ÖKOKÖNYVTÁR
Az
Óbudai Selyemgombolyító épületében működő könyvtár állományából már korábbi
lapszámainkban is közöltünk tematikus összeállításokat. Rovatunkban ezt
a hagyományt követjük, különös tekintettel az Ökológiai Kultúra Fejlesztéséért
Alapítvány humánökológiai programjára és a Soros Alapítvány közoktatás-fejlesztési
programjának keretében zajló környezeti nevelési báziskönyvtár építésére.
Néhány
mondat a könyvtárról
A Kulturális
Innovációs Alapítvány Könyvtára 1985-ben létesült. Gyűjtőkörében kiemelt
helyen szerepel az ökológia, annak is elsősorban kulturális, gazdasági
és társadalmi vonatkozású irodalma, de megtalálhatók az állományban az
alternatív energiahasznosítási és építési eljárások kézikönyvei, a környezeti
nevelés szakirodalma, a biogazdálkodással és az egészséges életmóddal foglalkozó
könyvek egyaránt. A könyvtárban olvasható a Független Ökológiai Központ
könyv- és folyóiratanyaga is.
A
könyvtár és videotéka teljes állománya meghaladja a 10 000, ezen belül
az ún. zöld könyvtári állományrészé a 3500 egységet. Az állomány közel
egyharmada - a zöld könyvtári állománynak mintegy a fele - idegen (főként
angol és német) nyelvű. A könyvtári állomány egésze Micro ISIS alapú számítógépes
adatbázisban kereshető. A könyvtár minden érdeklődő rendelkezésére áll.
Szolgáltatások:
A videotéka
anyaga közművelődési célra kölcsönözhető, illetve helyben megtekinthető.
A videokölcsönzés díja 40,- Ft/kazetta/nap A saját gyártású, illetve szabad
forgalmazású videoműsorok átjátszásának díja 2,50 Ft percenként.
A
könyvek, egyéb dokumentumok helyben olvashatók illetve kívánság szerint
fénymásolatot készítünk róluk.
A
fénymásolás díja:
A/4-es
oldal 5,- Ft, A/3-as oldal 7,- Ft
Nyitvatartási
idő:
hétfőtől
csütörtökig: 8.30-12 és 13.30-16.30 óra között
pénteken:
8.30-12 és 13.30-15.30 óra között
Az alábbiakban
a környezeti nevelési és a humán-ökológiai program keretéhen beszerzett
könyvekről közlünk ismertetéseket.
Molnár
V. József: Egész-ség
(Pécs:
Melius Alapítvány, 1995. 356 p.)
Molnár
V. József saját meghatározása szerint "néplélekrajz-kutató", rendkívüli
humán és vallásos műveltséggel rendelkező, hiteles tanáregyéniség. Könyvének
alapgondolata, hogy a "régiek" harmóniában éltek a körülöttük lévő világgal:
a természettel és embertársaikkal egyaránt. Ezt a harmóniát az évszázadokon
át kialakult és továbbörökített szokások, rítusok tartották-tartják fenn,
kifejeződik a művészeti alkotásokban, fennmarad az énekekben, legendákban.
"Kizökkent világunk" jobbításának módja lehet e gondolat- és szokásvilág,
a régi tevékenységek újraélesztése, visszaillesztése mai életünkbe. Akiken
keresztül ez leginkább megvalósítható: a gyerekek.
Elsősorban
az ő megnyerésükre hozta létre Molnár V. József az Örökség Népfőiskola
Gyermekvilág
Műhelyét, mely évente négy tábort rendez a fenti szellemben. Ezenkívül
több óvodában - kis faluban és panelrengetegben egyaránt - kísérleteznek
módszerének alkalmazásával a gyerekek életének teljesebbé, egész-ségesebbé
tétele érdekében.
A kötet
fejezetcímei: A gyermekrajzok üzenete; Kalendárium; Tanulmányok az esztendő
körének rítusrendszeréről; Tábor-krónika
Jó szívvel
ajánlható a könyv mindenkinek, aki a magyar néphagyományok iránt érdeklődik,
különösen óvodás és alsós korosztállyal foglalkozó pedagógusok, szülők,
rajztanárok, népi mesterségekkel foglalkozók, hitoktatók, táborszervezők
forgathatják haszonnal.
