Könyvespolc
James Roose-Evans:
A lélek átjárói. A mindennapi élet
szertartásainak újrafelfedezése
(Passages of the soul. Rediscovering
the importance of rituals in everyday life.
Shaftesbury etc. : Element, 1994.
160 p.)
Születés, serdülőkor, házasság, halál...
Az évszázadok során a kultúrák felhasználták
a szertartások hatalmát, erejét az élet legfontosabb eseményeinek megünnepléséhez.
A mai földhözragadt világban megfeledkeztünk a rítusok értékéről, pedig
ezek a kiegyensúlyozott, tartalmas élet nélkülözhetetlen elemei.
Ez az alapos és olvasmányos könyv
segítséget ad régi idők rítusainak újraélesztéséhez, illetve a zaklatott
modern élet új, értelmes szertartásainak megteremtéséhez.
Charles Handy:
Az üres esőkabát
(The empty raincoat. Making sense
of the future.
Sidney etc. : Arrow Business Books,
1994. 280 p.)
"A minneapolisi szoborparkban láttam
Judith Shea Szavak nélkül című alkotását, melynek központi figurája egy
üres bronz esőkabát volt, ami számomra életünk legnyomasztóbb ellentmondásának
szimbóluma. Nem arra születtünk, hogy névtelen számok legyünk a fizetési
listán, vagy gazdasági, szociológiai, statisztikai nyersanyag egy kormányjelentéshez.
A gazdasági haladás, ha ez az ára, nem több üres ígéretnél. Több kell,
hogy legyen az életünk, mint hogy csavarok legyünk egy óriásgépezetben"
-- írja a szerző könyve bevezetőjében.
Vaclav Havel szerint csak akkor kerülhetjük
el a tömeges öngyilkosság fenyegető rémét, ha újra megtanulunk tiszteletben
tartani valami nem e világból valót, valamit, ami rajtunk kívül, fölöttünk
áll. Erkölcsi rend nélkül nem jöhet létre olyan társadalmi szerkezet, amelyben
a személyiség igazán személyiség lehet. Nem szolgálhatunk a dolgok mértékéül,
ha magunkat nem tudjuk mihez mérni. A filozófiáról azt tartják, hogy magát
az életet tanulmányozza, mégsem várható el a filozófiától, hogy megmondja,
hogyan éljünk. Ez a könyv sem vállalkozik többre.
Jonathan Crary -- Sanford Kwinter
(szerk.):
Átváltozások
(Incorporations. New York, NY : Zone
Books, 1992. 633 p.)
A vaskos kötet felöleli az integráció
témáját -- az emberi élet erőinek nagyobb társadalmi, technikai rendszerekbe
való tagolódását -- és a "megtestesülés" finom folyamatait, melyek során
az élet magába olvasztja a pillanatot, a változást, a konkrét történelmi
környezet gyakran láthatatlan formáit, ütemét. Minden dolog és egyed a
környezetében kibontakozó, majd felbomló más szerkezetekbe olvadva, illetve
azokat magába olvasztva jelenik meg, fejlődik és tűnik el.
Az első kategóriába azok a gazdasági,
ergonómiai, tudományos és társadalmi folyamatok tartoznak, amelyek a XIX.
század végének nagy közigazgatási és ipari szervezeteiben bevezetett szervezési,
igazgatási módszerekből fejlődtek ki. Az emberi élet mozgása, energiája
egyre inkább erők, érzések jól körülhatárolható tömegévé fokozódott le,
minden eddiginél hatékonyabban alárendelődve a kapitalista óriásgépezet
termelékenységi és ésszerűsítési parancsának az iskolákban, gyárakban,
kórházakban és háztartásokban egyaránt.
A második fogalom egyén és környezete
gyakorlatias kapcsolatát igyekszik megragadni, mint kölcsönösen összefüggő,
önmegújító mozgások, működések, észleletek, jelzések dinamikus rendszerét.
A könyv térképet rajzol azokról az
utakról, véletlenekről, fejlődési folyamatokról, melyekből az "élet" mint
különleges, autonóm fogalom kiemelkedett, és a maga egyszerre hétköznapi,
fenyegető és eszelős valóságával, a XXI. század modernitásában azzá vált,
ami. A téma maga az élet, mint összetett, változékony szerveződés, amely
több, mint szerves anyag vagy történeti tárgy, illetve -- ahogy röviden
manapság nevezni szokás, -- "test". A kötet azokat az esztétikai, technikai,
politikai, szexuális erőket vizsgálja, amelyek révén a dolgok egyesülnek,
hogy a forma és viselkedés új, szokatlan, eredeti egységét hozzák létre.
