Két
"idejétmúlt" könyvről
John Michell: The Earth
Spirit. Its ways, shrines and mysteries.
London, 1975, Thames
& Hudson, 96 p.;
David Maclagan: Creation
Myth. Man's introduction to the world.
London, 1977, Thames
& Hudson, 96. p.
Sokszor
felvillan előttem egy régi kép. Gyerekkorunk nyári fürdőzéseinek nagy
részét a vízbe pottyant bogárkák (legtöbbször katicák) partra mentése
tette ki. Emlékszem a döbbenetünkre, amikor a "deux ex machina" által
megmentett kis bogarak újra csak a víz felé repültek el. Látni véltük
(vagy talán gyerekként ezt még tényleg látja az ember?), ahogy egyszer
csak felismerik kilátástalan helyzetüket: a túlsó part még, az innenső
pedig már túl messze van.
Mostanában hasonló érzésem
van, amikor a környezet- vagy természetvédelemről esik szó (micsoda
oktondi megkülönböztetés, összekutyulás ez is). Mintha lassan már rájöttünk
volna, hogy a "fejlődés" jelenlegi iránya nem jó: a technológiára épült
és biztonságot sugalló túlpart csak délibáb. Hiába tartunk feléje, mindig
éppoly távol van tőlünk, mint bármelyik előző pillanatban volt. És a
helyzetét felismerő, de átlátni képtelen társadalom éppen úgy reagál,
mint
a kis katica. Egyre görcsösebb akarással próbál kikecmeregni a helyzetből...
Határozatokat hoz, intézkedéseket tesz. Megépíti nemtudnihányadik szemétégetőjét,
kitalálja mindent megoldó technikáit, megszervezi méghatékonyabb programjait.
Csak leállni ne kelljen, mert az egész összeomlik ott kinn, és félelmetes
dolgok derülhetnek ki itt benn. Így válik a védelem az egész őrülten
gyorsuló mechanizmus részévé, már-már hajtómotorjává, elfeledve (feladva?)
létrejöttének eredeti okát.
Ezért idejétmúlt a fenti
két könyv. Mert ezek a könyvek az "innenső partról" beszélnek -- a biztosan
létező, egyszer már megtapasztalt emberi valóságról. A túlpart ebből a
nézőpontból egyszerűen eltűnik, szóra sem érdemes látomás. Arról beszélnek,
miképp kell szemlélni a világot. Miképp volt otthon benne egykor egy ugyanehhez
a fajhoz tartozó élőlény. Nem esik szó technikáról, tettről, önmagában-való
cselekvésről. De a végén érthetővé válik, hogy a dolog természete az, ahogy
fata morganaként tűnik el matériához kötött fejlődési irányunk (ismét csak
nekünk, a ma élő utódoknak ellentmondás ez a nagyon is egymásból következő).
Nehéz ezeket a könyveket
olvasni. Pedig csupa egyszerű, magától értetődő dologról szólnak. De nagyon
kell figyelni, hogy ne csak értse, de fel is fogja az ember a szavak jelentéseit.
Messze van már tőlünk a mítoszok által megidézett nyelv. Amikor a jelentés
még inkább volt vertikális -- világot behálózó --, mintsem horizontális
közlési eszköz. Nagyon messze vannak ma ezek a témák. Túl mélyen önmagunkban.
Ennyire már nem ismerjük magunkat, ennél már távolabb vagyunk a környezetünktől.
Ezek a könyvek azt sugallják,
hogy egyszerűen meg kell találni az utat az innenső parthoz. Ebből a szemszögből
nincs jogosultsága az érték-, életmód- és semmilyen egyéb relativitásnak.
Ezek csak az élet szempontjából releváns fogalmak. A lét -- a létezéshez
konkrétan kapcsolódó ember -- számára nem jelentenek semmit, mert még tudta
és megélte, amit Hamvas Béla megidéz:
"A lét életté süllyedt,
az élet a léttől elszakadt,
de
ítélőszéke előtt áll."
A huszonöt-harminc oldalas szövegeket
majd kétszer annyi, igen jól válogatott, szép nyomdai kivitelű kép egészíti
ki -- írtam majdnem. Holott elkorcsosuló szimbolikus kultúránk mankójaként
épp a szöveg tűnik a képek kiegészítésének. A képek többsége önálló világként
él. Mandala. Nem illusztrálják a könyvet, nem a szöveg kiegészítői, hanem
egymagukban elegendőek a lényeg megértéséhez. Külön-külön minden egyes
kép Útként működik -- ha képesek vagyunk magunkba fogadni őket, és ha hagyjuk,
hogy magukba fogadjanak minket, mint szemlélőt...
Eredetmítoszok -- Az ember bevezetése
a világba
Az anyaméh-paradicsomból
kikerülve félelmetesen egyedül érezhette magát az Univerzumban az újszülött
ember. Egyetlen lehetőségként "létre-álmodta" saját világát -- amibe később
már ismerősként kapaszkodhatott. Ismerőssé vált a világ-környezet -- hiszen
saját belső világa vetült ki és jelölt meg minden a valóságban létezőt.
Így ötvöződött össze egyszer és mindenkorra egymásba épült külső és belső
világunk. A mikro- és a makrokozmosz -- mint két egymással szembefordított
tükör -- egymást sokszorozza kívül is, belül is.
Az így megteremtett világ
ismétlődik (ismétlődött?) minden, ember által létrehozott dologban. A régiek
ezért tartották mindenekelőtt valónak, hogy ezt a vég nélküli fenntartó
folyamatot, szent eseménysort mindig tisztán tartsák. Mert ezek az eredetmítoszok
alkották a világot. Nem leírták a világot jól-rosszul, ahogy a tudomány
állítja róluk és ahogy önmaga is teszi, hanem tartották. Ezért aztán minden
eredetmítosz az időn kívül létezik. Megtörtént, mert megtörténik. És ha
már nem történik, akkor nem is történt meg soha. Általuk nem megismerte
az ember a világot, hanem folyamatosan részt vett annak teremtésében. Éppen
ez a diskurzus az, ami megtöltötte értelemmel és jelentéssel, értékkel
ruházta fel a kinn lévőt és adott életet a bentnek.
A fejlődés ebben a mitikus
értelemben létezett. A Káoszból a Kozmoszba, a sötétből a fény felé ugyanaz
a folyamat, mint a nem-énből az én, vagy a nemtudatosságból a tudat kialakulása
-- állítja Jung. A közös-egyszeri-folyton ismétlődő esemény, amely eggyé
avatja őket: a szétválás, a születés rítusa. Ugyanaz a kreatív erő hozza
létre a Kozmoszt és az Individuumot. Ez az egylényegűség teszi lehetővé
az ember számára, hogy hozzájáruljon a teremtett világ fenntartásához --
üzenik a könyvben idézett mítoszok.
A mitikus körön belül a cselekvés,
a tett is ezt a célt szolgálta. A cselekvés alkotás, újraalkotás volt.
A szakrális énekek, táncok és festmények a világ szerkezetének megjelenítői
-- és ezáltal fenntartói -- voltak, legyen szó népviseletről, barlangfestményről,
egy török szőnyeg mintájáról, William Blake vagy Kandinszkij festményeiről.
Biztosították a világ arcát, szövetségét az emberrel, és az embernek a
benne-létet ebben a világban (ez az antropomorf szó eredete, s nem a mai
pejoratív, világgal-ellenséges jelentés).
A mítosz szó eredeti jelentése:
határokon átjutó, átívelő. A mítoszok, és különösen igaz ez az egy embercsoport
egész világát alkotó teremtésmítoszokra, valami olyan dolgot tudnak, amit
a mai kor -- és korunk "kvázimítosza", a tudomány -- már nem.
A mítosz nem engedi széthullani
a világot -- képes koherens, ellentmondásmentes, a kezdetekig nyúló, mégis
mindenki számára érthető és pragmatikus világképet adni. És éppen ez az,
ami ma hiányzik. Ráadásul -- akárcsak a tükröződés -- sokszorosan és sok
helyről hiányzik egyszerre. A mítoszt felváltotta a tudomány, ami ugyanakkor
nem ad -- és nem is adhat, hiszen nem ez a célja -- biztos alapot cselekedeteinknek,
a világhoz és önmagunkhoz való viszonyunknak.
A tudomány klasszikus próbálkozásai
a mítoszok cáfolataival reménytelen próbálkozások. Tudományosan nem lehet
egy mítoszt cáfolni -- de bizonyítani sem. Az ökológiai kultúra és a környezeti
tudatosság kapcsán -- elsősorban angol nyelvterületen -- a mítoszokat lefordítják,
horribile dictu alátámasztják tudományos ismeretekkel. Ami persze eredendő
képtelenség. A mitikus szöveg lényege éppen az, hogy egyszerre képes beszélni
az atomról és az éroszról, az istenekről és az entrópiáról, a szépségről
és a történetről. Nyelvének metaforikus burjánzása épp a lényeget szolgálja,
logikus nyelvi mederbe terelése tanmesévé degradálja -- a történetet és
a világot egyaránt (elég itt csak az idősödő Wittgenstein filozófiai fordulatára
utalni). Minden szűkítő kísérlet a teljeskörűség -- és ekképp éppen a megvédeni
kívánt világ -- ellen hat.
Pedig soha nem volt talán
fontosabb az összefüggő, értékeket és tudást, a világot és az embert megfeleltető
mítosz léte, mint most, amikor -- a mesterséges ökoszisztémák, a műanyagok
és a műgének korában -- igen fontos lenne tudni, hol van a lehetséges és
a lehetetlen határa. Mely energiák zúzzák össze, és melyek teremtik a világot.
Hogyan használhatjuk a személyes hangot -- a mítoszhoz kapcsolódva -- a
világ érdekében.
Ezekről a dolgokról szól
a könyv. Összehasonlítva a legismertebb és a szinte alig hallott mítoszokat.
Külön fejezetekben felmutatva szerveződésük-mondanivalójuk hasonlóságait,
eltéréseit. Mindvégig ügyelve arra, hogy a magyarázat hagyja érvényesülni
az eredeti szövegek régről való üzenetét.
