Hajdú Farkas Zoltán
A csíki
kaláka
INTÉZMÉNY
ÉS JELKÉP
A csíki kaláka nem egyszerűen az
itt élő parasztság egyik társadalmi intézménye, hanem a közösségi lét,
a mindennapi élet egészét apró hajszálerekkel átszövő, meghatározó tényezője,
az itt élő emberek összetartozásának mindenki számára érthető és érvényes
jelképe. Az alábbiakban részleteket olvashatnak a szerző azonos címen megjelent
tanulmányából. *
Közművelődési Információs
Intézet, 1986.
Egy közösség jellemvonásainak
leírásához, elemzéséhez nem elégséges az anyagi műveltség pozitivista felleltározása
(sőt lehet, hogy ez egyáltalában nem irányadó a közösség sajátos, lényegi
jegyeinek a feltérképezésében), ajánlatos inkább szemügyre venni a közösség
tagjai közötti kooperáció, ill. reciprocitás formáit, hiszen alapjában
véve ezek biztosítják a társadalmiasulást, a közösség belső kohéziójának
állandó erősödését. A reciprocitás módozatai, illetve az általa létrehozott
intézmények funkcionalitása értékes útmutató lehet egy közösség belső szerkezetének
megértése során.
Ebben az összefüggésben tartottam
szükségesnek a kaláka vizsgálatát, elsősorban Hajnal István Intézmény meghatározását
tartva szem előtt: "A társulásnak, a szerveződésnek vagy a természettel
való elbánásnak a társadalmi formáit csak az intézményesség képes kifejleszteni
és elmélyíteni. Kezdetleges módszerek és formák minden együttélésben előállnak,
de magasabb fejlettségüket csak akkor érik el, ha intézményesülnek: szóval
a közösség önálló szereppel és önálló egzisztenciával alapozza meg őket."
A paraszti társadalom Csíkban
A középkorban "Regnum
Siculorum"-nak, "Terra Siculorum"-nak nevezett terület
legkeletibb széke "Csíkország". A Hargita és a Csíki havasok által közrefogott
völgylánc három nagyobb részre tagolódik, Csíkra, Gyergyóra és Kászonra.
A központi Csíkszék szintén két nagyobb egységre oszlik, az északi Felcsíkra
és a déli Alcsíkra. A csíki falvak egy része az Olt mentén fekszik, más
részük hegyaljai település. A Tatros völgye földrajzilag különáll (Felsőlok,
Középlok és Gyimesbükk, valamint a "patakoknak" nevezett telepeik), de
lakosságának nagy része Csíkból származik (a mádéfalvi veszedelem után
menekültek a védettebb völgyekbe).
"Csík talaja nagyon sovány
és a művelhető föld nagyon csekély, úgy, hogy csak a vasszorgalom tud ott
valamit tenyészteni, rozs, búza és zab jól terem, de már a törökbúza (tengeri)
nem érik meg, gyümölcsfák a hideg szelek miatt csenevészek, pityóka (burgonya)
és kender igen sok terem, a szorgalmas és munkás asszonyok azt felfonják,
felszövik, valamint juhaik gyapját is; s ezekből nem csak a saját és a
férfiak öltönyét állítják ki, hanem nagy vászon- és posztókereskedést is
űznek... Itt a túlnépesedett Csíkban, hol falu falut ér, a földművelés
nem tartaná minden vasszorgalom mellett is fel a lakosságot, azért a nép
kereskedik fával, deszkával, zsindellyel, s mindennemű faszerszámokkal,
nagy terjedelmű havasi legelőin erős, apró, de fürge lovakat és kisszarvú,
kesej (fekete szőrű) marhákat tenyészt, melyek erősek, hízékonyak s mészárszékre
minden másoknál előnyösebbek. Juhaik tejéből azt a híres kászutúrót csinálják,
mely fenyőhéjba takarva felséges eledel..." Orbán Balázs fenti soraiból
két nagyon fontos dolgot tudhatunk meg: az egyik a csíki szántóföldek szűkös
volta és a mostoha éghajlat, a másik a csíki emberek ebből adódó foglalkozásbeli
kettőssége: nemcsak földművelők, hanem elsősorban állattenyésztők voltak.
A kettős gazdasági tevékenység mellett fontos életmódbeli sajátosságot
jelentett az állandó katonáskodás (elsősorban a határőrség). Ha tüzetesebben
megvizsgáljuk Csíkszék társadalmát (s itt elsősorban a XIX. század előtti
állapotokra gondolok), a társadalom legnépesebb rétegeként a katonaelemet
kell megemlíteni. A katonáskodás jelentős mértékben meghatározta az életmódot,
különleges, Erdély más részeire nem jellemző társadalmi szerkezetet hozott
létre. A székelység katonáskodó része (s nyilvánvaló, hogy a többségről
van szó, hisz az állandó hadi kötelezettségek alól csak a jobbágyok, zsellérek
és a városi lakosság volt mentes) sajátos, szabadparaszti kategóriát alkotott,
mely a hadkötelezettség fejében, akárcsak a nemesség, elvileg adómentességet
élvezett.
Az "ősi székely szabadság" egy
bizonyos fokú önkormányzaton és önálló törvényhozási jogon alapult, bár
mindez a történelem során több ízben is csak formálisan létezett. Ebből
adódik, hogy a paraszti munka csak egy olyan osztályhelyzetet jelölt a
székelyek számára, amelyet tényleges viszonyok aktuális, de mindig átmenetinekhitt
következményének tartottak. Érdekes, hogy maga a "paraszt" megnevezés is
idegen maradt a csíki székelyek számára, olyannyira, hogy személyes sértésnek
tekintették, s nem egy esetben tettlegesség lett emlegetésének következménye.
A "parasztfaj" megnevezés azokat illette, akiket mint nincsteleneket --
idegenből, más vidékről telepítettek Csíkba. Nagyobb részüket saját közösségük
vetette ki magából a közösség ellen elkövetett törvénysértések miatt (pl.
közösből való lopás).
Az állandó katonáskodás és
a gazdálkodás kettőssége miatt nem alakult ki olyan erős ember-föld kapcsolat,
mint amilyen az Erdély más területein élő "klasszikus" parasztságot jellemezte.
Erdei Ferencet idézve: "A székely gazda sohasem vált úgy paraszttá, hogy
földjéhez ragadt volna, és egy földhöz kötött szerepnek a betöltése szigorú,
zárt és lenyűgöző formarendszert alakított volna ki. A mozgásnak, vállalkozásnak
és fölemelkedésnek a szabadságát mindig megőrizte, és a faluközösségeiben
sokkal inkább nemesi szabású együttélést folytatott, mintsem paraszti nyomottságú
faluéletet. Ennek a félig parasztosodott múltnak a következménye, hogy
ma is minden parasztnál sokkal könnyebben mozgó vállalkozó és emelkedő
nép a székelység, s ennek ellenére mégis sokkal hagyományőrzőbb, mint más
parasztok. Igen, mert ez a hagyomány nem paraszti olyan mértékben,
hogy a fejlődő élet és a változó szükségletek mozgását ne tudná követni."