Ezeket a keletkezési folyamatokat egy nagy evolúciós folyamatként szemléli,
amelyhez az emberi fejlődés is hozzátartozik, mint annak központi, de nem
kiváltságos része.
A mai élet kérdése elképzelhetetlen
a szervezet és a gép fogalomköre nélkül. A könyv igyekszik nyomon követni,
hogyan vezet az élet gépesítésének klasszikus folyamata a gép megelevenedésének
új, példa nélkül álló jelenségéhez.
A könyv nézőpontja kettős, kortársi
és történeti. Jelenkori filozófusok, építészek, filmesek munkái képviselik
a kortárs gondolatot, míg a másik vonalon a XIX. század végétől napjainkig
követi nyomon a fejlődést. Ez a módszer segít megvilágítani, hogy a mai
átalakulások, változások nem a közelmúlt kulturális paradigmaváltásának
következményei vagy jelei, hanem legalább a XIX. század második felére
visszavezethető modernizációs folyamat részét képezik.
Cynthia Schneider -- Brian Wallis
(szerk.)
Global Television
(Global television. New York : Wedge
Press ; Cambridge, MA ; London : MIT Press, 1988. 320 p.)
A televíziókészülék bemutatása az 1939-es
világkiállításon azt az ígéretet hordozta, hogy az új technika közelebb
hozza majd egymáshoz a világ népeit. Ma -- különös tekintettel az új technikák
bevezetésére, valamint a meglevők tökéletesedésére és terjedésére -- azt
kijelenteni, hogy a televíziózás világjelenséggé vált, a legteljesebb közhely.
A "globális televízió" fogalma azonban mást is jelent. Utal a televíziós
képek nemzetközi elterjedésére, de a televízió geopolitikai szerepének
átrendeződésére is. A televízió az információs és szórakoztató technikák
páratlan egyesítésével alakította ki hatóterét. A személyi számítógépekkel,
a műholdakkal és a hagyományos kommunikációs rendszerekkel együtt új politikai
formációt hozott létre, olyan osztálystruktúrát, mely nem a vagyonon, hanem
az információ birtoklásán, illetve az információhoz jutáson alapul.
Már a hatvanas években megkezdődött
a televízió mint társadalmi és politikai jelenség vizsgálata. Többen a
kulturális identitás és végső soron a nemzeti azonosság veszélyeztetőjét
látták benne. A tévéadás nem ismer határokat, a szabadpiacon a műsorok
úgy mozognak, mint bármely más árucikk, ráadásul a kulturális információs
ipar gazdasági ereje és világpolitikai szerepe egyre növekszik. Mindez
egyszerre jelent áldást és fenyegetést a nemzeti kultúrák, a nemzeti azonosság
számára. Így aztán, amikor a nyolcvanas években, különösen a "Dallas" sikere
nyomán, ismét terítékre került a "kulturális imperializmus" kérdése, több
országban az amerikai tévéműsorok importjának visszaszorításában és a hazai
műsorkészítés támogatásában látták a megoldást; megkezdődött a "Dallas"
sajátos nemzeti változatainak gyártása...
A kötet a "globális televízió" által
kiváltott ilyen és ehhez hasonló világjelenségeket vizsgálja.
Michael Skovmand -- Kim Christian
Schroder (szerk.):
Tömegkommunikációs kultúra. A nemzetek
fölötti kommunikáció újraértékelése
(Media cultures. Reapprising transnational
media. London ; New York : Routledge, 1992. 192 p.)
A kötetben közreadott tíz tanulmány
vitatja a nemzetek fölötti tömegkommunikáció szerepéről és hatalmáról zajló
eszmecsere elitizmusának és pesszimizmusának jogosságát. Médiakutatók nemzetközi
csoportja vizsgálja az államhatárokat nem ismerő kulturális jelenségek
világát, a kulturális politikát, annak gyakorlatát és a körülötte gyűrűző
vitákat. Az amerikanizáció összetett fogalmától a egyes jellegzetes műsortípusok
elemzéséig számba veszik mindazokat a kérdéseket, amelyek a nemzetek fölötti
tömegkommunikációs kultúra elméletének és gyakorlatának újragondolásához
szükségesek.
