Zónadolgozatok

Hogyan gondolkodnak ma a fiatalok otthonosságról, otthontalanságról, zónáról? Az alábbi gondolatokat a Magyar Iparművészeti Főiskola "Bevezetés az ökofilozófiába" című kurzusán résztvevő III. évfolyamos hallgatók szemináriumi dolgozataiból emeltük ki.

A menedzserzóna státustárgyai

A megaposzterek, a tévé, a rádió, az újságok mára már belénk szuggerálták az új "embertípus", a magabiztos, sikeres, elegáns, nagyvonalú menedzser képét.

Az archetípus köré pedig egy egész zóna épült ki, a viselkedés, öltözködés és az elengedhetetlen státustárgyak, kellékek használata terén. Útmutatóul és példaadóul szolgálnak a médiumokból ránk zúduló szlogenek, a reklámfilmek jólfésült szereplői, az újságok, óriásplakátok feliratai, lassan már a tollat is azért vesszük meg, hogy a bordó zakó zsebéből kikandikálva a reklámban látott és annyira áhított típushoz legyünk hasonlóvá. Vagyis a személyiség, a karakter tulajdonképpen megvásárolható.

RÁDIÓTELEFONOK. Természetesen ezeknek az eszközöknek van kulturált és célszerű használati módja is, nem azzal van a probléma, hanem az étteremben, előadásokon, üzletekben csörgetőkkel, az állandóan bekapcsolt telefonok állandó használóival. Sokszor az az érzésünk, hogy akkor is telefonálnak, ha nincs is hívás. Ennek megmosolyogtató, de valahol szánalmas példája, hogy nagy számban kaphatók a piacon ceruzaelemes mű-GSM-ek is.

A rádiótelefon-kultuszban az egyén szerepének túlhangsúlyozása jelenik meg, a hasonulni akarás az irigylésre méltó tökéletes menedzserhez, aki sikeres az üzleti életben, akinek állandóan vonalközelben kell lennie, mert szükség van a véleményére, a döntéseire. Mi sem jellemzőbb az érintett zóna igényeire, mint hogy már forgalomba hozták a vízálló GSM-tartókat is, hogy "a vízi sportok űzése közben se kelljen megválnia kedvenc rádiótelefonjától!", és hogy egyáltalán ne legyen a napnak olyan perce, amikor letennénk a kezünkből. A hivatás begyűrűzik a magánéletbe is, és a menedzser-jelmez nem csak az üzleti viselkedést, de az egész életstílust meghatározza. Külön figyelmet érdemelnek a kiegészítő felszerelések. Mikor már minden harmadik embernek GSM lóg ki a zsebéből, akkor kell még valami plusz, amivel az ember még mindig kiválhat vagy amivel még szembeötlőbbé tehető a kis szerkezet. Ez a kiegészítők egész láncolatát hozta magával az igényekre gyorsan reagáló piacon. Kezdve a változtatható színes telefonburkolatokkal, amelyek persze az abszolút figyelem felkeltő UV-zöldben, -sárgában, illetve -rózsaszínben játszanak, nehogy véletlenül valakinek is elkerüljék a tekintetét.

Van persze övcsipesz is, amely szinte már nélkülözhetetlen ruhadarab, a jó megjelenés elengedhetetlen kelléke lett, aztán azt is meghaladta valami újabb: a ruhára illeszthető mikrofon és a hordozható fülhallgató, azok számára, akik állandóan "adásban" vannak.

A "digitális világra nyitott ablak" -- hirdeti a szlogen -- már arra is képes, hogy 1 kilobájtnyi mágneskártya segítségével faxként feladjon, s ha egy gépjárműről való áramellátás-csatlakozót is vásárolunk hozzá, már az autóból sem kell kiszállnunk.

