ilyen sürgető kérdések kora. A nyelv
fontosnak, sokszor minden másnál fontosabbnak látszik, a nyelvben foglalt
ígéret azonban egyre üresebbnek bizonyul. Vannak nagy szavaink, ősi
gyökerekből táplálkozó, magasztos fogalmaink, ezek beválthatóságát azonban
sorra megcáfolta a történelem. A nagy szavak és magasztos fogalmak fedezeteként,
a velük és a róluk folyó diskurzusok elhalkulásaként esetleg összeáll
ugyan még a
jelentőségteljes csend, amelyből esetleg még nagyszerűbb szavak és fogalmak
erednek, de az ember elárvul már a csendben, nem tud mihez kezdeni vele,
az emberek nem találnak egymásra benne. A nyelv azonban és a benne fészkelő
Csend, amely a beszédet tetézi, még mindig jótáll magáért. Beszélő lények
vagyunk akkor is, amikor hallgatásba burkolózunk, nyelvünk pedig a benne
felhalmozott történelemmel kecsegtet továbbra is. Az a tény, hogy nyelvben
élünk, méltóságunk záloga és egyben indítéka. Amikor csendben vagyunk,
még inkább, mint amikor harsogunk. Honnan van akkor az elárvulás, és
miért tétova -- többnyire és általában -- a mai ember, ha elhallgat?
Miért kevesli a nyelv jótállását önmagáért, miért nem elég neki többé
a nyelv által adott méltóság?
Ezekre a kérdésekre a nyelv
mint médium történelmében keressük a választ, továbbra is mellőzve a nyelv
(langue) és a beszéd (parole) -- egyébként fontos -- különbözőségének tárgyalását.
A nyelv mint médium történelme több és más, mint a nyelv történelme, amit
az imént említettünk. A nyelv mint médium kölcsönhatásban van a többi médiummal;
a technikai médiumokkal, a társadalmi médiumokkal, a képzelettel. Ezekkel
összefüggésben, nem pedig csupán a maga jóvoltából és javára alakul. Ahogyan
az említett médiumoknak megkülönböztethetők a maguk történelmi (fejlődés)sort
képező generációi -- például a legújabb informatikai-kibernetikai technikai
médium-generációt ötödikként tartjuk nyilván, melyet megelőznek a rendszerszervezéssel,
jelátalakítással, energia-felszabadítással jellemzett negyedik generációs
médiumok, a röviden könyvnyomtatással jellemzett harmadik és az alfabetikus
kézírással jellemzett második generációs technikai médiumok (a médium-generációkról
vö. Vay Tamás: A Posztmodern Amerikában, Platon, Budapest, 1991, 65 skk.
o. és Pethő Bertalan: Korunk filozófiája, Platon, Budapest, 1992, 19. skk.,
26., 108. és 124. o.), úgy válik szakaszokra a nyelv történelme is. Az
orális nyelv, a kézírásban (különösen az alfabetikus írásban) rögzített
nyelv, a nyomtatásban terjedő nyelv, a rotációs gépekkel gyártott újságoknak,
a távírónak, az írógépnek, a telefonnak, a rádiónak, a filmnek a nyelve,
és a számítógépek formalizált és mesterséges nyelve, meg az elektronikus
médiumok nyelve határozottan különbözik egymástól. A nyelvhasználat megváltozásával
nem csupán a rögzítés és tárolás újdonsága jár együtt, mint mechanikus
járulék, hanem változik a szókészlet, a jelentéstartomány, sőt a nyelv
szerkezete is. És változik a Csend és az (el)hallgatás minősége is.