A kezdetleges autonómia alapja
nyilvánvalóan a közös tevékenységből adódott. Azonban amint erre
Szabó István felhívja a figyelmet, az önkormányzatot a közakarat megnyilvánulásaként
és a közakarat érvényesüléseként meghatározni túl "vegytiszta" eljárás
lenne. Inkább arról beszélhetünk, hogy az önkormányzat egy, az önigazgatásban
nem is mindig önálló közösség akaratának a megszerveződése. Elsősorban
a faluközösség életműködésének, természetes feladatainak az irányításáról
van szó: a közös katonáskodásról (amit a mádéfalvi veszedelemig autonóm
módon szerveztek meg a székelyek), a védekezésről, a nyájak közős pásztorkodásáról,
a közös gazdasági tevékenységről, amelyet az újraosztásos földközösség
is elmélyített.
A közösség nem tűrte az individualizmust.
Az 1848-as forradalmat megelőző időszakból olyan adatunk is van, amely
tanúsága szerint a közösség ha kellett, erőszakkal is megakadályozta
(bár ez nem mindig sikerült) egyes katonacsaládok túlzott meggazdagodását,
illetve kiemelkedését a közösségből. A közbirtokok a falu tulajdonában
voltak. A közösség nem mint jogi személy szerepelt, hanem a falu lakosainak
összességét jelentette. Így az egyes személyek mint individuumok szerepeltek
a közösségben, s ezáltal tényleges, nem pedig formális jogaik és kötelezettségeik
voltak. A közösségi irányítás meglétének leghatásosabb bizonyítékai a falutörvények
és falujegyzőkönyvek.
A közösségi irányítás élén
a falubíró (iudex villae) állt. A közösség által jóváhagyott falutörvények
betartása fölött őrködött, a polgároknak, esküdteknek vagy hütösöknek
nevezett, elöljárókból választott testülettel együtt. A bírót s a testületet
a faluközösség egy évre választotta meg. A bírságpénzek fele a bírót, fele
a falut illette. Connert egy 1564-es feljegyzést közöl, amelyből kitűnik,
hogy a falubírónak joga volt minden olyan perben dönteni, amelynek tárgya
nem ért többet két forintnál. A községi bíróság viselését későbbi időkben
nem előjognak tekintették, hanem ellenkezőleg, tehernek, amely alól a két
felsőbb rend szabadulni igyekezett. A köznép kötelessége volt a falusi
bíróság terhét viselni, de azt idővel néhány lófőre is reáruházták. A hütösök
igen fontos "vagyonbiztonsági" intézményeit jelentették a faluközösségeknek.
Csíkménaságon az idősebbek még jól emlékeznek a "hitesekre". Községrészenként,
tízesenként, a tízesgyűlés közössége által, évente (Szent György nap előtt)
került megválasztásra a tízesbíró, melléje pedig a tízeshez tartozó mezőgazdasági
területek nagyságának és széttagoltságának megfelelően 3-5 hites, akik
a közösség előtt "meghiteltek" munkájuk becsületes végzésére. Kötelességük
volt az "etetők" (vagyis akik éjjel állataikat tilalmas helyen legeltették)
állatainak behajtása a bíró udvarára, őrizetlenül kicsapott és vetéshatárba
"csángáit", vagy az őrző gyermektől "eljácódott" állatok határbíróhoz való
hajtása és a tiltott helyen legeltető tetten ért gazda megzálogoltatása.
A tízesgyűlésen meghatározott "hajtódíjak" fele része a hiteseké, fele
a határbíróé volt.
Érdekes társadalmi státusa
volt a falusi zenészeknek. Nem kényszerültek mezőgazdasággal vagy állattenyésztéssel
foglalkozni. A tánccal, zenével összekötött események ugyanis olyan sűrűn
követték egymást, hogy az év legnagyobb részében foglalkoztatott zenészeket
a falu kalákában segítette, illetve ellátta őket terményekkel. Ilyen helyzetben
voltak a gyímesi szűcsök is, akik a ruházat egyetlen nem házilag készített
darabját, a díszesen hímzett férfi és női mellényt ("bundát") télen egy-egy
családnak elkészítették. A képlet nagyon hasonlít a Max Weber áltat demiurgikus
gazdaságnak nevezett modellhez: "...A kézművesek tulajdonképpen a falu
jobbágyai, akik munkájukért némi természetbeli és pénzbeli ellenszolgáltatást
kaptak a falutól."
Nem mulasztom el megemlíteni
az egyház szerepét sem a falu társadalmának megszervezésében. "A papok
és szerzetesek mélyen benne éltek a társadalom életében és mindennapi szervezőmunkájukkal
békességet és kiegyenlítődést igyekeztek létrehozni, ahol egyébként érdek-összeütközés
és hatalmi szembenállás következett volna be... a békesség hirdetése azonban
írott malaszt lett volna csak, ha minden földesúri udvarban és minden faluban
ott nincs a pap vagy a szerzetes, aki a prédikálás mellett buzgó ügyvivőjévé,
és rendezőjévé nem válik a társadalomnak" (Erdei Ferenc). A rendiség eltűnése
után az itt bemutatott faluközösség természetesen nem tűnt el nyomtalanul.
"...a parasztságot továbbra is... szabályok tartják egybe és választják
el a társadalom többi részétől. A változás csak annyi, hogy e szabályok
többé nem jogszabályok, hanem másfajta szankciójú normák, mégpedig olyan
társadalmi konvenciók, amelyek a mindennapi élet gyakorlatában szabják
meg az ember lépéseit, és szankcióképpen lenézéssel, kirekesztéssel és
rendreutasítással büntetnek."
Ebben a viszonylag zárt,
belső törvények által meghatározott közösségben alakult ki a reciprocitások
rendszerét egybefogó és szabályozó, kaláka-intézmény.
A csíki társasmunkák leírása
AZ EGYSZERŰ KOOPERÁCIÓT
valamely egyedi, rendkívüli
alkalom szülte, s bár alkalomszerűsége miatt -- úgy tűnik, hogy -- nem
igényelte a visszasegítést, mégis adatközlőink nagy része hangsúlyozta:
"Ezën a vidékën egymásnak
mindënt visszasegítëttek valamilyen formában. Ha valaki segítségët kapott,
az igyekëzëtt azt hívatlan is visszasegíteni."
Ezért megállapítható, hogy
a segítségbe és kölcsönbe végzett munkák között nem lehet éles határt vonni.
Kimondottan segítségbe menő
munka csak elemi csapás esetén létezett, de csak akkor, ha "ugyan nagy
szüksége vót rá a gazdának". Ilyen volt mindenekelőtt a tűzkár. Ha valakinek
leégett a háza, a szomszédok az egész falut "megkondulták": szekérrel végighajtottak
az utcákon , s mindenki azzal segített, amivel tudott.