Scitovsky Tibor
Az örömtelen gazdaság
A piac úgy működik, mint egy szavazógép,
amelyben minden egyes, a vásárlók által elköltött dollár egy szavazatnak
számít. Minél többet költ egy fogyasztó, annál több szavazata van. Ebből
az következik, hogy a szabad piacgazdaságban a fogyasztói szuverenitás
nem más, mint plutokrácia, a gazdagok uralma, ahol minden fogyasztó a kiadásai
arányában befolyásolja a termelést. A plutokrácia komoly gyengéje a piacgazdaságnak,
de progresszív adóztatással, közösségi támogatásokkal, az alapszükségletek
ingyenes vagy kedvezményes kielégítésével megpróbáljuk kinövéseit megnyirbálni,
következményeit elviselhetővé tenni.
Ezen túl, a piacgazdaságban van még
a gazdagok uralmának egy sokkal hatásosabb ellenszere: a skála-megtakarítás.
Hála a tömegtermelési technológia fejlődésének, a sok ember által vásárolt
termékeket sokkal olcsóbban lehet előállítani, mint a kevesek számára készülőket.
A szegényeknek mindig megvan az az előnyük, hogy sokan vannak. Akik mind
ugyanazt az árut akarják közülük, azok rendszerint olcsóbban juthatnak
hozzá, s ez az alacsonyabb ár az adott termék tekintetében kiegyensúlyozza
a szegénységüket. A modern gazdaságban tehát -- azokon a területeken, ahol
a skála-megtakarítások jelentős költségcsökkenéshez vezetnek -- a plutokrácia
kombinálódik a plebsz uralmával: a tömegeknek azzal a képességével, hogy
hozzájussanak a mindannyiuk által egyaránt kívánt árukhoz. A reklám egyik
legfőbb célja az, hogy az igényeknek ezt az egyöntetűségét biztosítsa.
Ahhoz, hogy a termelést olcsóvá tegye,
az eladónak bővítenie kell piacát. Ezt legkönnyebben úgy teheti meg, ha
olyasmit kínál, amit mindenki egyformán igényel. Ezek -- a létszükségleti
cikkeken túl -- a legkevésbé kifinomult igények; a legegyszerűbb emberek
azon igényei, amelyeket a többi vásárló is oszt. Ezek kielégítésével a
termelőnek sikerül a skála-megtakarítások feltételeit megteremtenie, olcsóvá
és mindenki számára elérhetővé tennie a termékeket, ugyanakkor azonban
diszkriminálja a kifinomultabb ízlést, s ezzel hozzájárul a fogyasztói
ízlés általános romlásához, az igényszint csökkenéséhez.
A filmipart gyakran kárhoztatjuk,
hogy gyermeteg filmjeivel infantilizálja a közönséget; a fogyasztó infantilizálása
azonban sajnos a profit maximálásának, a gazdaság működési elvének egyik
nehezen elkerülhető hátránya.
Az egyén akkor tud könnyen hozzájutni
az ízlésének megfelelő árukhoz, ha elég konformista ahhoz, hogy ugyanazt
szeresse, amit millió más ember is, tehát aminek a tömegtermelése nyereséges
és alacsony árakat tesz lehetővé. Akinek különleges az ízlése, aki más
életstílust szeretne kialakítani, mint a többiek, annak a dolgát viszont
nehezítik a magas árak és a kívánt cikkek elérhetetlensége. Ha az illető
nemcsak excentrikus ízlésű, hanem milliomos is, akkor megengedheti magának
a csillagászati árak megfizetését, s el tudja érni az egyébként elérhetetlent,
hiszen ez végül is azon múlik, hogy milyen magas árat hajlandó fizetni
érte.
A milliomosok nem bánják a magas árat,
a plebsz uralma csak azokat a különleges ízlésűeket rövidíti meg, akik
nem milliomosok. A konvencionális milliomos (és a többségük valószínűleg
konvencionális) általában ugyanazt az árat fizeti az általa vásárolt árukért,
mint a többi konformizmusra hajló ember. Nagyobb vásárlóereje és nagyobb
szuverenitása így egyszerűen nagyobb jövedelmével és vagyonával arányos.
Az élet azok számára rendkívül költséges, akik -- legyenek szegények vagy
gazdagok -- különleges ízlésűek, akik valami átlagostól eltérőt akarnak.
Helena Norberg-Hodge -- Peter Goering
-- Steven Gorelick (szerk.:)
A haladás jövője. Gondolatok a környezetről
és a fejlődésről.
(The future of progress. Reflections
on environment and development.
Rev. ed. Totnes, Devon : Green Books
;
Bristol : International Society for
Ecology and Culture, 1995. 255 p.)
Napjaink környezetről és fejlődésről
folyó vitáit a haladás fogalmának nyugati értelmezése uralja. Az oktatás
nyugati oktatást, az egészségügy nyugati egészségügyet, a növekedés GNP-t
jelent. Minden tárgyalás, cselekvési terv kiindulópontja az az előfeltevés,
hogy a Nyugat a legjobb.
