KÖNYVESPOLC
Christopher Lasch:
AZ ELITEK LÁZADÁSA ÉS
A DEMOKRÁCIA ELÁRULÁSA
(The Revolt of the Elites
and the Betrayal of Democracy. New York, London: W.W Norton & Company.
1994. 275 p.)
Christopher Lasch (1932-1994)
a Rochesteri Egyetem professzora volt, Korábbi munkássága olyan műveket
vonultat fel, mint a bestsellerré vált: A nárcizmus kultúrája, A minimál
én, a Mennyek egy szívtelen világban és legutóbb Az igazi és egyetlen Menny:
a haladás és kritikája.
Az elitek lázadása és a
demokrácia elárulása -- heroikus teljesítmény, Lasch mint történész és
kultúrkritikus kimagasló pályájának méltó hattyúdala. Ebben a gondolatébresztő
munkában, melyet a szerző közvetlenül a halála előtt tervezett be, a legvilágosabban
megrajzolt kritikáját adja annak, hogy mi is a baj az amerikai szellemi
és menedzseri elit érték- és hitvilágával. A kiemelkedő történész érvekkel
támasztja alá, hogy a mai demokráciát nem a tömegek fenyegetik, ahogy José
Ortega y Gasset (A tömegek lázadásá-ban) állítja, hanem az elitek. Ezek
a mobil és szemléletmódjukban egyre inkább globalizálódó csoportok elutasítják
a korlátokat, a nemzethez, vagy a helyhez való kötődést. Lasc szerint amilyen
mértékben elszigetelik magukat saját hálózataikban és enklávéikban, ugyanilyen
mértékben tesznek le a középosztályról és árulják el az amerikai polgári
demokrácia eszményét.
Ez a könyv a legnemesebb
fajtából való történelmi tanulmány, mely a múltba visszanyúlva igyekszik
feltárni a jelenkori dilemmák gyökereit. A szerző gondosan leírja, ahogy
a meritokrácia, tehát az érdemes emberek, a karriert befutott, pozícionált
diplomások kasztja -- az elitbe való szelektív felemelkedése során -- fokozatosan
kiszorította a valódi szakértelem és a minden embernek egyformán kijáró
tisztelet demokratikus amerikai eszményét. Egyéb kulturális trendek között
élesen kritizálja a teljesítményen keresztül történő önértékelés divatját,
mint a mélyebb társadalmi problémák megoldásának helytelen kezelésmódját,
és támadja az akadémikus baloldal fensőbbséges álradikalizmusát. Briliáns
módon világít rá, hogy miért is apatikusak az amerikaiak tömegkultúrájuk
vonatkozásában, és miért nem látják sok értelmét a politikai vitáknak és
a parlamenti választásoknak.
A kötet erőteljes befejező
részében a szerző a demokrácia spirituális válságát járja körül. Az elitek
megszabadulva a vallás által nyújtott morális és etikai útmutatások ballasztjától,
abba a hitükbe kapaszkodnak, hogy a tudomány segítségével kézben tarthatják
sorsukat, kontroll alá vonhatják a végzetet, és meghaladhatják az emberi
halandóság korlátait. Ennek az illúziónak a kergetése közben belehabarodtak
a globális gazdaság eszményébe és gyakorlatába. Lázadásuk -- a szerző figyelmeztetése
szerint -- káros és romboló mindannak a vonatkozásában, amit eddig az amerikai
élet értékeinek tekintettek.
Lasch könyvének erős, eredeti
gondolatai minden olvasót felráznak, akik a demokrácia jövőjéért aggódnak
Amerikában vagy bárhol a világon.