A Föld lelke -- útjai, szent helyei
és a hozzá kötődő misztériumok
Mintha csak az előző könyvet
folytatná a Föld lelkéről szóló tanítás. Így a huszadik század vége felé
kicsit idegen, furcsa, mégis bizsergetően jó érzés ezt a két szót ismét
egymás mellett látni. Valahogy távoli, régen még tudott, ma pedig a biztonság
és a remény lehetőségét hordozó szókapcsolat ez. Mi több, lassan a tudomány
számára is elképzelhető dologról van itt szó. Ha a lélek fogalma még nem
is nyert polgárjogot a Földdel kapcsolatban, azt korunk egyik leghíresebb
kémikusa állítja, hogy a Föld él (Gaia-elmélet). És izgalmas területe a
kutatásnak a kogníció evolúciójának kérdése is -- különös tekintettel a
környezet és a gondolkodás egymásba szövődésére.
A pszichológia is mindinkább
elképzelhetőnek tartja az érzékelés eddigiektől eltérő módjait, és az Ego
határa, a tudatalatti és a természet kapcsolata is kurrens témává válik.
Lassacskán rájövünk, hogy nincs értelme a kinn-benn erőszakolt megkülönböztetésének,
hisz "miképp kinn, akképp benn" -- mondhatnánk Hermész Triszmegisztosz
után ferdítve. De ezt a gondolatot akár meg is fordíthatjuk. A külső és
belső világ szétválasztása legtöbbször nem más, mint szükségtelen ismeretelméleti
bravúr.
Az igazán mélyen gondolkodók
számára persze ez a tudás mindig is nyilvánvaló volt. Csontváry -- felvidéki
lévén -- közvetlen közelről láthatta a tizenkilencedik századvég és a huszadik
századelő tájékán egyre-másra nyíló szénbányákat. Róla jegyezték fel, ahogy
egy ilyen bánya láttán kifakadt: Nem lesz annak jó vége, hogy mind több
és több szenet hozunk fel a föld mélyéből. Hiszen a szén ott lenn az eltávozott
élőlények testének földi emléke. Ha ezt megbolygatjuk, felszínre hozzuk,
megbolygatjuk azok szellemét is, akik ezt nem veszik majd jó néven, és
ennek jelét is fogják adni... Természetesen az önmagát Raffaelóval egy
szinten emlegető festőt senki nem vette komolyan. Hát, ami a mai "globálisan
felmelegedő, savas esős" helyzetet illeti, úgy tűnik, azok a szellemek
bizony tényleg dühösek lettek.
Talán az is csak fajunk nárcizmusának
következménye, hogy amíg az akupunktúra már a nyugati orvoslásban is elfogadottá
válik, addig a hasonló elveken nyugvó geomancia -- a Föld csakráit és energiavezetékeit
vizsgáló, és ezt a tudást felhasználó táj- és településtervezés (feng-shui)
-- évezredes eredményei ellenére még légbőlkapott misztikának tűnik itt,
nyugaton.
A Paradicsommal összevetve
-- a szellemi vetülete nélkül -- minden hely rideg és életre alkalmatlan.
Ezért az ember jeleivel, szimbólumaival megkísérelte hozzákötni a világhoz,
az anyagba kényszeríteni az érzékszervek által felfoghatatlant, a metafizikait
(amiképp egyszer az emberrel tette ezt Isten). A szellemivé formált táj,
a teremtés aktusának helyhez kötése segíti az anyagi világban immanensen
meglévő szellemi vetület megjelenését is (ahogy Weöres Sándor mondja:
"A szikla, ha rávésed
jajodat,
többé nem szikla: élő te-magad
s föllibben a fellegekbe!")
Így a hely otthonná lesz. Az
ember csak akkor fogad el egy helyet valódi otthonnak, ha sikerül létrehívnia
ott a világ közepét -- mert élni csak a középpontban lehet. De ennek a
középpontnak még semmi köze a mai profán hatalomhoz -- a hatalmi központhoz,
az anyagi gyűjtéshez, a halmozáshoz (halom, mint középpont). A központ
valaha még szellemi fix pont volt -- köldökzsinór. És ahogy ezt a tudást
elfelejtettük, úgy tűntek el otthonaink, úgy lett a Föld egyre lakhatatlanabb
az ember számára.
A középpont megteremtése
volt az oka az első városok létrejöttének csakúgy, mint még régebben a
számunkra már érthetetlen, tájakon átívelő vonalrendszerek, nagyléptékű
alakok létrejöttének is. Lehívni és idekötni valahogy a szellemet -- segíteni
Gaiának és ezzel önmagunknak. Így alakul a hely otthonná.
Érthetetlen helyen emelt
tornyok. "Értelmetlen" erőfeszítés által összehordott hatalmas kődarabok.
Kilométer hosszan kígyózó -- és mindenféle alakot mutató -- földsáncok.
Az emberi szellem és a földlélek kapcsolatai. A rajzok, jelek, kőkertek
nem anyagi valójukban, hanem szellemi vetületként voltak jelen és alkották
meg a tájat -- az ember és természet közötti kapcsolat alapját képező és
mindmáig megfejtetlen képződményt.
A táj és benne a ház modell
volt. Az univerzum, a szellemi univerzum modellje. Élni segített, mert
egyszerre védett az esőtől, széltől és a szellemi rossztól. A tájban vezető
út, amelyen az ott lakó naponta járt, még szellemi Út is volt. Ezért a
helyesen, jól felismert helyen vezető út az embert a tájban a mindennapi
tevékenység közepette is a szellemhez emelte.
A szent nem vált el a mindennapitól,
az anyagtól, és vonult templomépületek belsejébe. A táj maga vált templommá.
A hely szent topográfiája a genius loci látható vetülete: templom volt.
És ahogy senkinek sem jut eszébe a templom főhajóját kettévágni egy gázvezetékkel
(bár ki tudja?), akképp nem jutott senkinek eszébe belerondítani a Tájba.
Mert ez az otthonát itt lenn kereső-megteremtő ember szellemének és a Föld
lelkének formát öltött tere volt.
A táj eredendően idegen a
természettől -- hiszen egy darabja a folytonos, le nem határolható természetnek.
De szellemi módon lehatárolt és átalakított darabja. Rituális helyek, épületek,
események összefüggő folyamata varázsolta eggyé és tartotta fenn a természet
egy kis darabját. Ezek a szent terek -- és minden táj az volt -- másképp
és másképp tárták föl a Föld rejtett energiáit és folyamatait. Szerepük
részben épp a letelepülő embernek ezekhez a folyamatokhoz való kapcsolása
volt.
Az így kialakuló helyszellem
folyamatosan változott, ugyanakkor mindig ugyanaz maradt. Nagy események
befolyásolták -- nagy közös eseményekkel befolyásolni lehetett. De mégis
mindig ugyanaz maradt, ezért már létével védte és megtartotta az ott élőket.
Jöhetett külső erő (hadsereg, nép stb.), idővel felismerte, átvette a hely
szellemét, azonosult. Megtért -- a szó legszorosabb értelmében.
A táj-jeleknek nem volt esztétikájuk.
Ezt csak mi, a modern utódok ragasztottuk rájuk. Az esztétikai szemlélet
mindig részleges az ontológiaihoz képest. A szépség nem önérték volt --
hiszen a szépség mindig megjelenik, ha valami a helyén van, ha valami magától
értetődően, természetesen van ott, ahol. A szentnek csak mellékterméke
a szép.
Ez a könyv tájökológia --
szellemi tájökológia. Az emberi szellem és a Föld állandóan változó lelki
energiáinak játékaként kialakuló otthon, a kunhalmok, nuragék, menhirek,
a napkígyót formáló földsáncok által megformált szabadtéri templomok megidézése.
Régheny
Tamás
Egy
térség alapműve
Pándi
Lajos (összeállítása): Köztes-Európa 1763--1993
Budapest, 1997, Osiris-Századvég,
(2. kiad.) 803 p.
Közép-Európa,
majd az elmúlt négy-öt évtizedben meghonosodott Közép-Kelet- és Kelet-Közép-Európa
után újabb jelzős összetételben szerepel kontinensünknek többek között
általunk (is) lakott térsége: Köztes-Európa. A fogalmat a németek 1918
után kezdték használni ("Zwischen-Europa") a Németország és Oroszország
közötti területek megjelölésére. Ismert a politikai földrajzi (geopolitikai)
fogalom angol neve is ("Europe-Between"), amely tágabb értelmezésben
a Nyugat-Európa és Oroszország közötti tájakat-államokat foglalja magában
Finnországtól a Baltikumon, Kelet- és Közép-Európán át a Balkán-félszigetig,
Görögországgal lezárva.
Valójában Köztes-Európa inkább
történeti, mint geopolitikai kategória, mert hiszen 1918 előtt több mint
egy évszázadon át (1795-től), azonkívül a második világháború egy rövid
szakaszában (1939 őszétől 1941. június 22-ig) nem is volt Németország és
Oroszország között semmiféle terület a közös országhatár miatt. Köztes-Európába,
ebbe az etnikailag sokszínű "határsáv-ba", "ütköző zónába" többnyire kisebb
nemzetek, népcsoportok tartoznak, amelyek az utóbbi évszázadokban elnyomást
szenvedtek (legalább) egy nagyhatalomtól, vagy legalábbis nagyhatalmi rivalizálás
célpontjai voltak. Németül beszélő népesség által lakott területek is részei
Köztes-Európának: így például az 1918 után kisállammá vált Ausztria, az
Olaszországhoz tartozó Dél-Tirol, nem beszélve a köztes-európai államok
területén élő német kisebbségekről. Ide sorolhatók a Pó folyótól északra
fekvő, olaszul (vagy friauli, ladin nyelven) beszélő, egykor Habsburg-uralom
alatt élt régiók, északabbra az Oroszországhoz csatolt egykori Königsberg
(Kalinyingrád) és környékének 1945 előtt német, majd nagyobbrészt orosz
lakossága, mindezeken kívül Fehéroroszország és Ukrajna területének (oroszok
által is lakott) részei.
