Könyvespolc
Henryk
Skolimowski:
Egy szent hely a fennmaradásunkra: A Földet tiszteletben
tartva élni.
(A Sacred Place to Dwell: Living With Reverence
Upon The Earth.
Rockport MA: Element Books, 1993. 148 p.)
Skolimowski,
17 könyv - köztük az Ökofilozófia és az Ökoteológia - szerzője gondolatatit
továbbfejlesztve új értelmezéseket javasol az istenség (mely valamennyi
teremtményen keresztül árad szét), a felelősség (miszerint társalkotói
vagyunk a világegyetemnek-evolúciónak-Istennek), a spiritualitás, az
Isten és az etika fogalmaival kapcsolatban. Számos vallási hagyomány
ruházódik fel egyre határozottabban egyfajta zöld szellemiséggel, vagy
átformálódik egy új, jóval univerzálisabb - az ökológiai spiritualitásra
alapozódó - vallássá. Ez többet jelent annak egyszerű megértésénél,
hogy az élet bonyolult és kölcsönös összefüggésekben létezik. "Az ökológiai
korában a vallásnak szükségszerűen zöldre színezi a múltbéli vallásokat,
hanem egy újfajta teremtéstörténetre hangolja rá magát.
Az
evolúció jelentésének megértése az első lépés a bölcsesség irányában.
Az evolúció felfedezésében megteendő következő lépés épp most zajlik:
a konceptuális (felismerve, hogy tudásunk kibontakozó félben van, és
hogy - Karl Popper megjegyzése szerint - minden tudás feltevéseken,
valószínűsítéseken alapul) és a teológikus evolúció megértése - vagyis,
hogy többé nem fogadjuk el az egy állandó, változatlan Istent. "Nincs
más választásunk, mint hogy elfogadjuk azt a gondolatot, hogy készülőfélben
lévő Isten vagyunk ... az evolúció helyes folyamata, hogy részt veszünk
az Istenteremtésben." Az Isten a jövő gigantikus fényessége, és a spirituális
emberek azok, akik belső lelki tükröket építenek, hogy képesek legyenek
e fényesség felizzását ha csak egy pillanatra is elkapni. Nem tagadhatjuk
Isten egyik korábbi jellemzőjét sem (lett légyen a zsidó, keresztény,
muzulmán vagy hindu). De fogékonynak kell lennünk újkeletű üzeneteire
is. Korunk bárminemű teljes istensége csak azt kívánhatja, hogy egy
körültekintő és teljes ökológiai újjáépítés elkötelezettjévé váljunk,
azért, hogy megmenthessük Isten teremtményeit. 1979-ben maga II. János
Pál pápa nyilvánította Szent Ferencet az ökológusok védőszentjévé. De
a fő probléma még mindig fennáll, nevezetesen, hogy az ember uralomra
juthatott valamennyi élőlény felett. Komolyan vissza kell térnünk a
Szent Ferenc-i tanításhoz, és a pápának ki kell jelentenie: minden teremtmény
szent és sérthetetlen. Ezenkívül szükségünk van a társadalmi igazságosság
új elméletére (ferences-marxizmus), a szocializmus új formájára (ferences-szocializmus)
és egy új evangéliumra is (mely a világot szentélyként láttatja velünk).
A
kötetben egy futurista filozófus világos és közérthető formában nyújtja
át csokorba gyűjtött merész gondolatait. Mindenkinek ajánlott, aki a
jövő teológiai és spirituális dimenziói iránt érdeklődik.
M.
A.
Az
exegézis zsákutcái
Dave Hunt: A fenevadon ülő asszony
Előszó Kiadó, I. kötet 1995., II. kötet 1996.,
ford.: ismeretlen, 464 ill 482 oldal.
A
Bibliában található próféciák minden korban kimeríthetetlen kincsesbányaként
- és ezzel együtt félreértések és sajátos értelmezések forrásaként -
szolgáltak a magukat prófétának tartó szövegmagyarázóknak, akik azt
igyekeztek magukról elhitetni, hogy az Igét egyedül ők képesek a valódi
jelentésében, hitelesen értelmezni, az ő magyarázataikhoz képest minden
más Bibliaértelmezés hamis. Napjaink egyik önjelölt prófétája, Dave
Hunt azt állítja, hogy a bibliai próféciák közül eddig már kilenc "száz
százalékos pontossággal" bekövetkezett, és mivel ezt nem lehet a puszta
véletlennek tulajdonítani, a jövőre vonatkozó próféciák is mind igaznak
bizonyulnak majd. Hunt egyetlen próféciát kísérel meg az állítólagos
bekövetkezés fényében értelmezni: két vaskos kötetet szentel a János
apostol mennyei jelenésekről szóló könyvében felbukkanó "fenevadon ülő
asszonynak", akinek "homlokára egy név vala írva: Titok; a nagy Babilon,
a paráznáknak és a föld utálatosságainak anyja" (Jel 17,5).
Ki
ez az asszony, aki bíborba és skarlátba öltözve jelenik meg, felékesítve
arannyal, drágakővel és gyöngyökkel, kezében aranypohárral, s "részeg
vala a szentek vérétől és a Jézus bizonyságtevőinek vérétől" (Jel 17,6)?
Hunt szerint nem már, mint 1. "a római katolikus egyház, konkrétan a
pápa"; 2. az újjáéledt ókori Babilon; 3. Róma, illetve a Vatikán városa
(Hunt azonos fogalomként kezeli a kettőt) 4. "a pogánysággal keveredett
kereszténység mint világméretű vallási rendszer". Ezek az értelmezések
nem per definitionem fogalmazódnak meg, hanem a szerző katolikusegyház-ellenes
mondandóját támasztják alá, vagyis sajátos szövegértelmezéssel van dolgunk:
Hunt nem a szövegekből indul ki, hanem közölnivalójához utólag keres
valósnak vélt, nyomatékosító kijelentéseket a Bibliából. Nem azt vizsgálja,
hogy milyen szövegkörnyezetben és milyen jelentésmezőben kerül elő ez
a bizonyos fenevadon ülő asszony - egyetlen célja, hogy saját véleményét
bibliai képekkel és szövegekkel illusztrálja. Az asszony személyének
titkát ily sajátos módon kereső szerző a fenevad értelmezéséhez is hasonló
asszociációkkal közelít: azt állítja, hogy a fenevad "az újjáéledt Római
Birodalom, Isten királyságának világméretű sátáni utánzata, a sátáni
erőkkel felruházott Antikrisztus". Meglepő ok-okozati viszonyokat rejtő
logika szerint felépített, határozott kijelentései után Hunt arra is
választ keres, hogyan ült fel ez az asszony a félelmetes fenevad hátára,
miért engedi meg a fenevad, hogy az asszony a hátán lovagoljon, azaz
irányítsa és az uralma alatt tartsa; vagyis mi az "asszony" szerepe
az Antikrisztus uralomra jutásában.
Hunt
elszánt és elvakult dühvel a katolikus egyház történetéből keres "tényekkel
bizonyított és dokumentált igazságokat" állításaihoz. De vajon miért
olyan dühös, hogy két kötetnyi anyagot halmoz fel mondandója igazolására?
Agresszióját az a megegyezés táplálja, amely az amerikai teljes evangéliumi
és katolikus vezetők között jött létre 1994 márciusában, felszólítva
a híveket arra, hogy fogadják el egymást kereszténynek, és hagyjanak
fel az egymás felé való erőszakos evangelizálással. Hunt mindent megtesz
annak érdekében, hogy a "reformáció elárulásának" tüntesse fel ezt a
nyilatkozatot, valamint az azt követő megbékélést, és ennek megfelelően
attól sem riad vissza, hogy a katolikus egyház elleni kirohanásához
a Jelenések Könyvének verseit értelmezze céljainak megfelelően. Szövegértelmezését
meghökkentő érvekkel támasztja alá. Például: "Ami az asszony homlokára
írt TITOK szót illeti, ez tökéletesen illik Vatikán városára. A titok
vagy misztérium a római katolicizmus lényegét képezi." (I. kötet, 109.)