Walter Truett Anderson
AZ EVOLÚCIÓ VÁLTOZÁSA:
A MEGNÖVELT KAPACITÁSÚ ÁLLAT ÉS A VEZETÉKEKKEL ÁTSZŐTT VILÁG
(Evolution Isn't What It
Used To Be: The Augmented Animal and the Whole Wired World. NY: W. H. Freeman
1996. 216 p)
Az "A valóság más, mint
valaha volt" (Reality Isn't What It Used To Be -- Harper & Row, 1990)
szerzője kijelenti, hogy "egy mélyreható evolúciós átmenet közepén járunk,
mely napjainkban megy végbe bennünk és körülöttünk ... a világ bionikus
planétává változott, újramodellált, vezetékekkel átszőtt, s az egészséget
figyelő, jövendőmondó és az ökoszisztémát irányító információs rendszenekkel
van behálózva". Napjaink leginkább mélyreható eseménye nem a technológiák
konvergenciája; mi magunk is azonos célt követünk technológiáinkkal. Elménk
kapacitását megnövelték a számítógépek és egyéb eszközök, testünk lehetőségért
megnövelte számos evolúciós találmány, a vakcináktól kezdve a mesterséges
szervekig. "Ez az új globális társadalom a bio-információk társadalma".
Napjaink evolúciós változása sokkal gyorsabban megy végbe, mint más változások
a régebbi korokban. Mégis mindezt csekély izgalom vagy érdeklődés kíséri;
néhány ember ugyan érzékelte bizonyos részeit, de kevesen rakták össze
a mozaikkockákat. "Említésre méltó, hogy mennyire kevés a nyilvános vita"
Az egyes fejezetek témái
a következők:
1. A bio-információs korszak
hajnala (amit a Humán Kromoszóma Projekt és az Internet terjeszt, "mely
a tudomány egésze számára gyökeresen új munkakörülményeket teremt"; s alig
egy évtized múlva az egész világ érzékeli majd a biológiai tudományok és
technika terén bekövetkező, "egymást követő forradalmakat").
2. A mikrobionika (új gyógyszerek
megjelenése, magatartástudományi genetika, új típusú mezőgazdaság, új bioipar).
3. A makrobionika (a globális
ökológia új tudománya, az intelligens térképek, a minden eddiginél nagyobb
migráció, mely számos helyszín összetett kapcsolatát eredményezi, a biológia
világméretűvé válása, az ökoszisztémák "multikulturálissá" válásával párhuzamosan;
a génbankok nemzetközi hálózata, az elektronikus nooszféra.
4. A megnövelt kapacitású
állat (a test és a szellem kiterjesztése, az immunológia csendes robbanása,
a bionikus test, a bionikus növekedés mint új emberi kapcsolatokat létrehozó
társadalmi folyamat).
5. Az állam mint a polgárok
közössége (a nyilvános problémává váló magánéleti kérdések egészen a gyermek
nemének megválasztásáig, a nemi identitásig, a születésszabályozásig és
a de facto fanemesítésig terjedően).
6. A mezőgazdaság újra-feltalálása
(sejtkultúrákkal történő élelmiszertermelés, az emberi orvoslás céljából
mesterségesen tenyésztett állatok és termesztett növények, a mezőgazdaság
"informatizálódása").
7. Bio-információs iparágak
(a toxikus hulladék eltakarítása bioaktív anyagok segítségével, biobányászat
alkalmazása a fémek ércből történő kivonása során, bioanyagok az ipari
felhasználásban, a bioenergia nagyobb mértékű alkalmazása, biológiai számítógép).
8. A természetes bioszisztémák
emberi irányítása (a világméretű ökológiai befolyással bíró humán rendszerek
mint a bioszféra irányító mechanizmusának részei, a nem vadember módjára
történő irányítás, Gaia kormányzása), az ökológiai gondolkodás árnyoldalainak
megváltoztatása (a környezetvédelem ellen dolgozó törvények, melyek figyelmen
kívül hagyják az ember bioszférára gyakorolt befolyását, a naiv környezetvédő
gondolkodás, mely isteníti a humán civilizációt, a "proaktív környezetvédelem",
mely világméretű és jövőorientált, s magába foglalja azt a tényt, hogy
a világ egyre inkább antropocentrikus.
10. Kulturális változás
("Feltételezem, hogy az előttünk álló időszak olyan gyors kulturális változásokat
hoz, amilyeneket az emberi faj soha nem tapasztalt korábban ... a kultúra
világméretűvé válik, egyre fejlődik a kommunikáció s nő a mobilitás").