Bár nem a társasmunka, de
a reciprocitás egyik formája volt az igás állatokban kárt vallottak megsegítése
is. "Segítség a szerencsétlenségben: ha valaki szarvasmarhájának vagy sertésének
stb. lába törik, vagy olyan baj éri, mi miatt az állat élete és használhatósága
kockáztatva van, megvizsgálás után leütik, a húsát pénzért, egy pár heti
várakozás hitel mellett maguk között felosztják. Eme önkéntes biztosító
szövetkezetet hívják a székelyek hopsának." Ménaságon igásállatkár esetén,
hogy "a járom ne kerüljön szegre", nem rokoni alapon történt a gyűjtés,
hanem a szer (vagy szomszédság), tízes segített a kárvallotton. "Gyámoltalan"
nagycsalád kára esetén a tízesek "tilalmasából" is juttattak öt-hat szál
"haszonfát" (épületfát). Ez a famennyiség két-három köbméter lehetett,
amit azonnal kivágtak, hazaszállították, értékesítették az "élhetetlen"
károsult javára, s ez jó szerencsével még egynegyed állat árát is kitehette.
A közismert goromba gazda, aki verte állatait, ritkán számíthatott segítségre.
A hopsába vágás egyik formájának emlékére szintén Ménaságon bukkantam.
Szent János napja után (június 26.) három-négy szomszéd megegyezett az
addig legelőn feljavult "diszke" berbécsek vagy selejtezésre sorolt "meddő
juhok" szeres vágására. Ezeket a vágásokat vasárnap végezték. A vért is
hasznosították, véres hurkát töltöttek belőle. Az aprólék és a hurka egy
részéből tokányt "perlesztettek", amit "jóféle" köménymagos pálinkával
locsoltak. A húst egyformán három-négy részre osztották, így folyamatosan
volt friss hús, amit kosárba csomagolva a kútba eresztettek három-négy
méter mélyre.
A GAZDASÁGI SZÜKSÉG
következtében létrejött
társasmunkák Csíkban és Gyimesben igen változatosak voltak -- bár a kaláka
megnevezést sok esetben más társasmunkákra is használták (kár esetén a
segítséget úgy is mondták, hogy "megkalákázták" a károsult gazdát) -- ezek
a tulajdonképpeni kalákák.
A kölcsönbe végzett
munkákat több esetben az azonos értékű visszadolgozás kötelező volta jellemzi.
Legelterjedtebb formái a ganyézó (trágyahordó)-, kaszáló-, arató kaláka,
valamint a szapuló rakás.
GANYÉZÓ (TRÁGYAHORDÓ) KALÁKA
"A szomszédok kalákáztak
szërës rendben. Előnye az vót, hogy közösen, ëgy nap alatt ki lehetett
hordani a trágyát a mezőre, amit ëgyënileg, ëgy-két tehennel lehetetlen
lëtt volna mëgcsinálni. De így szërre mindënkinek kihordták ëgy nap alatt
a ganyéját, s vagy rakásba tëtték vagy elterítëtték, s ennek a végibe,
estefelé vót, ëgyet nagyot ëttek s ittak. A napközi étkezést is a gazda
állta, rëggel, amikor mëgrakták a szekerekét, a Hajnalcsillag biza még
belénézëtt a pálinkáspohárba es. A gazda fogta az üveget, s ahogy érkëztek
a megrakott szekérrel, töltötte a két pohár pálinkát, s úgy az sirële ës
ki a kapun, hogy vigye a szekerivel a ganyét. Aztán mikor hazajöttek, akkor
reggeli-ebédët ëttek, savanyú levest, ahhoz ës járt a két pohár pálinka."
(Pottyond).
A Gyímesekben a ganyézó
kalákát általában télen tartották. Szánnal vagy a gazda trágyáját hordták
ki, vagy mindenki vitt egy-két szánnal a magáéból a megszorult gazda földjére.
"Vagy ëgy nagy bog ganyé
vót az embër udvarán, s azt ëgyedül nem tutta kivinni, vagy ha nem vót
elegendő, s megvót hozzá a birtokja, akkor hát csinált kalákát, s mindënki
vitt hazúlról ëgy szán ganyét. Aztán kikiáltották egy más táncban, hogy
mongyuk Bokor Péternek ganyézó kaláka lësz jövő szërëdán, s aki akar mëhet
és vigyen ganyét, met szalonna, kenyér, ital, tánc, mozsikaszó, mindën
lësz csak vigyenek jó sok ganyét."
KASZÁLÓ KALÁKA
Ezt a kalákaformát vagy
akkor rendezték, ha valakinek messze estek a kaszálói a falutól, s az úton
sok időt elvesztett volna a gazda, ha egyedül kaszál, vagy ha valamelyik
szomszéd vagy rokon lebetegedett, s ki kellett segíteni. Ménaságon rendszerint
azoknak az elöljáróknak (bíró hütösök) is kaszáltak kalákában, akiknek
a közösből kiszakított birtokuk volt. A kaszások korán reggel kimentek,
s a legények egymással versenyezve vágták a rendet.
Az asszonyok, lányok később
mentek ki "szétpallani a rendet". Ilyenkorra értek ki a zenészek is.
A kaszáló kaláka szűkebb
körben még ma is ismeretes. Idézem a 22 éves Ágoston Ferenc szavait, elsősorban,
hogy érzékeltessem, mennyire megváltozott, leegyszerűsödött ez a társasmunka-forma.
"Vótam én ës kaszáló kalákában,
a barátaimmal ëgyütt. Tizenketten vótunk, s vasárnap mëntünk, me más napokon
munkába járunk. Elígírkëztünk, s mëntünk ës rëggel hat órára. A gazdánál
találkoztunk, s együtt mëntünk egészen ki. S először két-három rendët bejártunk,
s aztán pálinkát tőtöttek, s akkor mëgint kaszáltunk, s aztán ozsonnyáztunk.
Délig kaszáltunk, akkor pihentünk, s négyig mëgint kaszáltunk. Négykor
ozsonnya vót, s asztán estig mëgint. Aztán hazajöttünk. Másnap mënt a gazda
csalággya s fëltakarta." (Csikszenttamás)
ARATÓ KALÁKA
Az egész Erdély területén
ismert arató kaláka Csíkban eléggé ritka jelenség volt. Ez elsősorban a
kisebb kiterjedésű birtokoknak ("aratókalákát szegënember nem rendezett,
azt a kicsi rozsot egyszerre a család learatta"), valamint a -- már említett
-- fejletlenebb mezőgazdaságnak tulajdonítható. Elsősorban olyanok rendeztek
arató kalákát, akiknek nagyobb kiterjedésű földjük volt, így egy évben
legfeljebb egyszer-kétszer került sor erre a rítusokban nagyon gazdag kalákaformára.
Előfordult, hogy a gabona
elért, s ilyenkor éjszakára hívtak kalákát, hogy kármentesen arathassanak
("hódvilágnál való aratás"). Máskor, ha szérűre hordták a gabonát, a szérűn
a kazlat egy nap alatt be kellett fejezni, hogy az eső ne tegyen kárt benne.
Legtöbb esetben akkor arattak kalákában, ha valamelyik családot elemi kár
vagy betegség érte.
"Valamikor, anyám beszélte,
még akkor vót, hogy kiment az ódalba aratni, s ëgyet kiájtott, hogy jöjjenek
kalákába. Úgy mëntek az aratók ki, hogy ëgy pillanatra learatták azt a-nagydarab
fődet. S aztán úgy elvendégeltük őköt, hogy alig tuttak hazamënni." (Ménaság)
"Ezelőtt legtöbbet kalákába dogoztak. Nekünk ës vót eccer arató kaláka.
