A civil
infrastruktúra fejlesztése
A Civil Egyesületek és Társaskörök (CET) koordinációs irodája munkaanyagot készített abból a célból, hogy megvitatásába a magyar (ön-)kormányzati és piaci szektor szakértői mellett néhány külföldi együttműködő önkéntes szervezet is be tudjon kapcsolódni a regionális összefüggések figyelembe vétele, valamint a további együttműködés érdekében. A CET együttműködésben részt vevők célja a magyar társadalom civil szerveződéseinek segítése, a széles körű helyi társadalmi részvétel támogatása, elsősorban közvetlen hír- és tapasztalatcsere útján. A CET nem érdekvédelmi szervezet: Segítő mozgalom társaskörök segítésére. A résztvevők évente megújítandó koalíciója új civil kezdeményezések létrehozására, a közjavakat (emberi jogok, közösségi művelődés, településfejlesztés és környezetvédelem biztosítását) szolgáltató önkéntes (nonprofit és pártsemleges) civil szervezetek helyi együttműködéseinek támogatására. -- az egyesületi-társasköri élet visszafejlesztésének, -- a társaskörök, klubok vagyona államosításának, a kárpótlási törvényből való kimaradásuknak a mértéke, és mindezek hiányának szerepe -- a mai magyar társadalmi élet túlpolitizáltságában. Az első évek tapasztalatai alapján sok helyi egyesület kezdeményezett együttműködést. Az eredmény elenyésző volt, a hiány megmaradt. "Bár nyilvánvalóvá vált a központilag irányított... társadalmak kudarca és a helyi társadalom fontossága, az átalakulás során elkerülhetetlenül vissza-visszatérő gyakorlat a központi irányítás erősödése, mivel nincs elegendő ajánlható út és módszer a helyi közösségek önkormányzásba való bevonására. Mindezek miatt meglehetősen reménytelen a szomszédságok és társaskörök számára, hogy helyi céljaik elérését elszigetelt módon keressék: A helyi autonómia garanciáit társadalmilag, makroszinten is biztosítani szükséges." Ezt a jelentést (és a hozzákapcsolódó
javaslatokat) a CET-kuratórium abból a célból készítette, hogy a nonprofit
szervezetek meghatározott körében -- társaskörök, helyi egyesületek, önsegítő
csoportok, és ezek hálózatai körében -- a legutóbbi évek alatt összegyűlt
tapasztalatot a következő 3-5 év stratégiai tervezéséhez (és a szükséges
jogharmonizációhoz, szabályozásokhoz) szükséges munkaanyaggá szervezze,
konzultatív fórumokon megvitassa és a civil gyakorlat számára új, fenntartható
helyi intézményeket ajánljon, megvalósítható programok formájában. Az átalakulás
igazságosan, demokratikusan és fenntarthatóan működő civil infrastruktúrát
igényel. Szükség van elsősorban sok kis közösségre,
A jelenlegi civil közfelfogás
szerint: ha a magyar társadalom fejlődése nem képes megújulni, akkor a
következő, igen nehéz hat-nyolc év a polgárok nagy többsége számára válságos
körülményékét hoz, és főleg az irányítási központoktól távolabb élők növekvő
mértékű kiszolgáltatottságát eredményezi. A társadalomfejlődés megrekedését
a
bizalomhiány is fokozza mindhárom szektorban.
A piaci szektor Például szolgáljon a következő
okfejtés: Bár a mai közép-európai átalakulás előzmény nélküli, néhány vonatkozásban
emlékeztethet egyes, a fejlődésben a hetvenes-nyolcvanas években lemaradt
nyugat-európai régió fontos fejlesztési tapasztalatára (ilyen például Délnyugat-Anglia,
Exeter és vidéke). Itt a helyi önkormányzat -- mivel a gazdasági mutatók
(munkanélküliségi ráta stb.) kedvezőtlenek voltak, és forráshiány mutatkozott
-- a külföldi tőke bevonása érdekében liberalizálta gazdaságpolitikáját.
A mozgékony tőke beáramlásának hatására elsősorban az ingatlanárak emelkedtek.
Ezt kihasználva nyolc-tíz év múlva ezek a szereplők értékesítettek és továbbvonultak.
A helyi kultúra spontán alkalmazkodásához viszont ennyi idő kevésnek bizonyult,
így a tapasztalatlan gazdaságpolitika, amely nélkülözte az egyidejű
helyi felzárkóztatás eszközrendszerét, szándéka ellenére még rosszabb
mutatókat, még nagyobb munkanélküliséget eredményezett.
Politikai szektor Az új önkormányzatok területén sokan még tapasztalatlanok, keresik a támogató vállalkozókat és az együttműködő civil (non-profit) közszereplőket. A civil szférára a nagy munkaerő-ráfordítás és az amatőrizmus jellemző. Emellett tapasztalatok utalnak arra, hogy szabályozatlansága miatt a hazai nonprofit szférában tartósan teret nyernek a két másik (a hatalmi és a piaci) szférába törekvő, vagy onnét kiszorult egyének és szervezetek, és vitatható céljaikkal fokozzák a szektorral kapcsolatos bizalmatlanságot. Ezért még a tudatos, hosszabb távra tekintő és tervező, igen ritkán még a kisegítés elvével is élni akaró önkormányzatiak is óvatossá váltak, keresve a hiteles civil közszereplőket. A
nonprofit szektort különösen rosszul érinti, hogy hiány mutatkozik a szektorok
közötti együttműködést segítő intézményekben. Főleg
A civil részvétel lehetőségeinek hiánya következtében lehetőség van az érintettek bevonása nélkül, nagy önkormányzati közpénzekről rendelkezve túlköltekezni, másrészt ez az oka annak is, hogy ritkán sikerült bevonni nem-önkormányzati pénzeszközöket, melyek máskülönben a helyi fejlesztéseket szolgálhatnák. Elsősorban bizalomerősítő
változásokra van tehát szükség az
Ezeknek a tapasztalatoknak alapján alakultak ki a szektorközi együttműködést illető javaslatok, a civil infrastruktúra fejlesztését célzó CET ajánlások Szomszédsági Központok és Közösségi Alapítványok létrehozására. Valóra váltásukhoz nélkülözhetetlen a helyi összefogás, a helyi közös jövőkép kialakítása. |