Ortmann-né
Ajkai Adrienne
Dieter
Steiner-Markus Nauser (szerk.): Humánökológia
(Human
Ecology.Fragments of Anti-fragmentary Views of the World.
London,
New York : Routledge, 1993. 365 p.)
Ha a világban
jelenleg domináló tendenciák nem változnak meg radikálisan közeljövőben,
akkor az emberiségnek előbb vagy utóbb szembe kell néznie azzal a természeti,
kulturális és társadalmi leépüléssel, amelyet közkeletű módon ökológiai
katasztrófaként emlegetnek. Mind több és több tudományos kutatás foglalkozik
a környezeti problémák okozta helyzetek megoldásával. Az utóbbi néhány
évtizedben felgyorsultak azok az elméleti és gyakorlati kutatások, melyek
több-kevesebb sikerrel orvosolhatják a jelen helyzetet. A humánökológia
című könyv szerzői azonban azt állítják, hogy a probléma gyökerei jóval
mélyebben gyökereznek. A környezeti rendszerek sérülése, leépülése csak
egyik megjelenési formája az ezredvégi ember ön- és környezetpusztító létmódjának.
A modern
társadalomnak a problémák felderítésével, megértésével és a kiút meglelésével
megbízott intézménye, a tudomány sem képes a pillanatnyi problémák kezelésénél
messzebbre mutató és megnyugtató kiutat találni. A részekre szabdalt, elkülönülő
és az elszigetelődés jeleit mutató tudomány csak technikai szinten képes
kezelni az ugyancsak részekre szabdalt, elkülönülő és az elszigetelődés
jeleit mutató társadalom és kultúra szimptómáit.
A kötet
népes és neves szerzőgárdája tanulmányaiban arra vállalkozik, hogy végigtekintse
egy új típusú tudomány kialakításának lehetőségeit, alapkérdéseit. A fenntartható
életmód, az új típusú tudatosság és a környezeti változások egységes nézőpontú,
folyamatos diskurzusra alapozott vizsgálatára a humánökológiát javasolják.
Az első
hat fejezet, a humánökológia tudományának átfogó elemzését és az eddigiektől
részben eltérő megalapozását nyújtja. A témák között szerepel az evolúciós
perspektíva szükségességének elemzése, a környezet kognitív modelljeinek
vizsgálata csakúgy, mint az autonóm természeti folyamatok leírási lehetőségeinek
vizsgálata.
Boyden,
a biohistória egyik kidolgozója és kimagasló képviselője a humánökológia
és a biohistória kapcsolatának kérdéseiről ír, valamint az emberi történelem
folyamán felhalmozott környezeti tudás felderítésének, leírásának, elemzésének
és alkalmazásának kérdéseit tárgyalja. D. Steiner a humánökológia tudományszerveződési
mintáit és a jelen társadalmi-környezeti problémák közötti párhuzamot elemzi,
felmutatva az esetleges kiutak, további lépések lehetséges irányait.
A pszichológia,
a döntéselmélet és probléma-megoldási technikák új fegyvere a tranzakció-elemzés.
Külön cikk tárgyalja ennek lehetséges kapcsolatát a humánökológiával, illetve
szerepét a környezeti kérdések kezelésében.
Az első
rész utolsó fejezete a gyakorlat és az elmélet kapcsolatának újraértelmezését
kísérli meg - immár az előző fejezetek állításaira támaszkodva.
A második
rész öt fejezete a humánökológiai problémák, jelenségek mögött meghúzódó
elméleti, szemléletbeni folyamatokat veszi sorra - kiemelve ezek alaposabb
és átfogóbb kutatásának szükségességét. Szó esik a filozófiai realizmus
alkalmazhatóságáról az ökológiai egységek elemzésénél, a társadalmi és
természeti folyamatok önszervező jellegéről. Rövid, de igen tanulságos
fejezet foglalkozik a különböző tudásformákkal, a gyakorlati tudás által
megszerzett ismeretekről.
A harmadik
rész a strukturalizáció módszerének gyakorlati és elméleti kérdéseit ismerteti.
Az ember és környezetének kapcsolatát a mentális, szociális és természeti
szerveződések vizsgálatával és egymásra vetítésével értelmezi, elemezve
a mindennapi rutinok és az adaptáció összefüggéseit. Az ily módon feltárt
szerveződések működésére és a társadalmi tanulási folyamatok mintáira alapozva
végigtekinti e külső memóriaként funkcionáló struktúrák környezettudatos
szemléleten alapuló befolyásolásának, átalakításának lehetőségeit, eszközeit.