Egy szomszéd asszon béjött s aszongya, hogy: Me, Lina néni, most mënyünk
kalákába, met maga beteg. Mënyünk ki, s aratunk. S ha lefogyott hamarább,
hazajöttek délkor, s ha nem, hazajöttek este." (Szenttamás)
Itt említem meg a csépléssel
kapcsolatos társasmunkákat is. Az első világháború előtt a "jó komák",
legények (barátok), akik otthon megszerették a hadaróval való cséplést,
összetársultak kettős-négyes csoportokba. Ehhez a munkához jó ritmusérzék
kellett, mert a hármas-négyes ütemű cséplésnél az irányító legény hadaróváltását
érzékelni kellett. "Sánta ütemnél" megbomlott a ritmus, ami balesettel
is végződhetett. Vagy esetleg "csépnyél törés", hadarószíj szakadás történt,
amely fékezte a "munkahaladatot", csökkentette a napi keresetet, az pedig
civódásokra adott okot a csoport tagjai között. Ez a társasmunka azonos
fizikai és szellemi adottságokat követelt az együttdolgozóktól. A kicsépelt
termést szórás után őrölhető állapotban zsákolták a cséplőlegények. A végzett
munkáért megegyezés szerinti hányadot kaptak, ami függött a termés minőségétől,
s a kévék nedvességtartalmától is.
Az első világháború után
a gépi cséplés Csíkban is kezdett tért hódítani. A géptulajdonosok igyekeztek
a jobb gabonatermelő gazdákat megszerezni, akik nem mindig a nagygazdák
voltak. A cséplésnél való kalákázást tizennégy-tizenhat szomszéd végezte
egymásnak, nem rokoni alapon, hanem örökölt szokásként, s függetlenül attól,
hogy egyiknél négy-öt, másiknál tizenkét-tizennégy órát csépeltek. Voltak
esetek, amikor egy-egy gazdát kiközösítettek. "Ezt a gépnél való tekergéssel,
nehezebb helytől való szabadulással, igásállatnak ciherre csapásával lehetett
kiérdemelni." Az ilyen "önkirekesztettet" nagyon nehezen fogadták vissza.
A cséplőgép melletti munka egy része jó fizikai és egészségi adottságokat
igényelt, ezért a gazda ehhez mérten osztotta meg segítségeit.
SZAPULÓ RAKÁS
Szigorúan asszonyi kaláka
volt, célja a télen, illetve nyáron elpiszkolódott ruha, illetve a kender
kimosása. Minden háztartásnál arra törekedtek, hogy a férfiaknak legyen
legalább huszonöt-harminc ingjük, de volt olyan, hogy ötven ing is el volt
téve a padba. A nagymosást ősszel és tavasszal végezték, de közben is raktak
szapulót, s ilyenkor a közeli szomszédok szennyesét is kimosták.
"Elévëttük a nagy kádot,
s a ruhát béáztattuk. A hammat megforróztuk, belétëttük a kádba, s a ruhát
akkor mëgvacskoltuk, s beléraktuk. Főztük, forróztuk. S akkor másnap mosóhelyet
csináltunk az Olton, jó nagy, széjjëset. S akkor ëgy csomó asszonyt esszegyüjtöttünk,
kiültünk, s a ruhát mëgsúlykoltuk. Beszélgettünk, s viccelődtünk. Másképp,
ëgyedül unalmas lëtt vóna." (Szenttamás)
A segítségbe végzett
munkák nem ismétlődtek periodikusan, mint a kölcsönben végzett munkák.
Ezért a kalákázó csoport sem tartotta szigorúan számon munkája ellenértékét.
Az ilyenfajta kalákát -- bár visszasegíteni (visszaadni) kötelező volt
-- másfajta munkaalkalmakkal is viszonozni lehetett. Az együttdolgozók
közötti viszony sok esetben szorosabb volt: főleg a közeli szomszédok,
komák és rokonok "kalákázták meg egymást" ilyen esetben. Ebbe a csoportba
tartoznak a házépítéssel kapcsolatos kalákák (fahordó, kőhordó, boronahozó,
házépítő, tapasztó kaláka), a fonókaláka, a "lopó" kalákák (pityókalopó,
kenderlopó, gyapjúgyűjtő), valamint a juhtartó kaláka.
HÁZÉPÍTÉS
A házépítés szinte kizárólag
kalákában történt, legfeljebb egy-két fizetett mester irányította az együttdolgozók
munkáját (legtöbb esetben a kalákázók közül került ki az is). A házépítéshez
szükséges anyagok beszerzésére a gazda kalákát hívott össze. A követ, a
fát a szomszédok, komák adták a gazdának, udvarába behordva mindezt. Szentkirályon
egy egész tízest meghívtak a kőhordáshoz, s mindenki egy-egy szekér követ
vitt. A boronákat vagy mindenki a sajátjából vitte (általában három darabot),
vagy a gazda erdőrészéből termelték ki közösen.
"Aki nem vitt eleget, vagy
horgas, rossz fát vitt, azt megszólták: -- Az többet ës vihetett vóna,
ha marhái elbírták vóna, de kicsivel kiszúrta a szëmit. Vót eset, hogy
a viccës embërëk a szëmibe ës monták, hogy többet es vihetett volna." (Ménaság)
"Mikor valaki ëgy házat
akart, akkor elmënt, met az övék vót a birtok a régi időbe, az erdő es
szabad vót, az övé vót. De ha az erdőpásztor ës mëgfogta, azé baj nem vót.
A gazda, aki akart építeni házat, aszonta: -- Na hëj, barátom, szomszédom,
komám, sógor, ekkor s ekkor csinálok ëgy fahozó kalákát, me akarok építeni
ëgy csűrt vaj egy házat, segiccsetëk mëg, osztán valamikor én es mehetëk
nektëk kalákázni, visszavinni. Jól van, akkor rëákészült a gazda, mëgfogadott
ëgy mozsikást: na de igaz, hogy akkor asztán tartott, nem úgy, mint más
kaláka. Az estétől másnap délig tartott. A zene s a tánc. Met akkor ott
nagyobb dógot vezettek le. Ételt-italt többet attak, met hát ugyë sokat
dógoztak." (Gyimesközéplok)
Az építésnél "csak a mestërt
këllëtt fizetni, a többiek segítëttek. Vettünk Boros patakán egy lakást
-- az innet négy kilóméterre van. Vótunk huszonheten, még a gyermëkëk ës
horták kannával a vizet. Akkor béjöttek az embërëk, onnat Borosról, lehorták
a házat, s összerakták itt a boronákat. Akkor asztán ki mit tudott, mëgfogott.
Mindënt ügyesën elbontottak, s a mesternek atták a kezibe. Vótak fiatalembërëk,
akik értëttek héjza, s a mestër mellé állottak, s tutták a farkasfogat
bévágni. A mester csak irányította, ëgy nap alatt készen vót. Másnap bészarvazták.