MENEDZSERKALKULÁTOROK. Ezeknek is van hasznos funkciója. címek, telefonszámok, adatok tárolása. Amikor azonban az a legfontosabb, hogy ki tudják számítani a másodpercre pontos időt Új-Zélandon, és hogy előre tudják március 19. milyen napra esik 2020-ban, már-már a saját születésnapjuk dátumát is ebből jegyzik meg -- mindebben már az egyén és a vele kapcsolatos adatok túldimenzionálása mutatkozik meg. Szélsőséges esetben egyfajta megjátszott fontoskodás -- megint csak a menedzser-szerep utánzása miatt --, mintha az ilyen embereknek a számítógéppel megtervezett modern életvitel szerint minden percük napokra előre be lenne táblázva.

VÁROSI TEREPJÁRÓK. Az autók esetében külön zónatípusokat lehet elkülöníteni. Az egyik legszembetűnőbb példa: a városban használt terepjárók.

Ezeknek az autóknak nagy része életében nemhogy terepet, de még földutat sem lát. Mindezek ellenére elöl fél méterre kiálló krómozott gallytörővel van felszerelve, a kerekei dupla vastagok, és minden egyéb "túlélő-felszereléssel" el van látva. A terepjárós menedzser számára a jármű a reklámok mintájára az életstílus, a személyiség kifejezője (pótléka), a sikeresség, a magabiztosság, az erő szimbóluma. Nem csoda, ha az ilyen autó vezetője az üzleti világ -- és már a magánélet -- terepén is minden akadályon keresztülhajt.

BANKKÁRTYÁK. Természetesen az üzleti élet központi témája -- a pénz is megkapta új formáját a menedzserzónában. Megjelentek az elegáns kis digitális kártyák, melyeket öltönyzsebben hordva tulajdonosuk -- a reklámszlogenek szerint -- biztos lehet afelől, hogy legyőz minden távolság- és időbeli akadályt. Az az üzletember, pedig, akinek "ez eddig nem jutott az eszébe" az homlokára csapva a reklámok szuggesztív világából értesülhet arról, hogy ha "igazi" tagja akar maradni a zónának, akkor csakis ilyen kártyákkal (mert több kell, egy már nem elég) a zsebében hódíthatja meg "homo manager" világot.

Kaszta Mónika

"Fast food"

A gyorsétkeztetés (fast food) céljait szolgáló üzlettípusok az USA-ban alakultak ki az ötvenes évek közepén és az USA vendéglátóiparában lassan átveszik a vezető szerepet, miközben az egész világon is egyre jobban terjeszkednek. Magyarországon is egyre több gyorsétterem nyílik, a régi magyar presszók, éttermek sorra tűnnek el, hogy helyettük McDonald's, Burger King, Pizza Hut, Dairy Queen és Kentucky Fried Chicken éttermek nyíljanak.

A McDonald's cég saját oktatási központot tart fenn, ahol az üzletvezetőket, szakácsokat és eladókat megtanítják McDonald's módon dolgozni, hogy megőrizzék az üzlet specifikus vonásait. Amerikában külön egyetemen tanítják a hamburgertudományt, és a gyerekek körében a Mikulás után a második legismertebb ember Ronald McDonald's volt. Eleinte a McDonald's értéket, szimbólumot, ideált jelentett, az volt a célja, hogy biztonságot, állandó minőséget és tisztaságot sugározzon: ha valaki elmegy egy McDonald's-ba bárhol a világon, mindig biztosan tudja, hogy mire számíthat.

Az üzleti választékot kevés, variálható, a hatékony munkát elősegítő készítményre alapozzák. Zömében hat-nyolc féle étel (elsősorban hamburger) és három-négy féle ital (soft-drink) szerepel a kínálatban. Ezekre az ételekre legkevésbé van szüksége a szervezetnek, mivel tele vannak zsírral, cukorral és sóval, ettől olyan laktatók, "megalapozzák" a szív- és keringési betegségeket.

