Rupert
Sheldrake: Hét kísérlet, amely megváltoztathatja a világot
(Seven
Experiments That Could Change the World.
A
Do-It-Yourself Guide to Revolutionary Science.
London
: Fourth Estate, 1995.)
Sheldrake
a cambridge-i egyetemen végzett biológusként, majd a MIT-n hallgatott filozófiát.
A homeomorfikus mezők elméletének megalkotásával vált világszerte ismertté.
(R. Sheldrake: The Presence of the Past)
Elmélete
szerint létezik egy olyan - talán az elektromágneses mezőhöz hasonló -
láthatatlan hálózat, mely egyes pontjait - a "háló csomóiként" - az élőlények
alkotják. Így minden élő minden más élővel minden pillanatban láthatatlan
kapcsolatban van. Az összeköttetés az élőlények belső, lényegi formáján
alapul (a görögök ezt nevezték entelekheiának, megkülönböztetve a külső
formától, a morphetól). A háló elsősorban a hasonló (klasszikus fogalommal:
az azonos rendszertani egységbe sorolható) élőlényeket köti össze (innen
a neve: homeomorfikus).
Az elmélet
nehezen - egyesek szerint egyáltalán nem - cáfolható, a belőle következő
predikciók pedig (talán) másképp is magyarázhatók. Így aztán az akadémiai
tudományok letéteményesei csak elnézően mosolyognak az elmélet hallatán.
Hiszen amennyiben az elmélet bizonyítást nyerne, egészen más megvilágításban
helyezné az evolúció történéseit.
Ugyanakkor
- az elképzelés erejét mutatva - már létezik olyan evolúciós elmélet, amely
felhasználja a homeomorfikus mezők gondolatát.
Ez a kis
alakú, 200 oldalas könyvecske végig három síkon mozog. Talán a legizgalmasabb
szint annak a hét kísérletnek a leírása és elemzése, amellyel ,házi körülmények'
között is bizonyíthatóvá válik a sheldrakei elmélet igaza.
"A legszebb
ebben a könyvben, hogy a címe igaz. A legkevesebb, amivel a könyv kecsegtet,
hogy a hét kísérlet a kísérletező világról alkotott felfogását változtatja
meg. Amiről azt gondoltuk, hogy természeti törvények, azokról kiderül,
hogy nem egyebek, mint egyszerű elméletek. Amiről azt hittük, hogy a tudósok
tudják, arról kiderül, hogy ők is csak úgy hiszik" - írja a Sunday Times.
A könyv
végigolvasása persze nem nyújthatja a "csináld magad" kísérletezés örömét,
mégis elgondolkodtató módon vezeti végig az olvasót azokon az egyszerű
kísérleteken, amelyeket a szerző elvégzett, és mutat rá azokra a homályos
kérdésekre, amelyekre a hivatalos tudomány egyelőre nem tud és nem is akar
választ adni.
A kísérletek
ismertetése mellett a szerző választ keres arra a kérdésre is: Miért nem
vesz tudomást a "tudomány" mindezekről a jelenségekről és az ezekből levonható
következtetésekről. hiszen ezek a jelenségek jórészt mindenki által ismertek,
nyilvánvalóak - ugyanakkor mivel nem tudományosak, tehát nem is lehetnek
nyilvánvalóak.
A kísérletek
ismertetésével párhuzamosan Sheldrake elemzi azokat a tudományszervezési,
tudománytörténeti, tudományelméleti jelenségeket, melyeknek eredőjeképpen
jól megtervezett, ellenőrizhető és reprodukálható kísérletek megszervezése
helyett a tudomány elhallgatja, szőnyeg alá söpri a könyvben ismertetett
tényeket. Szóba kerülnek elfeledett, válasz nélkül maradt cikkek, magukra
maradt kísérletek, el nem fogadott eredmények.
Galilei
óta tudjuk: a természet válogatós, de őszinte. Csak a jól feltett kérdésekre
hajlandó válaszolni, azokra azonban mindig. És ahogy a könyv ezt reprezentálja,
a jól feltett kérdésnek nem ismérve, hogy mennyi pénz és milyen szervezeti
háttér áll mögötte (persze néhány nyilvánvalóan eszközigényes területet
kivéve). A könyvet olvasva az ember egy-egy pillanatra megérzi az emberléptékű
tudás rég elfeledett légkörét, amikor a kíváncsiság és a rácsodálkozás
képessége volt az eredmény fő letéteményese.
A könyv
harmadik rétegként Sheldrake az eredmények értékelésével a homeomorfikus
mezők létét bizonyítja. Az eredmények mögött meghúzódó általános törvényszerűségek
elemzése közben szó esik a "kiterjesztett tudatosság" jelenségéről, az
érzékelési folyamatoknak az eddigiektől eltérő magyarázatáról és más, a
tudomány határain fekvő elméletekről.