Az 1995. évi első kiadás
után alig két évvel újra megjelent Köztes-Európa 1763--1993 című, mintegy
800 oldalas nagyszabású térképgyűjtemény kiemelkedő alkotása az utóbbi
években örvendetesen megélénkült magyarországi kartográfiai irodalomnak.
Az Atlas Hungaricus 1528--1850 a Magyarországot ábrázoló és az országban
nyomtatott térképeknek több mint három évszázadot átfogó katalógusa és
leírása; Rónai Andrásnak, a Teleki Pál Intézet egykori igazgatójának a
szerkesztésében 1945 után 1989-ben újra kiadott Közép-Európa Atlasz magyarázó
szöveggel is ellátott 134, illetve az angol nyelvű változatban 171 térképlapjával
Magyarország és a szomszédos államok földrajzi, népességi és gazdasági
viszonyait ábrázolja nagyobbrészt az 1930--40-es évtizedbeli adatok alapján.
A bemutatott térséget és a kötet terjedelmét tekintve egyaránt felülmúlja
ezeket a Pándi Lajos által összeállított monumentális Köztes-Európa atlasz:
a 331 nagyméretű térképlapon közel kétszer annyi térképet tartalmazó gyűjtemény
a térképekkel szembeni lapokon az ábrázolt jelenség szöveges magyarázatát
is adja -- de szigorúan csak a számszerű és egyéb tények közlésére szorítkozva.
Ily módon a kötet az ábrázolt korszak -- lexikonba illő tömörségű -- történeti
monográfiájának is tekinthető.
Bevezetőül a kötet Köztes-Európa
15 államalkotó nemzetével (finn, észt, lett, litván, lengyel, cseh, szlovák,
magyar, szlovén, horvát, szerb, albán, román, bolgár, görög) ismertet meg,
nem feledkezve meg a németek, zsidók és cigányok jelenlétéről sem a térségben.
A zárófejezet viszont 20 nemzetállamnak a történelem során bekövetkezett
területi változásait mutatja be.
Az első és utolsó fejezet
közötti 280 térképlap a térség nemzeti-nemzetállami szempontból fontos
eseményei szerint tagolódik 8 hosszabb-rövidebb korszakra felosztva.
A 18. század derekától, a
hétéves háború befejezésétől (1763) a bécsi kongresszusig tart az első
szakasz, többek között Lengyelország felosztásával (1795), a napóleoni
háborúkkal (1796--1815), a Török és Osztrák Birodalom, majd Poroszország
felemelkedésének és Oroszország európai hódításainak a bemutatásával.
A nagyhatalmak egyensúlyát
a francia forradalom előtti alapokon helyreállító Szent Szövetség létrejöttét
követő több mint hat évtizedes korszak az orosz--török háború után összeült
Berlini Kongresszussal (1878) zárul, benne többek között az egységes olasz
és német állam létrejöttével, a független Görögország megszületésével (1830),
a román fejedelemségek egyesülésével (1858--62), Bosznia-Hercegovina megszállásával
az Osztrák--Magyar Monarchia által.
A nemzeti államok megszilárdulásával
jellemezhető korszak (1878--1914) térképei a balkáni államok (Szerbia és
Montenegró, Románia, Bulgária és Görögország) területi gyarapodásának szemléltetésén
kívül az északabbra fekvő területek etnikai és művelődési viszonyairól
és az országgyűlésiképviselő-választások eredményeiről is tájékoztatnak.
Viszonylag nagyszámú térkép foglalkozik az első világháború eseményeivel,
a háborút követő rendezési tervekkel és az új államok kialakulásának a
folyamatával (1914--26). A következő fejezet nagy részletességgel térképezi
a kialakult nemzetállamok etnikai és politikai viszonyait, olyan földrajzilag
kis területekét is, mint például a történeti Magyarországból Lengyelországnak
juttatott Árva és Szepes megyei részek, a baranyai háromszög és Bánát,
Burgenland és Fiume stb.
Ugyancsak részletesen szemléltetik
a térképek az 1930--40-es évek egész Európájának, benne kiemelten Köztes-Európa
területi és politikai változásait, különös tekintettel a népmozgások és
emberveszteségek máig eléggé bizonytalan és ellentmondásos adataira. Jól
érzékelteti a részletezettség mértékét, hogy a két világháború által közrefogott
három évtized (1914--1945) bemutatására 125 térképlapon 258 térkép -- a
kötet összes térképeinek mintegy 40 százaléka -- szolgál!
Ezt követi a köztes-európai
szovjet védőzóna kialakulásának több mint négy évtizedes fennállása alatti
politikai változásoknak, az etnikai viszonyoknak a bemutatása, kitekintéssel
egész Európa államnemzeteire, illetve nemzetállamaira, azok federatív,
vagy speciális önkormányzati-államjogi berendezkedéseire, "etnopolitikai"
helyzetükre.
A Szovjetunió 1989. évi vértelen
katonai-gazdasági összeroppanása utáni fejezet "a köztes-európai ütközőzóna
restaurálása" címmel a napjainkig tartó néhány éves időszakot -- Köztes-Európa
"második nemzeti forradalmát", melynek során a régió nemzetállamai visszanyerték
függetlenségüket -- jórészt az egyes országokban lezajlott parlamenti választások
eredményeinek a bemutatásával jellemzi.
Goethe kifejezésével élve:
"a mába átnyúló múlt"-nak szemléltető térképek és a hozzájuk fűzött legszükségesebb,
tömör magyarázatok révén történt feltárása után mintegy 100 oldalt tölt
meg a munkák során felhasznált -- ezret közelítő -- irodalmi források (atlaszok
és térképek, statisztikai kiadványok és dokumentumgyűjtemények, monográfiák
és egyéb könyvek, tanulmányok, cikkek) felsorolása, és a kötetben való
eligazodást segítő -- túlnyomórészt földrajzi neveket tartalmazó -- névmutató.
Kitűnik az is, hogy a kötetben
közreadott több mint 600 kisebb-nagyobb térkép nem egyszerű átvétel valamely
atlaszból, vagy más forrásból, hanem a szerző saját összeállítása. Pándi
Lajos és munkatársa, Bárdi Nándor vállalkozásának méreteit érzékelteti
az is, hogy az előmunkálatokban -- ide értve a térképek rajzolását is --
mintegy húsz személy működött közre.
A Köztes-Európa kötet műfajánál
fogva térképgyűjtemény, s így elsődlegesen a kartográfiai irodalmat és
a történeti földrajz tudományát gazdagítja, de általában a történettudományt
is. A szerző -- mint az előszóban írja -- nem törekedett szisztematikus
történetírásra, "csak" arra vállalkozott, hogy rendkívül munkaigényes szöveges
kartográfiai eszközökkel feltárja és összefüggéseiben, egészében láttassa
egy jelentős -- de az eddigi történeti kutatások során eléggé mellőzött,
pedig számunkra, Magyarország számára is oly annyira fontos, mert többnyire
hozzánk hasonló sorsú kisnemzeteket tömörítő -- európai földrajzi térség
közel két és fél évszázados történetének főbb vonásait. Elsősorban a földrajzi
alapokat -- az államterület változásait, a népesség mozgását, etnikai és
vallási megoszlását -- s a legfontosabb politikatörténeti vonatkozásokat,
érintve olykor a művelődési viszonyokat (pl. analfabétizmus), sőt a gazdasági
szempontokat is (fejlettségi szint, vasúthálózat sűrűsége stb.). Szétfeszítette
volna már a kötet terjedelmi kereteit a gazdaság(történet)i kérdéseknek
a Rónai András-féle Közép-Európa atlaszhoz hasonló részletezettségű taglalása
-- amely mű különben a Köztes-Európa kötet egyik fontos forrásául szolgált.
Pándi Lajos szegedi egyetemi
docens térképgyűjteménye választott földrajzi térségi témájánál fogva (is)
mindenképpen úttörő munka és nélkülözhetetlen kézikönyv. Rónai András nagysikerű,
önéletrajzi jellegű könyvének címével élve: "térképezett történelem". A
nyomtatott betű Gutenberg-galaxisából a tévé és a videók révén mindinkább
a képi civilizáció felé haladó korunkban minden bizonnyal csak növekszik
az érdeklődés iránta a szemléltető kartográfiai módszerek alkalmazása következtében.
Tudományos értékét csak fokozza, hogy még három további kötet egészíti
ki: a térségre vonatkozó fontosabb események időrendjét összefoglaló kronológia,
a térképek készítésének alapjául is szolgált és egyéb jelentős számszerű
adatokat tartalmazó statisztikai adatgyűjtemény és egy szótár az alapműben
előfordult fontosabb földrajzi nevekről. Ez utóbbi értékes bevezető tanulmány
kíséretében -- a Teleki László Alapítvány Közép-Európa Intézete Kisebbségi
Adattár kiadványsorozatának legfrissebb tagjaként -- a közelmúltban már
meg is jelent mintegy négyezer köztes-európai helységnév történeti változásainak
szótárszerű bemutatásával (11 ezer névváltozattal!), és gazdagítja nemcsak
a történeti földrajz tudományát, hanem a nyelvtudomány egyik új hajtásának
számító névtudományt (onomasztikát) is.
Bizonyossággal állítható,
hogy a Magyar Tudományos Akadémia mellett a legrangosabb tudományos kiadó,
az Osiris-Századvég gondozásában megjelent Köztes-Európa a hazai társadalomtudomány
olyan pluridiszciplináris jellegű, maradandó értékű teljesítménye, amely
kiegészítő köteteivel együtt fennmarad az idő rostáján, és mint megmásíthatatlan
tényeket közlő és szemléltető kézikönyvet akkor is forgatni fogják az érdeklődő
művelt olvasók és kutatók, amikor számos -- ma még csúcsteljesítménynek
számító -- tudományos mű szemléleténél fogva vagy egyéb okok miatt meghaladottá
válik.
Kápolnai
Iván
"...Mert
a földet, azt szeretem"
Kós
Károly: Testamentum és agrikultúra
Kolozsvár, 1997, Gazda
Kiadó, 130 p.