"A fenevadon ülő asszony homlokára a következő szavak vannak írva: TITOK,
A NAGY BABILON. Teljesen egyértelmű, hogy az asszony az újjáéledt pogányságot
jelképezi." (I. kötet 105.) Az asszony öltözéke bíbor és skarlát, ami
szintén a pogány és keresztény Rómával hozza őt kapcsolatba. A római
császárok is ilyen színekbe öltöztek... Az asszony által viselt színárnyalatok
pontosan megegyeznek a katolikus klérus ruházatának színeivel." (I.
kötet 120.) "Csak egy olyan város van, amelyet a történelem során paráznasággal
lehet vádolni, és ez a város Róma, pontosabban a Vatikán városa. ...
Róma valóban a paráznáknak anyja. Ez a meghatározás teljesen egyértelműen
illik rá." (I. kötet 112. és 127.) Róma "a lelkek megrontója, tömegeket
taszít olyan utálatosságokba, mint amilyen a bálványimádás, a szexuális
erkölcstelenségek, Krisztus megváltó áldozata elégséges voltának tagadása
és a bűnbocsátó cédulák árusítása." (I. kötet 331.) Az asszonyi alak
is "tökéletesen ráillik a Vatikánra, mert a római katolicizmus messze
legnépszerűbb alakja az asszony; a katolicizmus Jézusa alá van rendelve
Máriának." (II. kötet 303. és 349.) "Legfőbb jellemzője ennek az asszonynak
- aki egyszerre szimbolizál várost és egy szellemi valóságot is - az
lesz, hogy házasságtörő kapcsolatban áll majd a világ kormányaival."
(I. kötet 82.) Az pedig, hogy az asszony a fenevadon lovagol, azt jelenti,
hogy az antikrisztusi világrend alatt a vallásé lesz az irányító szerep,
nem pedig az államé.
Valószínűleg
Hunt is érzi, hogy érvei nem elég meggyőzőek állításainak igazolására
(egy teológushallgató ellenpéldák sokaságával könnyedén megcáfolhatná
azokat) ezért - mintegy önmagának is ellentmondva - elrugaszkodik a
konkrét szövegmagyarázattól, és a katolikus egyházat kezdi bírálni,
hogy "eloszlassa a katolicizmussal kapcsolatos félreértéseket", vagyis
bebizonyítsa, hogy "az apostoli tradíció legnagyobb része szándékosan
kitervelt csalás", és "a katolikus egyház, élén a pápával, régen eljátszotta
már az emberek bizalmát". Dokumentumokat sorakoztat fel annak szemléltetésére,
hogyan tett szert az egyház tisztességtelen módon hatalmas vagyonokra,
és hogyan akarja az egész emberiséget javaival együtt az uralma alá
vonni; bírálja az egyházi méltóságok szexuális kicsapongásait, és bocsánatkérést
követel a pápától az inkvizíció, a zsidóüldözés rémtetteiért, a náci
holocausttal kapcsolatos hallgatásért. Támadja a pápai hivatalt mint
olyat, amely "minden bibliai alapot nélkülöz", a cölibátust, amely "több
kárt okozott az erkölcs terén, mint a Nyugatnak bármely más intézménye,
beleértve a prostitúciót is", valamint csalásnak minősíti a miseáldozatot,
hazugságnak a gyónást követő feloldozást, és mélységesen elítéli az
üdvösségről szóló tanítást. Ez utóbbi jelenti számára a legnagyobb szakadékot
a katolikus és a teljes evangéliumi keresztények között; szerinte az
üdvösség kérdésében a nézetkülönbség olyan hatalmas, mint amekkora különbség
van az örök élet és az örök kárhozat között. "A katolikus tanítás szerint
az üdvösség nem hit által nyerhető el - állítja -, hanem a cselekedeteknek
és az egyház iránt tanúsított engedelmességnek soha véget nem érő folyamata
révén", míg egy teljes evangéliumi keresztény akkor nyeri el az üdvösséget,
amikor hisz az evangéliumban. Talán valóban nem mindegy, hogy az üdvösség
ajándékként avagy válaszként érkezik hozzánk, de nem szerencsés belekeverni
a hit kérdését ebbe a dologba, és azt feltételezni, hogy a jó cselekedetekkel
élő katolikus kevésbé hisz Megváltójában, mint az, aki gratis reméli
az üdvösséget. Hunt intoleranciával, intrikával és erőszakkal vádolja
a katolikus egyházat, miközben ő az intoleráns, intrikus és erőszakos,
aki nem hajlandó belátni, hogy a katolikusok is a hitből való megigazulásban
hisznek, és az egyes vallások közötti doktrinális különbségek többsége
kizárólag értelmezés kérdése. Megvetéssel beszél az ökumenizmusról,
és felháborodik azon, hogy II. János Pál elismerően nyilatkozik minden
vallásról. Az első kötetben elítéli Rómát, amiért nem volt hajlandó
más vallást elismerni, a második kötetben ugyanekkor ellentétéért -
a többi vallás elismeréséért - támadja. Mi több, az utolsó idők jeleként,
az aposztázia részeként értékeli az ökumenizmus terjedését, s azt a
pápai kijelentést, miszerint "mindannyian ugyanahhoz az Istenhez imádkozunk".
Hunt az egységes világvallás alapjainak lerakását látja ebben a folyamatban,
amely egyben a kereszténységet majdan belülről eltorzító Antikrisztus
megérkeztét és ezzel együtt a Római Birodalom újjáéledését is jelzi.
Dave
Hunt sokkoló hatású könyvet akart írni, de hiába vádolja "hamis evangéliummal"
a katolicizmust, az ő hangja marad hamis. Szemfényvesztés egymilliárd
katolikus hívőnek azt állítani, hogy Róma megakadályozza az embert abban,
hogy eljusson az igazsághoz, mert megtiltja neki, hogy közvetlenül merítsen
Isten igéjéből. Ha Hunt Komolyan gondolja azt a kijelentését, hogy "Isten
az egész emberiségnek adta a Bibliát", és "Isten igéje közvetlenül szól
mindenkihez", akkor semmi oka nincs azt feltételezni, hogy a katolikusok
ne ismernék és ne értenék Jézus szavait: "Ha ti megmaradtok az én beszédemben,
bizonnyal az én tanítványaim vagytok; és megismeritek az igazságot,
és az igazság szabadokká tesz titeket" (Jn 8,31-32).
Az
igazság megismeréséhez nem Dave Hunt könyve visz közelebb.
Boldizsár
Ildikó
Templom és piramis: a Kezdet Nyelve
(Bodvar Schjelderup: Evidence. The Language of Recognition.
Trondheim : Forlaget Fredag, 1986.)
Ötezer
éve áll Gizeh mellett három gúla formájú építmény. Az emberiség kezdettől
fogva tudta, hogy alig feltörhető titkokat rejtenek, főként a legősibb,
a Kheopsz fáraó temetkezési helyeként ismert piramis. Pedig Kheopsz,
a névadó, talán csak ajánlólevélként használta a nagy piramist, amikor
a tövébe temetkezett. Hitte, hogy a titokzatos konstrukció szakrális
fénye egyúttal az ott fekvőt is az örökkévalóságba röpíti. A görögök
nevezték piramisnak, azaz a számok mértékének (per-em-usz, felmagasodás
helye, vagy más fordítás szerint a felmagasodó mérték) a tökéletesnek
tűnő kőgúlákat, mivel esztétikai érzékük ugyanazt mondta, mint az egzakt
számítások: a piramisok arányrendszere mennyei szépséget, tökéletességet
tükröz.
1921-ben
jelent meg Fritz Noetling egyiptológus munkája a Kheopsz-piramis számairól
(Die kozmischen Zahlen der Cheops-Pyramide), és a világ sokáig a hasát
fogva nevetett rajta. A modernizmus korában az emberiség már elfeledte,
ami az ősi tudás számára evidencia volt, és amit Noetling most újra
felfedezett: hogy a piramis mértékegységei, arányai és méretei megdöbbentően
pontos utalások a Föld és a Nap, a Föld és az ember, a Nap és az ember
viszonyára. Összegzik mindazt, amit az emberi tudás matematika néven
foglal össze, és az építmény nemcsak időjósló naptárként és iránytűként,
de földi csillagtérképként is funkcionál. Mivel a csökönyösen fizikai
alapra helyezkedett újkori világkép nehezen birkózott meg a piramisok
misztikus értelmezésével, a kérdés évtizedekig elodázódott. Csak a század
ötvenes éveiben vetették föl ismét az egyiptológia tudományán belül
és azon kívül is, de még mindig a materializmus kalodáján belülről.