Ez utóbbiakra figyelve
csak két összefüggést ragadunk most ki. Egyet az írott nyelv korai történetéből,
egyet napjaink eseményeiből. Platón, aki értékrendjét meghatározó nosztalgiával
tekintett vissza a szóbeliség korára, de írásos életművében az új, chirográfiai
korszak méltánylója és szigorú védelmezője volt, nem csupán az írást
marasztalja el az élőszóval szemben, hanem a beszédet is a hallgatással
szemben. "Nekem... semmiféle írásművem (szüngramma) sincs a legfőbb
kérdésekről -- írja (az írás ellenében) a VII. levélben --, és nem is
lesz soha. Hiszen ezek semmiképpen sem mondhatók ki, miként az oktatás
szokásos tárgyai... Ezért aki eszénél van, sohasem fog bátorságot venni
magának arra, hogy gyarló nyelvbe (utalás már a "gyenge gondolkodás"-ra,
dia to tón logón aszthénesz, amit a posztmodern korban szokás emlegetni)
foglalja azt, amit szellemével megfogott (ta nenoémena), s még kevésbé
abba a merev formába, amely az írásba rögzített nyelv tulajdonsága"
(341c, 343a). Szavakkal történő kifejezhetőség helyett úgy villan fel
a lélekben az, ami felé törekszik, mint szikrából hirtelen fellobbanó
fény. Platón vizuális metaforára vált át a hangzás/beszéd/odahallgatás
testies médiumából. A Csend nem csupán az (el)hallgatás beszéd- és zajmentes
birodalma, melyben -- jóllehet -- együtt rezdül a lélek a nyelvileg
kereső és kérdező gondolkodás elülő hullámaival, hanem egyszersmind
világosság. Az Ige, a Logosz,
habár gyarló beszéddé és még gyarlóbb írássá válik, meg a világ-értelemmel
rokon Ész (núsz, vö. to nenoémena), habár megismerő gondolkodássá válik,
megvilágosítja azt, ami felé a maga nemében, médiumában hiába törekszik.
Vagy legalábbis az embert, az Átélést világosítja meg arra vonatkozólag,
aminek a világos megjelenését keresi. Mintha az ideák (szintén a látással
összefüggő szó eredetileg: "látvány", "alak"), az Igaz, a Jó és a Szép
ideái nem lennének elegendőek a végső belátáshoz, mintha a Csend világlása
még rajtuk is túl terjedne.
Mindenesetre, a világló Csendnek
az előfeltétele az ideák iránt fogékony, a rájuk való emlékezésben (anamnészisz)
ideákkal már előre feltöltött lélek. Benne, ahogyan szekularizáltan és
a fogalmisággal jellemzett tudat alapjaként és háttereként felfogva nevezzük:
az Átélésben találjuk meg a Csend közelebbi, még transzcendencián inneni
értelmét és honát. A platóni tanításnak ez a korszakokra előremutató lényege.
Az Átélés akkor is telítve lehet ideákkal, ha ezek már kivesztek a Létből,
ha már érvényét veszti mindenféle idealizmus, amelyik létbeliségüket --
így az ember jövőjére nézve is -- védené. A beszédet, sőt a nyelvileg formált
gondolkodást felülmúló Csend az ilyen ideákkal teli Átélés hallgatagsága,
nesztelen neszezése. Világlása pedig, merthogy fény gyúl ebben a Csendben,
a Lét mégis-létesülése, a transzcendencia mégis-előderengése. Második,
visszafelé való lépésben. Ami történelmileg egyre inkább elmaradozik. Az
Átélés Csendjét egyelőre még semmi sem zavarja meg.
Korunk emberének hallgatása
felvert Csend. Nem a szóbeszéd az a tulajdonképpeni lárma, amely kiiktatható,
és íme beáll a csend, de még csak nem is a nyelvileg formált gondolatok
akadályozzák az Átélést abban, hogy magába szállva megnyugodjék, és
csöndben szemlélődjön, hanem a Lét vált történelmileg olyanná, hogy
a Létezést eredendően zajosnak tapasztaljuk. Régi, többek között püthagoreus
elmélet szerint a világrend (matematikailag leírható) harmóniája emberi
fül számára nem hallható csodálatos zenében, a "szférák zenéjében" hangzik.
A mai ember csendjét felverő zaj ezzel szemben a kivehetetlen információknak,
s még inkább annak az alapzajnak a zúdulása, amelyben -- ezt sugallja
korunk alaphangulata -- talán nem is rejlik mindig információ. Életünket
már előre áthatja a zaj, még mielőtt beszéd, nyelv, egyáltalán érintkezés
elevenedne meg benne. A kommunikatív mozgalmasság tagolja és/vagy elfedheti
az előzetesen adott zajt, olykor pedig zajongással tetézheti. Mikor
azután csillapodik a "világ zaja", ahogyan mondani szoktuk, akkor egyre
inkább kivehető és ránk erőlteti magát a Létezés alap- és háttérzaja.
Köznapi módon
ez mindenekelőtt a civilizáció dübörgése. Egymásra licitál, de össze
is keveredik a gépek működésének a zaja a médiában szétterülő és felerősödött
beszéddel és zenével, ami mások, "a többiek" számára csupán zajforrás.