Ahogy közeledünk a globális,
bioinformációs társadalom félé, három kulturális kérdéskör kap egyre nagyobb
fontosságot: az evolúciós választások etikája, az egyenlőség az evolúció
során (aggodalom a jövő nemzedékekért, valamint amiatt, hogy jelenleg is
rés tátong a gazdagok és a szegények között) és az irányítás kérdései (a
bioinformációs hálózatok "többet tesznek annak érdekében, hogy kialakuljon
a XXI. század cselekvési programja, mint a világpolitika hagyományosabb
mozgatói és felrázói"). Bár van némi igazság abban a divatos kijelentésben,
mely szerint a "korlátok korszakába'" léptünk, választási lehetőségeink
száma s hatalmunk nem kisebb, ellenkezőleg, sokkal nagyobb, mint korábban
volt. A világ kevesebb falba ütközik, ahogy a lehetőségek folytonos újradefiniálásának
korszaka felé tart. Ez készteti az embereket, a szervezeteket és a kormányokat
mindenütt arra, hogy "tanuljanak, mintha az életük függne ettől -- hiszen
csinálják". E tanulási folyamat a végtelenbe vész.
David C. Korten
HA A VILÁGOT TESTÜLETEKKORMÁNYOZZÁK
(When Corporations Rule
the World. West Hartford CT:
Kumarian Press & San
Francisco: Berrett-Koehler 1995. 374 p.)
Az Előttünk a XXI, század:
az önkéntes tevékenység és a világméretű cselekvési program (Getting to
the 21st Century: Voluntary Action and the Global Agenda. Kumarian,
1990.) szerzője rámutat arra, hogy a világ csaknem valamennyi országában
fokozott társadalmi és környezeti dezintegrációt tapasztalunk. A közérdeket
szolgáló szervezési alapelvként értelmezett fejlődés folyamatos kutatása
elősegíti az összeomlást. A világ legnagyobb vállalatainak ellenőrzése
alatt álló aktív propagandagépezet újra meg újra biztosít bennünket arról,
hogy a boldogsághoz a fogyasztáson keresztül vezet az út, hogy a kormányzatok
okozzák nyomorunkat azáltal, hogy visszafogják a piaci túlkapásokat, s
hogy a gazdaság világméretűvé válása szükségszerű és kívánatos. A valaha
jótékony hatású testületek és pénzintézetek az egész bolygónkra kiterjedő
piaci zsarnokság eszközeivé váltak. "Ahogy gazdasági rendszerünk megszűnik
egy adott helyhez kötődni, s egyre inkább hatalmába keríti demokratikus
intézményeinket, még a világ legerősebb testületei is a világméretűvé vált
pénzügyi rendszer foglyaivá válnak, mely elválasztja a pénzteremtést a
valódi javak létrehozásától, s inkább az extraktív, mintsem a produktív
beruházásokat támogatják". A problémát nem az üzlet vagy a piac jelenti
önmagában, hanem a rossz irányba változó világgazdasági rendszer, ami messze
túlpörgött az emberi ellenőrzésen. "A testületek vezetői számára egyre
nagyobb gondot okoz a közérdek szellemében történő irányítás, függetlenül
attól, hogy morális értékrendszerük és elkötelezettségük mennyire erős."
Az egyes fejezetek ilyen témákat tárgyalnak; marhapásztorok egy űrhajóban;
a fejlődés illúziója; a vállalatok hatalmának növekedése Amerikában, a
szabadpiaci ideológiák támadása ("a korporációs szabadelvűség"), a vállalatok
kolonializmusa, az elfajzott pénzügyi rendszer, a kívül rekedtek, az ökológiai
forradalom és a fenntartható életterek.