Az irányzatot a kétkedő kortársak piramismisztikának nevezték. Néhány
szakértő, elsősorban Piazzi Smyth és John Taylor, megpróbálta integrálni
a piramis által nyilvánvalóan közvetített tradicionális tudást a gyakorlati
ismeretekkel, a csillagászat, a földműveléshez szükséges időjóslás,
a mértan és az aritmetika faktoraival. És ahogyan a kör négyszögesítése
az ősidőktől fogva a teremtés szimbolikáját foglalja magában, úgy ez
a kísérlet sem jár lehetetlen úton.
De
létezhet ettől részleteiben eltérő, koncepciójában gyökeresen más feltételezés
is a Kheopsz-piramissal kapcsolatban. Bodvar Schjelderup norvég kutató
az 1980-as években különösnek ható feltételezéssel élt. Evidence című
könyvében egzakt számításokkal sorra bizonyította: a legnagyobb piramis
egy ősi nyelv titkát őrzi, a kőtáblák helyett kőgúlába írt (kódolt)
Kezdet Nyelvét, mely időben előre és hátra egyforma biztonsággal működik.
Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy a Teremtésen túl az egész emberi
megváltástörténet kiolvasható a piramis mértékegységeiből, formáiból
és arányaiból. Ember és Istenség, Ég és Föld találkozási pontján áll
a titokzatos gúla, és számértékeiből az értő kódolás kifejtheti a tér
és az idő konvertálásának módját, az ember istenülésének processzusát,
Jézus, Mózes, a beavatottak és a kiválasztottak egész történetét. A
Keresés útját.
Ahhoz,
hogy követni tudjuk Schjelderup gondolatmenetét, szükséges néhány alapismeret
áttekintése. A négyzet alapú gúla alapjának kerülete azonos annak a
körnek a kerületével, amelynek sugara megegyezik a gúla magasságával.
A Kheopsz-piramis oldalélei 232 méteresek, magassága 148 méter, alapkerülete
928 méter. Vagyis magassága majdnem azonos a Föld-Nap távolság (149.5
millió km) 1:1000 millió arányú kicsinyítésével. Ami egyben azt is jelenti,
hogy alapkerülete megegyezik a Föld Nap körüli keringési pályasugarának
ugyanilyen kicsinyítésével. Számos kozmikus megfelelés olvasható még
ki a piramis számarányaiból. A belsejében talált üres gránitkamra méretei
(138.000 köbhüvelyk) megfelelnek a Biblia szerint a frigyláda pontos
méretének, valamint a Királyok könyvében említett Salamon-féle Réztenger
(ez valójában egy épített rézmedence volt) méreteinek. Az ősi hagyomány
számain kívül a piramis tartalmazza a pi számot (a kerület és az alapátmérő
viszonyában) és - Püthagorasz előtt kétezer évvel - az aranymetszést
is: az alapterület úgy aránylik a négy háromszög felületéhez, mint amaz
a teljes felülethez.
Schjelderup
feloldja tudomány és misztika kettősségét. Azt állítja, hogy a gúla
forma a láthatatlan, belülre rejtett középpontról beszél. Arányaiból
szent örökséget olvas ki, és a mértékrendszert kommunikációs formára
transzformálja. A Kezdet, az elveszett Paradicsom kommunikál a piramison
keresztül e szakrális nyelven, mondja Schjelderup. A zsidó vallás Hirámnak,
az isteni építőmesternek tulajdonítja Salamon jeruzsálemi templomának
megalkotását. Hirám a Napisten egyik emberi manifesztációja, ő volt
az, aki a templomba számok, arányok és mértékek szimbolikáján keresztül
beleépítette a világ teremtésének titkát. "Aki az épületet megértette,
az a világ keletkezésének isteni titkát értette meg. Hirám volt az archaikus
építőmesterek mitikus alakja, aki egyetlen követ sem helyezett el anélkül,
hogy annak ne lett volna transzcendens értelme és jelentősége" - írta
Hamvas Béla. Amikor az építő tevékenység közvetlenül használja a szimbólumokat,
nem csupán tér- és időbeli építmény keletkezik. A világ teremtésének
megismétléséről, a szakrális lét földi beépítéséről van szó. Schjelderup
gondolatmenete ezen a szimbolikus logikán indul visszafelé, hogy fölfejtse,
újból értelmezni tudja a kódolt üzenetet. A Kheopsz-piramis felépítését
rávetíti a térképre, szöghajlásait megkettőzi, belső vonalait meghosszabbítja,
mértékegységeinek más archaikus építményekben keres megfelelést. Így
jut el Salamon jeruzsálemi templomának arányaihoz, Hirám művéhez. De
így talál rá a Szinaj-hegy és a gizehi piramis kapcsolatára, vagyis
Isten és Ember eredeti szövetségének tényére is. Mózes életútjának térbeli
ábrája geometriai megfeleléseket mutat a Kheopsz-piramis belső arányaival.
Ugyanígy Jézusé: Kafarnaum, Názáret, Betlehem és Jeruzsálem, Jézus sírja,
a Golgota, Schjelderup elmélete szerint mind utalással bír a piramis
szerkezetében. A sírkamra méreteiből, arányaiból és felosztásából viszont
az emberi test proporcióin át az indiai hagyomány csakráiig jut el a
norvég kutató. Véletlenekről van szó, vagy evidenciákról? Megmosolyogtató
fantazmagóriákról, vagy egy valóban elfeledett tudás megújításáról?
A
Kabbala szerint a dolgok az időben és a térben azáltal keletkeznek,
hogy leválnak az isteni dicsőségről. A leválás után lassan süllyedni
kezdenek, eleinte még emlékszik az ember az eredetükre, majd ahogyan
a dolgok mind nehezebbek és áthatolhatatlanabbak lesznek, az eredetük,
értelmük is elhomályosul. Végül teljesen elmerülnek az anyagban. Ma
entrópiának nevezzük a folyamatot. Hogy a felvilágosodás mennyit segített
ebben az anyagba való lesüllyedési processzusban, az csak mostanában,
a második évezred legvégén kezd kiderülni. Most kezdjük érzékelni, hogy
az ember tudatosodása nem (vagy nem csupán) a fizikai, biológiai és
kémiai törvényszerűségek fölismerésében teljesedik ki, hanem az elfeledett
eredettudat rekonstruálásában. Schjelderup kísérlete voltaképpen ilyen
restaurálás. Egyes tételeit természetesen erős kétkedéssel fogadja tudós
is, laikus is. Maga az elv azonban, az analógiák minden fölött álló
törvényének az absztrakt geometriába való kivetítése, még nem jutott
az entrópia végére. A szimbolikus tudás még mindig nem süllyedt el egészen,
és egyre több képtelennek tűnő próbálkozás tesz újra meg újra kísérletet
az újraélesztésére. Hermész Triszmegisztosz metafizikai fogalmakat szavakká
tömörítő szövege így határozza meg a létesült világ lényegét: "Ami fent,
úgy lent és ami lent, úgy fent, hogy beteljesítse az Egy csodáját."
Schjelderup az analógiák törvényét közvetlenül értelmezi a piramisban,
annyira, hogy feltételezi: ahogyan a piramis arányai mind a Föld-Nap
viszonynak, mind az emberi test proporcióinak pontosan megfelelnek,
lehetséges, hogy a Kheopsz-gúla csúcsáról hiányzó kis piramidion sohasem
létezett anyagi formájában... A Föld ugyanis nem lehet átjárható összeköttetésben
a Nappal. Az emberi testben a hiányzó piramidion Schjelderup szerint
a torok és az agy távolsága. Vagyis a nyelv helye. Ez a nyelv manifesztálódik
a kutató elméletében mint rejtett szakrális nyelv vagy jelrendszer magában
az építményben. Immateriális csúcs, megfejtendő és értelmezésre váró
titok. A Kezdet Nyelvének formába írt, letisztult ős-szövege.
Götz
Eszter
József Dénes: Bevezetés a környezetesztétikába
Műegyetem Kiadó 1997. 149 p.
A
szerző posztumusz könyvét tankönyvnek szánta építész- és településmérnök
hallgatók számára. De a mű ugyanakkor építészelméleti alapkutatásként
is megfelel, sőt a környezet értékek vizsgálatához és annak alapján
a környezettervezéshez is igyekszik gyakorlati iránymutatást adni. Az
angol és német nyelvű információelméleti publikációk alapján kialakított
módszerével az információesztétika fogalmi rendszerét adaptálja a környezeti
vizsgálódások területére.