Külön kiemelve a rugalmas szerveződések létrejöttének törvényszerűségeit,
az önszerveződő és kooperatív egységek jellemzőit.
A könyv
utolsó részében gyakorlati példákon keresztül mutatja be az előzőekben
felvázolt elvek és módszerek alkalmazását a regionális kutatásban és tervezésben,
ismertetve az ökoregionális fejlődés kialakításának lépéseit.
Régheny
Tamás
Doug
Aberley (szerk.):
A
jövő tervezése. Az ökológiai tervezés gyakorlata
(Futures
by Design. The Practice of Ecological Planning. Gabriola Island, BC ;
Philadelphia,
PA : New Society Publ., 1994. 214 p.)
A városokban
és a vidéki közösségekben élő emberek, éljenek bár a nyugati félteke bármely
vidékén, mind gyakrabban keresnek olyan módszereket, melyek segítségével
valóban egészségesebbé, otthonosabbá vagy divatos kifejezést használva:
fenntarthatóvá képesek varázsolni saját szűkebb lakókörzetüket, környezetüket.
A Jövő tervezése című könyv számukra készült. Egyszerre bevezető és útmutató,
segédlet mindazok számára, akiket érdekelnek a technológia alkalmazásának
helyes stratégiái, az egészséges és környezetbarát életmód kialakításának
lehetőségei. De foglalkozik a könyv az életminőség javításának társadalmi
összetevőivel: az önérdek-érvényesítéssel, az önkormányzás lehetőségeivel
és módszereivel vagy a szociális igazságossággal.
Az egyes
fejezetek végigtekintik a környezettudatos tervezés elméletét és történetét,
bemutatják a legkülönbözőbb gyakorlati lehetőségeket a permakultúrától
a társadalomökológiai módszereken át a bioregionalizmus kérdéséig. Külön
hangsúly esik a tervezés helyi részvételen alapuló módszereinek tárgyalására.
Gyakorlati tanácsok és példák mutatják be az ún. zöld városok kialakításának
lehetőségét, a nagyvárosok átalakításának lehetséges lépéseit. A bioregionalizmushoz
kapcsolódva szó esik az ökoszisztéma helyes használatáról, a természeti
környezet és az emberi települések, infrastruktúrák kapcsolatának megfelelő
kialakításáról. Az utolsó fejezetek lépésről lépésre mutatnak be két technikát,
az "ökológiai tervezés" eszköztárából: az ökoregionális tervezés folyamatát
és az ökoszisztéma megismerésén és védelmén alapuló tervezési technikákat.
A kötetet
az ökológiai tervezés elméletéhez és legfontosabb gyakorlati lépéseihez
kapcsolódó bőséges irodalomjegyzék egészíti ki.
Régheny
Tamás
Salim
Kemal-Ivan Gaskell (szerk.):
A
táj, a természeti szépség és a művészetek
(Landscape,
Natural Beauty and Arts.
Cambridge
: Cambridge Univ. Press, 1995. 288 p.)
"Először
is: valamilyen földsáv attól még nem táj, hogy a rajta levő látnivalók
a természethez tartoznak ... nem pedig utcák, áruházakkal és autókkal...
Ha tájnak tekintünk egy darab földet azzal együtt, ami rajta van, ez annyit
jelent, hogy a természet egy metszetét tartjuk egységnek - ami egészen
idegen a természet fogalmától... a táj végül is műalkotás" - írja Simmel
A
táj filozófiája című tanulmányában.
A táj
az ember és természeti környezetének talán legjobban ismert, legnyilvánvalóbb,
legkézenfekvőbb és mégis legnehezebben megfogható és megismerhető kapcsolata.
Hiszen a táj nem létezhet az azt felfogó és megteremtő ember nélkül. A
táj pontosan annyira létezik bennünk, mint "ott kint". Amíg az egyes ökológiai
társulások, formációk természetesen akkor is léteznek, ha éppen nincs ott
senki, a táj nem létezik máshogy, csak akkor, ha van ott valaki, aki tájnak
látja.
A táj
egyszerre objektív és szubjektív fogalom. Ezért áll ellen a kizárólagos
tudományos elemzésnek, és éppen ez nyitja meg az utat a művészeti interpretáció
felé.
