Hollós László
Egység
VAGY Többség?
Zöldek
találkozója után
Immár ötödször ültek le egymással
tanácskozni a hazai környezet- és természetvédelmi szervezetek. Nyíregyházi
országos találkozójuk egyik legfontosabb feladata egy olyan folyamatosan
működő egyeztetési és információs rendszer -- amolyan "Zöld Tanács" --
létrehozása volt, amely az eddigieknél hatékonyabban érvényesíti környezetünk,
valamint a mozgalom saját érdekeit, nem csorbítva az együttműködő szervezetek
önállóságát és függetlenségét, nem korlátozva mozgásterüket. De vajon valóban
szükség van ilyen képviseleti rendszerre? Összeegyeztethetők a különféle
érdekek? Nem idegen ez a fajta központosítás, egy "csúcsszerű" létrehozása
a Zöld Mozgalomtól? Ezek voltak a nyíregyházi találkozó nagy kérdései.
"Ma
több az ellenfelünk"
-- A magyarországi zöld mozgalmak
rendkívül heterogén képet festenek -- vélekedik Nagy Dezső, a Miskolci
Zöld Akció Egyesület tagja. -- Egy igencsak sokszínű társaságról van szó,
amely fejlődése, hagyományai, korábbi élményei alapján különböző álláspontokat
képvisel a környezetvédelmi ügyekben. A Zöld Mozgalom erejét egyfelől éppen
ez a heterogenitás adja, másfelől viszont az egyik gyengeségét is jelenti.
A különböző szervezetek közötti nehézkes egyesülést ügyesen kihasználják
az ipar és a politika megfelelő érdekeltségei. Sőt, gyakorta tudatosan
szítják is a mozgalmon kívüli ellentéteket. Elértünk egy olyan fejlődési
szakaszba, amikor már egyre nagyobb jelentősége lenne annak, hogy a különféle
szervezetek egységesen lépjenek fel, vagy legalábbis próbáljanak meg fellépni
a mind jobban terjeszkedő ipari és politikai lobbikkal szemben. A rendszerváltás
előtt kevesebb volt az ellenségünk. Ma jóval több és jóval keményebb ellenfelei
vannak a Magyarországon tevékenykedő környezetvédelmi csoportoknak. S ezek
az ellenfelek nem nagyon válogatnak az eszközökben, ha el akarják érni
céljaikat és megfelelő profitra kívánnak szert tenni. E törekvéseknek csak
akkor szabhatunk gátat, ha a mozgalmak tagjai valamelyest egységes álláspontra
helyezkednek és kialakítanak egy képviseleti rendszert.
Több éve reménykedünk abban,
hogy a csoportok eljutnak ide, hogy végre létre tudnak hozni egy érdekképviseleti
rendszert. Most Nyíregyházán közel jutottunk ehhez.
Miró
Kiss Ida, a Berkenyei Falukultúra Egyesület képviselője nem ért egyet
ezzel.
-- Olyan sokféle ügyet képviselünk,
olyan sokféle szinten, hogy ezeket nem lehet és nem is szükséges közös
nevezőre hozni. Valójában ügyekre kellene közös fellépéseket szervezni.
Annak a módját megtalálni, hogy valamennyiünk számára fontos kérdésekben
befolyásolhassuk a politikát. De hogy valamiféle monolitikus szervezet
képviselje elnökkel és hasonlókkal a zöldeket, ezt kivitelezhetetlennek
és szükségtelennek tartom.
-- Pedig Nyíregyházán
most erre történik kísérlet...
-- Tudom, csak hát
én ezzel nem egészen értek egyet. Először egy ökorégiókon alapuló gondolkodásmódnak
kellene kifejlődni, s ez azonnal maga után is vonná, hogy egy bizonyos
kis régióban tevékenykedő zöldek együttműködnek. A nagy horderejű, mindannyiunkat
érintő ügyek esetében pedig -- gondolok például a bősi vízlépcsőre vagy
a mohi atomerőműre -- koalíciókat kellene létrehozni. Ezek aztán valamennyiünk
nevében felléphetnének.
-- Nagyon sok törvény születik
mostanság, rengeteg változás tapasztalható a gazdasági életben, úgyhogy
már csak ezért is fontos lenne, hogy a mozgalom egységesen fejezze ki álláspontját,
hogy érdekei markánsan megjelenjenek -- mondja Zalatnay László,
az E-Misszió Természetvédelmi Egyesület titkára.