A
központi kategória a jel, amely valamilyen információt hordoz, s ezáltal
a kommunikáció eszközeként szerepel. A jelek egymáshoz való viszonyát
vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy az egyszerűbb jelek bonyolultabbakká
strukturálódnak. Például a települési jelek egyszerűbb formáit az épületek,
fák, növények, szobrok jelentik, s ezek a természeti tájjal körülvett
település magasabb egységét alkotják. Az érzékelhető jelformák és az
azokban megjelenő jelentések pedig egy olyan konvenció alapján kapcsolódnak
egymáshoz, amelyet az alkotó és befogadó személy egyaránt ismer, vagyis
megtanult. (Ilyenek például az építészeti stílusok formaelemei.) Vannak
azonban olyan jelek is, amelyeknél erre nincs szükség, mert a jelentés
a jelforma értékelésekor minden további nélkül felfogható lesz. (vörös
szín, nagy méretek stb.) Különbséget kell tenni a befogadó által már
ismert (redundáns) jelek és az új információt hordozó jelek között,
s ezeknek megfelelő arányát kell kialakítani. A kizárólag redundáns
jelekből álló alkotás ugyanis banálissá, míg a csak új információkat
közlő jelek összessége érthetetlenné válik. Különbség van ugyanakkor
az esztétikai jelek és a közönséges információkat közvetítő jelek között
is. Míg ez utóbbiaknál az egyértelmű közlés érdekében általában egy
fejformához egy jelentéstartalom kötődik, addig az esztétikai jeleknél
azt látjuk, hogy azok egyidejűleg több, egymással összefüggő jelentéssel
bírnak. Az esztétikai tárgyak esetében még az is megkívántatik, hogy
az azokat alkotó jelformák zömmel ugyanazt, vagy legalábbis hasonló
mondanivalót közvetítsenek. E két momentum azután az esztétikai jelek
és jelentéseik olyan bonyolult szövedékét eredményezi, hogy emiatt rendkívül
nehézzé válik a műalkotásban azok analitikus vizsgálata.
A
környezet esztétikai minőségei alapján lesz lehetőség annak esztétikai
értékelésére. A művészeti alkotások egyik jellemzője a határozott kontúrú
befejezettség és egységesség. Az ilyen jellegű városépítészeti együtteseket
inkább csak a történeti városokban találjuk meg (Róma, Szent Péter tér,
Velence, Szent Márk tér). Az egységesség a történeti városok tereiből,
utcáiból adódó városképben is jelen van, ami a nem teljesen azonos formaképzésű
épületek tömegében, emeletmagasságában mutatkozik meg. Az egységességet
fokozzák a megmaradt középkori városfalak vagy a természeti környezet
által történő lehatárolás. Ez általában csak a történelmi városoknál
van meg, míg a mai településeknél hiányzik, így az utóbbiak határtalanul
folynak szét a tájban.
Az
egységesség ellentétpárja a változatosság. Ez a városi környezetben
a különféle funkciókat kifejező információk sokféleségéből adódik. A
város bizonyos jellegzetes pontjain (főtereken, közlekedési csomópontoknál,
hídfőknél) megnövekszik az információsűrűség. A magas házak függönyfalainál
viszont a sokszorosan ismétlődő elemek azonossága miatt éppenséggel
kicsi az információk mennyisége. Ezt azonban ellensúlyozhatja a "fölfelé
törekvés" és a "korlátlan szabadság" gondolatát kifejező változatos
magasság és tetőforma.
A
művészeti alkotások jellegzetessége a mással össze nem téveszthető egyéniségük
is. A városképben megjelenő természeti adottságok (például Budapesten
Gellért-hegy, Velencében a lagúnák), továbbá a város sziluettet is befolyásoló
nagyobb épülettömegek, a változatos, sisakformájú templomtornyok adják
meg egy-egy város vagy falu határozott egyéniségét.
Az
urbanisztikai környezet ilyenféle elemzése szolgál alapul az esztétikai
értékelésnek. Az értékelendő tárgy minőségstruktúráját ekkor össze kell
vetni valamilyen mértékskálával. E skála felső határát az esztétikum
elképzelt tökéletessége, az esztétikai ideál adja, míg alsó határa az
a normaérték, amely alatt a tárgyat már csúnyának tartjuk. E két szélső
pont között határozható meg az a közbülső érték, amely végül is az adott
alkotás szépségével azonos. A mértéket (normát) a társadalom kollektív
esztétikai tudata alakítja ki, ez viszont koronként, korstílusonként
maga is változik, és formálódása, egységesülése mindig hosszabb időtartamot
vesz igénybe. Ezért a kortárs alkotásoknál a kialakult mintarendszer
hiányában sokkal nagyobb lesz az értékelési hibák valószínűsége. Mindezen
nehézségek ellenére a szerző álláspontja szerint megvan a lehetőség
az értékelés számszerűsítésére, amennyiben az alapkutatások finomításával
az értékelés elvei és módszerei egyértelműen rögzítve lesznek.
Az
esztétikai értékelés alapján végzett esztétikai tervezés szerves részét
kell hogy képezze a környezettervezésnek. Sajátos, hogy ennek a tevékenységnek
a terméke nem a megváltoztatott környezet, hanem csak a terv (tervrajz).
A zeneszerző is kottákat készít, s ezekben van latens módon elrejtve
a mű, amelyet az interpretáló művészek kódolnak át hangzó zenévé. A
környezettervező rajza hasonlóképpen arra vár, hogy más alkotók és mesteremberek
további esztétikai információkat hozzáadva megvalósítsák azt. Sok esetben
azonban a tervezési folyamatból kimarad az esztétikai irányultság. Ez
a negatív társadalmi jelenség valamiféle "szabadság-gondolat" nevében
lesz oka az elharapódzó ízléstelenségnek és a környezet formai káoszának.
A modernizmus ideológusai eszmeileg is tagadták esztétikai szempontok
figyelembevételét, és eredményként megjelentek a magastetős házak utcaképében
a lapostetős, a zártsorú beépítést megszakító épülettömegek. A posztmodern
meg éppen a "funkció nélküli forma" gondolatának bevezetésével fokozta
tovább az esztétikai környezetszennyezést. Az információelmélet a hatvanas
években az akkori modernista művészet, építészet problémáival foglalkozott
és annak kritikáját adta. Az azóta jelentkező posztmodern irányzatok
viszont egészen új aspektusát nyitották meg az esztétika kérdéskörének.
A szerző gondolatai ebben az irányban igyekeznek a jelenségeket, fogalmakat
tisztázni és az információesztétikát a környezet értékelése és esztétikai
tervezése területén továbbfejleszteni.
B.
A.
Trevor Ravenscroft: A végzet lándzsája
(Bp.: Édesvíz Kiadó, 1993. 351 p.)
A
bécsi Hofburg kincstárában található egy lándzsa. A hiedelem szerint
ezzel döfték át Krisztus oldalát, és aki birtokba veszi, a világ jó
vagy rossz végzetének urává válik.
Trevor
Ravenscroft "A végzet lándzsája" című könyvében arra tesz kísérletet,
hogy magyarázatot adjon Hitler szerepére, döntéseinek valódi okaira.
Nem áll egyedül azzal a véleményével, miszerint Hitler és a náci vezérkar
okkult erőkkel szövetkezve tört a világuralomra. Ebben nagy szerepe
volt ennek a bizonyos lándzsának. Ravenscroft a legendák homályába vesző
ókortól kezdve áttekinti a lándzsa történetét, különös tekintettel annak
Hitler életében játszott szerepére. A szerző a kultúrtörténet, az okkultizmus
számos eseményét, elemét is bemutatva félelmetes hátterét rajzolja meg
a náci birodalom szellemiségének. Megmutatja, hogy a "beavatott" nácik
az egész hitleri Németországot milyen praktikákkal igyekeztek hatalmi
törekvéseik megvalósítására felhasználni.
A
könyv érdekfeszítő, mert az ismert tények eddig kevésbé ismert okait,
összefüggéseit tárja fel. Hivatkozásai azonban néhol hiányosak, pontatlanok;
idézetei, forrásai eklektikusnak tűnnek. Műfaja nem meghatározható,
nem tudományos mű, nem irodalmi alkotás, nem dokumentum. Nem is ettől
izgalmas. Az igazi kérdés ugyanis változatlanul az, hogy minek az erejében
látszanak időnként elszabadulni a sötét erők az emberiség történetében,
létrehozva olyan pusztító folyamatokat, gépezeteket, mozgalmakat, amelyek
emberi ésszel szinte már felfoghatatlanok, mert túlmutatnak azon.