Ritka
és kivételes élményben lehet része annak az olvasónak, aki kézbe veszi
a Kós Károly (1883--1977) halálának huszadik évfordulóján kiadott Testamentum
és agrikultúra című munkát. A Marosvásárhelyen, 1997. november 24-én,
Mészáros József által keltezett előszó tanúsága szerint a munka eleddig
nem jelent még meg. Ezt a "végrendeletet" a szerző gyermekeinek szánta.
Értékéből mit sem von le az a tény, hogy mezőgazdasági szakmunkaként
ma már kevéssé használható, hiszen a szerző veretes, szép magyar nyelven
megfogalmazott, helyenként archaizáló sorai művészi értékű alkotássá
avatják a munkát.
Az építész, Kós nem tartja
írónak magát, ám a sorok olvastán mégis megelevenedni látszik az erdélyi
táj, a havasok, és mindez olyan megejtő egyszerűséggel, a szülőföld iránt
érzett őszinte elkötelezettséggel nyer értelmezést, amint azt "szülötteinél",
a templomoknál, iskoláknál, középületek százainál már megszokhatta a szerző
munkásságát ismerő ember. A pontos, helyenként szinte "szikár" megfogalmazások
ismerete nélkül ugyanúgy nem lenne hiteles Kós Károly gondolatainak tolmácsolása,
mint a lélek legmélyebb, rejtett hangjait "megpendítő" építményeinek --
fatornyú templomainak -- puszta leírása, azok látványa nélkül.
"Engem a mezőgazdasági munka
edzett meg és tartott jó egészségben... Életem legszebb óráit a szántás
és kaszálás közben éltem át... ez az én birodalmam volt... Kilencven esztendővel
a hátam megett csak azt mondhatom, hogy minden embernek külön-külön meg
kell teremtenie a harmóniát maga és a természet között. Minél hamarébb
jön létre az összhang, annál szerencsésebb az ember..." A sorok olvastán
meggyőződhetünk arról, hogy a történelem viharaiban sokszor hánykolódó
kis "hajó" -- melyen Kós a legnagyobb megpróbáltatások ellenére is mindig
becsülettel megtartotta övéit -- egy boldog és szerencsés embert tudhatott
kapitányának. A gazdálkodás mint életforma akkor vált létének valódi lényegévé,
amikor 1914-től 1944-ig, kereken harminc esztendőn keresztül a sztánai
gazdálkodást választotta. Ezt a korszakot életművének méltatói sokszor
csak amolyan "bogaraskodásnak", hobbinak minősítik, ez az utókorra hagyományozott
testamentum azonban meggyőző bizonyítéka annak, hogy nagyon is komolyan
vette választott "hivatását", azt az életformát, melyben szinte eggyé olvadhatott
ember és természet. A gazdálkodó -- valódi szaktudást sem nélkülöző --
mérnöki pontossággal írja le a Gabonatermesztés (takarmányok, szántóföldi
vetemények, gyümölcsöskert, nemesítés, ültetés és gondozás), Állattenyésztés
(szarvasmarha-tenyésztés, lótartás, disznótartás, juhtartás, baromfitartás,
méhészkedés) legfontosabb ismérveit, s teszi mindezt a míves, szépírói
erényeket el nem tagadható, széles műveltségű ember világlátásával.
A Gálok című kisregény, valamint
A havas című elbeszélés kötetbe emelése kitűnő választás volt, hiszen az
"elmélet" mindjárt a valóság talaján "gyökeret verve" nyer hiteles értelmezést.
Az írásokban szinte megelevenedni látszik Erdély -- semmilyen más tájhoz
nem hasonlítható -- titkokkal teli, ám magát a szülötteinek teljes valójában
megmutató, "ezerráncú" arca, s az itt élő emberek, akik pontosan értik
az évezredes fák susogó leveleinek üzenetét, a rájuk bízott páratlan értékekkel,
úgy tűnik föl, igencsak jól sáfárkodnak. A kötetben olvasható még Benkő
Samu Kós Károllyal folytatott beszélgetése a földművelésről, melyet 1973
nyárutóján vetett papírra a "riporter", majd a zárófejezetben a szerző
-- öt kézírásos oldalnak megfelelő, rovásíráshoz hasonlatos betűkkel írt
-- dokumentumértékű gondolatai, valamint az elmondottakat illusztráló,
ihletett rajzai láthatók. Az Erdélyhez mély és szerteágazó gyökerekkel
kötődő Kós így fogalmazott földművelői munkájáról: "Apám azt mondta, hogy
mérnök legyek. Én, ha apám földbirtokos lett volna, akkor feltétlenül földbirtokos
lettem volna, mert a földet, azt szeretem. Mindig is szerettem, és szeretem
ma is."
Az értékes, szép kiadvány
az esti olvasólámpa meghitt fényénél a téma továbbgondolására késztetheti
olvasóit.
Bartók Györgyi
Kertészkedj,
művelődj, barátkozz!
Somogyi
Imre: Kertmagyarország felé.
3. kiadás, Budapest,
1997,
Hét Krajcár Kiadó--Püski
Kiadó, 109 p.
"Kertészkedj,
művelődj, barátkozz!" Ezzel a -- kötet utószavában, Gyúró Ferenc által
megfogalmazott -- jelszóval lehet a legtömörebben összefoglalni és jellemezni
Somogyi Imre (1902--1947) munkásságát és a példaértékű életút -- utókorra
hagyományozott -- eszmeiségét.
A szegényparaszti sorból
származó, magát autodidakta módon képező, szobrászművészeti ambíciókkal
is megáldott szerző az 1930-as évek elejétől a magyar parasztság szellemi
és anyagi felemelésén fáradozott. Egy 1931-ben, Bulgáriába tett kerékpártúra
alkalmával -- az ottani virágzó kertészetek láttán -- fogalmazódtak meg
benne azok az egész életét és munkásságát meghatározó gondolatok, melyeknek
foglalata ez a kis kötet lett. Meggyőződése szerint a magyar gyümölcs és
zöldség különleges íze és zamata okán páratlan egész Európában, s ha ezeket
az adottságokat hozzáértő gazdálkodással párosítja a magyar ember, akkor
utolérhetetlen árucikkekké tudja tenni ezeket az élelmiszereket, vagy legalábbi
nagy részüket.
Újabb és újabb "hajtásokban"
kiterebélyesedő elgondolásait országjárások alkalmával, a Paraszt Népfőiskola
előadásain osztotta meg az érdeklődőkkel, majd Tolna és Baranya megyében
népi termelőszövetkezeteket is szervezett. Korai halála miatt nem élhette
meg, hogy munkájának gyümölcse beérjen, az 1950-es évek politikája pedig
száműzte a köztudatból még a nevét is. Első rehabilitációja 1975-ben következett
be, amikor róla nevezték el a Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem egyik
budapesti kollégiumát. Tényleges rehabilitációját azonban a Kertmagyarország
felé című munkájának kiadása jelentette.
A "zsebbe való" könyvecske
először 1942-ben, majd 1943-ban, végül 1948-ban jelent meg. Ez a mostani,
1997-ben, a Püski és a Hát Krajcár Kiadó közös gondozásában megjelent kötet
-- Somogyi Imre halálának 50. évfordulóján -- mintegy tiszteletadás az
egész életmű előtt.
A kötet az ország "Kertmagyarországgá"
válásának elméleti és gyakorlati tudnivalóit fogja csokorba. A gazdasági
szervező, népművelő és mezőgazdasági szakíró szerző elméleti alapvetésének
lényege az, hogy az állattenyésztésben és a kertészeti termesztésben az
őshonos vagy már a régen meghonosodott fajtákkal kell foglalkozni, mert
ezek már alkalmazkodtak a hazai természeti viszonyokhoz. Külön fejezetben
ismerteti figyelemreméltó találmányát, a nádból szőhető hasurát (török
eredetű szó, takarót jelent; Magyarországon olyan zsúpból vagy gyékényből
font takarót neveznek így, melyet a kertészetekben melegágyak és üvegházak
befedésére használnak), melyre egy egész gazdálkodási formát épített (Hasuragazdálkodás).
Gondolatmenetéből pontosan kirajzolódik, milyen fontos szerepet szánt az
ifjúság mezőgazdasági oktatásának, valamint a közjóléti szövetkezetek megszervezésének,
szót ejt a pusztabíró megújításra váró intézményéről, de a mocsarak hasznosítását
és a kertészetek öntözésének megoldását is fontos feladatként jelöli meg.
Veres Péter és Németh László -- a szerző példaértékű életét méltató --
meleg hangú emlékező sorai zárják a maga nemében páratlan -- művelődéstörténeti
hozadékkal is bíró -- kötetet. Vélhetően a Somogyi Imre által kidolgozott
kertészeti és állattenyésztési módszerek fölött mára már eljárt az idő,
azonban mindazok, akik felelősséget éreznek szűkebb pátriájuk, falujuk
jövője iránt, rendkívül sok hasznos, megszívlelendő gondolatot, bölcsességet
találnak majd a kötetben. A ma emberének jövő iránt érzett felelősségteljes
gondolkodása pedig nem nélkülözheti e "pallérozott" elme továbbgondolásra
érdemes munkásságának megismerését.
K. I.
Térbeli
történelem -- időbeli földrajz
Norman
J. G. Pounds: Európa történeti földrajza.
Budapest, 1997, Osiris,
532 oldal, 186 térkép és ábra
(An Historical Geography
of Europe. Cambridge
University Press,
Cambridge, 1990)
Egész
Európa történeti földrajzának megírása mintegy 500 oldalon -- szinte
lehetetlen vállalkozás. A kötet időbeli tartalma is hatalmas, az i.
e. 5. századtól az első világháború kitöréséig foglalja össze a legfontosabb
ismereteket. A szerző maga is belátja, hogy ekkora terjedelemben csak
vázlatos összefoglalást adhat, ezért egy érdekes módszerhez folyamodik:
az európai történelem hét fontos "pillanatában" tekint végig a kontinensen
valóban földrajzi jelleggel, a közbeeső hosszabb korszakokat pedig csak
vázlatosan tekinti át. A hét jelentős korszak kiválasztása igen szerencsésen
sikerült: az ókor két nagy európai kultúrája, a görög és a római civilizáció
fénykora az első kettő (i. e. 5., illetve i. sz. 2. század). Ezt követi
Nagy Károly kora, majd az érett középkor (14. század eleje), a reneszánsz,
az ipari forradalom és végül a századforduló időszaka. Valójában a hét
jelentős "pillanat" közé eső korok tárgyalása is egyre részletesebb,
például a 19. század elemzése már terjedelemben is jóval felülmúlja
az ipari forradalom és a századforduló tárgyalását.