Végezetül
a hét kutatásra javasolt téma:
-
a háziállatok
kapcsolata gazdáikkal és otthonukkal,
-
a postagalambok
tájékozódási képességei,
-
a termeszek
szerveződésének kérdései,
-
a megbámult
emberben jelentkező érzések elemzése,
-
a fantomfájdalmak
kérdése,
-
az alapkonstansok
kérdése,
-
az előzetes
elvárások és a kísérleti eredmények összefüggései.
Sheldrake
nem hagyja egyedül a vállalkozó kedvű kísérletezőt, felhívja a figyelmet
az elemzési, statisztikai lépések szükségességére, és konkrét módszereket
javasol. Végezetül megadja azokat az angliai és egyesült államokbeli címeket,
ahol az eredmények további értékelése és feldolgozása folyik, illetve ahol
további információk beszerezhetők.
Jó kísérletezést!
Régheny
Tamás
David
Vital: A zsidók jövője. Nép válaszút előtt?
(The
Future of the Jews. A People at the Crossroads? Cambridge, MA;
London
: Harvard University Press, 1990. 161 p.)
David
Vital a cionizmus történetének vezető izraeli kutatója. Művében a cionizmus
sikerének természetét és következményeit kutatja.
A zsidóság
hagyományos, közép- kelet-európai szívében végzett náci pusztítást követően,
a cionizmus sikereként létrejön Izrael, az önálló zsidó nemzetállam. Ezekkel
az eseményekkel ér véget a történelemnek az a majd kétezer esztendeje,
mialatt a zsidók távolmaradtak a politikai színtérről, és mégis megmaradtak.
Az Izraelen kívül élő zsidóság gondjai azonban súlyosbodtak ezzel a fordulattal.
Vital professzor szerint a diaszpórának nincs jövője. Elszigetelt közösségek
sorát látja, amelyek tagjait inkább a befogadó országok határozzák meg
zsidóként, és nem a maguk eltérő örökségen alapuló öntudata. E megállapítások
alól csupán az ortodoxia néhány szigete jelent kivételt.
A szerző
következtetéseit nehéz elfogadni, ám a történelmi tudásanyag és az érvelés
hajthatatlan következetessége zsidók és nem zsidók számára egyaránt megkerülhetetlenné
teszi ezt a szenvedélyes hangú, jelentős művet.
W.
D. O'Flaherty: Mások mítoszai. A visszhangok barlangja
(Other
People's myths. The Cave of Echoes. Chicago, IL ;
London
: Chicago Univ. Press, 1995. 226 p.)
Nietzsche
írja: "A mítosz nem valamely gondolatot vesz alapul, ahogyan egy elműviesedett
kultúra gyermekei gondolják, hanem a mítosz maga a gondolkodás." A chicagói
egyetem vallástörténetet oktató professzorának jelen - immáron hatodik
- a mítoszokkal, a mitológiával foglalkozó - könyve e gondolat jegyében
született.
A könyv
nem egyszerűen egy a manapság divatos mitológiai témájú könyvek közül.
Egyszerre mozog egy tárgyi és egy metasíkon. Miközben szerzője a mítoszokhoz
való kapcsolatainkat vizsgálja, magukat az ismert és kevésbé ismert mítoszokat
használja fel arra, hogy gondolatait, elképzeléseit kifejtse. A mítosz
egyszerre tárgya, eszköze és befoglaló világa a könyvnek.
Nem tudományos
érvek egymásra épülő rendszerével, hanem mitológiai történetekkel, metaforákkal
segít a szerző megérteni a másság kérdését, a befogadás és az elfogadás
aktusát. ("...Módszertani történeteket mesélek azokról a történetekről,
amelyeket elmesélek. A módszertanok önmaguk is történetek, és minden történetmesélő
módszertani szakember is...") A történetmesélés egyike a kevés valóban
univerzális emberi tevékenységnek. A történetek, a történetmondás a könyv
módszere is, nem csak tárgya. A mítoszok tanítanak a mitológiára, a mitológiai
történetek fejtik fel a mítoszok értelmezésének lehetőségeit, és nem utolsósorban
válaszolnak kérdéseinkre. Tehát: "A könyv történetekről szól, ahogy azokat
az emberek elmondták más embereknek. Illetve nem is igazán magukról a történetekről,
mint inkább olyan történetekről, amelyek magukról a történetekről szólnak,
azaz metatörténetek, az adott helyzetben metamítoszok."
De hát
mit tanulhatunk azokból a történetekből, amit emberek mesélnek egymásnak
állatokról, istenekről, idegenekről és gyerekekről? A mítoszok magukban
foglalják a humán lét minden olyan kérdését, melyben mind a hatmilliárdan
osztozunk: megteremtik, magyarázzák és elbeszélik a születés, a szeretet,
a gyűlölet és a halál világait.
A könyv
fő kérdése: Hogyan viszonyuljunk a mítoszokhoz? Kiknek és kikről szól a
Mahabharata és Zeusz története? Hogyan érhetjük el, hogy a mítoszokban
rejlő világok megnyíljanak előttünk és a bennük felhalmozott tudás hasznunkra
legyen? Miképp tanulhatunk történeteikből, és hogyan segítenek mindennapi
életünkben eligazodni?