Kézenfekvő
volna azzal elintézni az egészet, hogy ha az ember az Istentől elrugaszkodik,
ha a közösségben elmagányosodik, ha önmagától elidegenedik... Még az
sem az igazi ok, hogy bizonyos eszmék bűvöletében élő csoportok segítik
(hagyják?) a tömeg manipulálásával hatalomra jutni ezeket az erőket
- ahogy az Hitler esetében is történt. A sors fintora, hogy az a Thule-csoport
állt a háttérben, amelyet a francia forradalom liberalizmus-eszménye
hozott létre. A liberalizmust pedig a feltörekvő polgárság. Az oknyomozást
tovább lehetne folytatni, de a kígyó a saját farkába harap: a náci birodalom
éppen azokra az eszményekre és képviselőjére, a polgárságra mért csapást,
amelynek közvetve a létrejöttét köszönhette. A hitleri diktatúra a liberális
polgári szabadságtörekvésekre adott válasz. A szabadság akarása tehát
szükségképpen vezet a zsarnoksághoz, fasizmushoz, pusztuláshoz? Vagy
talán rossz útra tévedt a polgári fejlődés? Mennyiben és mire szabad
az ember? Hol vannak a létének a korlátai? Önmagában vagy a másik emberben?
Ezeket a kérdéseket minden korban minden embernek meg kell válaszolnia;
közösségileg és egyénileg is. Ennek elmaradása lassú vagy gyors hanyatláshoz,
pusztuláshoz vezet. Ravenscroft szerint a Grál-legendák, a Parsifal-történet,
Wagner és Nietzsche eszmevilága, a reinkarnáció, a fekete mágia és a
hitleri birodalom története - mind ennek bizonyítékai. Ha az ember nem
jut el az önazonosság egy bizonyos fokára, és önző módon cselekszik
a hatalom birtokában, ha mások letiprása árán akar szabad, gazdag, hatalmas
lenni, felboríthatja a világ rendjét.
A
művelt olvasót zavarhatja, hogy a szerző magától értetődő természetességgel,
mentegetőzés vagy magyarázatok nélkül szövi mondandóját tényekből, legendákból
és okkult eszmékből. Alapvető állítása azonban a néha gubancosnak tűnő
szálak között is kibogozható: Az ember lemondott a szellemvilággal valamikor
meglévő bensőséges kapcsolatáról, ezért szellemi léte elcsökevényesedett.
Helyette az anyagi valóság került ér deklődése középpontjába. Ennek tudható be Kelet és Nyugat kettéválása, ami a történelem folyamán végig konfliktusok forrása volt. Hitler is a Kelettel szemben akart életteret nyerni a német nép számára; azonban nem szellemi, hanem materiális téren, erővel, hatalommal. A keleti kontemplatív életszemlélet és a nyugati ember - már nem is ember, csak "fogyasztó"?! - világfelfogása napjainkra végletesen eltávolodott egymástól. Ravenscroft Rudolf Steiner idézi, a szellem emberét, akit Hitler egyik fő ellenségének tartott: Steiner szerint az európai ember szellem nélküli gépeket és különböző szerkezeteket alkot. Ebben lesz naggyá, ördögi kultúrát teremt vele, gonosz hatalmakat szolgál ki - de csak akkor találhat vissza a szellemhez, miután megtapasztalta az anyagvilág, a technika önmagában semleges, a felelőtlen ember kezében sátáni voltát.
Ravenscroft
szerint - írói fordulat vagy tény? - Hitler is, Steiner is órákat töltött ama bizonyos lándzsa előtt a Hofburgban. Azonban ellentétes útra indította el őket a lándzsa szelleme. Steiner a beavatás helyes útján indult el, ami az ember önmagára találásához, a szellemi világ megismeréséhez, bejárásához vezet. Hitler mindezt erővel, hatalommal akarta elérni, ami emberileg tönkretette őt magát, és visszájára fordította a szellemvilág irdatlan erőit, soha nem látott pusztulást hozva az emberiségre.
Mi
az üzenete Ravensroft könyvének? Az, hogy az ember "emberfeletti" lény - ahogy Nietzsche is mondja. Hatalmas erőket mozgathat meg a szellem világában. De ha ezt felelőtlenül, önös érdekből teszi, ezek az erők ellene fordulnak és mindent elpusztítanak. Az embernek az a hivatása, hogy végigküzdje magát a lét alacsonyabb síkjaitól a magasabbakig. Segítségére lehet ebben számtalan vallás, eszme, mágia, hagyomány, szent, guru, bölcs - hogy ezen a nehéz terepen a számára legjobb utat megtalálhassa. Aki ezeket nem veszi igénybe, rossz útra tévedhet. Ravenscroft azt sugallja: ez a világ része egy nagyobb Mindenségnek, ahol rend van és harmónia, amely végtelenül tágas és otthonos. Az ember megtalálhatja benne a helyét - lándzsa nélkül is.
M.
I.
Zecharia Sitchin: A tizenkettedik bolygó / Az
istenek városai
(1. kötet, A tizenkettedik bolygó; 2. kötet,
Az istenek városa.
Bp.: Édesvíz Kiadó, 1996. 241 ill. 191 p.)
A
tudósok régóta vitatkoznak azon, hogy a bibliai és egyéb ókori teremtéstörténetek
szimbolikus, meseszerű alkotások, vagy megtörtént események stilizált
leírásai. Zecharia Sitchin két könyvében ez utóbbi mellett foglal állást.
Harmincévi kutatás alapján azt állítja, hogy a sumér eposzok, az agyagtáblák
ékírásos és képi üzenetei a naprendszer keletkezésének és az ember létrejöttének
történetét mondják el.
Szerinte
az asztrofizika és az ókortudomány egy meglevő, sok évszázad alatt kialakult
világértelmezéséhez keresi a bizonyítékokat, és ezek hiányában bizonyos
feltevéseknél nem merészkedik tovább. Sitchin más utat jár. Merészen
átlépi a hagyományos tudományosság határát és magáévá teszi azt a hipotézist,
hogy az ókori szövegek istenei valóban istenek, az ott leírt kozmikus
méretű események, csodák valóban megtörténtek. Ez a felfogás nem új;
Schliemann és sokan mások éltek hasonló módszerekkel, akiket megszállott
dilettánsoknak tartottak. Minden kritika mellett el kell ismerni azonban,
hogy nagymértékben hozzájárultak a gondolkodási horizont kiszélesítéséhez.
Sitchin
a következő történetet rekonstruálja az Enuma elis kezdetű mezopotámiai
teremtéstörténet alapján. Valamikor nagyon régen még csak a Nap és egy
ősbolygó létezett, majd ezek sorban létrehozták a naprendszer bolygóit.
Ezek között volt egy, amely egy másikkal összeütközve kettéhasadt, és
ebből keletkezett a Föld; darabjaiból pedig a kisbolygó-övezet számtalan
bolygója. Az ütköző tizenkettedik bolygó hosszan elnyúló elliptikus
pályán kering, amely 3600 évenként kerül földközelbe. (A bolygók közé
a ókori szemlélet szerint a Napot és a Holdat is beleszámították.) Egy
ilyen földközeli helyzetben érkeztek hozzánk értelmes lények erről a
bolygóról. A bolygót Marduk istenről nevezték el, a lényeket a nefilim
névvel illették. A nefilim-nép oltotta be a Földön már zajló törzsfejlődésbe
az értelmet, létrehozva mintegy 300 000 évvel ezelőtt a homo sapienst
a maguk mintájára. 3600 évenként, a földközeli helyzetben lehetséges
kapcsolatot teremteni a Marduk és a Föld között; Sitchin szerint ezzel
magyarázható az, hogy kb. Kr. e. 11 000 évvel váratlanul megjelent a
földművelés, Kr. e. 7500 körül a neolitikus kultúrák, majd Kr. e. 3800
körül a civilizáció. az embert a nefilimek azért hozták létre, hogy
szolgáljanak nekik; később, miután elszaporodott az ember, el akarták
pusztítani, és maguk visszatértek a Marduk bolygóra. A könyv második
kötetében Sitchin tehát magyarázatot vél találni olyan jelenségekre,
illetve eseményekre, mint a homo sapiens váratlan megjelenése, a paradicsomból
való kiűzetés és a vízözön.