Autók, gyárak, repülőgépek, táskarádiók, szomszédban bömbölő televíziók,
szirénák nem csupán a nagyvárosok zajszennyezését jelentik. Nehéz ma
már olyan helyre félrevonulni, ahol időnként nem húz át a fejünk fölött
egy helikopter vagy egy motoros sárkányrepülő, vagy ahol nem bőg föl
a közelben egy éppen gyorsító közúti jármű. De ha sikerül valakinek
ilyen félreeső helyet találni, akkor magával viszi a saját készülékeit,
gépkocsijától a magnójáig, melyekkel behangosítja a magány csendjét.
Vagy ha nem teszi, akkor tudatába és élményeibe, mi több, a zsigereibe
ivódva hordozza a számtalan vételi és adási lehetőséget, ami a Földön,
mint "globális faluban", kihelyezett idegrendszereként a saját bővítménye.
A civilizáció dübörgése mögött
ez a potenciális információhalmaz és zajforrás a Létezés zajának a második
rétege. Lehet, hogy éppen nincs bekapcsolva egyetlen készülék sem, és jól
szigetelnek a falak, a rádióhullámok azonban változatlan intenzitással
és sűrűségben szelik át keresztül-kasul a teret. Ha nincs megfelelő médium,
amely éppen működik, akkor ezek a hullámok nem válnak hallhatóvá. Az ember
azonban ekkor is vevő rájuk, mert a róluk való tudást és a jeleiket nem
küszöbölheti ki magából. Elcsendesülve is a néma hullámaktivitás rezonátora.
Átélése már előre át van mediálva a médiumokkal, mielőtt nyelv formálódna,
beszéd keletkezne benne, és mielőtt a működő média hatókörzetébe kerülne.
Az ember szövegekbe-szövődöttsége, (inter-)textualitása és jelenének a
halasztódó-különbözés görgetegében való felemésztődése csupán a felvert
csend írás-paradigma szerinti értelmezése. Ahogyan régen a Logosz és az
ideák metafizikaivá nemesült Csendje volt a beszéd igazi eredete, úgy most
a civilizáció felvert csendjéből származik a beszéd, és ennek a csendnek
az alapzajában enyészik el.
De van még a csendet megülő
alapzajnak egy harmadik rétege, amelyikről az űrkorszak tudománya értesít
bennünket. Ha valaki elhagyja a földi atmoszférát, és nincs rádióösszeköttetése,
akkor a világűr csendje veszi körül. Vélhetnénk, hogy ez az abszolút csend.
Rokontalan, kilátástalan, halálos. Hiába van halló- és hangadó szervünk,
nincs levegő-médium, ami "hangos" lehetne; így nincs csend sem, mert nincs
ellentételezése. Metaforikus értelemben azonban mégis helyes, ha csendről
beszélünk. Kozmikus sugarak özöne járja át ugyanis az embert. Ebből a zajáradatból
látható és hallható jelekké alakíthat fejlett technikai médiumaival egyes
szegmentumokat itt, a Földön is, s talán üzenetet is foghat általuk. Azembert
körülvevő kozmikus Csend eme kozmikus zajjal felvert Csend. Az ember, aki
ezt állja, nem logocentrikus, vagy -- az ideákra vonatkozóan -- eidocentrikus
lény (netán a Logosz és az Idea Korának dekonstruált hulladékain élősködő
lény) többé, nem testi szerveinek metaforája szerint hallás- és látásközpontú
lény, ontológiájában nem geocentrikus lény, hanem határain túlról beáramló
hullámok, jelek lénye, aki legalább annyira van szétszéledőben, mint amennyire
központot keres és teremt magának. Azt mondhatjuk: radiocentrikus és radiodiffuzív,
összegyülemlését és szétszóródását egyszerre álló mivoltát megnevezve kollektív-diszperzív
lény. Csendje végső soron, ami Létét illeti, ennek a küzdelemnek az alapzajától
felvert csend.
Tegyük életközelibbé az elmondottakat
(amelyek -- ne feledjük! -- maguk is felvert csendben hangzanak). Kezemben
van egy fotóalbum. Heideggerről készült fényképeket mutat be, amelyek 1966
és 1968 megjelölt napjain készültek. A filozófus, aki "a jelenkor filozófiájában
a Hallgatás legjelentősebb gondolkodója", csak két ízben engedte meg, hogy
fotósorozatot készítsenek róla. Az első alkalommal csinálták vele az egyetlen
interjút is, amelyben közéleti múltjával és filozófiai mondanivalójának
jövőjével ("már csak egy isten menthet meg bennünket") számot vetett. Kikötötte,
hogy az interjú (a majd híressé vált Spiegel-interjú) és a fotóalbum egyaránt
csak halála után jelenhet meg. Heidegger nyilatkozott szóban és a nyilvánosság
elé lépett képben, de mindkét megnyilatkozását rejtve tette és elrejttette.