A Cambridge
University Press Filozófia és Művészet sorozatában megjelent könyv
12 szerzője (filozófusok, esztéták és tudományos szakemberek) a természeti
szépség fogalmát, értelmezhetőségét járják körül egy-egy tanulmányban,
elemezve a művészettörténet, irodalomelmélet, földrajz és filozófia viszonyát
a táj, a természeti szépség fogalmához. Az írások áttekintik az egyes korok,
filozófiai áramlatok, művészeti felfogások válaszait, a tájjal való kapcsolatukat.
Választ keresnek a kérdésre: Mi a kapcsolat
általánosságban
a művészet
és a természet között, mi a szerepe az érzelmi viszonynak, a tudományos
megértésnek és a filozófiának a természeti szépség észlelésében?
E kapcsolatot
társadalmi, kulturális, esztétikai és természeti meghatározottságát elemezve
kimutatják, hogy a "természeti szépség" fogalmát minden korban áthatják
a művészetből származó fogalmak, előképek, nézőpontok. Hasonlóképp a természet,
a táj, a természeti szépség fogalmát mindig befolyásolja az adott társadalom-természet
kapcsolat speciális anyagi vetülete, a természethasználat. Nagyrészt épp
ez a kapcsolat határozza meg, hogy a környezet milyen halmazát tekinti
az adott emberi közösség "fontosnak", s ez rányomja bélyegét a közösségben
élő természetképre.
Hosszabb
fejezet elemzi a természet - az egyes kultúrákban nem egyszer alapjaiban
eltérő - társadalmi konstrukcióit, a természet leírására alkalmazott fogalmakat,
szerveződéséről vallott elképzeléseket. A filozófus a szépség és a természet
kategóriáinak kapcsolatát vizsgálja például Platón, Kant, Schopenhauer
műveiben és a huszadik századi filozófiában, összevetve a szubjektív, a
metafizikai vagy a realizmus által használt szépségfogalmat. A téma jellegéből
adódóan többen is foglalkoznak a romantikus tájképfestészettel, a táj és
a tájkép kapcsolatával. Hasonlóképpen sarkalatos pontként szerepel a romantikus
költészet, Wordsworth, Coleridge, Ruskin. Hasonlóképpen külön fejezetet
szentel a könyv a kertművészet, a kertészkedés, a kertépítés vizsgálatának,
az egyes korok és kultúrák jellemző kerttípusai mögött meghúzódó vallási
és esztétikai hagyományok ismertetésének, elemzésének.
A tudományos
elemzés során egy-egy fejezet a szépség evolúciós aspektusait, az egyes
társadalmi csoportok szépségfogalmainak meghatározottságát, az individuális
különbségek jellemzőit vizsgálja.
Régheny
Tamás
Duane
Elgin: Önként vállalt egyszerűség
(Voluntary
Simplicity. Toward a Way of Life that is Outwardly Simple,
Inwardly
Rich. New York, NY : Quill, 1993. 240 p.)
Olyan
tudatosan vállalt életmód filozófiája, melyet kifelé egyszerűség, befelé
pedig gazdagság jellemez. Nem feltétlenül a szegénységben, a vidéki életben,
és semmiképp sem a szépség elutasításában megnyilvánuló egyszerűségről,
hanem olyan belső egyensúly kialakításának szükségességéről beszél, melynek
eredményeképpen ökologikus élet és az egyén valódi kiteljesedése kezdődhet
el. A tudatosság fejlesztésével párhuzamosan az élet anyagi oldalának leegyszerűsítése
és nem-anyagi oldalának gazdagodása figyelhető meg. A szerző szerint nem
elsősorban politikai intézkedésekre van szükség a föld ökológiai egyensúlyának
megőrzéséhez, hanem inkább arra, hogy az egyének tudatossága, mindennapi
életükhöz való viszonya minőségileg megváltozzon.
Az angol
eredeti mellett a könyv egyes részletei magyarul is olvashatók a könyvtárban.
Schmidt
Sára
Joseph
Cornell: Közös élmények a természetben.
Hogyan
neveljünk a természetszeretetre?
(Sharing
Nature with Children. Nevada City, CA : Dawn Publications, 1990. 138 p.)
Joseph
Cornell a környezeti nevelés egyik legnevesebb szakembere az Egyesült Államokban.