Lenyűgöző
Sitchin szövegismerete, mítoszértelmezése. Magabiztosan hivatkozik technikai,
tudományos tényekre is, bár forrásainak felsorolásával nem terheli túl
az olvasót - részben ennek köszönhetően közérthető és olvasmányos. Nem
zavarja, hogy az általa rekonstruált kozmogónia mai tudásunk szerint
ingatag alapokon nyugszik. Viszont megvilágít olyan dolgokat, amelyek
az őstörténet mítikus homályába vesznek. És kit ne érdekelne, hogy honnan,
mi végre vagyunk? Az ősi szövegek vallásos-transzcendens értelmezése
másik létsíkra tolja a kérdést. Sitchin a materiális, természettudományos,
ok-okozati síkon próbálja magyarázni a világ és benne az ember keletkezését.
De épp itt van a bökkenő: az ember lényegesen több, mint anyagi létező.
A nagy kérdés az, hogy mennyivel több és honnan, de legfőképp mire van
ez a többlet? Az emberiség hagyományai, fejlődése a lét további, elvont
tereinek meghódításaira, "belakására" ösztönöz. A kultúra, a szellem
alkotásai, a lélek mélységei, a szépség és a többi igazán emberi azonban
nem "kívül" van, hanem forrásai az emberben belül keresendők. A nefilimek
remek érzékkel alkották az embert; minden bizonnyal érdeklődéssel figyelik,
mi lesz belőle.
Sitchin
könyve egyfajta "tudományos" eredetmítosz. Megerősíti az azonosságtudatát,
biztonságérzetét azoknak, akik nem tudnak mit kezdeni az emberi lét
vallásos, illetve a hétköznapi valóságon túlmutató elvont-transzcendens
megközelítésével. Azt sugallja, hogy biztos múltunk van, tehát a jövőnk
is biztos, mert felsőbbrendű lények vigyáznak ránk. A felelősség azért,
ami történik, nem csak a miénk. A nefilimek majd jönnek, de lehet, hogy
már itt is vannak.
Borzongató
kérdés: Mit kezdünk majd egymással? A válasz részben tőlünk függ...
M.
I.
VÉNUSZ HALÁLA
Adrian Gilbert-Maurice Cotterell: Maja próféciák.
Egy elveszett civilizáció megfejtett titkai.
(Budapest: Larus Kiadó. 1996. 351 p.)
Miután
Adrian G. Gilbert a "The Orion Mystery" című könyvében (Robert Bauvallel
közösen) megírta a csillagokkal kapcsolatos, újfajta elképzeléseit az
egyiptomi piramisokról, megismerkedett egy megszállott kutatóval, Maurice
Cotterellel, aki egy maja szarkofágfedél rajzolatai, valamint a napfoltciklusok
elemzése alapján próbálta megfejteni, hogy miért is omolhatott össze
a maják civilizációja. Így állt össze e kötet szerzőpárosa.
Cotterellnek
radikális elképzelései vannak nemcsak Amerika történelmével, de az egész
emberiség jövőbeli sorsával kapcsolatban is. Sokan abban bízunk, hogy
ha abbahagyjuk a környezetszennyezést és visszatérünk egy természetes
életmódhoz, miközben persze leküzdjük a túlnépesedést, akkor talán megússzuk,
szóval elméletben lehetségesnek tartjuk, hogy az emberiség harmóniában
éljen a bolygójával. De mi van, ha ez egyáltalán nem az emberiségen
múlik, ha léteznek olyan kozmikus tényezők, amelyeket nem tudunk befolyásolni.
Cotterell úgy gondolja, és a maják példájával igazolja, hogy a civilizációk
felemelkedését és hanyatlását nem önmaguk, hanem a Nap szabályozza.
Számos
könyv jelent már meg a maja civilizációról, de eddig senki sem volt
képes megfejteni sajátos kettős naptárukat. A könyv részletesen foglalkozik
vele, hogy miért dolgoztak ki olyan összetett rendszereket az idő mérésére,
mint a "hosszú időszámítás". A maják nemcsak a napok számolásával mérték
az időt, kiváló csillagászok is voltak. A klasszikus maja templomok
bejáratait, tetőzetét, a maja boltívet, illetve különleges stílusjegyüket,
az ún. fésűdíszt gyakran úgy tájolták, hogy láthassák bizonyos csillagok
felkelését, delelését és lenyugvását. Vagyis a templomok egyszersmind
csillagvizsgálók voltak. Különösen a Fiastyúk, a Merkúr a Vénusz, a
Mars és a Jupiter mozgása érdekelte őket. Természetesen a Nap és Hold
járását is ismerték, és előre megjósolták várható fogyatkozásaikat.
Csillagászati megfigyeléseiket referencia-táblázatokkal kombinálták,
így következtettek a jövőbeni történésekre.
A
maják hite szerint saját korukat három korábbi kor előzte meg, s ezeket
a korokat nagy katasztrófák választják el egymástól, amelyekben majdnem
minden élet elpusztult. A híres azték naptárkő közepén Tonatiuh, a kinyújtott
nyelvű napisten látható, körülötte pedig az elmúlt korok istenei. Cotterell
felismerte, hogy Pakal maja király sírjának fedőlapja is hasonló jelentőségű:
a szarkofágfedél ábrái feljegyezték a világtörténelem fő eseményeit,
melyek a maja mitológiával kapcsolatosak, és bizonyos értelemben szent
teremtéskönyvüket, a Popol Vuhot illusztrálják. Az emberiség születéséről
szóló tündérmese mögött valószínűleg egy mélyebb értelem rejtőzik, egy
katasztrófatörténet mitológiába csomagolva. De hogyan függ össze mindez
a maja kultúra hirtelen bekövetkezett hanyatlásával?
Ez
a titokzatos nép, amelynek magas fokú civilizációra utaló emlékei Közép-Amerika
őserdeinek mélyén rejtőzködnek, több mint kétszáz éve foglalkoztatja
a tudósokat, a felfedezőket és az írókat. A szemlélőket csodálattal
tölti el piramisaik, templomaik és palotáik tökéletessége, ma pedig
már a kőbe vésett feliratokat is kezdik megfejteni. A maják a korai
kezdetektől a hozzávetőlegesen isz. 600-800 között volt aranykoron keresztül
a posztklasszikus kor végéig - amely még néhány évszázadon keresztül
tartott - számtalan világraszóló remekművet hoztak létre. Azután éppoly
rejtélyesen, ahogyan felbukkantak, el is tűntek a történelem színpadáról.
Valamilyen esemény következtében civilizációjuk összeomlott, városaik
elnéptelenedtek. Az általuk lakott terület nagy részét újra visszahódította
az őserdő, mígnem a romokon előbb a toltékok, majd az aztékok emeltek
újabb városokat, megőrizve elődeik tudásának egy részét, így a mitológiát
és a csillagászati ismereteket is.
A
maják számára a legnyugtalanítóbb dolog a Nap volt, ezért Cotterellnek
pontos információra volt szüksége arról, hogy mi történt a Nappal ezekben
a régmúlt időkben. Kidolgozott egy elméletet a napfoltciklusok és az
azték és maja naptárak "hosszú szám"-mal való időmérésének összefüggéseiről.
Valószínűsítette, hogy a maják "szuperszáma" azonos a Nap mágneses terének
elmozdulási vagy megfordulási periódusával, ugyanakkor összefüggést
talált a naptevékenységi ciklusok és az emberi termékenység között is.
Lehetséges
volna, hogy a maják, akik bámulatba ejtő civilizációs eredményeik ellenére
kőkorszakinak tűnő körülmények között éltek, ilyen pontos tudással rendelkeztek
volna a napfoltokról? Valóban voltak emlékeik a mítoszaikban feljegyzett
hatalmas tragédiákról, amelyek majdnem elsöpörték az emberiséget (vízön,
jégkorszak stb.)? És valóban képesek voltak arra asztrológia, numerológia,
álmok vagy bármi által, hogy jóslatokat készítsenek a jövőről? E kötet
szerzői időt, fáradságot, költségeket nem kímélve járták végig Közép-Amerika
régészeti lelőhelyeit, szembesítették egymással a maják előtt és után
élt népek hitvilágát, s a transzatlanti hagyományok és Atlantisz bizonyítékainak
nyomon követésével új összefüggéseket tártak fel az emberiség egykori
közös tudásáról is. Ha ez némileg választ ad is a múltra, de mi a helyzet
a jövővel?