A könyv
egyszerre keresi a választ túlnépesedett korunk talán legfontosabb kérdésére:
mit is jelent az, hogy én, ki az a mi, és kik azok az ők, valamint a mitológia,
különböző korok és kultúrák mítoszainak helyes befogadására.
Ezeket
a kérdéseket a szerző hét központi mítosz alapján tárgyalja a könyv hét
fejezetében: Az első fejezetek a vadász és a bölcs indiai történetén keresztül
a tudomány, a vallástörténet és a mítoszok kapcsolatát ismerteti. Miképp
integrálódik a kutató saját mítoszai, gondolatai közé a megismert új világ?
Elemzi Greetz, Levy-Strauss, Eliade és mások gondolatait.
Demitologizált
kultúránk és a mítoszok kapcsolatáról a barlang és a visszhang mítosza
beszél. Mi történik, ha az ember belép egy másik közösségbe? Milyen veszélyekkel
kell számolnia? A hallá változás történetére és metaforájára építve
az idegen és saját énünk kapcsolatának rejtett oldalaira derül fény.
A könyv
utolsó, hetedik fejezete - most már a több száz oldalas tanséta után -
visszatér az alapkérdéshez, és sorba veszi mindazt, amit a mítosz nyújthat
a hozzá forduló embernek. Megismerhetjük a másik világát, közelebb kerülhetünk
gondolataihoz ("útleírási szint"), felhasználhatjuk a mindannyiunkra jellemző
általános emberi mélyebb megértésére ("deskriptív szint"), de ha igazán
feloldódunk a történetekben, felhasználhatjuk kimeríthetetlen világukat
saját mindennapi életünk bölcsebb átlátására és irányítására ("irányjelző
szint").
Régheny
Tamás
John
D. Barrow: Tudomány, művészet és az univerzum törvényei(The Artful
Universe. Oxford : Clarendon Press, 1996. 274 p.)
Miért
épp így alakult ki az ember zenéje, s alakulhatott volna-e másképpen is?
Miért tetszenek bizonyos dolgok szinte minden embernek? Hogyan jöhettek
létre hasonló mítoszok a világ távol eső pontjain? Miképpen befolyásolja
a tér és az idő szerkezete a gondolkodási folyamatainkat? Mi az összefüggés
elménk felépítése és az embert foglalkoztató filozófiai problémák között?
Ilyen
és ezekhez hasonló kérdésekre keresi a választ a könyv nemzetközileg ismert
és elismert csillagász szerzője.
Az ember-környezet
kapcsolat értelmezésekor jobbára szűkebb és tágabb társadalmi, természeti
környezetünkre gondolunk. A szerző véleménye szerint, mint minden élő,
az ember is az Univerzum speciális szerveződéseként jött létre, s élete
az Univerzum keretein belül zajlik. Tehát ez a térben és időben legtávolabbra
vezető, ugyanakkor törvényei által bennünk munkáló legátfogóbb környezet
közvetve és közvetlenül is hatást gyakorol ránk, befolyásolja gondolkodásunkat,
mindennapi döntéseinket, választásainkat.
A szerző
ennek alátámasztására a tudomány és művészet szerveződését, alkotásait
sorakoztatja fel. A tudomány és a művészet talán az ember leginkább emberre
jellemző sajátossága, eszközei az ember azon örök kívánságának, hogy a
látható világ mögé pillantson. Miközben mind a két szerveződési forma azonos
forrásból - a dolgok figyelmes megfigyeléséből - ered, különböző pályát
írtak le az emberi történelem folyamán. A tudomány a világ objektív, realisztikus
leírására, míg a művészet a szubjektív, metaforikus megragadására törekszik.
A szerző
szerint esztétikai élményeink csakúgy, mint tudományos eredményeink, az
Univerzum szerveződéséből következnek. Amellett érvel, hogy az Univerzum
alapvető tulajdonságai kulcsszerepet játszanak a legemberibbnek tartott
folyamatokban is. A kozmikus környezet lenyomatot hagy testünkön és elménken,
alakítva szerveződését, működését.
Tudatában
vagyunk annak, hogy szeretünk egy festményt vagy élvezünk egy zeneművet,
de átsiklunk azon, hogy mindezen tapasztalatok olyan mélyen nyugvó kapcsolatokat
idéznek meg, melyek évmilliókon át öröklődtek élőről élőre, hordozva a
kozmikus környezet esetleg már rég letűnt sajátosságait.
A könyv
célja, hogy e régen elfelejtett kapcsolatok jelenlétét bizonyítsa, feltárja
az Univerzum lenyomatait gondolatainkon, szellemi teljesítményeinken. Ezen
összefüggések alapján felderítse a tudomány és a művészet mélyben meghúzódó
kapcsolatait.
A válogatott
és élvezetes írások olyan témákat érintenek, mint a nyelv eredete, a természeti
színek és formák meghatározottsága, a tájfestészet esztétikai kérdései,
a kozmológiák művészete stb.
Régheny
Tamás
|