Azok az emberek, azok a fiatalok, akik lázadnak az unifornitás, a monotonitás és a jellegtelenség ellen, gasztronómiai ízlésüktől függetlenül, tagadják a gyorséttermeket. Akik nem szeretik a választéknélküliséget, a korlátokat, a korlátozást, azok ellenzik és nem is járnak ilyen helyekre. A nyugatimádó, idegenmajmoló, csordaszellemet elfogadó fiataloknak viszont kedvelt találkozó- és étkezőhelyei a gyorséttermek.

A "fast food" rendszer lényege: a gyors étkezés, ámbátor az elv sok helyütt, úgy Magyarországon is csorbát szenved, ugyanis a vendégkör egy része találkozóhelynek, szórakozóhelynek, időtöltésnek is tekinti a "Mekiben" való ücsörgést. Tudat alatt ugyan, de élvezi a lerobbant magyarországi vendéglátó-ipari helyekhez képest csillogó, fényűzőnek számító éttermet. A kelet-európai országokban a sok ideológiai kifogás ellenére a Nyugathoz, a világhoz való tartozás jelképe lett a McDonald's-hoz hasonló helyek megnyitása.
 

Borostyánkői Barbara

A REKLÁM, AVAGY A MODERN CIVILIZÁCIÓ FEGYVERE

A reklám nem csak árucikkeket, hanem életstílusokat is kínál. Az új tárgy a saját egzisztenciánkat erősíti. A megkapott tárgy a saját kopásunkra emlékeztet. A reklám egyfajta életigenlés; a tökéletes, az örök élet igéje. Mindig az jelenik meg benne, ami nincs: a valódi élet hiánya, a tökéletesség. A reklámokon tökéletes emberpéldányok tökéletes árucikkeket hirdetnek. Ennek láttán a vásárlót szégyenkezés fogja el: talán ő az egyetlen, aki nem él az utolérhetetlen előnyökkel.

OFOTÉRT A SEX VONZALMÁBAN.

A reklámozott tárgyakban csalódni is lehet, de magában a reklámvilágban soha. A reklám általában olyasmire hívja fel a figyelmemet, ami nélküle eszünkbe sem jutott volna. A megszerezhető tárgy mellé emberi minőségeket rendel, és kijelöli az embereknek a társadalmi helyét és értékességét. 

Ahányszor médiumokkal kerülünk kapcsolatba, valaki nevelésben részesít bennünket, kioktat, rábeszél.

Ha mindezt ki is tudnánk kérni, akkor is: még a saját otthonunk is egy "hirdetőcég . Az emberi test is egy mozgó reklámtábla -- márkanevek villognak rajtunk.

A meggyőzés az élet valamennyi területén felbukkan. Nem érvekkel történik, hanem alapvető emberi érzelmeinkre ható szimbólumokkal.

A reklámok a pszichoanalitikus meggyőzés-elméletben hittek. Aztán rájöttek, hogy az ebből fakadó tanácsok túlságosan ködösek. A tanulás elmélet szerint egy üzenet akkor meggyőző, ha a befogadó megtanulja és elfogadja azt. A propagandának tehát láthatónak, érthetőnek, elsajátíthatónak és emlékezetesnek kell lennie. Fontos szerepet tölt be az ismétlés, az intenzivitás, a leleményesség. A tanulás legfontosabb motívuma az ösztönzés: akkor tanulunk meg valamit, ha az valamiféle előnnyel jár.

A legújabb meggyőzési elmélet a kognitív megközelítés. A meggyőzés azon múlik, hogy miképpen vesszük az adást, hogyan fordítjuk le magunknak és mi lesz a reakciónk. A befogadó tehát aktív résztvevővé válik.

A rábeszélés még az emberben lévő disszonanciát is kihasználja. A maga javára fordítja az ésszerűsítés csapdáját. Először szándékosan disszonanciát teremt, majd második lépésként megoldást ajánl, amellyel megszüntetheti vagy csökkentheti a disszonanciát. Ez ellen csak úgy tudnánk védekezni, ha nem akarnánk mindenáron ésszerű lénynek tartani magunkat. A beismerés már a gyógyulás kezdete. Akkor tudnánk megerősíteni az énünket, ha szembe tudnánk nézni saját gyengeségünkkel.