De vajon mi is igazából a
kötet tartalma? A legtöbb magyar olvasó számára a történeti földrajz elnevezés
meglehetősen ismeretlenül cseng. E. Reclus -- bár nem a történeti földrajzról
szólva -- azt mondta: "a földrajz nem más, mint térbeli történelem, a történelem
pedig időbeli földrajz." Tehát valójában a földrajz és a történelem azonos
dolog, csak két különböző nézőpontból vizsgálva. A tudományok elkülönülése
azonban feledtetni látszik ezt a remek meglátást. A történeti földrajz
egy olyan interdiszciplina, amely segít újra egységben látni a mesterségesen
szétválasztott földrajzot és történelmet. Nem tévesztendő össze a történeti
földrajz a gazdaságtörténettel, hiszen ez utóbbi nem foglalkozik például
a természeti környezettel, sem az emberi magatartásmintákkal. A gazdaságtörténet
elsődlegesen történet, míg a történeti földrajz inkább a múlt földrajza.
Az egyes fejezetek ennek
megfelelően igyekeznek felölelni a földrajz legfontosabb területeit; a
népesség, település, mezőgazdaság, ipar, kereskedelem és a közlekedés a
legfőbb témák. Sajnos Pounds elsősorban történeti gazdaságföldrajzot írt,
csak utalásszerűen jelennek meg a természeti környezet elemei, főleg a
bevezetésben. Természetesen egy átfogóbb, a természeti környezet változásait
is bemutató történeti földrajz már-már meghaladja a még elmélyültnek mondható
kutatás lehetőségeit. Valójában a történeti földrajz művelőinek éppúgy
választaniuk kell a természeti és a gazdasági földrajz közt, mint a hagyományos
földrajz kutatóinak. Legtöbben a gazdasági földrajzot választják, mert
elsősorban ez tekinthető térbeli történelemnek.
A szerző remek előszóban
foglalja össze, hogy milyen módszerrel követi végig az európai történelmet.
Rendkívül bonyolult összefüggés-rendszert kell feltárnia a kutatónak a
környezeti adottságok, a technikai színvonal és a társadalomszerkezet (emberi
magatartásmódok, felfogásmód stb.) közt. E tényezők mindegyike önmagában
is változik, s emellett hat az összes többire is -- e kölcsönhatások együttese
eredményezi a fejlődést. Pounds könyve tárgyának 2500 esztendejét általában
folyamatos haladásként értékeli, ő maga is haladáspárti felfogást képvisel.
Helyesen szögezi le azt is, hogy a növekedés nem egyenlő a változással.
A kiváló elméleti bevezetőben leírtakat azonban a szerző nem mindig tudta
átültetni a gyakorlatba, vagyis az egyes fejezetekbe: a fenti szempontok
közül elnagyoltan jelennek meg a környezeti adottságok és a társadalomszerkezet
is. Pounds mentségére szolgál, hogy ilyen rövid terjedelem esetén nem is
lehet ezeket a valóban bonyolult összefüggéseket aprólékosan kibontani.
Ehhez egy újabb tudományág, a szociológia elmélyült ismerete is szükséges
lenne. (Ez egyben jelzi azt is, hogy a történeti földrajz művelőinek milyen
rendkívül nehéz a feladata, mert több tudományágban is otthonosan kell
mozogniuk.) A "társadalmiasság", "szokásszerűség", az "anyaggal való elbánás"
és hasonló, nehezen definiálható fogalmak mind segítenének megérteni például
a technikai színvonal és a társadalomszerkezet összefüggését egymással,
de a természeti környezettel is. Ezekre a fogalmakra Hajnal István hívta
fel az olvasók figyelmét technikatörténeti tanulmányaiban a 30-as és a
40-es években. Sajnos e helyt nincs mód ezek részletes kifejtésére, így
csak arra szorítkozhatom, hogy az érdeklődők figyelmébe ajánlom ezeket
a műveket. Hajnal gondolatai sajnos a mai napig nem épültek be a köztudatba,
pedig a technikai haladásról alkotott képünket gyökeresen átformálhatnák.
Ugyancsak nagyon hiányzik a kötetből a környezetvédelmi szemlélet. E tekintetben
legfeljebb a középkori városok és a modern ipar mocskának említése szerepel,
ekkor is inkább népességi-egészségügyi szempontból.
Mindezen megszorításokkal
Pounds kötete végül is teljesíti céljait, amennyiben egy rövid bevezetést
ad Európa történeti földrajzába. Bosszantó viszont az, hogy rengeteg olyan
adat, tény van a kötetben, amely az egymás utáni fejezetekben szinte szó
szerint ismétlődik, sokszor három-négy egymást követő egységben is. Ez
különösen akkor kelt rossz benyomást, amikor egy példaként felhozott apróságról
van szó. Így olvashatunk két fejezetben is arról, hogy a 19. században
a kézművesipar szinte csak a csipkekészítő idős asszonyok révén maradt
fenn. Nyilván lehetett volna itt és a többi ismétlés esetén is más példákat
is említeni. Más esetekben azonban az ismétlés szükséges is lehet, ha egy
fontosabb jelenség hosszú korszakra kiterjed (pl. a Weald és a Forest of
Dean vaskohászata -- 158., 226. és 267. o.).
A szerző igen sok ábrát,
táblázatot és térképet közöl a szövegben, amelyek információgazdagsága
sokszor nagyobb, mint egy hosszas magyarázaté. Zavaró viszont az, ha a
szövegben olvasott információ ellentmond annak, amit a térkép vagy egy
ábra mutat. Sajnos ez elég gyakran előfordul, pedig e hibák kis odafigyeléssel
kiküszöbölhetők lettek volna. [Pl. Dublin lakossága az ipari forradalom
küszöbén a szöveg szerint 175 ezer fő, míg a 10.4. térképen 25-50 ezer
fősnek megfelelő jellel tüntetik fel (357. o.). A példákat itt is hosszan
sorolhatnám.] Néhány helyen rontja a közölt adatok értékét a mértékegységek
hiánya (pl. a 498. lapon a 12.6. táblázat esetében).
A könyv nemcsak címében Európa
történeti földrajza, hanem a valóságban is arról, tehát egész Európáról
szól. Európán Pounds -- sok nyugat-európai kutatóval ellentében -- az Atlanti-óceántól
az Urálig terjedő területeket érti, és igyekszik is az egész területet
egyenletesen bemutatni, még az ókorban (!) is. Nyilvánvaló azonban, hogy
egy angol kutató elsősorban Európa nyugati és északi területeinek viszonyairól
talált irodalmat, így ezen területek feldolgozottsága jobban sikerült.
A "kelet"-európai adatok közt bizony szép számmal találunk hibásakat is.
Következetesen rossz (alábecsült) adatok szerepelnek például Magyarország
népességéről egészen 1840-ig, amiből aztán Pounds a szövegben (385. o.)
és a 11.6. ábrán (390. o.) is arra következtet, hogy 1830--50 közt Magyarország
lakossága rendkívüli ütemben nőtt. Valójában e növekedés az európai átlagba
sorolható.
A történeti földrajz természetesen
nem nélkülözheti a politikatörténet ismeretét sem, hiszen e tényező is
döntően befolyásolja a földrajzi környezetet. Valamennyi korszakban figyelemmel
kíséri a szerző a főbb határváltozásokat is. Sokszor a kor eszméi is alapvetően
fontosak, így hosszabb elemzés foglalkozik az imperializmussal és a nacionalizmussal.
Ez utóbbi meglepő módon már a reneszánsz tárgyalásánál felmerül, de Pounds
idézettel is bizonyítja, hogy valóban már ekkor -- bár csak szórványosan
-- jelentkezett a nacionalizmus.
Szólni kell néhány szóban
a magyar kiadás sajátosságairól is. Véleményem szerint a kelleténél több
szerkesztői kiegészítés és magyarázat került a szövegbe. Sokszor az az
olvasó érzése, hogy "A szerk." már-már társszerzői címre is jogosult lehetne.
Több helyen az eredeti szöveg is teljesen egyértelmű, így a hozzáfűzött
magyarázat felesleges. A fordító a települések magyar nevét adja meg, ami
természetesen helyes olyan esetekben, mint Bécs, Prága vagy Koppenhága;
kissé nehézkesnek tartom Boroszló említését, nem is beszélve Danckáról,
amely név már teljesen kikopott a magyar névhasználatból (Danzig, a mai
Gdansk egykori magyar neve Dancka volt). Ugyanakkor Braunschweig német
város következetesen angol nevén (Brunswick) jelenik meg a kötetben (183.
és 217. lap -- utóbbi a névmutatóban nincs is feltüntetve).
A könyv használatát jól segítik
a különféle tematikus összeállítások: a földrajzi nevek, illetve a személynevek
mutatója, a tárgymutató, valamint a térképek és a diagramok jegyzéke.
Remélhetőleg a kötet megjelenése
egy erősödő történeti földrajzi szemléletmód elterjedését jelzi Magyarországon
is. Kár, hogy hét évet kellett várni a könyv hazai kiadására. Tankönyvként
való felhasználása igen hasznosnak látszik, hibái ellenére is alapvető
és hiánypótló műnek számít. Nagy szükség lenne az ezt kiegészítő, az 1914
utáni jelenségeket feldolgozó kötetre is.