-- Sokan éppen e központosítástól
félnek. Megőrizhetik-e a szervezeteket önállóságukat egy ilyen képviseleti
rendszer megalakításával?
-- Ez az egyik célunk. A
Zöld Mozgalom mindig is a bázisdemokráciára épült. Sok kis szervezet jellemzi.
Több éve foglalkozunk már e rendszer kidolgozásával azért, hogy elkerüljük
ezt a központosítást. Azt, hogy egy nagy szervezet "agyonnyomja" a kicsiket.
A mozgalom átment egy érési folyamaton. Kezdődött a tiltakozásokkal, most
már inkább az alternatívák megfogalmazásánál és ezek társadalom felé közvetítésénél
tartunk. Ugyanakkor a természetben és a környezetben tapasztalható változások
nagyon is sürgőssé teszik érdekeink egységes és markáns megjelenését.
Schmuck
Erzsébet, a Természetvédők Szövetségének elnöke szerint nincsenek túl
jó helyzetben a hazai zöld szervezetek.
-- Egyre nehezebb érvényt
szerezni a környezet- és természetvédelmi érdekeknek mind országos, mind
helyi szinten. A különféle csoportok napi túlélési gondokkal küszködnek,
ugyanis működésükhöz nem biztosítottak a feltételek. Ezzel is összefügg,
hogy itt, Nyíregyházán az egyik fő feladat a mozgalmak érdekképviseleti
rendszerének létrehozása.
-- Egyáltalán igénylik
ezt a szervezetek? Hajlamosak az együttműködésre?
-- Igen. Úgy tetszik, hogy
az elmúlt években javult az együttműködés a különböző szervezetek között.
A többségük felismerte, hogy szükség van közös érdekképviselete, egységes
fellépésre. Mivel egy informális érdekképviseleti tanács létrehozásáról
van szó, alapvetően nem csökkenne a csoportok önállósága. A mozgalomnak
nem sajátja a központosítás, ugyanakkor azért azt is látni kell, hogy bizonyos
ügyeket csak akkor tudunk érdemben képviselni, ha közösen lépünk fel.
Erős
"szabadcsapatok"
-- A mozgalmak legtöbbje
helyi, partikuláris érdekeket képvisel, amelyek bár nagyon fontosak, de
gátolják a globális irányba történő erőteljesebb és együttes fellépésüket
-- mondja Kochis Pál Zoltán, a 4-6-0 Csoport tagja.
-- És ezen segíthet egy
ilyen Zöld Tanácsszerű szervezet?
-- Kétséges,
de azért nem reménytelen az ügy. Mivel nincs közös platform, nehéz lenne
elvárni, hogy e közös érdekképviseleti
szervezet mindenkinek megfelelően képviselje az érdekeit. Feltehetően itt
is megjelennek ezek a bizonyos partikuláris érdekek, és kialakulhatnak
egyenlőtlenségek. Ugyanakkor egy ilyen együttműködési fórum elősegítheti
a közös platform kialakulását. A mostani tanácskozáson kiderült, hogy igény
van az erőteljesebb érdekképviseletre. Igénylik ezt a mozgalmak, és igényli
a minisztérium is, amely konkrét partnerekkel és nem egy "masszával", egy
egész mozgalommal akar tárgyalni.
Baja Ferenc környezetvédelmi
és területfejlesztési miniszter hivatalba lépésekor nagyon is számított
a környezetvédő szervezetek támogatására. Vajon megváltozott-e azóta az
álláspontja?
-- Természetesen továbbra
is számítok a mozgalom támogatására. Elsősorban azért, mert szilárd meggyőződésem,
hogy közös ügyet szolgálhatunk, jól. A mozgalom rengeteget jelenthet a
környezetvédelem társadalmasításában, Ezen túi az elmúlt félévben azt is
tapasztaltam, hogy a környezetvédő szervezetek igen komoly szakértőbázissal
rendelkeznek. Éppen ezért a kormányzati, szakértői munkában az eddigieknél
is jobban számítok a zöld mozgalmakra. A társadalmasítási
munka során szabadcsapatoknak hívtam őket, amíg a minisztériumra
a nehéztüzérség feladatai hárultak. Nagy pozitívumnak tartom, hogy az eltelt
időszakban nem mérgesedtek el a viták, s az együttműködés készsége megmaradt.