A kötetben szereplő írások -- többek
között Edward Goldsmith, Martin Khor, Helena Norberg-Hodge és Vandana Shiva
tanulmányai -- megkérdőjelezik ezt az előfeltevést, éppúgy, mint a modern
fejlődés vívmányait. Egyazon ipari monokultúra kiterjesztése az egész világra
elkerülhetetlenül növekvő társadalmi és környezeti romláshoz vezet. Kizárólag
a kulturális különbségek és a biológiai sokszínűség tiszteletben tartásával
alakíthatjuk ki a valóban fenntartható és méltányos élet kereteit.
Bóna László
Természetrajz
Bp.: Liget, 1995. 235 p.
A Liget szinte az egyetlen kiadó, amely
tudatosan vállalja haszonnal nem kecsegtető ökológiai könyvek megjelentetését
hazai szerzőktől. Nem kis dolog ez, hiszen a könyvkiadás az ökológiai irodalom
sok külföldi klasszikusával adós maradt, a Liget révén viszont publicitáshoz
jutnak azon kevesek, akik idehaza e témával foglalkoznak. A sorozat legújabb
darabja, Bóna László Természetrajz című esszékötete.
Bóna László a világ egészen hétköznapi
dolgainak természetrajzával ismerteti meg az olvasót. Olyan jelenségek
lényegét tárja fel előttünk, amelyekkel nap mint nap találkozhatunk, anélkül,
hogy elgondoznánk mélyebb tartalmukon. Mit jelent például, ha a pincér
tálcán hozza ki asztalunkhoz a számlát, mit szimbolizál az Aral benzinkutak
kéksége, hogyan mutatja a szurkozott falú férfivizelde a test működésének
alkímiai lényegét?
Az írások nagy figyelmet követelnek,
nem könnyed "gondolatkísérletekről" van szó, hanem a tárgyalt jelenségek
nemegyszer provokatívan más, újszerű megközelítéséről, minden esetben kitűnő
szakirodalomra támaszkodva. Bóna felvetéseivel lehet vitatkozni, és ha
gondolatokat ébreszt bennünk, a könyv már el is érte a célját.
A kötet második felében található
"Építési napló"-ban Bóna László személyes jegyzeteit adja közre családi
házuk felépülésének történetéről. E vallomásban a szerzőnek a házhoz, annak
helyéhez és környezetéhez való bensőséges és spirituális viszonyát ismerjük
meg, személyiségének, párkapcsolatának, a világhoz, a teremtőhöz való kapcsolatának
feltárásán keresztül. A személyes szinten átélt és megvalósított "ökológiai
tudatosság" egyedülállóan szép példája ez, olyan gondolatokat meríthetünk
belőle, melyek saját dolgaink végiggondolását is segíthetik.
Csonka András
David Edwards:
Szellemi önvédelem az illúziók
korában
(Free to be human. Intellectual self-defence
in an age of illusions.
Totnes, Devon : Green Books, 1995.
288 p.)
A könyv a szabadságról és annak akadályairól
szól. Arról, hogy a szabadságnak gyakran éppen az a feltevés a legfőbb
akadálya, hogy már tökéletesen megvalósítottuk. Míg a nyugati világban
csak keveseknek kell fizikailag elszenvedniük az állam kényszerítő hatalmát,
bizonyos pszichológiai bilincsektől -- melyek nehezebb felismerhetőségük
miatt ráadásul erősebbek is -- még mindig nem sikerült megszabadulni.
Noam Chomsky és Edward Herman már
korábban feltárták, hogy a nyugati demokráciák hírközlő szervei -- hatalmas
szűrőrendszerekként működve -- állami és üzleti érdekeket szolgálnak, s
amit "objektív" hírként közreadnak belpolitikáról, emberi jogokról vagy
környezetvédelmi kérdésekről, valójában meglehetősen elfogult és egyoldalú
kép a világról.
David Edwards könyve azt mutatja be,
hogy ez a szűrőrendszer miként torzítja el az emberek vélekedését sok személyes,
erkölcsi és szellemi kérdésről, ezáltal biztosítva, hogy passzívak, konformisták,
zavarodottak, tájékozatlanok maradjanak és készségesen elfogadják a fogyasztói
társadalom ostoba értékrendjét.
A szerző szerint a szellemi önvédelem
tudományának elsajátítása segíthet leleplezni azt a rendszert, mely az
embereket és a Földet egyaránt a profitérdekeknek rendeli alá. |