Bencsik
Péter
Kubinszky
Mihály: Táj + építészet
Budapest,
1995, Mezőgazda Kiadó, 172 p.
Ha
azt gondolja az olvasó, hogy a cím egy matematikai művelet, az eredmény
talán ez lehetne: harmónia. Ezt a harmonikus egészet fogalmazza meg
az Ybl-díjas építész művében, amelyben benne van az a különleges körülmény,
hogy építészként az erdészhallgatókat oktatja évtizedek óta, benne vannak
a nagyvilágban tett utazásainak élményei és a bölcs szemlélet, amelyet
hosszú építészeti tevékenysége alatt megérlelt.
A szerző megfogalmazza,
hogy mikor és miért érezzük magunkat jól szűkebb és tágabb környezetünkben.
Választ ad arra a kérdésre, hogyan építkezzünk, hogy a természeti adottságokat
a legkedvezőbben komponáljuk bele az építménybe, illetve hogyan kell
az épületet elhelyezni a tájban úgy, hogy azt inkább gazdagítsa, mintsem
rombolja. Ahogyan
az építészre hatott az erdők tudománya, úgy hat egymásra a táj és az
épület, a természeti és az épített környezet.
E kölcsönhatásokat, az épített
alkotásnak a természetbe rendeződését, az építő szemléletének alakulását
mutatja meg a mű rajzokkal, színes és fekete-fehér fotókkal kiegészítve.
Izgalmas olvasmány az építészeknek
és a tájrendezőknek, mert a számtalan példa elemzésén keresztül olyan szemlélet
szűrődik át, amelyet elsősorban a szakembereknek érdemes megszívlelni.
Wenszky Ágnes
Földházak
Hugo
Houben -- Hubert Guillaud: Earth construction.
A comprehensive guide
London, 1994, Intermediate
Technology Publications, 362 p.
Az
energiaválság és a környezeti problémák előtérbe kerülésével a világ
több helyén kezdték el építtetők, építészek és kutatók vizsgálni a tradicionális
földépítészet (hazánkban a vályogépítészet) újbóli alkalmazásának lehetőségeit,
feltételeit. Persze a földépítés nem új technika, és mint a könyv részletesebben
ki is fejti, ma is a Föld lakosságának csaknem 30 százaléka, azaz mintegy
1,5 milliárd ember él földből készült házakban. A földépítés vizsgálatának
további aktualitása, hogy az iparilag fejletlen országokban a népességrobbanás
és a tömeges, olcsó, energiatakarékos lakásépítési igény miatt további
szignifikáns mennyiségű földépítés várható.
Európában két nagy központja
van a földépítészet tudományos szintű kutatásának (Kassel -- Gesammthochschule
Kassel, valamint Grenoble -- CRA Terre-EAG). Ezen kiadvány a francia műhely
húsz éve folyó grenoble-i kutatásainak eredményét publikálja, az egyes
technikai lehetőségek, műszaki paraméterek példás (néhol egy kicsit túlságosan
is részletes) bemutatásával. Tudományos alapossággal, jól érthető ábrákkal
illusztrálva ismerteti az anyagvizsgálati és terméktesztelési módszereket,
bemutatva a földfalakat stabilizáló lehetséges kötőanyagok (agyag, bitumen,
cement) kötési mechanizmusát és szilárdsági tulajdonságait. A könyv széles,
izgalmas áttekintést nyújt a Földön alkalmazott tradicionális és korszerűsített
földépítés lehetőségeiről, bemutatva az egyes előkeverő és préselőgépeket,
valamint a járatos zsaluzási, falazási technológiákat. A leíró szövegek
mellett szabadkézi grafikus ábrákkal illusztrálják a szerzők az egyes berendezéseket,
technológiákat.
A kötet érdekes fejezete
a földfalak földrengés-érzékenysége. Ez az európai szakirodalomban kevésbé
taglalt terület különös értelmet nyer, ha összevetjük a földépítés elterjedését
és a földrengés-veszélyes területeket ábrázoló világtérképeket. Érzékletesen
rajzolódik ki, hogy Dél- és Közép-Amerika nyugati partvidékén, valamint
Kelet-Afrika és Nyugat-Ázsia földrengések által veszélyeztetett területein
mennyi embernek jelent és jelenthet problémát a földházak földrengés-érzékenysége.
A tradicionális földépítés
kutatását és a korszerű földépítés különböző fejlesztési irányait nagy
mértékben meghatározzák az egyes országok építési szokásai, hagyományai
és világpolitikai helyzetük. A német, svájci területeken a földépítést
elsősorban magas környezeti és épületbiológiai értékei miatt (alacsony
primer energia-tartalom, kitűnő páragazdálkodási képesség, recilkulálhatóság)
alkalmazzák. Elsősorban a belföldi alkalmazás lehetőségeit kutatják, ami
hasonló földrajzi fekvésünk és klimatikus adottságaink miatt sok kézzelfogható,
hasznos ötletet, fejlesztést kínál Magyarország számára. A francia hagyományokat
három fő tendencia határozza meg: az anyaország elsődleges pise, azaz vert
technológiás építési tradíciója, a volt gyarmatokon előforduló lapos tetős,
kubista, arab, illetve organikus fekete-afrikai formavilág és technológiák,
valamint az ország jelenlegi, erősen iparosított cementközpontú építési
irányultsága.
A könyv ennek megfelelően
széles földrajzi spektrumból merít, de a magyar hétköznapok nyelvére csak
áttételesen fordítható ismereteket közvetít. A bemutatott vázlatos szerkezeti
csomópontok csak elvi szinten hasznosíthatók. Az egyes technológiák gyakorlati
mélységű kivitelezési problémái, megoldásai nem derülnek ki a könyvből.
Nem, illetve nagyon kevés szó esik a vályogfalak olyan jelentős, Magyarországon
felmerülő problémáiról, mint a téli hővédelem, a külső felületképzés, a
szaniter berendezések elhelyezésének, a vizes helyiségek szerkezeteinek
kérdései.
Összességében érdekes szakkönyv,
melyet a földrajzi értelemben széles horizontról vett tanulságos példák,
építési anyagtani értelemben pedig mély vertikalitás jellemez. Az angol
nyelven elérhető földépítési kiadványok között unikum, mivel a jellemzően
építészeti, ismeretterjesztő kiadványok mellett mérnöki szinten ad áttekintést
a földépítésről. Ajánlom mindazoknak, akiket érdekel a föld mint építőanyag
sokfélesége -- vagy azon tömegeknek, akik egy korszerű vályogelem kifejlesztésén
gondolkodnak --, de a gyakorlati alkalmazáshoz, saját épület építéséhez,
további ismeretek szükségesek.
Medgyasszay
Péter
A
rovarirtók és a műanyagok
mentik
meg a Földet?
Dennis T. Avery: Saving
the Planet with Pesticides and Plastic.
The Environmental Triumph
of High-Yield Farming. Indianapolis,
IN, 1995, Hudson Institute,
432. p.
A
környezetvédő mozgalom érvényes és fontos. A környezetvédők arra késztetnek
bennünket, hogy felismerjük: egyre inkább képesek vagyunk a természetes
források megmentésére -- és felelősek vagyunk ezért. Ugyanakkor, bár
a környezetvédők felismerik a problémákat, nem mindig látják a megoldásokat...
a mezőgazdaság esetében "éppenséggel a rossz politikai megoldások mellett
döntöttek". A föld egyre inkább az emberi rekreáció területe, s a vadvilág
minden darabkájára szükség van. A mezőgazdaság és az erdészet az a két
szektor, ahol több földet "kreálhatunk" anélkül, hogy feláldoznánk a
környezetet; a magas terméshozam az egyetlen lehetőség erre. "A világ
nem képes megmenteni a természetet magas hozamú mezőgazdaság, a mezőgazdasági
kemikáliák óvatos felhasználása nélkül." Nagyfokú erdőültetés szükséges
ahhoz, hogy megóvjuk a valóságosan vad erdőket a fakitermelés okozta
károktól. Ha határozottan követjük a hozamnövelő mezőgazdasági és erdészeti
kutatásokat, "képesek leszünk élelemhez, lakáshoz, ruhához juttatni
10 milliárd embert úgy, hogy kevesebb földet használunk mezőgazdasági
és erdészeti célokra, mint ma."
Néhány
egyéb provokatív észrevétel: 1. az integrált kártevőirtás, bár hasznos,
nem pótolja a rovarirtó szereket, csak hatékonyabbá teszi azokat; 2.
a komposzt és a szerves trágya csupán kis mértékben járulhat hozzá a
palánta táplálásához, kivéve, ha hatalmas földterületeket használunk
fel a szerves növényi trágya előállítására, miközben feláldozzuk a vad
természetet; 3. az organikus gazdálkodás alacsony hozama sokkal inkább
fenyegeti a természetet, mint a rovarirtók által okozott károk; 4. David
Seckler (Winrock Foundation) szerint a világ népessége valószínűleg
"2030-ban tetőzik, mintegy 8 milliárd fővel, ezt követően csökkenni
fog"; 5. "a vakbuzgó környezetvédők" azt követelik, hogy csökkentsük
nullára a rovarirtók által hordozott kockázatot, vagy egyenesen kiátkozzák
azokat, ugyanakkor "az ételeinkben megjelenő természetes kemikáliák
tízezerszer toxikusabbak, mint a rovarirtó szerek maradványai"; 6. a
rákos megbetegedések következtében történő elhalálozások kevesebb mint
3 százalékát okozza a környezetszennyezés; kiterjedt kutatások igazolják,
hogy a modern kártevőirtó szerek nem szerepelnek a bizonyítottan rákkeltő
anyagok között; 7. az amerikai farmokon a megfelelőképpen alkalmazott
rovarirtókkal határozott kapcsolatban álló egészségügyi problémák száma
viszonylag csekély; még a Harmadik Világban is igen kicsi az ilyen kockázat;
8. Rachel Carson azt sejteti, hogy a DDT komoly fenyegetést jelentett
az emberiség számára, ugyanakkor "semminemű veszély nem került azonosításra";
9. Afrikában, a Szahara vidékén, évente 90 millió új maláriás esetet
regisztrálnak; számos embert meg lehetett volna menteni, ha több DDT-t
használtunk volna; 10. mai tudásunk szerint sem az organikus gazdálkodás,
sem a kémiailag intenzív gazdálkodás nem szolgált rá a dominanciára:
"a radikális középútra" van szükségünk, ahol a farmerek a leghatékonyabb
módszereket alkalmazzák annak érdekében, hogy elérjék a legmagasabb
terméshozamot, a legalacsonyabb környezeti és gazdasági ráfordítás mellett;
11. el kellene már szakadnunk a gazdasági szubvencionálás elavult formáitól
és a nemzetközi mezőgazdasági kereskedelem korlátozásától; 12. a modern
gazdálkodási rendszerek világszerte radikálisan csökkentik a talajeróziót
azáltal, hogy emelik a terméshozamot, s így kevesebb földet tesznek
ki a pusztulásnak, valamint azáltal, hogy alkalmaznak ugyan gyomirtó
szereket, de mivel kisebb területet művelnek meg, kevesebbet; 13. a
világ legnagyobb részén bőséges friss víz áll rendelkezésünkre, ha nem
herdáljuk el (a világ vízfogyasztásának 70 százalékát a farmerek használják
az öntözéshez; az öntözővíz túlnyomó többsége veszendőbe megy) ; 14.