Cotterellt
a maják pusztulásával kapcsolatban elsősorban az érdekelte, hogy ők
látható módon előre jelezték a Nap mágneses terének megfordulását, ismerték
annak a termékenységre gyakorolt negatív hatását. A termékenységrítusokkal
kapcsolatos megszállottságuk és az, hogy személyes véráldozattal szolgálták
a Napot és a Földet, magyarázható mind a születési arány csökkenésével,
mind a tragikus csapadékhiánnyal. A szoláris ciklusokat tovább követve
a ma időszakig feltűnik, hogy hasonló klimatikus változásoknak vagyunk
már tanúi, és az egész bolygó felszínén megfigyelhető az elsivatagosodás.
A szerzők utalnak Immanuel Velikovsky történész fejtegetéseire, aki
szerint a Földet elpusztíthatja tűz, víz, szél és vulkanikus eső is.
Ez mind hasonlít ahhoz a képhez, amely a maja mitológia négy korszakának
véget vetett. Az ő napfolttevékenység-kutatásai és a maja jövendölés
az ötödik korszak végéről a Föld mágneses térfordulásával köthető össze.
Ez és az ehhez társuló kataklizmák szerinte isz. 2012 táján fognak bekövetkezni.
A szerzők is hasonló következtetésre jutnak: A maják időszámítása szerint
a legutóbbi korszak kezdete Vénusz születése volt, Ketzalkoatl csillagáé,
ie. 3114. augusztus 12-én. A korszak legutolsó napja 2012. december
22., amikor kozmikus kapcsolat jön létre a Vénusz, a Nap, a Fiastyúk
és az Orion között, mivel csak a Vénusz "született" az előző dátum idején,
most pedig majd szimbolikusan "meghal". Ha a jóslatok igaznak bizonyulnak,
ez lesz a valaha ismert legnagyobb katasztrófa az emberiség történetében.
Edgar Cayce, a századunk első felében élt látnok, erre az időre teszi
az elsüllyedt kontinens, Atlantisz felemelkedésének lehetőségét, de
más jelentős változásokat is jósolt.
Cotterell
napfoltelmélete magyarázatot kínál az okokra: a Nap mágneses mezejének
változása váltja ki a Föld mágneses terének megfordulását, és az ezzel
járó kataklizmákat. Szoláris-genetikai elmélete (amely úgy látszik,
valaminek az újrafelfedezése), ha a legcsekélyebb mértékben is helytálló,
akkor bolygónk minden lakója számára sorsdöntően fontos.
B.
É.
Az ezoterikus világ - a tudomány kiterjesztése?
Viktor Farkas: A létezés titkai
(Bp.: Magyar Könyvklub, 1995. )
"Az
igazi természeti törvények okkultak (rejtettek)"
"A
tudomány nem más, mint a világban való erőszakkal történő rendteremtés
önkényes kísérlete"
"Mi
teremtjük a realitást"
A
görög racionalitás nyomdokain haladó európai gondolkodás megalkotta
a tudomány fogalmát; felosztotta és beskatulyázta a tudást. Ami a skatulyákba
nem fér bele, azzal nem foglalkozik, anomáliának tekinti. A tapasztalhatóból,
mérhetőből, kiszámíthatóból indul ki, és innen jut el fokozatos lépésekben
az általános törvényekig, igazságokig.
A
Bécsben élő Farkas Viktor ebben a könyvében nem kevesebbre vállalkozik,
mint hogy kimutassa: a tudomány fenti felfogása alapján az ember egyrészt
nem képes megérteni, megragadni a körülötte zajló világ egészét; másrészt
naponta szembesül olyan jelenségekkel, amelyre ez a tudomány nem ad
magyarázatot. A létezés ugyanis végtelenül gazdag, sokrétűbb, mint amit
abból korlátozott lényünk felfogni, befogadni képes. A hagyományos tudomány
csupán jelentéktelen morzsája annak a végtelen mindenségnek, amely körülvesz
bennünket.
A
szerző otthonosan mozog nemcsak az ezoterika, hanem az ismeretelmélet,
tudományfilozófia, fizika, biológia, pszichológia, parapszichológia
stb. legújabb eredményei között, szinte mindenről tud. Nem kíméli az
olvasót sem, számolatlanul zúdítja nyakába a zavarba ejtő kísérleti
eredményeket, megfigyeléseket, esetleírásokat. Ezek között elegáns gesztussal
teremt meglepő kapcsolatot. Merész hipotéziseket kap fel, amelyekből
az univerzum és az ember viszonyára nézve von le következtetéseket.
Bőbeszédűsége, csapongó stílusa zavaró. Joggal minősíthetnénk tudománytalannak,
ha a tudományosság igényével íródott volna. Farkas azonban éppen arról
beszél, ami a tudományon túl van.
Helyesen
mutat rá arra, hogy korunk tudományos világképe teljes joggal tekinthető
ugyanolyan misztikusnak, mint az ezoterikus elméletek. A modern tudomány
kísértetiesen hasonlít a valláshoz: megvannak a maga dogmái, templomai,
papsága, hierarchiája, szertartásai. És bár hallatlan eredményeket mondhat
magáénak, mélyen lenézi azt, aki "nincs benne a brancsban". A modern
tudomány elszakadt az emberi igazi igényeitől. És ha nem képes szolgálni
az embert, akkor létjogosultsága megkérdőjelezhető.
Ez
a gondolat már a Bécsi Kör filozófusaiban is megfogalmazódott; Popper
falszifikációs elmélete vagy Feyerabend anarchista ismeretelmélete alapjainál
feszegeti a kérdést: mi tekinthető valójában tudománynak? Racionális
tevékenység-e egyáltalán? Ha a világ mai állapotát és tendenciáit nézzük
és benne a modern tudomány szerepét, jogos a kérdőjel.
Továbbá:
tudatunk, agyműködésünk normálisnak elfogadott ébrenléti formája csak
egy a sok lehetséges közül; számos jel utal arra, hogy vannak (lehetségesek)
más tudati formák is. Öntelt és buta dolog kizárni más szellemi létformák,
létezők létét csak azért, mert nem tapasztaljuk azokat naponta.
Farkas
szerint éppen ezért itt van az ideje annak, hogy a tudomány határait
kitágítsuk. De ami a legfontosabb: új módszerre van szükség. Nem az
egyesből, a részekből kell az egész felé közelíteni, hanem az egész
(mindenség, univerzum) felől jövő információkat kell felfogni. Számtalan
példával illusztrálja ennek különféle módjait, eseteit. Nemcsak bemutatni
igyekszik ezeket a technikákat, hanem meg is akarja tanítani. Abból
indul ki, hogy az ember rátalálhat azokra a csatornákra, amelyeken keresztül
közvetlen kapcsolatot teremthet a létező valóság egészével. Ezáltal
a lét új, eddig ismeretlen dimenziói nyílhatnak meg számára.
Ismerős
szövet, tucatnyi újságcikk ontja naponta az efféle gondolatokat. Mennyivel
több, amit Farkas állít? Mit is mond tulajdonképpen? A boldogság-siker-egészség-szerelemreceptek
helyett "csak" annyit: Mintha a világnak (mindenségnek) számtalan más,
végtelenül értelmes arca (dimenziója) volna, amire rá sem nézünk, pedig
mutatja magát. Mintha az ember képes volna (tudatával, érzékeivel, pszichéével,
egész lényével) felfogni, kiválogatni a számára elérhető és lényeges
üzeneteket. Ha pedig ez megtörténik, a viszonyulásai, az élete minőségileg
gyökeresen megváltozik, mintegy más világba kerül.
A
vallásszociológusok elnézően bólogatnak: láttunk már ilyent, az információs
forradalmak idején a hagyományos tudás manifesztumai válságba kerülnek,
mert látszólag nem tudnak megfelelni a kihívásoknak. Ezért az ember
ilyenkor az önazonosságot gyakran találja meg valamilyen perszonális
ideológiában, vallásban, melyek egy idő után éppoly alkalmatlannak,
elégtelennek bizonyulnak, mint az elvetett intézmények.