Harmadnap béjöttek, az ës kalákával vót, asztán a tapasztás ës, mind kalákával
vót. Nekëm vót akkor négy bárán véve. Kettőt elvágattam mikor a házat rakták,
s kettőt elvágattam, mikor tapasztották. S asztán pálinka elfogyott vagy
tizënhét litër a házfëlrakásnál, s vagy tizënnyóc litër a tapasztásnál.
A kaláka azétt kaláka, hogy ëgyik a mást kisegíti, hogy ne kerüjjön olyan
sok pénzbe. Ha nem lëtt vóna akkor úgy, há ejszë még most ës tartoznék
akkor. Hatvannégybe kőtöztünk belé, s akkor még most ës tartoznék, úgy
lehet avval a pénzzel, ha mindëgyikët këllëtt vóna fizessem." (Gyimesközéplok)
"Hortak ëgy csomó agyagot,
s elterítëtték, akkor rëáhintëttek apró polyvát, mëgáztatták, s a marhákkal
összegyúratták, s még mi is tapottuk a lábunkkkal. Ez lëtt asztán a tapasz.
Hívták aztán a kalákát, s még ott ës olyan mozsikálást vágtak, amíg összetapasztották
... úgy horták, annyian vótak, hogy alig fértek. Ha valamelyik nem tutta
a dógát, a másik monta, hogy: -- Csináld így, në!, s az csinálta. Asztán
táncot csináltak, tapasztó kaláka-táncot, s aki ott vót, mindënki táncolt."
(Ménaság)
A házépítő kaláka rítusaiban,
ünnepélyességében az arató kalákával vetekszik. Jelen sorok írójának is
alkalma volt végigélni egy ilyen kalákát. 1979 derekán egy csíkmindszenti
ismerősöm házat vett a községtől nem túl messze fekvő, elnéptelenedett
Hosszaszóból. A ház lebontásához, Mindszentre való átszállításához, s a
kijelölt helyen való felépítéséhez Vargha Antal, a gazda házépítő kalákát
hívott. Megkérte egyik komáját, hogy harmadnapra hívja össze a rokonságot,
barátokat, komákat. A meghívó sorra vette a családokat és "kihirdette"
a kaláka célját, s a hajnali találka pontos helyét.
Első
nap:
Hajnalban a kalákások (huszonöt-harminc
ember) a megbeszélt helyen találkoztak. Ki fogattal jött, ki gyalogosan.
A gazda is megérkezett, élelemmel, pálinkával felpakolva. A munka megkezdése
előtt "áldomást" ittunk, csak azután kezdtünk neki a bontásnak. A gerendák
"szétbontása" és "beszekerezése" a férfiak dolga volt. A gerendák számozását
a "mesterember" végezte. Az asszonyok a cserepeket rakták a szekerekre.
Mikor ez megvolt, s a fogatok megteltek, együtt indultunk el. Ha valamelyik
fogat elakadt, segítettünk megtaszítani. Már esteledett, mikor a gazdánál
lerakodtunk. Enni adtunk az állatoknak. A gazdasszony vacsorával várt bennünket
("bécsinált leves", "paprikás pityóka" és "kötes palacsinta"). Nem maradt
el a köménymagos pálinka sem. Énekeltünk, s jó éjszakát is énekszóval kívántunk
a háziaknak.
Második nap:
reggel újra "áldomással"
kezdtük. A pálinkát most a gazdasszony kínálta. Hozzáláttunk az építéshez.
A fundamentum már készen volt, pénzért fogadott városi mesterek készítették.
Csak az alapozáshoz szükséges követ hordatta be a gazda kalákában. A mesteremberek
kétoldalt álltak, mi pedig adogattuk a gerendákat. "Főnők" nem volt, senki
sem "szervezte" a munkát, mégsem volt fennakadás. Mindenki tudta, hol a
helye és mi a dolga.
Délre már a ház "derekát"
raktuk. Közben húslevest kaptunk hosszú laskával és paprikást. Egyszer
csak megállt a munka a tetőn. Feltették a szarufákat (a "szarvazatot"),
előkerült a koszorú, amit az asszonyok fontak vadvirágokból. Ünnepélyes
pillanat következett: a férfiak a koszorút a főgerendák találkozására helyezték,
ahová később a kereszt került. Majd mi, kalákások (ugyancsak áldomás kíséretében)
valamennyien szerencsét, boldogságot kívántunk a háziaknak, a ház népének.
Este "lábon" volt a ház. Hazamentünk megmosakodni, átöltözni a kalákát
záró vacsorához: "berbécs tokány babérlapuval" és "kötes palacsinta" volt.
Énekeltünk, ittunk a háznép egészségére: -- Szerencse az új házban! --
mondtuk a gazdának. A mulatság és a lakoma a késő éjszakába nyúlt. Távozáskor
a gazda megkérdezte, hogy mivel tartozik. Mire a kalákások azt válaszolták:
-- Becsülettel.
FONÓ KALÁKA
Ez a kalákaforma nem tévesztendő
össze a fonóval, amit a közösség szórakozási igénye hozott létre, s ahol
mindenki saját magának dolgozott. A gyapjút vagy kendert a háziasszony
vagy kiosztotta ismerőseinek, komaasszonyainak, s utána táncot rendezett
tiszteletükre (amin természetesen a férfiak is részt vettek), vagy otthon,
nála segítettek megfonni.
"Ki lëtt osztva a kendér.
Mongyuk ha az én feleségëmnek lëtt annyi kendére, hogy aszt nem tutta ëgyedül
mëgfonni, met nem vót leánygyermekünk, s a leánygyermëk segít az annyának
... de vótak olyan helyek ës, ahol három-négy lëán ës vót, de usse tutták
az annyával lefonni azt a rëngeteg szöszöt vagy gyapjút. Nekifogtak, s
mëfogattak ëngëmet vagy ëgy másik mozsikást: kalákát keddën estére vagy
szërëdán estére, me az akkor vót csinálva, mikor nem rontotta a többi táncot.
S akkor kiosztották: mëgfogattak ëgy szëgénasszont, s az elhordozta a faluban
mindenütt, ide ëgy darabra valót, oda a másik házhoz ëgy darabra valót.
Osztán tutták, hogy ennek ennyit attak, asztán sënki se vót rászorulva
a máséra, mindënki szívesen mëgcsinálta, me egy este mëgfonta, s ha nem,
ëgy másik este végzëtt vele, s osztán harmadik este má vitte ës a házhoz,
s jöttek táncba."
"A kendërt Húshagyatik mëg
këllëtt fonni, me böjtbe nem táncoltak. Úgy csinálták, hogy kiosztották
a kendërt vaj a fonalat, mëgfonták, s mikor mindëgyik mëgfonta, akkor odavitte,
s csináltak ëgy jó tál ételt, s zene vót aznap este." (Gyímesközéplok)
LOPÓ KALÁKÁK
Gyímesben ez a -- mindig
tánccal egybekötött -- kalákaforma égészen napjainkig él, s bár legfontosabb
eleme a fiatalok tánca (tehát táncalkalomnak is tekinthető), tulajdonképpen
a család kender, krumpli, gyapjú (esetleg bárány) készletének hiánya hozta
létre, s a közösség tagjai közötti reciprok viszony megnyilvánulása.