Hallgatásba burkolta a mondanivalóját, s képletesen a képeit is. Beszélt
és megmutatkozott, de visszahúzódott a Csendbe és a Láthatatlanságba. Ebben
sejlett fel számára az, ami sem közvetlenül, sem a médiában nem volt kifejezhető
("utak -- nem művek", hagyta örökül művei összkiadásának -- lesz csaknem
100 kötet! -- mottójául; ám kérdéses, hogy hallgat-e az, aki ennyit vagy
egyáltalán ír)? Vagy ennyire lebecsülte a közlést és a közönséget? Elnézegetem
a fotóalbum fedelét. Heidegger hétvégi házának ablakán könyököl ki a Fekete-erdei
Todtnaubergben (itt szignálta a Lét és időt). Az album hátlapján tizenöt
másik filmkocka, mindegyiken Heidegger az ablakban, különféle pózokban.
Mindannyiszor egyedül. Ide illik Augustinus föntebb idézett dialógusának
ellenpárjául is, amit Az út a nyelvhez című közleményében, 1959-ben írt:
"A nyelv azonban monológként van. Ez mármost kétfélét jelent: egyedül csak
a nyelv az, ami tulajdonképpen beszél. És magányosan beszél. Ám magányos
csak az lehet, aki nincs egyedül..." (Unterwegs zur Sprache, 265. o.) A
monológ az elcsendesülőfélben lévő beszéd formája. Az elárvuló ember él
vele, aki hiába keres partnert a Létben (mint egykor Istent) és a Létezésben
(mint szokványosan szeretteinket és ellenfeleinket). Heidegger mindig is
ilyen visszahúzódófélben elmélkedett. A Lét és idő kéziratát csak külső
nyomásra publikálta (1927-ben), és előtte egy évtizeden át semmit sem közölt,
majd 1933 (a fasiszta uralomátvétel utáni rektori beszédének kinyomtatása)
után ismét a hallgatás évei következtek, életművének jó része pedig haláláig
kiadatlan maradt.
Hallgatás volt ez, kétségtelenül,
de történelmileg már többszörösen meghasonlott hallgatás. Előadásokkal
(ezekre Heidegger szorgalmasan, készre írott szövegekkel készült), írásbeliséggel,
hellyel-közzel publikációkkal, és Hitler hatalomra jutása után dicstelen
(bár sokat vitatott) közszerepléssel megszegett hallgatás. Megtört csend
zajlik benne, a történelmileg
időzített felvert csend előzetese. A meghasonlás több vonulatban követhető.
Egyik az élőszó írottan-nyomtatott elismerése ("A szóban-elmondottak
nem szólnak többé nyomtatásban" -- írta a Bevezetés a metafizikába előszavában).
Másik a technikai (és társadalmi) médiumok alábecsülése (hogy a képzelet
médiumával kapcsolatos ellentmondásos álláspontját éppen csak említsük
itt) a technika eluralkodásának korában. Heidegger úgy találta, hogy
a mai korban semmi új sem kezdődik (Unterwegs, 265. o.) és a technika
állványzatára (Gestell) szerelt nyelvvel szemben az őstermelői metaforákkal
megvilágítható nyelvet tartotta ontológiai érvényűnek (nyelv mint Aufriss,
felhasogatás-felvázolás, a népnyelvi barázdát vonni értelmében; die
Zeige, ami a mutatni igére vonatkozása mellett bevetett földet, szántót
jelent a régi nyelvben; Unterwegs, 251, 253). Harmadik vonulat az önmegtartóztató
tartózkodás. Először elvárta volna a világ, hogy a már hiressé vált
Heidegger elfogadja 1933-ban a neki felkínált fővárosi katedrát, majd
a fasizmus bukása után elvárta volna, hogy Heidegger magyarázkodjon.