A szerző végül néhány pontban
felsorolja, hogyan lehet megőrizni a demokráciát, a jogokat, az emberek
és emberi közösségek szabadságát. Számos javaslata közül, íme, néhány:
1. A politikai terek helyreállítása:
olyan törvényes alapelvek megteremtése, melyek biztosítják, hogy a közérdek
szolgálatára szakmai testületek a társasági adómentességet célzó lobbizások
kiküszöbölésére, a nagy pénzek politika-befolyásoló erejének korlátozására
létrejött, nyilvánosan működő szervek legyenek;
2 A gazdasági terek helyreállítása:
egy 0,5 százalékos pénzügyi tranzakciós adó bevezetésé, a tröszt-ellenes
törvények előmozdítása, a munkások és közösségek elővételi jogainak támogatása,
a környezetszennyezés és a nyersanyag-kitermelés megadóztatása, a társaságok
szubvencionálásának megszüntetése, a társasági jövedelemadó kiküszöbölése,
s annak megkövetelése, hogy a profit minden évben szétosztásra kerüljön
a résztulajdonosok között, a szociális biztonságra irányuló és népjóléti
programok garantált jövedelmekkel történő helyettesítése;
3. A világméretű rendszerek
lokalizálása:
többszintű intézményrendszer kialakítása annak érdekében,
hogy a szükségtelen függőség csökkenjen, 0,5 százalékos nemzetközi pénzügyi
tranzakciós adó bevezetése, a Világbank bezárása.
Összefoglalva, olyan rendszert
kell létrehozni, mely kedvező az emberek számára.
Bernard McGinn:
Antikrisztus; Az emberiség
kétezer éve a gonosz bűvöletében
(Bp.: AduPrint, 1995)
A kortárs "betű szerinti"
Antikrisztus-felfogás legfurcsább adaléka az úgynevezett 666-os Rendszer.
Példával szolgál erre Mary Stewert Relfe, akit Timothy Weber "midtribulationalist"-nek
nevez (azaz olyasvalakinek, aki úgy hiszi, hogy az elragadtatás nem megelőzi
a megpróbáltatást, hanem valamikor aközben következik be). Mivel a szupermarket
és az áruház a legtöbb amerikai számára jóval valóságosabb, mint a Közel-Kelet,
Relfe az Antikrisztus eljövetelét nem politikai, mint inkább zsebbevágó
ügyekhez -- a 666-os Rendszer ármányos terjeszkedéséhez köti. Amikor a
pénzed cserbenhagy című, 1981-ben megjelent könyve annak a félelemnek a
dokumentuma, amely az 1970-es évektől kezdve fokozatosan kerítette hatalmába
a fundamentalista köröket. Az Apokalipszis 13-nak az a jövendölése, hogy
az Antikrisztus megjelöli majd követőit, és akik nem viselik a bélyeget,
nem adhatnak és vehetnek, a legbátrabb keresztény fogyasztók szívébe is
félelmet plántál. Relfe könyve szerint a 666-os Rendszer a számítógépes
programokban, hitelkártyákban, termelési programokban, különösen azonban
az oly sok terméken megjelenő vonalkódokban már igencsak kialakult. Az
Antikrisztus (akit szerzőnk 1981-ben Szadat egyiptomi elnökben ismert fel)
666-os kódot üttet követői homlokára, és kibocsát majd egy univerzális
hitelkártyát, amely mindenfajta pénzügyi művelethez elengedhetetlen lesz.
Relfe azt tanácsolja az igaz keresztényeknek, hogy fizessék vissza adósságaikat,
szabaduljanak meg hitelkártyáiktól, fektessék a pénzüket ezüstbe és aranyba,
és tartsanak ki a mennybemenetelig. A pretribulacionalista fundamentalistáknál
ugyancsak tapasztalható a 666-os Rendszertől való félelem.
E nézetek ismeretében nehéz
nem gondolni arra, hogy az egykor félelmetes Antikrisztus mumussá, gyerekjátékká
silányult. Végtére még azok a betű szerint értelmezők is csak a fanatikus
üldöző és a gonosz csaló papundekli figuráját tudják felmutatni, akik óvakodnak
a könnyelmű azonosításoktól és az olyasféle dolgoktól. mint a 666-os Rendszer.
Mivel a legtöbb fundamentalista úgy hiszi, hogy elragadják, mielőtt az
Antikrisztus hozzáfog az üldözéshez, akár paradoxnak is tűnhetik, hogy
ekkora érdeklődést tanúsítanak egy ennyire banális üldöző iránt.