"...de hát nem lopták
a pityókát, csak a vót a neve. Olyan ës történt, hogy a legén elhozta hazulról
(a szülei nem akarták, hogy mënnyen táncba), s nem is tudatta. S akkor
ő rakott ëgy zsák pityókát a pincéből, fölkapta a hátára, s ereszd, mënt
oda në, ahol a tánc vót. Akkor vót a pityókalopótánc, amikor ősszel
a pityókát, október felé már teljesén kiszették a fődből. Akkor úgy is
csinálták a lëányok s legények, hogy elmëntek a szomszéd főggyire (az még
nem ásta ki a pityókát) kiástak ëgy kasval-kettővel, vëtték a hónyuk alá,
s vitték ... há a sötétbe nem látták. S asztán rëggel a gazda észrevette,
de nem vót baj, nem haraguttak, me tutták, hogy tánc vót. Aszonták, hogy:
-- Né, tánc vót az éjjen... Asztán annak a gazdának, ahova vitték, került
húsz zsák pityóka vagy harminc zsák pityóka, s az elég vót télire."
"Vót akkor nekem ës olyan
eset, hogy kalákát csináltam. Akkor mëgkalákáztak. Hoztak pityókát s én
ës tudtam élni. Hoztak öt-hat zsákval, vagy hét zsákval, amilyen termés
vót ősszel. Vótak olyan régi, üres lakások, ahol nem laktak. S akkor abban
a lakásban mëgcsináltuk a pityókalopó kalákát. Vót úgy, hogy mëghíttam
őköt, vót úgy ës, hogy a táncba kirikojtottuk: -- Jövő csütörtökön este
Pulika Mihálynak pityókalopó kaláka! Aki akar jönni a kalákába, szívesën
lássuk s fogaggyuk! Este jöttek oda olyan hét-nyóc órára. Mindënki vitte
a pityókát tarisnyába, zsákba. Utánna tánc vót.
"Vót úgy ës, hogy sok vót
a gazdálkodóknak a juh. Akkor csináltunk gyapjúgyöttő kalákát. Az
úgy mënt, hogy mindenki egy olyan fél kiló -- kiló gyapjút hozott, s akkor
gyütt vagy két zsákval, s az ës jó vót." (Gyímesközéplok)
JUHTARTÓ KALÁKA
A juhtartó kaláka annak
a lakomának volt a neve, amit a gazda tavasszal rendezett komái tiszteletére,
akik kiteleltették a juhait.
"Az embër adott öt darabot,
vaj hatot (juhot), me szénája nem vót, s a komái kiteleltették. S amikor
kiteleltették, akkor összegyűltek, híttak ëgy zenészt, s jót mulattak."
(Gyímesközéplok)
Szintén itt említek meg
az állattartással kapcsolatos két társasmunka jellegű tevékenységet is,
melyek -- bár nem kalákák, mégis -- a közösség tagjai közötti mellérendeltségi
viszonyon alapulnak.
A "kalyibázás" abból
állt, hogy néhány gazda összetársult juhaikat kivitték a havasi legelőre,
s minden héten más-más őrizte őket. Hetente váltották egymást, s az egy
hét alatt összegyűlt sajt és orda a soros gazdáé volt.
Ménaságon a rossz minőségű
földek arra kényszerítették a gazdákat, hogy a szántókat részben a juhokkal
való kasároztatással javítsák fel. A faluközösség 11 kisebb közösségből,
esztenatársaságból
tevődött össze, melyek még 1962-ben is szinte "jogi személyként" tevékenykedtek,
hisz az "esztenabírókat" hívta a községi elöljáróság, ha legeltetéssel
kapcsolatos dolgokban kellett határozni.
"A pottyandiak juhseregeikét
(három vót) ezelőtt forgóslag legëltették, határrészek szërint. A forgó
kezdődött Havas előtt, egészen Kecskés, Nagyvőgy, Csoma, kettős Jegy, hármas
Padódala, négyes Ménaság havasa, ötös Tízeshatár, hatos Tompád. A forgók
betartása kötelező vót, met ëgy-ëgy határrész jobb vót (legelő, víz). Cserét
az újfalviak ëngettek, met igën nagy vót a távolság. A forgók szükségből
való cseréjét mindën év áprilisának első felében, közösen tárgyalták mëg,
s ez nem változtatott az addigi rendën, met a "ganyészërt" juhlétszám szërint
osztották el, azonos szabályok szërint, a törzsökös tagok között. Ez a
felosztás folyamatosan kötődött, évröl évre a lëgeltetési idényhëz, met
tíz juh után a gazdát ëgy heti szër illette. Az elosztásnál tekintetbe
vëtték, hogy legalább húsz juhra lëgyën jogossága, ami két heti trágyaszërt
jelëntëtt. A három-négy juhot tartó gazdák rendszerint elatták szërüket
a soros tagoknak, met három-négy vagy még több év jogosította volna ëgy
heti szërre, ami nem érte vóna meg az azzal járó köccségëkët. A tagok ëgymás
között is cserélhettek, de ezt fëlróvatták a következő évre. Az ilyen cseréket
azétt végezték, met a soron következő szërësnek ëgy másik fordulóban volt
trágyáznivaló szántója, bajos helyt.
A szërës gazda, akit ganyésgazdának
"tisztëltek", köteles vót gondoskodni az ësztëna-fëlszërëlés és a kasár
költöztetéséről a megszabott napon, mikor az előző gazda szëre lejárt.
Ehhëz a költöztetéshez négy darab egészvágás, lajtorjás szekérre vót szükség,
az ahhoz való igaerővel, nem felejtve a szëmës-markos embërëket sem. Reggeli
fejés után már szedik le a borsika gusokat, utána a karókat. Van tizënnyóc-huszonnégy
láb fogas (ëgy fogas hossza vagy négy és fél méter), három csipkével, ez
két szekér rakománya. A felelős bács má megótotta a tejet, ha lehet lefőzte
az ordát ës, met az esztenafödél akasztóit má kapcsolják szét, eresztik
le, s fël az ëgyik szekérre, a falfákat a rót jegyëk szerint szëdik-rakják,
az ësztënaportékát más szekérre... kaláka van itt, sënki se nézi a Nap
járását, van úgy, hogy négy-öt kilométrët ës kötöznek, összefogva három
fogatot ës. Ha baj nélkül érkëztek, akkor ürítenek. Az "erő" kasárt ver,
az értősebbek építik az ësztënát, a sodot (tűzhely) csinálják mëg. Eszt
déli ëgy óráig elvégzik met akkor hajtják elé a fejöt. Hasogatott, száraz
tüzifáról ës a szërës gazda këllëtt gondoskodjon má hetekkel előbb, s biza
këllëtt vigyázzon, hogy csóré csap ne kerüjjön közéjük, met az pattog,
s szikrát vet, amitől éjjel rókát fog a munyator. Ha május harmadika belékerült
a szërbe, akkor a sótúrót is bészállítja az ësztërnabíróhoz. Orbán körüli
nyírés idő akinek szëribe kerül, az hazaszállítja a lenyírt gyapjút s a
nyírőket, nagy vigadozás között. A pásztor nem szokta vállalni a kasárforgatást,
met az igën nehéz munka. Eszt mindën második nap a szëres gazda végezte,
ha esett, ha havazott. Nyáron inkább otthagyta a kaszálást fél napra, de
ez nem es számított. Még fogókasárt is forgatott, hogy a juh ne përgessen
a szomszédnak." (Ménaság)
A SZÓRAKOZÁS
miatt létrejött társasmunkák
csoportjába elsősorban a fonó tartozik. Emellett a fiatalság a "gyűttőkalákák"
hosszú sorát rendezte meg (pityókagyűttő, fagyűttő, kendergyűttő, szénagyűttő
táncok). A begyűlt terményeket eladva meglett a farsangi mulatságok, bálok
megrendezéséhez szükséges pénz, s a "pribékek", valamint a zenészek fizetése
is.