A könyv újdonsága az a szemlélet, amellyel az értelmi fejlesztést sem elhanyagolva,
a hangsúlyt az élményre, az érzelmekre helyezi.
A könyv
42, a természet megszerettetését, megismertetését szolgáló, elsősorban
szabadtéri játék leírását tartalmazza. Minden játéknál feltünteti, hogy
milyen a hangulata, milyen képességeket fejleszt, milyen hozzáállást igyekszik
kialakítani, milyen témában nyújt ismereteket; hány éves kortól javasolja,
hol, mikor, hány fős csoport játszhatja, és milyen kellékekre van szükség.
A játékokat jellegük szerint csoportosítva tárgyalja. A könyv végén lista
és mutató segíti a helyzetnek legmegfelelőbb játék kiválasztását. A játékokkal
elérni kívánt célok: szépérzék, koncentráló-képesség, empátia, bizalom
fejlesztése, új környezet felfedezése, érzékszerveink használata, félelmek
legyőzése, egyedüllét, a csend megszerettetése, a természettel való egység
érzésének felkeltése stb.
Az egyes
játékok időtartama fél órától néhány óráig terjed. Mivel a könyv elsődleges
célja az érzelmi viszonyulás alakítása, amihez megfelelő ráhangolódás szükséges,
az igazi az, ha legalább fél-egynapos szabadtéri programok keretei közé
illesztjük be őket. Haszonnal forgathatják a könyvecskét az általános iskolásokkal
és óvodásokkal foglalkozó pedagógusok, a kisgyermekes szülők és mindazok,
akiknek alkalmuk van gyerekeknek szabadtéri foglalkozásokat szervezni:
túravezetők, cserkészvezetők, táborszervezők, napközis nevelők.
A könyvtárban
hozzáférhető a mű eredetije mellett a teljes magyar fordítás is.
Ortmann-né
Ajkai Adrienne
Richard
Headstrom: Apró csodák.
A
természet felfedezése egy kézinagyító segítségével
(Nature
Discoveries with a Hand Lens. New York, NY : Dover, 1981. 412 p.)
A természet
kalendáriuma - mi minden fedezhető fel egy egyszerű nagyítóval hónapról-hónapra
a természetben? Richard Headstrom, a worcesteri Természettudományi és Ipari
Múzeum nyugdíjas entomológusa, számos cikk és könyv szerzője e művében
egy teljes élet természetbúvári és tanári tapasztalatát adja közre. Közel
400 oldalon mutatja be környezetünk állat- és növényvilágát, elsősorban
- de nem kizárólag - annak kézinagyítóval felfedezhető nagyságrendjét.
A könyv
ismeretanyaga felhasználható a környezeti nevelés számos területén az óvodától
az egyetemig. Számos helyen - tantermi foglalkozás, tábor, séta, kirándulás
- beépíthető az oktatás, nevelés folyamatába. A pedagógusokon kívül is
igen széles közönséghez szól: természet iránt érdeklődő fiataloknak és
idősebbeknek, az egyszerű turistától a komolyabb botanikusokig vagy rovarászokig.
Közérthető, remek stílusának köszönhetően élvezetes olvasmánya lehet minden
természetszerető embernek.
Az angol
eredeti mellett, a hazai viszonyokra adaptált teljes magyar fordítás is
hozzáférhető a könyvtárban.
Ortmann-né
Ajkai Adrienne
Jenepher
Lingelbach (szerk.): Ismerjük meg a természetet.
Információk
és gyakorlatok a környezet felfedezéséhez gyerekekkel
(Hands-on
Nature. Information and Activities for Exploring the Environment with Children.
Woodsrock,
VT : Vermont Institute of Natural Science, 1986. 233 p.)
A kézikönyv
segítségével a tanárok útmutatást adhatnak a gyerekeknek a világ kis csodáinak
felfedezéséhez. Sikerrel használhatják az óvodásokkal és kisiskolásokkal
foglalkozó pedagógusokon kívül szülők és táborokat szervező tanárok is.
A foglalkozás vezetője a feladatokkal a gyerekek számára élvezhető módon,
kíváncsiságukat felkeltve, tapasztalatokon keresztül adhatja át a természetismeretet,
úgy, hogy a gyerekek tevékeny részesei a folyamatnak
Fejezetek:
Alkalmazkodás, Élőhelyek, Körforgás
és
A természet formatervezése.