A gazdagok
(The Rich)
The New York Times Magazine
különkiadása. 1995. nov. 19.
A kiadvány tizenöt írása
arról szól, hogy kik a gazdagok, hogyan keresték meg pénzüket, mire költik
és hogyan adják ki azt, s hogyan kényeztetik magukat. Különös érdeklődésre
tarthat számot Michael Lewis cikke, mely azt fejtegeti, hogy a mai gazdaságok
miben különböznek a régiektől. Csupán a pénzkeresés foglalkoztatja őket,
s pénzük könnyebben szaporodik, mint valaha. "Az ultra-gazdagok vagyona
gyorsabban gyarapszik, mint nagyon gazdagoké, s a nagyon gazdagok egyre
gazdagabbak lesznek, szemben azokkal, akik csupán egyszerű gazdagok." Korábban
a gazdagok könnyelmű kiadásokba bocsátkoztak, a maiak nem a fogyasztás,
hanem a termelés terén pazarolnak. Míg régen a pénz együtt járt a társadalmi
elismertséggel, ma az üzleti életben való elismertséget jelzi. Ma a gazdag
emberek (a legtöbben férfiak) sorsa egyre kevésbé fonódik össze azzal a
társadalommal, melynek gazdagságukat köszönhetik. Régen a gazdag ember
"az ipar kapitánya" volt, ma inkább magányos farkas. Nem meglepő hát, ha
a kevésbé gazdagok iránti empátiáját -- ami sosem volt igazán nagy -- egyre
csökken (az is lehet, hogy az élet veszteseivel szemben érzett szánalom
színlelése ma nem annyira divatos, mint valaha volt). Megszabadulván a
társadalomtól, a gazdag ember bűn és felelősség nélkül játszhatja el az
általa választott szerepet; kóbor pionírrá válik, akit magánrepülőgépéről
ismerjük fel. "Az ősi arisztokratikus rangkórság átadta helyét a dicsőséges
rang nélküliségnek."
Ugyancsak érdekes Lester
Thurow (MIT) írása, mely azt fejtegeti, hogy a gazdagok világa az összeomlás
határán áll. Semmiféle demokrácia nem próbálta még az erősebb-győz-kapitalizmust
huzamosabb ideig fenntartani, nem tudjuk hát, hogy meddig növekedhet az
egyenlőtlenség, s meddig csökkenhetnek a reálbérek, míg végül elpattan
a húr. A társadalmi-összeomlás nyilván nem egyik napról a másikra következik
be. "Sokkal valószínűbb, hogy az egyéni elégedetlenség, a társadalmi dezorganizáció,
a csökkenő keresetek és egy lassan lefelé húzó spirál ördögi körébe kerülünk."
Az infrastruktúrára fordított közkiadásokat -- a GDP százalékában -- az
elmúlt húsz év során felére csökkentették az Egyesült Államokban, s további
megszorításokra számíthatunk. Mintegy 28 millió amerikai él nyomornegyedekben,
s számuk a következő évtizedben a becslések szerint megkétszereződik.
Immanuel Wallerstein:
A liberalizmus után
(After Liberalism. NY: The
New Press, 1995. nov. 277 p)
A kommunizmus és az ideológiai
hatalomként megjelenő marxizmus-leninizmus bukását a liberalizmus végső
győzelmeként ünnepelték; ugyanakkor éppen ezek az események jelezték a
liberalizmus -- e lényegét tekintve centrista doktrína -- összeomlását,
s azt, hogy elérkeztünk "a liberalizmus utáni" világ küszöbére. Korunk
olyan politikai harcok időszaka, melyek az elmúlt ötszáz év történéseihez
képest sokkal több következményt hordoznak. Az 1990-től 2025-2050-ig terjedő
periódus nem bővelkedik majd békében, stabilitásban, törvényességben. Ennek
eredménye a káosz lesz, ami tovább halmozza a problémákat. Az államok belső
rendet megtartó képessége nagy valószínűséggel egyre csökken, s ez fokozott
terhelést ró az államközi rendszerek működésére is. Az államiság várható
gyengülése -- elsősorban, ha az a központi zónában jelentkezik -- fenyeget
bennünket leginkább, minthogy biztonságunkat és jólétünket az államtól
követeljük, s ha többé nem képes igényeinket teljesíteni, elkerülhetetlen
a nukleáris erő elburjánzása és a Dél--Észak irányú migráció növekedése.