"Húshagyó Keddën gyűtöttek
szénát s tojást. A szénát elatták, s a tojást mëgették. Vót úgy es, hogy
nyócvan tojást rántottam mëg a fiaméknak, vótak vaj tizënhaton, rëggelig
mulattak. S a szénát elatták, s abból szërvezték a mulaccságot." (Szenttamás)
"Ezelőtt úgy vót, hogy Húshagyatkor
megfogatták a mozsikást, s három nap ëgyvégbe mozsikáltak. Délkor mëntek,
s reggelig. Mëgkezdték vasárnap délbe, s Hamvazó Szërëdán rëggelig tartott.
Ekkor vót a szénatánc, ami arra vót, hogy a fogadók, akik a táncot rëndezték,
lëgyën amiből állják a köccségeket. Szombaton gyűtötték össze a szénát,
s összegyűlt ëgy nagy szekér széna, met mindënki adott. S akkor a gyermëkët
ës béfogatták a táncba, annyian vótak, alig fértek el, mindënki ott nyüzsgött.
Délután inkább a gyermëkëk táncoltak, de a felnőttek es bégyültek. S akkor
a szombati tánc vót a próbatánc. A szénát a fogadók elatták, hogy
lëgyen pénz a köccségëkre. Vëttek ëgy nagy korsó pálinkát, s amelyik gazda
adott szénát, s odament a táncba, azt mëgkínálták. Aki nagyobbacska villával
adott, annak többet tötöttek. S asztán abból állták a köccségëkët vasárnap,
hétfőn, s kedden, egészen Hamvazó Szërëdáig. Vót olyan és, hogy mindën
fogás táncba ott vót, reggeltől estig. Húshagyó Keddën rëggel összekerült
a nép az udvarra, s a mozsikás ës oda. S akkor két maszkát fëlöltöztettek,
akkor azok mëntek, s a mozsikások utánnuk, s utánna a sok nép, úgy mind
a lakodalomba. Levonultak a pap udvarára, mind a három tízes vitte a mozsikását.
A pap udvara teli vót, mindënkinek megvót a helye. Annyi nép vót, hogy
ëgy tőt nem lehetëtt leszúrni. Ott táncoltak s mozsikáltak. A pap tartott
ëgy beszédët, kiállott a vërandára, mëgköszönte, hogy eljöttek, s akkor
mindënkit mëgkínáltak pálinkával. Elmënt vagy tíz-húsz liter pálinka ës.
Asztán a nép elbúcsuzott, s mëntek vissza táncolni. Asztán Hamvazó Szërëdán
felszërëltek ëgy szekeret, aszt fëlkoszorúzták, fëlvirágozták, a mozsikásokat
fëlültették, s mëntek a falu végéig, a fiatalság utánnik, s énekéltek.
Különösen a korcsmák előtt megálltak, síratták a Húshagyatot. Tüzet tëttek,
körülállták, s jajgattak, hogy a Farsang eltőt. S monták a Zsidóvecsernyét.
A nép kacagott... Húshagyatot így síratták el. Zacskóba tëttek hammat,
s ëgymást ütték vele, s kormozták bé ëgymást. S ëgy nagy sóskáposztát kivettek
a kádból, felhúzták ëgy botra s mindëgyiknek attak, hogy harapjon belőle."
(Ménaság)
A RITUÁLIS CÉLOKAT
elősegítő munkák
emléke halványan él a köztudatban. Csíkszentgyöngyön az öregek még emlékeznek
egy olyan kalákaformára, amelyiknek semmiféle gazdasági jelentősége nem
volt, rituális célokat (betegség-elhárítást) szolgált.
A "fekete pëpecsnek" nevezett
járvány elhárítására az asszonyok egynapi bőjt után egyetlen éjjel "mëgteplëtték
a kendert, rnegszötték és megvarrtak ëgy nadrágot és ëgy inget, amit kitëttek
a határba, a kërësztre aggatták, hogy ha jő a fekete pëpecs, lëgyen ruhája."
Az asszonyok "szolgálatot
tettek" a betegségnek, s elvárták, hogy az viszontszolgálatot tegyen: kerülje
el a falut. Ezt a kalákaformát a gyímesi csángók is ismerték, de itt a
rituális cselekedetben nem vehetett részt akárki: a kalákásoknak egyforma
nevűeknek és szüzeknek kellett lenniük.
A rituális célokat szolgáló
kalákában a hangsúly nem a technikai eljáráson, hanem inkább a kalákások
személyét "kikötő" szabályokban van. Ha a rítus nem járt sikerrel, a hibát
nem a munkában keresték, hanem a készítők személyében, azt mondták, valamelyik
nem felelt még a kikötésnek.
A KÜLSŐ ORGANIZÁCIÓS ERŐK
hatására létrejött társasmunkákról
már szóltam. Említésre méltók az egyházközségnek végzett kalákák, a "papkaláka"
és a közös útcsinálás is. Az elsőt a hívek közérdekből, nem kötelező módon,
hanem jó szántukból végezték, s templomjavításból, födésből, kerítésjavításból,
egyszóval karbantartási munkálatokból állt, amit mindenki szívesen csinált.
A "papkalákát" a pap saját érdekében hívatta, bár távolról "önkéntesen
végzett robot"-nak tűnik.
"Ez még akkor vót, amikor
olyan gazdálkodó papok ës vótak. A pap mëghívatott ëgy mëgyetanácsossal,
s elmëntünk kaszálni. Nem vót kötelező mënni. S jöttek a leányok ës takarni,
s aztán bëhoztuk a szénát, aztán mëgvendégëltek." (Szenttamás)
Az utakat karbantartó munkát
nem nevezték közmunkának, ez is a kalákázás egy módozata volt. A mezei
utak járhatóvá tételét tízesenként, ezen belül pedig határbírói megosztás
szerint végezték, a gabonahordás megkezdése előtt. Az erdei utak járhatóságát
kétféle kalákázással biztosították Csíkszentgyörgyön. Legfontosabb a "nagy
útcsinálás" volt.
"Ennek a munkának a vezérségét
a nagy közbirtokosság és község vezetősége vëtte magára. Az útcsinálás
napját előzőleg kihirdették, amit Kasza Jóska bá végzëtt, nagy kürtszóval.