Ő egyiket sem tette. Magyarázatot adott ugyan (az említett interjúban,
és egy 1945-ben készített feljegyzésében; utóbbi olvasható Az idő fogalma...
című kötetben), de közzétételét halála utánra hagyta. Időleges, átmeneti
csendbe véve vissza az elhalasztott, konzervált felszólamlást. Magyarázata
egyébként is éppen a korszerű kérdések vonatkozásában hiányos. Heidegger
figyelmen kívül hagyja, mint életművében (és személyes érvényesülésének
témájában is), a legújabb kori hatalom mibenlétének és a médiumoknak
(melyek pedig eredései és immár foglalatai is a nyelvnek) a kérdését.
Hallgatása ennyiben el-hallgatás. Kettős értelemben: mint a beszéd elfojtódása
(torkára forrasztja a szót a civilizátum), és mint hallgatás arról,
amiről nemcsak beszélnie kellene, hanem amiről tudna is mit mondani.
A magyarázatok elmaradásának
a magyarázatát a már letűnőben lévő -- és azóta globálisan letűnt -- természetes-vidéki
élet (a világló Csend rezervátuma) iránti vonzalmában fedezhetjük fel.
A fővárosi katedra visszautasításáról Heidegger egy rádiómonológban(Miért
maradunk vidéken?, in: Denkerfahrungen. Klostermann, Frankfurt/M., 1983,
9. old.) beszélt. "A déli Fekete-erdő egyik széles magas-völgyének meredek
oldalában ismétlem magamban (csöndben) a szavakat, és lapozom közben sorra
a Heidegger-album képeit: kilátás a ház ablakából, rálátás a házra, a ház
mellett foglalt forrás csobog -- áll 1150 méter magasban egy kis síkunyhó.
Alapterülete 6x7 méter. Alsó teteje három szobát fed be: a lakókonyhát,
a hálórészt és egy búvárkodásra alkalmas cellát. A szűk völgyfenéken elszórva
és az ellenkező meredélyen fekszenek szélesen rétegeződve a tanyák, nagy
kiálló tetőkkel. A hegyoldalon felfelé kaszálók és legelők húzódnak az
öreg, magasba nyúló, sötét fenyők erdejéig. Fölöttük nyári égbolt, melynek
sugárzó terében két héja kering egyre magasabbra. Ez az én munkavilágom
-- ahogyan a vendég és a nyári kiránduló szemügyre veszi. Én magam sohasem
nézegetem a tájat. Óránkénti, napszaki változásait az évszakok nagy emelkedésében
és süllyedésében tapasztalom. A hegyek súlya, ősi köveinek keménysége,
a fenyők megfontolt növekedése, a viruló kaszálók szerény pompája, a hegyi
patak zúgása a messzi őszi éjszakában, a mélyen behavazott felületek szigorú
egyszerűsége, mindez ott fenn nyomul és tolong a napi létezés (Dasein)
során. És ez megint csak nem az élveteg belemerülés és a művi beleérzés
szándékolt pillanataiban van így, hanem csupán akkor, amikor a saját létezés
a maga munkájában áll. A munka nyitja csakis a teret eme hegyi valóság
számára. A munka menete marad a táj történésébe belesüllyedve. Ha a mélységes
téli éjszakában vad hóvihar tombol lökéseivel a kunyhó körül, és mindent
sorsszerűen elfed és betakar, akkor van itt a filozófia fő ideje. Kérdései
akkor lesznek egyszerűek és lényegiek. Egyetlen gondolat kidolgozása sem
lehet más, mint kemény és éles. A nyelvi formába öntés vesződsége olyan,
mint a magasba törő fenyők ellenállása a viharral szemben. És a filozófiai
munka nem úgy folyik, mint egy különc ember oda nem tartozó (»deviáns«
-- mondanánk ma) foglalatoskodása. Beletartozik a parasztok munkájának
kellős közepébe. Miként a parasztlegény felcipeli a nehéz szánt a meredélyen,
és azt csakhamar bükkfahasábokkal tetézetten rakva veszélyes lesiklással
udvarába kormányozza; miként a lassú és meggondolt járású pásztor jószágait
a hegyoldalra föltereli; miként a paraszt előkészíti a számtalan zsindelyt
a tetőfedéshez, úgy és akkor az én munkám is ugyanilyen fajta." Becsukom
az albumot. Fedeléről Heidegger derűsen néz maga elé a hegyi kunyhó ablakából.
Mint tudjuk, valószínűlegéppen atomcsendben. (Nem) sejti vajon, hogy a
szemében (már, mégis) a felvert csend (riadalma) tükröződik?
|