Ha ez továbbra is így lesz, akkor az elkövetkezendő három évben nagyon
sikeres kapcsolat lehet a tárca és a zöld mozgalmak között. Azzal együtt,
hogy megítélésem szerint a kormányban keresztülvihetők a környezetvédelem
keretét adó, legfontosabb jogszabályok.
-- Több szervezet is
panaszkodott arra, hogy a pénzhiány megbéníthatja a munkáját. Tud-e rajtuk
segíteni a KTM?
-- Ez a minisztériumnak
-- lehetőségei szerint -- kötelessége is. Miközben a költségvetés helyzetéből
adódóan a KTM adminisztratív támogatása csökkent a tavalyihoz képest, azt
ígérhetem, hogy amit az előző évben kaptak a zöld szervezetek, azt az idén
is megkapják, sőt még növelni is szeretnénk ezt az összeget. Tehát szűkös
körülményeink között az igazgatási kiadásokat csökkenteni, a társadalmi,
mozgalmi támogatásokat pedig növelni kell.
Magyarországon a civil szerveződések
ma még gyengébbek, mint a nyugat-európai demokráciákban. Ez alól éppen
a zöld mozgalmak jelentenek kivételt, amelyek -- úgy érzem -- kifejezetten
erősek.
Nagy Ágoston, a Göncöl
Alapítvány tagja is egyetért ezzel.
-- Az elmúlt évek során
a zöld mozgalmak szinte minden szakmai területen kialakítottak egyfajta
együttműködési rendszert. A különböző helyi csoportok munkacsoportokat
hoztak létre, gondoljunk csak a Levegő Munkacsoportra, az Energia Klubra,
a Hulladék Munkaszövetségre, az Öko-tanácsadók Szervezetére, az ökofalvak
Szövetségére, a biciklis egyesületekre, a többféle környezeti nevelési
hálózatra és még sorolhatnám. E munkacsoportok létrejötte és egyre hatékonyabb
fellépése egyértelműen cáfolja azokat a híreszteléseket, azokat a véleményeket,
melyek szerint a hazai Zöld Mozgalom acsarkodó és széthúzó szervezetek
hálózata, amellyel nem lehet igazán szót érteni.
A szakmai együttműködéseken
túl többen is igénylik azt az általános közös megjelenítési formát, amellyel
a mozgalom kiállhat részben lakosság, részben közigazgatási államhatalom
elé. Miután Magyarországon egyre jobban kezd kiforrni a képviseleti demokrácia
rendszere, a zöld mozgalmaknak is valamiféle demokratikus módon felállított
képviseleti rendszerben kellene működni.
-- Pillanatnyilag még hiányzik
a környezetvédő mozgalmakat átható zöld szemlélet, zöld viselkedésmód --
mondja Kochis Andrea a Zöld Nők Csoportjának tagja. -- Az itt előterjesztett
tervezetet én túlságosan centralizáltnak tartom. Félő, hogy néhány ember
vindikálná magának a jogot bizonyos dolgokra. Ezzel alapvetően nem értek
egyet, és nem is támogatom. Most még nem. Talán pár év múlva, amikor már
kiforrta magát a Zöld Mozgalom. Akkor el lehet azon gondolkodni, szükség
van-e ilyen érdekképviseleti rendszerre. Egyelőre magunkat kellene "megszervezni".
-- Ami szintén nagyon fontos
lenne, az a hitelesség -- veszi át a szót Halász Judit. -- Olyan
személyeknek kellene bekerülni ebbe a bizonyos csúcs-szervezetbe, vagy
bárminek is nevezzük, akik hiteles, példamutató zöld értékeket képviselnek.
Akkor látnék némi esélyt egy ilyen szervezet létrehozására. Vannak ilyen
személyek, akik éppen túlságosan szerények, éppen ők nem törekszenek ilyen
vezetőségekbe. Talán mi, nők támogathatnánk őket.
Csúcs-szerv
helyett: lobbizzunk!
(avagy: "Minden virág virágozzék")
Lukács András szerint
a jelenlévők többsége azért szeretné, ha kialakulna egy érdekképviseleti
rendszer.