Az ENSZ "békefenntartó" képessége is inkább csökken, mint növekszik. Ahogy
az államok és az államközi rendszerek veszítenek hatékonyságukból, az emberek
etnikai, vallási, nyelvi, szexuális elkötelezettségű csoportosulásokhoz
fordulnak támogatásért; a "csoportosulások korszakát éljük. S "nem szabad
alábecsülnünk az új Fekete Halált sem, amely hozzájárul az állam terheihez
és stimulálja a kölcsönös intoleranciát; az összeomlás további betegségek
terjedésének kedvez.
Egyéb észrevételek:
1. 2050, vagy mondjuk 2075
után már nem egyfajta tőkés világgazdaságban fogunk élni, valamiféle új
rend vagy rendek szerint, jobban vagy rosszabbul;
2. Afrikának -- mint mindannyiunknak
-- legfeljebb 50 százalék az esélye arra, hogy az átmeneti időszak után
jobb helyzetbe kerül;
3. lényeges, ám nyitott
kérdésként áll előttünk, hogy vajon kialakulnak-e új stratégiákkal és új
cselekvési programmal rendelkező átalakítási mozgalmak; ez eléggé valószínű,
de távolról sem biztos;
4. "bármi történjék is,
az Észak--Dél konfrontáció kerül mostantól fogva a világ politikai harcainak
középpontjába";
5. a demokrácia dicsőségét
éltető ujjongás nem rejtheti el tovább a perifériára szorult országoknak
a tőkés világgazdaság keretei között történő gazdasági átalakítására vonatkozó
komoly elképzelések hiányát;
6. "a modern világrendszer
a végét járja"; még legalább ötven évig tart a válság és a káosz, s csak
ezután remélhetjük egy új társadalmi rend kibontakozását.
Frances Cairncross Green,
Inc.:
ÜZLETI ÉS KÖRNYEZETVÉDELMI
KALAUZ
(A Guide to Business and
the Environment.
Washington: Island Press,
1995, 227 p.)
A "Mibe kerül a Föld?" (Costing
the Earth. Harvard Business School Press, 1992) című mű szerzője három
témát fejteget: 1. A gazdasági fejlődés és a környezetvédelem lehetséges
összehangolásának mértékét (a környezetvédők gyakran zokon veszik a fejlődést,
de "a fejlődés elkerülhetetlen, s számos országban alapvető fontosságú
tényező"). 2. Az arányérzék szükségességét ("a legsúlyosabb környezetvédelmi
problémák nem a gazdag, hanem a szegény világban jelentkeznek"). 3. Az
ipar meghatározó szerepét a megoldás megtalálásában ("a technológiai innováció
visszafogja a környezetvédelem javulásának reményét").
Az emberek ritkán változtatnak
magatartásukon a környezetvédelem érdekében, és nehezen fogadják el életszínvonaluk
visszaesését; ehelyett egyre-másra új technológiákat találnak ki, melyek
az emberi tevékenység környezetkárosító hatásait hivatottak enyhíteni.
Az efféle haladást leginkább egy jól megtervezett, új termékek és termelési
folyamatok kialakítására ösztönző kormánypolitika stimulálja. Az egyes
fejezetek tárgyalják a gazdasági fejlődést, a környezetvédelemmel kapcsolatos
politikát és prioritásokat, a szabályozókat és az adókat, a természetes
források kezelését, a környezetvédelem és a jog összefüggéseit, a nemzeti
beszámolók kritikáit, az energiatakarékosságot, a nukleáris erő hasznosításának
kudarcait, a hulladék kezelésének kérdéseit, az üzleti élet lehetőségeit,
a környezetvédelmi beruházásokat és jelentéseket, a nemzetközi megállapodásokat
és a kereskedelmet. |