Az egyes
fejezeteken belül a tevékenységek évszakok szerinti sorrendben követik
egymást, az ősszel kezdve a sort, de némelyiket több évszakban is el lehet
végezni, néhányat akár egész évben.
Az egy-egy
témát feldolgozó egységek elméleti és gyakorlati részből épülnek fel. A
bevezető, tájékoztató rész a téma megismeréséhez szükséges tényeket, fogalmakat
tartalmazza. A gyakorlati rész többnyire bábjátékkal kezdődik. Az egységek
tematikusan összefüggnek, de bármelyik felhasználható önmagában is. A sorrend
megváltoztatható, egy-két feladat kihagyható, tetszés szerint adaptálható
vagy helyettesíthető.
A kötet
angol nyelvű eredetije helyben olvasható a könyvtárban.
A könyvet
lefordította a Kecskeméti Körlánc Munkacsoport, a fordítás részleteit a
Körlánc tengerentúli tapasztalatai című könyv közli (szintén megtalálható
a könyvtárban).
Förster
Anita
Roger
Rougier : 80 játékos környezetvédelmi teszt
(80
jeux-tests sur l'environnement. Paris : Éditions Retz, 1993. 64 p.)
A 9-11
éves gyermekeknek szóló könyvecske 80 rajzokkal illusztrált, rövid ismertetőkkel,
térképekkel, táblázatokkal bővített tesztet tartalmaz, amelyek megoldásával
a gyermekek játékosan sajátíthatják el környezetünk ismeretét. A tesztek
átvizsgálják a nagyobb környezetvédelmi problémák színtereit, és bemutatják
azok okait is. A tesztek kérdésekből és a választ segítő információkból
állnak. A feladatok teljesítéséhez el kell olvasni a tesztek előtt található
ismertetőket és adatokat. A gyermekek új, néha tudományos kifejezésekkel
gazdagíthatják szókincsüket. A kérdések megválaszolása ösztönzi őket, hogy
elemezzék és szétválogassák a kapott információkat, fejlesztve ezzel memóriájukat,
kifejezőkészségüket, képzelőerejüket, előrelátásukat és megfigyelőkészségük
pontosságát.
Az egymásra
épülő tesztek elemzése elülteti a gyermekek fejében azt a gondolatot, hogy
a környezet védelme és egyensúlyának megőrzése saját jövőjük alapja.
A mű eredetije
mellett a teljes magyar fordítás is olvasható a könyvtárban.
Ambrózy
Márton
Sue
Green: Savas eső szókereső
(Acid
Rain Word Searches. Manchester, MI : Acid Rain Information Centre,
Dept.
of Env. and Geog. Studies, 1987. 6 p. )
A 10-14
éves tanulók számára készült, szókereső rejtvényeket tartalmazó, öt egységre
tagolt füzet a savas esőről közöl fontos ismereteket. Leírja a jelenséget,
kialakulásának okait, a káros környezeti hatásokat, és azt, hogyan lehetne
csökkenteni azoknak a légszennyeződéseknek a mennyiségét, amelyek felelősek
a savas csapadék kialakulásáért. A szövegben előforduló szakkifejezéseket
és kulcsszavakat szókereső rejtvényben rejti el, így segítve a diákokat
a szakkifejezések megjegyzésében. Az angol nyelvű eredeti mellett a teljes
magyar fordítás is olvasható a könyvtárban.
dr.
Adorjánné Farkas Magdolna
Juha
Kinnunen-Riitta Nykänen: A nád gyökerei(Ruuhon juuria. Ympäristönsoujelituimisto,
Mikkeli, 1991. 46 p.)
Az óvónők
és általános iskolai tanárok használatára szánt kézikönyv játékos formában
szemlélteti a környezet és a természet szerepét, kitérve az élő és élettelen
természet legapróbb részleteire is. Ötletei, utasításai gyerekekkel könnyen
kivitelezhetők. Hangsúlyozza a környezettel való kapcsolat fontosságát,
felhívja a figyelmet a természettel szembeni felelősségünkre és a megfigyelés
fontosságára. Sok jó játék segíti a barátkozást a világggal. Külön fejezet
szól a természet "használatával" kapcsolatos etikai kérdésekről.
A finn
eredeti mellett a teljes magyar fordítás is olvasható a könyvtárban.
Adonyi
Adrienn
|