Diós Gabriella

ÉLÜNK, DE HOGYAN

Olyan világban élünk, ahol az ember nem találja a helyét sehol sem. Hiába megy le a tenger fenekére vagy rugaszkodik el a Földről egészen a Holdig. Menekül valahová, nem tudja, hová, csak azt látja, amitől -- teljesen érthető módon -- szabadulni akar. Vajon megoldás-e az, hogy mozgalmakat szervezünk a Föld, a természet megmentése érdekében? Az ember igazi problémájára megoldás ez?

Nagyon "szép" az embertől, hogy helyre akarja állítani a természet rendjét -- végül is ő rontotta el... De vajon megoldás-e ez arra a problémára, amik elől menekülünk? Való igaz, hogy pusztítjuk magunk alatt a földet, irtjuk az állat- és növényvilágot egyaránt, jogos az aggodalom: hol a megállás? De miért nem vesszük észre, hogy nem a hatásunkat kellene ellensúlyoznunk vagy kijavítanunk, hanem végre szembe kellene néznünk a bajok okozójával: az emberrel. Észrevenni, hogy az embernek kell elsősorban megváltozni, igen, újjászületni!

Valóban elgondolkodtató a kérdés, hogy "talán másról szól az élet?" Amennyiben az evolúcióra, erre a hatalmas hitet igénylő, logikailag is bizonyítékok hiányában teljesen kudarcot valló elméletre alapozzuk az életet, annak létrejöttét -- akkor a válasz: minden bizonnyal másról szól az élet!

Ha rossz az alapja a világról, annak létrejöttéről és céljáról alkotott képünknek, hogyan is tehetnénk egyáltalán egy lépést is a "jobbítás" érdekében? Honnan tudjuk, hogy merre kell egyáltalán lépnünk? Melyik irány a rossz, és melyik a jó? Miért teszünk fölösleges lépéseket, mikor olyan kevés az idő? Mindenki számára világos, hogy a Földünk nemsokára el fog pusztulni, menthetetlen már. Amit az ember tesz, illetve tehet, az csak annyi, hogy a haldoklását hosszabbítgatja, miközben emberek milliói halnak s haltak meg úgy, hogy fogalmuk sem volt arról, minek is éltek...

Az ember, aki szemetel, aki pusztít -- valójában tisztaságra vágyik (mind lelkileg, mind fizikailag). Mosóporokat reklámoz és használ, hogy ő maga tiszta legyen -- s a mosóporral elpusztítja a környezetét.

Teljesen meg vagyunk zavarodva! Isten megparancsolta nekünk: "Hajtsátok a földet uralmatok alá!" Azonban mi ezt a parancsolatot vagy félreértettük, vagy tudomásul sem vettük, hiszen az általunk meggyötört föld most ellenünk fordul.
 

Fekete Zsuzsanna
Hová tűnnek a vizek?
Fekete Zsuzsanna
Izomzóna

A testépítés

FELEJTSÉTEK EL A GONDOTOKAT ÉS LEGYETEK BOLDOGOK!

az 1990. évi Európa-bajnoki harmadik helyezett, magyar bajnok, 
junior magyar bajnok ajánlja a Weider-termékeket azért, 
hogy te is a legjobb eredményeket érhesd el.

Hogyan formálja a tudomány a jövő nagy testépítőit
A VILÁG LEGFANTASZTIKUSABB SPORTJÁNAK JÖVŐBELI TERVE

kondi-vacsorák

MEGABOLIC . LIFE ESSENCE 
PROTEIN PROTEINES . PROTEIN 90% PLUS

MI MINDEN LEHET MÉG?

Fabó Attila László

Kőkorszak?!

Ábrók Angelika