Farkas
Viktor ezoterikus világ leírásában például hiányos a horizontális, emberek
közötti viszony, kapcsolódás. Az ezoterika figyelmét messzemenően az
emberben és a világban felismert mindenség és annak megfelelései kötik
le. Jóleső érzéssel nyugtázhatjuk, hogy az ökofilozófia alapgondolata
is; de ugyanez megcsillan a nagy vallások tanításainak legmélyén is.
Az ökológia (és a hiteles vallási formák is) azonban gazdag kapcsolatrendszerben
működtetik ideológiájukat, ami kihatással van életünk és a környező
világ alakítására is.
Hiba
volna azonban számon kérni a teljességet egy könyvön. Farkas munkájának
nagy érdeme az, hogy előkészíti a szintézist a hagyományos európai értelemben
vett tudomány és az emberiséggel egyidős (vagy régebbi?) tudás között.
Erre a szembesítésre számtalan próbálkozás történt már, eddig azonban
rendre kölcsönös elutasítás lett a vége.
A
szerző Niels Bohr szavaival zárja könyvét: "Mély igazság az olyan kijelentés,
amelynek ellentéte szintén mély igazság."
M.I.
Nárcisz pszichéje
Christopher Lasch: Az önimádat társadalma
(Bp. : Európa, 1996, cop. 1984. 372, [3] p.)
1984-ben
olvashattuk először magyarul Christopher Lasch szarkasztikus, ugyanakkor
ijesztően tárgyilagos Amerika-analízisét. A szürke évek vége felé jártunk,
nemcsak a hagyományos ellenzék verette meg magát programszerűen a tömegdemonstrációkon,
de a múlt nélküli, alig huszonéves egyetemisták is hangosan kezdtek
beszélni. Ekkoriban alakult meg a FIDESZ, és a legfelső vezetést leszámítva
mindenki tudta, hogy néhány éven belül alapvetően megváltozik az élet
minálunk. Hogy milyen irányban, azt persze csak saccolgatni lehetett.
Mindenesetre, amikor Az önimádat társadalma betört az értelmiség könyvtárába,
az abban vázolt siralmas kép egyáltalán nem tűnt számunkra közeli fenyegetésnek.
A szabadságát feszegető magyar társadalom erőfeszítéséből hiányzott
a jövő józan rekonstruálása. A Lasch által bemutatott Amerika egészen
más volt, mint amiben az akkori romantikus demokratizmusunk bízott.
Úgy tűnt, mintha részeiben ránk nézve is lehetséges, de merőben más
problémakörről beszélne, mint a miénk.
Pontosan
tíz év telt el azóta. A könyv újabb magyar kiadása alapos önvizsgálatra
ad alkalmat. Mindaz, amit Lasch a nárcizmus lélektanáról, társadalmi
csapdáiról lejegyzett, Magyarországon totális és komplex válságba torkollott.
Az amerikai fekete-kérdést nálunk a cigányokkal és más kisebbségekkel
szembeni folyamatosan süllyedő toleranciaszint, a módos középosztályban
jelentkező
válságtüneteket
a minden rétegében emberileg tönkrement magyar valóság helyettesíti.
De gyökereiben és megnyilvánulásaiban egy Lasch-éhez hasonló hazai szociográfiai
elemzésből talán azonos betegség bontakozna ki a magyar társadalom kórlapján.
Ha netán valaha készülne ilyen. Mert nem véletlen, hogy Az önimádat
társadalma éppen akkor íródott, amikor a hatvanas évek felhorgadó hite
csúfos vereséget szenvedett a modern fogyasztói társadalom önbutító
mechanizmusain. A hippi-mozgalom és Vietnam, a Watergate-ügy és Martin
Luther King meggyilkolása ekkor már mind megtörtént. A markánsabb politikai
történések között, egy viszonylagos lapályon, könnyebb átlátni a folyamatokat,
mint egy harsányabb, bizonytalanabb csúcspontról tekinteni a múltba
és a jövőbe. Mi még nem értünk át az egyértelmű elemezhetőség túlpartjára:
nálunk a történelmünkből fakadó törések után még csak most formálódnak
a gyógyíthatatlan ezredvégi skizofréniák. Mostanában lesz nyilvánvalóvá,
hogy nem pusztán a szabadságunk hiányzott az elmúlt negyven évből, és
hogy nem folytatható minden attól a mozdulattól, amellyel 1948 kiradírozta
a polgári értékrendet a magyar társadalomból.
A
legnagyobb csalódás ma talán éppen ez a diszkontinuitás. Ez húzza ki
a talajt az idáig reménykedők lába alól, ez gátolja meg a hagyományos
értékek valódi feltámasztását. De mellette naponta nézünk szembe azzal
a sokoldalú kérdéskörrel, amit Lasch aggályos pontossággal csoportosít:
az oktatás színvonalának gyors süllyedése, a nemek viszonyában rejlő
bizonytalanságok, a család szétzüllése, a reklám és a propaganda mindenre
kiterjedő,
deformáló
hatása, a tömegtájékoztatás pszeudo-információi, a csonka családokban
kitermelődő személyiségzavarok, és az elnyomás új, kifinomultabb apparátusa.
Nem egyszerűen arról van szó, hogy a magyar társadalom tíz esztendő
alatt beérte az amerikai szétesés-tüneteket, mialatt fényévekkel maradt
le a termelés, a technológia, a művelődés terén. Ezek tények, de nem
igazságok. Az igazság az, hogy a logisztika uralta huszadik század végi
világ lényegében mindenütt azonos tüneteket generál. Ezekhez járul még
hozzá a "helyi színezet": a magyar társadalom esetében a már-már járványszerű
önértékelési zavar, a kilátástalanság és a szellemi bénultság együttes
kórja. Azzal együtt, hogy nálunk a felsőoktatás például még mindig univerzális
tehetségeket képes kitermelni, átlagban és a helyi viszonyokhoz képest
sokkal többet, mint az önimádat Amerikájában. Vagy hogy a csak romjaiban
létező középosztály jóval tudatosabb, a szűkülő értelmiség jóval felelősségteljesebb
magatartásmintát ad tovább a gyermekeinek, mint a tengerentúlon. Még
mindig sokan vannak, akik távol képesek tartani magukat a televízió
fizikai és szellemi sugárzásától, az agresszív reklámhadjáratoktól,
a fogyasztás őrületétől. Talán egy hajszállal könnyebb is: nincs miből.
Ám
ez csak a helyzet felületes szemlélése. A valóság sokkal mélyebben van:
ott, ahol könyve végén Christopher Lasch jó érzékkel keresi az okokat.
Az általa végigvett jelenségek, a tömegpszichózis, a reklám, a divat,
a sport ideológiája, az oktatás, a család belső élete, a nemek háborúja,
az egyre
alacsonyabb
szintet követelő munkahelyek, az öregség értékelése és a személyiségminták
eltűnése mind egyetlen közös problémaforrásból áramlik. A mai Amerikának
nincs hite a jövőben. A statisztikák szerint a mai Magyarországnak még
annyi sincs. Egy társadalom, amely nem bízik saját jövőjében, amelynek
értékrendszerében a tudás felhalmozása, az egyéni szabadságba vetett
hit, az öregség tisztelete szinte egyáltalán nem szerepel, felszámolja
saját életképességét.
Lasch
kevés helyen utal egyértelműen a vallás hiányára. Helyette a folytonosságérzet
megszűnését emlegeti, a zavarodott tudatosságot, az ösztönök száműzését.
Nem beszél arról, hogy a specializálódás eltünteti a teljes embert,
a gondolkodó és a világra mint egységre figyelő homo sapienst; csak
az önimádat emberéről. Nem állítja, hogy új homo-faj jelent meg a huszadik
század végén. Csak sejteti, hogy az ijesztő vízió, amelyet ő mai Amerikának
nevez, hamarosan világméretű jelenség lesz. Jövőtlen, tudatlan homo
burocraticusok egyenállama. Túlzásnak tarthatjuk azt a kíméletlenséget,
amellyel lekezeli társadalmának minden megnyilvánulását, ijesztőnek,
hogy egyetlen kis rést sem hagy, hogy megnyugodva tegyük le a könyvét.
Igaza volt: 1978-ban Amerikában ez a látszatmegnyugvás hamis lett volna;
1997-ben Magyarországon is az.
G.
E.
|