Kaliforniában a nem gazdasági használatú víz mennyiségét meg lehetne
duplázni, gyakorlatilag külön költség nélkül, akkor, ha a saját vízvezetékkel
rendelkező farmerek ténylegesen rendelkezhetnének a vízzel; a fölösleges
vizet a farmerek eladnák a városoknak, s a bevételeket hatékonyabb öntözőrendszer
kiépítésére fordítanák.
A műanyag a magas terméshozamú,
emberek és állatok számára életteret teremtő gazdálkodás alapvető összetevője.
A mezőgazdaságban a legtöbbet használt műanyag a talajtakaróként alkalmazott
polietilén, amely segít a talaj melegen tartásában, megakadályozza a vízszivárgást
és a talaj erózióját, valamint azt, hogy a gyomok versenyre keljenek a
haszonnövényekkel. Az üvegnél sokkal olcsóbb műanyagfedél borítja a melegházakat,
amelyek számos gyümölcsöt és zöldséget érlelnek. Műanyagtető védi a takarmányt
-- így elkerülhető a silók építése. Igen lényeges, hogy a műanyag potencionálisan
felhasználható a csepegtető öntözésnél is; a hosszú távra tervezett és
beépített műanyagcsövek egyenesen a növények gyökereihez vezetik a vizet,
így elkerülhető a párolgás és a felesleges szivárgás. A műanyag igen jól
használható kemikáliák tárolására, szinte örök életű kerítésoszlopok, vödrök,
víztartályok és egyéb gazdasági eszközök készítésére.
Valamennyi fejezet "mítoszteremtőktől"
(mint például Lester Brown, Al Gore, Paul Ehrlich, David Pimentel és Jeremy
Rifkin, aki különleges tehetségű mítoszteremtő) származó idézetekkel kezdődik,
majd újabb, ezúttal a "realistáktól" származó idézettel folytatódik. Ez
a meglehetősen harcias hozzáállás sokat levon a merész és érdekes érvelésből,
különösen ami a műanyagok felhasználását illeti. A "radikális középút"
megragadásának stratégiája -- az ellentétes álláspontot képviselőket extrémnek
és tudománytalannak nyilvánítva -- találóan demonstrálja a Herman Kahn
által bemutatott politikai sumó-birkózást.
Fordította:
Késmárky Nóra
Hogyan
gyógyíthatjuk meg
a
beteg Gaiát?
James Lovelock: Gaia.
The Practical Science
of Platenary Medicine
London, Stroud, 1991,
Gaia Books, 192 p.
Vajon
valóban mi vagyunk az isten által kiválasztott faj? Vagy inkább az,
amely a legjobban károsítja, sőt végveszélybe is sodorhatja a Földet?
A válasz csak tőlünk függ. A megfelelő válasz megtalálásában segít James
Lovelock könyve: Gaia. A bolygó gyógyításának gyakorlati tudománya.
Intelligens parazita-e
az ember?
Lovelock szerint az ember
a Föld számára olyan, mint egy kórokozó mikroorganizmus, vagy egy rosszindulatú
daganat az emberi szervezetben. A mikroorganizmus négyféleképpen viselkedhet:
megtámadja a szervezetet, azonban megsemmisíti őt a szervezet védekező
rendszere; a szervezet és az élősködő között hosszú ideig tartó küzdelem
is kialakulhat, ez a krónikus betegség állapota; előfordulhat, hogy a parazita
kerekedik fölül és elpusztítja a szervezetet, és ezzel természetesen az
ő életfeltételei is megszűnnek. Az is lehetséges azonban, hogy a szervezet
és a parazita szimbiózisban, kölcsönös egymásrautaltságban él. Az ember
mint intelligens parazita számára ennek a legutolsó állapotnak az elérése
lehet az egyetlen reális cél. Ha nem tudjuk megvalósítani, hogy szimbiózisban
éljünk a Földdel, akkor mind az emberiség, mind a Föld pusztulása bekövetkezhet.
A Gaia-modell keletkezése
A földi élet magyarázatára
az emberi történelem során sokféle elmélet született; a Gaia-elmélet szerint
a Föld egyetlen egységes és önszabályozó ökorendszer. James Lovelock 1972-ben
dolgozta ki ezt a modellt, de az ötlet az 1960-as évekből származik. Érdekes,
hogy a modell megalkotásához Lovelockot a Mars tanulmányozása vezette:
felkérést kapott, hogy segítsen annak a kérdésnek az eldöntésében, hogy
van-e élet a Marson? Lovelock javaslata az volt, hogy a helyi talajminták
elemzése helyett meg kell vizsgálni a bolygó légkörét. Ha a gázok statikus
egyensúlyi állapotban vannak, akkor az arra utal, hogy nincs élet, ha pedig
nincsenek egyensúlyi állapotban, akkor valószínűleg van élet a bolygón.
Az élet ugyanis állandó változás, folyamatos anyag- és energiacsere. Lovelock
a vizsgálatok alapján azt állapította meg, hogy a Mars légkörére a statikus
egyensúly a jellemző, ellentétben a Földdel, ahol nagymértékű a kémiai
egyensúlyhiány. A statikus egyensúlyi állapot hiánya azt is jelenti, hogy
van még szabadon felhasználható energia, vagyis vannak a légkörnek reakcióképes
komponensei, és kevés az olyan összetevő, amely egyáltalán nem képes további
reakcióra. A földi atmoszféra oxidáló (O2, CO2), redukáló (CD4, H2) és
közömbös (N2, nemes) gázok keveréke. Ha hirtelen megszűnne az élet a Földön,
az anyagok reakcióba lépnének egymással és a folyamat addig tartana, amíg
minden reakcióképes anyag elreagálna egymással, és egy statikus kémiai
egyensúlyi állapot alakulna ki. Lovelock tehát a Marson keresett élettől
a földi élethez, illetve az élet kialakulásának és fennmaradásának általános
feltételeihez jutott el.
Az 1970-es években Lovelock
elméletét megismerve William Golding adta a Gaia nevet a Földnek, a "szuperorganizmusnak".
Gaia a Föld istennője volt a görög hitvilágban, finom, nőies és táplálékot
adó istennő, de azokhoz könyörtelenül szigorú, akik nem éltek harmóniában
a Földdel.
Gaia -- egyetlen nagy
élőlény
Lovelock az egész Földet
egységes rendszernek tekinti, tehát -- a többi modelltől eltérően -- nem
szabdalja szét részekre, vagyis atmoszférára, litoszférára, hidroszférára
és bioszférára. Azonkívül azt vallja, hogy a Föld önszabályozó rendszer.
A természetben rengeteg olyan fizikai és kémiai folyamat van, amely önszabályozó,
vagyis egy zavar olyan választ indukál, amely a bekövetkező változás ellen
hat. Mivel az élet alapját a folyamatok jelentik, ezért elég könnyen elfogadható,
hogy az egész Föld esetében is működhetnek ilyen önszabályozó folyamatok.
A Gaia-elmélet nem töri meg a természettudományos gondolkodás és gyakorlat
elismert tradícióját. Azonban visszalép ahhoz az időhöz, amikor a tudomány
még egységes volt.
Lovelock úgy tekinti a Földet,
mint egységes ökorendszert, tehát bizonyos értelemben mint egyetlen hatalmas
élőlényt. Gaia nem az általunk megszokott értelemben élő, hiszen például
nem tud helyet változtatni, nincs önálló akarata, vagy nem tud szaporodni.
Szükségszerűen felmerül az igény: hogy határozzuk meg: mi az élet? A fizikusok
magyarázata szerint az entrópia csökkenése: a szabad energia felvételével
az élőlény képes arra, hogy csökkentse a belső entrópiáját. Neodarwinista
szemszögből nézve az élet a szerves molekulákból álló rendszernek az a
sajátossága, hogy növekedni és reprodukálódni képes. A reprodukció folyamatát
a természetes szelekció korrigálja. Biokémiai szempontból akkor nevezhető
valami élőlénynek, ha fel tudja szabadítani az energiát a tápanyagból vagy
a napsugárzásból, és a genetikai kódjaiban beprogramozott utasításoknak
megfelelően növekedik. Geofiziológiai szempontból az élet egy olyan, határokkal
bíró rendszernek a sajátossága, amely nyitott az energia- és anyagáramlásra,
és képes arra, hogy a külső körülményektől függetlenül állandó értéken
tartsa a belső tulajdonságait. Gaia leginkább eszerint tekinthető élőlénynek,
ugyanis az önszabályozó folyamatok a Föld sokféle jellemzőjét tartják állandó
értéken, de legalábbis egy meghatározott tartományon belül.
