Nyitott
és zárt
Mi
a farizeus a világban? Mi a képmutató? Hogyan értelmezhetjük, ha valaki
azt mondja: ez nyitott, ez zárt? Főleg, ha ezt egy emberre vagy egy társadalomra
mondja. Ráadásul így, "felülről lefelé", kinyilatkoztatásszerűen. S mivel
a kinyilatkoztatás csak isteni lehet, tehát abszolút igaz. De ki mer itt
Isten képében ítélkezni? Egyedül a képmutató.
Egy szeretettel
körülvett világ egyenrangú létezői nem minősítik le egymást, nem égetnek
stigmát egymás örökkön áradó lelkére. Ők, a föld szelídjei (akik tudvalévőleg
az igazi örökösök) csak beszélgetnek egymással, és nem osztják egymást
tisztákra és tisztátalanokra, mint csak e földi dialektikákba szorult vallások
és fontoskodó filozófiák. Ők tudják, hogy nyitott vagy zárt rendszer a
Föld, s mit jelent a nyitott vagy a zárt társadalom. Ilyen ellentétpárokat,
mint nyitott vagy zárt, szimbólumokkal oldanak fel. Ezt
éppen a kígyó szimbólumával. Benne -- a saját farkába harapó Uroboroszban
-- a nemző-teremtő ősjelkép együtt van jelen a pusztítás démonával. Az
Ószövetség rézkígyója a megváltó Krisztus jelképe, de egyben ő az ősbűn
csábítója is. Ez a szimbólum hordozza magában legmélyebben az ellentétekben
rejlő összetartó erőt. Azt az erőt, ami a nyitottságban és a zártságban
is jelen van. De csak együtt. Ebben a tételben ősenergia működik. Önmagában
egyik sem jelent jót vagy rosszat. Nem a nyitott vagy a zárt a lényegi
kérdés, az mélyebben van. Abban a térben, ahol nem mindegy, hogy jobbra
vagy balra forog a svasztika. S aki mindezt nem érti, vagy félreérti, vadállat-szívet
kap, mint Nabukodonozor.
|