-- Már csak a megvalósítás
módozatain folyik a vita -- mondja a Levegő Munkacsoport vezetője. -- Egyébként
ilyen érdekképviseleti rendszer, ha nem is hivatalosan, de már gyakorlatilag
régóta működik a különféle munkacsoportok formájában. E szervezetek egy-egy
témában "profik", s az egész mozgalmat képviselik.
-- A pénzhiány nem osztja
meg e szervezeteket? Nem vagytok riválisai egymásnak?
-- Sajnos akadnak,
akik így gondolják. Viszont én azt hiszem, hogy ha együttesen kialakítunk
egy szervezetet, akkor mindegyikünk külön-külön is sokkal több pénzhez
juthat, mint ha egyénileg próbálnánk meg a másik rovására előnyhöz jutni.
Azért
az érdekeink kicsit eltértek egymástól, hiszen a szervezetek különböző
módon fejlődtek -- magyarázza
Foltányi Zsuzsa, az Energia Klub tagja.
-- Vannak, akik továbbra is teljesen önkéntes alapon szerveződnek és teszik
a dolgukat, és vannak, akik lassan bizonyos vagyonra tesznek szert. Utóbbiak
egyre több munkatárssal dolgoznak, és bizony anyagi problémákkal kezdenek
küszködni. Ettől kezdve számukra sokkal keményebb feladat a hiányzó források
előteremtése, mint azok számára, akik önkéntes alapon tevékenykedtek. Tehát
amikor érdekképviseletről beszélünk, komolyan kell foglalkoznunk az ilyen
anyagi kérdésekkel, és óvakodnunk kell attól, hogy a nagyobb szervezetek
azoknak a támogatásával próbáljanak dolgozni, akik valójában még nem szembesültek
e problémákkal. A nagy pénzek megszerzése ugyanis nem a kicsik érdekeit
fogja elsősorban szolgálni, hanem a nagyok E további növekedését.
-- Először pontosan meg
kell határozni, milyen érdekeket is szeretnénk képviselni, s ezek közül
melyek a közös érdekek. Sajnos ez az, amivel tulajdonképpen már évek óta
"játszadozunk". Valahogy nem tudunk nyíltan, őszintén, tárgyilagosan beszélni
egymással ezekről az érdekekről, s ezeken belül is elsősorban az anyagiakról.
Azt hiszem, az "ügyek" és az ügyekben való nyerés sokkal fontosabb a szervezetek
többsége számára. E tanácskozás előtt nem is fordítottak kellő időt arra,
hogy felkészüljenek, és végiggondolják valós érdekeiket. Ezt most mindössze
három nap alatt kellene megtenni, és ez roppant kevés idő. Sokszor még
azokat a módszereket is visszautasítjuk, amelyek esetleg segítenének bennünket
abban, hogy ez a viszonylag nagy, háromszáz fős társaság értelmesen, gyorsan
és taktikusan átgondolhassa e kérdéseket.
Azok a szervezetek törekednek
újabb együttműködés létrehozására, amelyek már amúgy is tagjai valamilyen
zöld szövetségnek. A személyes tanácsom az lenne, hogy először is ki-ki
próbáljon meg a saját portáján rendet tenni, és csak utána gondolkodni
azon, vajon miért nem tudja hatékonyan képviseli saját érdekeit. És csak
ezt követően érdemes valamilyen gigászi, mindent átfogó szervezeten töprengeni.
-- Tőlünk nyugatabbra
ahol fejlett a környezetvédő mozgalom, működik ilyen képviseleti rendszer
ilyen Zöld Tanács?
-- Sehol nincs ilyen! Különböző
ügyekben léteznek együttműködések, ahogyan nálunk is. Ez teljesen törvényszerű.
De ilyen mindenre kiterjedő, az összes érdeket magában foglaló, mindennel
foglalkozó érdekképviseleti testület nem igazán létezik.
Ronnie
D. Lipschutz, a Santa Cruz-i California Egyetem politológusa négy éve
vizsgálja a magyarországi környezetvédelmi politikát és a zöld mozgalmak
helyzetét.