Önszabályozó mechanizmusok
A könyv végigköveti a Világegyetem
fejlődését a Big Bang-től a galaxisok kialakulásán, a Naprendszer és ezen
belül a Föld kialakulásán és fejlődésén keresztül addig, amíg létre nem
jöttek a feltételek az élet kialakulásához, tehát Gaia megszületéséhez.
Azt még ma sem tudjuk, hogyan alakult ki az élet a Földön: véletlen földi
események vezettek-e a kialakulásához, vagy a Világegyetem más pontjáról
került-e a Földre. Az azonban bizonyos, hogy egyes élőlények életműködése
következtében melléktermékként oxigén keletkezett, amely lehetővé tette
az élet új formáinak kifejlődését is. Az élet azután egy bizonyos tartományban
stabilizálta a körülményeket a Földön, például biztosította a víz megmaradását.
Az élet és a víz egymással kölcsönös függésben állnak: a víz az élet alapja,
ugyanakkor a víz megmaradása a Földön az élőlényeknek köszönhető. Ha ugyanis
nem lenne élet a Földön, a víz szétbomlana oxigénre és hidrogénre, és az
utóbbi gáz megszökne a Föld közeléből, mert kis tömege miatt aránylag kis
gravitációs vonzóerő hat rá. Az élet szabályozza és olyan arányoknál stabilizálja
a légkör összetételét, amelyek megfelelőek az élőlények számára. Az élet,
vagyis a bioszféra az éghajlatot és a légkör összetételét egy olyan szinten
tartja fenn, amely optimális az élethez. Érdekes példa erre, hogy bár a
Nap energia-kibocsátása 25 százalékkal nőtt azóta, hogy élet van a Földön,
a hőmérséklet mégis megmaradt abban a tartományban, amely az élet számára
megfelelő.
Sokféle önszabályozó mechanizmus
működik Gaia szervezetében: az oxigénszintet például többek között az stabilizálja,
hogy a levegő oxigéntartalmának egy százalékos emelkedése 100 százalékkal
növeli a növények öngyulladásának esélyét, az égés során pedig az oxigén
széndioxiddá alakul át.
Az időjárás önszabályozásában
többek között a tengeri algák játszanak komoly szerepet. Az algák az életműködésük
során dimetil-szulfitot (DMS) állítanak elő, amely a levegőben aerosolt
alkot, és ezzel elősegíti a felhőképződést. Ha tehát melegebb az időjárás
az átlagosnál, akkor több tengeri alga fejlődik, ezért megnő a DMS-termelés,
és ennek következtében több felhő képződik. A felhők pedig visszaverik
a napfény egy részét. A DMS tehát éghajlati termosztátként működik.
Érdekes és szerencsés, hogy
a Földön a legtöbb hely alkalmas az életre. Különböző tényezők határozzák
meg az ún. életablakot, vagyis azt a tartományt, amelyben a hőmérséklet,
a nedvességtartalom, a kémhatás, a sótartalom, az ionkoncentráció és a
redoxipotenciál megfelelő az élet fennmaradásához. A természetes szelekció
során azok a fajok maradtak fenn, amelyek az adott hely sajátosságaihoz
jól alkalmazkodtak -- a sajátosságokba bele kell érteni azokat is, amelyeket
más élőlények alakítottak ki (pl. az oxigén jelenlétét a légkörben) --,
illetve azok az élő szervezetek, amelyek együttesen képesek arra, hogy
az életkörülményeket olyan módon megváltoztassák, hogy az a számukra előnyös
legyen. A növények egyedül nem lennének képesek arra, hogy ökorendszert
alkossanak, ugyanis hamar kifogynának a széndioxidból, tehát szükségük
van olyan élőlényekre, amelyek széndioxidot termelnek az életműködésük
során. Így jöhet létre az egyensúly az anyag és az energia körforgásában
a természetben.
Daisyworld -- margarétavilág
Az éghajlat önszabályozó
mechanizmusának a magyarázatára készítették el a Daisyworld komputer-modellt.
Képzeljünk el egy olyan világot, ahol csak sötét és fehér margaréták élnek.
Kezdetben, amíg a napsugárzás intenzitása nem olyan nagy, csak az Egyenlítő
vidékén élnek margaréták, mégpedig sötétek, hiszen ezek több fényt tudnak
elnyelni, mint a fehérek. A napsugárzás intenzitásának növekedésével egyre
inkább elterjednek a világos színű virágok, míg teljesen kiszorítja a sötéteket,
sőt később már ők is csak a sarkvidéken élnek, és végül ezek is teljesen
kipusztulnak. A modell továbbfejlesztett változatánál növényevő állatok
(nyúl) és ragadozók (róka) jelenlétét is feltételezik. A modell segítségével
vizsgálják, hogy a margarétáknál bekövetkező járványszerű pusztulás milyen
hatással van a margaréták és a két állatfaj népességének alakulására, valamint
a Föld éghajlatára. A modell alapján azt a meglepő eredményt kapták, hogy
sem a két állatfaj megjelenése, sem a katasztrófák bekövetkezése nem befolyásolja
hosszú távon a margaréták éghajlat-szabályozó képességét. Ennek az az oka,
hogy bár a járvány miatt bekövetkező populációcsökkenés mindhárom fajnál
nagymértékű, azonban a rendszer hamar újraépül, tehát csak rövid távon
érzékelhető a hőmérséklet-csökkenés.
A Daisyworld nagyon jól modellezi
a tűlevelűek és a lombos fák eloszlását a Földön: a hidegebb vidékeken
tűlevelűek nőnek, amelyek sötétebb színűek, így jobban elnyelik a napfényt
-- ezek felelnek meg a sötét margarétáknak. A trópusokon növő lombos növényekből
álló dús vegetáció fölött az intenzív párolgás következtében mindig képződik
felhő, amelynek nagy a fényvisszaverő képessége -- a lombos növények a
fölöttük képződő felhőkkel együtt a világos margarétáknak felelnek meg.
Beteg-e Gaia?
A diagnózis szerint Gaia
jelenleg még jó egészségi állapotban van, de egyes tünetek kezdődő betegségre
utalnak, például a CO2- és a CH4-szint emelkedése, a CFC megjelenése a
légkörben, vagy az átlaghőmérséklet emelkedése.
Gaia homeosztatikus választ
ad a zavarokra és a sérülésekre. Gaia legalább 3,6 milliárd éve van életben.
Ez alatt az idő alatt rengeteg változás történt, például a légkör összetételében
vagy a napsugárzás intenzitásában, valamint számos objektum csapódhatott
a Föld felszínébe. Az élet fennmaradása annak köszönhető, hogy Gaia öngyógyító,
önszabályozó rendszer. A homeosztázis nem állandóságot, változatlanságot
jelent, hanem dinamikus egyensúlyt. Egyes tényezők megváltoznak, és ennek
következtében a rendszer egy másik stabil állapotba billen át (homeorhesis).
A rendszer úgy alakítja a feltételeket, hogy azok továbbra is megfelelőek
legyenek az élet számára.
A Nap egyre melegebbé válik,
mert a csillagfejlődésnek abban a szakaszában van, amelyben a csillag tágul
és a fénykibocsátása növekszik. Kiszámították, hogy Gaia jelenlegi önszabályozó
folyamatai nem tudják megakadályozni az emiatt bekövetkező nagy mértékű
felszínihőmérséklet-növekedést. Ez azonban nem jelenti azt, hogy csődöt
mond majd az önszabályozó rendszer és bekövetkezik a bolygó halála. Abban
lehet reménykedni, hogy kialakul valamilyen új önszabályozó mechanizmus,
és a bolygó átlép egy új, melegebb, de stabil és az élet számára még megfelelő
fázisba.
Az, ami nem jó az embernek,
sok esetben előnyös az egész földi élővilág, tehát Gaia számára. Például
az új jégkorszak tragédia lenne az egész emberiség számára, ugyanis az
északi félgömbön a 45. szélességi foknál északabbra fekvő területek fokozatosan
vastag jégtakaró alá kerülnének. A Grönland és az Antarktisz jégtakarójának
elemzéséből azonban az derült ki, hogy a legutóbbi jégkorszakban a DMS-kibocsátás
legalább a kétszerese volt a jelenleginek, ebből arra lehet következtetni,
hogy az óceáni élet akkor sokkal virágzóbb volt, mint jelenleg. Ebből a
szerző azt a következtetést vonja le, hogy Gaia egészséges állapotának
a jégkorszakot tekinthetjük, míg a jégkorszakok közötti periódusok lázas
állapotnak felelnek meg. Az adatok azt mutatják, hogy az emberi tevékenység
következtében a felmelegedésnél önerősítő folyamat következik be. Ezért
a rendszer érzékenyebbé válik a kis változásokra is, és kevésbé tudja visszaállítani
az eredeti állapotot.
Gaia betegségei hasonlítanak
az emberekére: általában az ember sem és a földi ökorendszer sem közvetlenül
a betegségbe vagy a sérülésbe hal bele, hanem a következményekbe. A Föld
számára ilyen sérülés lehet az erdőirtás, amelynek súlyos következményeként
talajerózió és a csapadékviszonyok megváltozása következik be, amely a
sivatagi területek növekedéséhez vezethet. Így egy bizonyos határon túl
az erdőirtás közvetve a többi erdő pusztulását is okozza. A savas eső is
közvetett hatásain keresztül, főként a növények ellenállóképességének meggyengítésén
keresztül okozza a növények és az állatok pusztulását. A könyv gyógyító
eljárást javasol a "beteg Föld" meggyógyítására. A beteg bolygót akkor
lehet sikerrel meggyógyítani, ha nemcsak egy-egy különálló környezeti problémára
figyelünk, hanem egységben és összefüggéseiben vizsgáljuk és kezeljük a
Földet.
Olyan erősen kötve vagyunk
a Földhöz, hogy az ő betegsége a mienk is. Az embernek meg kell tanulnia
egységben élni a földi élővilággal. Különben megtörténhet, hogy a Gaia
következő egyensúlyi helyzete olyan lesz, amely az ember számára már nem
biztosít megfelelő életfeltételeket.
Adorjánné
Farkas Magdolna
|