-- Azt hiszem, problémákat
okozhatnak önöknél azok a törekvések, amelyek egy nagy csoportba fognák
össze a szervezeteket. Az Egyesült Államokban rengeteg ilyen környezetvédő
szervezet működik teljesen eltérő célokkal, és senki sem próbálja meg ezeket
egyetlen csoportba tömöríteni.
-- Nálunk sokan mégis
úgy vélik, hogy a különálló zöld szervezetek jóval gyengébbek, kevésbé
tudnak nyomást gyakorolni a döntést hozókra, nemigen veszik komolyan őket.
-- Én hiszek a helyi politikában
és a helyi kezdeményezésekben. A zöld csoportok igenis nagyon hatásos akciókat
szervezhetnek közvetlen környezetükben. Így lokálisan és globálisan is
létrejöhetnek ilyen mozgalmak. A kérdés csak az, hogy egyetlen személy
hogyan tudja először a saját szomszédait befolyásolni. Mert ezután már
jöhet a parlament. Franciaországban például jóval kisebb a társadalmi szervezetek
beleszólása a politikába, mint nálunk, Amerikában. Washingtonban a különböző
csoportok egy-egy probléma felmerülésekor, egy-egy új törvény megszületésekor
ad hoc koalíciókat alkotnak, s e koalíciók azonnal lobbizni kezdenek. Tehát
nem formális munkakapcsolatról van szó, hanem egy konkrét, aktuális probléma
megoldására irányuló szerveződésről. A csoportok csak akkor lépnek ilyen
szövetségre, ha szükségük van egymásra, ha ez valamilyen szempontból fontos.
-- Amíg az Egyesült Államokban
már intézményesült a lobbizás, addig nálunk ez még nem igazán bevált módszer.
-- Pedig nagyon fontos
lenne, hogy e módszert kifejlesszék. Mivel a parlamenti képviselőket a
választóik befolyásolják, először e választókat kell tájékoztatni, felvilágosítani
a környezeti problémákról. Ők aztán nyomást gyakorolnak képviselőikre,
akik pedig vitázhatnak egymással a Parlamentben. A lobbizás időigényes
és meg kell tanulni. Ez nem megy máról holnapra. Mindenesetre nagy fegyver
a zöld szervezetek kezében, hogy olyan helyismerettel bíró szakértőket
tudnak a parlamentnek biztosítani, amelyekkel az gyakorta nem rendelkezik.
-- A nem kormányzati (MGO) szervek
működéséből, a civil társadalom létéből már eleve nem következik, hogy
egyfajta hierarchiában, csúcsszervként működnének. Ezek pontosan az alulról
jövő kezdeményezés elvére épülnek -- mondja Droppa György, a Duna
Kör ügyvivője, a Zöld Alternatíva társelnöke. -- Ezek individuális embereket
és individuális mozgalmakat feltételeznek, s ebből nem következik egyfajta
állami hierarchia másolásának módszere. Sokan nem tartjuk hát a legokosabb
elképzelésnek egy ilyen csúcsszerv létrehozását. Nagyon veszélyesnek sem
tartjuk, kivéve akkor, ha e szervezet át akarná venni a hatalmat, s elsorvadnának
az alatta tömörülő mozgalmak.
Koordináló szervre viszont
szükség van, de csak egy-egy adott ügyre: a Duna ügyére, a mohi atomerőmű
ügyére. A mozgalmak mindig is azt a csoportot követték, amelyik a leginkább
szakértője egy nagyobb környezetvédelmi ügynek. Amennyiben mondjuk madárvész
pusztítana Magyarországon (remélem, soha nem lesz ilyen), el sem tudom
képzelni, hogy ne a Magyar Madártani Egyesület mögé állnánk, ne az ő véleményüket
fogadnánk el. Tehát mindenképpen úgy gondolom, hogy szakmai problémaként
kellene felfogni ezeket a környezetvédelmi ügyeket. Nem jó, ha túlságosan
intézményesül a Zöld Mozgalom.
* * *
A háromnapos nyíregyházi
tanácskozás végeztével megalakult a független környezet- és természetvédelmi
szerveződések "Ideiglenes Tanácsa". E tanács feladata a találkozón született
állásfoglalások további sorsának figyelemmel kísérése, és az egy év múlva
létrehozandó tanács működési szabályzatának, valamint a képviselők választási
módszerének kidolgozása. Ennyi. Folytatás tehát: jövőre? |