Kürtölés után mondta, vagy inkább harsogta: -- Közhírré tétetik... ahogy
írva volt. A tízesbírók, hitësëk, vicék, polgárok, határbírók összeírták
a "marhásokat", ló, tehén, ökörfogat szërint és külön a gyalogokat, akik
"kézleg" tartoztak résztvënni a négy-hét napig tartó munkák végzésében,
a családok fëlbírhatósága szerint. A kézbeli és szërszám is elő volt írva:
fejsze, harcsafűrész, földvágó és fahúzó csákány, lapát, fa, vasbot. A
hitësëk, s más arra való megjárta a szërëkët, bár anélkül is tudta mindënki
a dolgát. Tizënhat évén aluli nem mëhëtett munkába, mert azt haza szalasztották,
ami szégyënnek is nagyot jelëntëtt. A hágót évënte többször këllëtt javítani,
mert meredëkës útszakasz volt, s ëgy-ëgy fëlhőszakadás után napokat dolgoztunk,
hogy útformája lëgyën, mert ezën az úton nyaranta valami háromezër szekér
szénát szállítottak. Aki kivonta magát az útcsinálási munkák végzése alól,
annak a nagykötelét levëtte erdőre induló szekeréről a határbíró. Zálogolás
esetén való verekëdésről soha sem hallottam." (Csíkszentgyörgy)
Érdekességként megemlítek
egy további adatot:
"Látván a székelyek, hogy
az eddigelő fából és sokszor újra épített tan- és nevelőintézeti épület
részint a tatárdúlások alkalmával, résszint esetleges tűzkiütéskor is gyakran
elégett, most pedig olyan roskadozott állapotban van, hogy helyisége is
a tanuló ifjúság számához képest igen csekély: 1780-ban elhatározták közös
akarattal, hogy falvanként maguk rójják meg,
s építsenek kő- s tégla anyagból égy közös nemzeti intézetet. (...) Minden
szükséges anyagkészleteknek gyors összehordása, és a munkálatoknak megkezdése
június havában történvén -- az egész nyárön át szorgalmatosan folytattatott,
és annyira haladott, hogy ősszel az egész épület készen állott és benne
a tanítást meg lehetett kezdeni." (Nagy Imre: A csíksomlyói tanoda és növelde.
Gyulafehérvári Füzetek, II. Kolozsvár, 1962.)
A továbbiakban néhány olyan
kalákatípusról teszek említést, amelynek elterjedési köre szűkebb, nem
ismeretes Csík minden falujában, esetenként a falu lakosságának sajátos
foglalkozásához kötődtek.
Borzsovában és Ménaságon
a juhokat kalákában nyírták. A "juhnyíró-kalákát" tízesenként szervezték,
tavasszal. A családok szekérrel mentek az előre megállapított helyre, ahol
a munka elvégzése után majálisszerű ünnepséget csináltak. Érdekes, hogy
a juhnyíró kalákában az asszonyok szinte ugyanazt a rituális játékot űzik
a férfiakkal, mint a szapuló rakáskor. Szintén Borzsovában volt szokásos
a pityókaszedő kaláka. A kalákások hazulról vittek fát, egy húsz
literes üstöt, s üstlábat. Délben főtt krumplit ettek túróval és hagymával,
majd szedték a pityókát estig.
Delnén a fonóban az
öregek hirdették ki az aratás megkezdését, ők voltak ugyanis hivatottak
megállapítani, hogy megérett-e a búza. Aratókalákában munka közben a gazda
megkérdezte, hogy ki hozna egy szelet kenyeret a csomagoktól, amik a föld
szélin voltak lerakva. Aki erre vállalkozott, az sokat nem dolgozhatott,
mert tiszta volt a keze, s ezért vállalkozott a kenyér elhozatalára. Az
ilyeneket a kalákások csúfolódó énekekkel kigúnyolták.
Pálfalván a tető elkészítése
után a gazda az ácsokkal kiment az erdőre, hogy zsindelynek való fát keressen.
Ilyenkor egy-két bárányt is magukkal vittek, s az erdőn mulatságot rendeztek.
A legközelebbi rokonok, szomszédok vettek részt a sírásó kalákán,
amely a gyászoló családot volt hivatott fel segíteni.
Szépvíz híres káposztatermelő
vidék, egész Csík a szépvízi káposztát teszi el télire. Jellegzetes helyi
kalákák voltak a káposztaültető- és káposztavágó kalákák. A Mád
nevű dűlőn már a XVII. századtól termeltek káposztát. Minden családnak
volt egy nyila (kimért darab), amit egy meghatározott napon kalákában
ültettek be káposztával. A szokás a mai napig él. A betakarítás (vágás)
is kalákában történik.
Szentdomokoson a lakodalmak,
keresztelők előtt laskacsináló kalákát hívnak. Ezt az unalmas munkát
(a bordáslaskát orsóval készítették az úgynevezett "bordákon") az asszonyok
közösen végezték. A családi élet jelesebb eseményein (keresztelő, katonavacsora,
lakodalom, temetés stb.) a gazdasszony sehol sem maradt egyedül a sok munkával.
A szomszédasszonyok, "kománék" napokig a lakodalmas háznál dolgoztak, s
nemcsak munkával segítették a családot, hanem tojással, liszttel, cukorral,
tyúkkal is.
Összefoglalva az eddig elmondottakat,
lássuk a kalákák évszakok szerinti eloszlását:
TAVASZ: trágyázó-, szapuló-,
kenderforraló-, juhnyíró-, káposztaültető-, kapáló-, fonó-tapasztó kalákák,
valamint útjavítás.
NYÁR: kaszáló-, takaró-,
szénahordó-, arató-, cséplő kalákák.
ŐSZ: sarjúkaszáló-, pityókaszedő-,
káposztavágó-, répakiszedő-, kenderáztató-, kendergyűjtő kalákák és szapuló
rakás.
TÉL: kenderfonó-, tollfosztó-,
fonó-, boronahozó-, kőhordó-, juhtartó-és "lopó" kalákák.
A kalákában a technikai és
rituális cselekvés célja az újratermelés volt. Egyfelől a közösség
fennmaradását biztosító anyagi javak, másfelől a közösséget összetartó
kapcsolatok, értékek újratermelését biztosította, elválaszthatatlan egységben.
A gazdaság és etosz összefüggése mélyen gyökerező: a számolás csak akkor
fogadható el, ha alárendelődik a méltányosság érzésének, amely inkább az
egyenlőség
érvényesítését tartja szem előtt, s így a becsületben gyökerezik,
mintsem a racionális tudatban. Ellentétben a hitellel (ami tisztán gazdasági
kategória), a kaláka "barátságos megállapodásai" esetében a jóhiszeműség
az egyetlen garancia, s így a jövőre vonatkozó biztosítékot nem a gazdaság
nyújtja, hanem az, aki azzal rendelkezik. Ezt a fajta garanciát nemcsak
a kölcsönös tapasztalat, hanem a feleket egymáshoz kapcsoló objektív viszony
biztosítja. Ez viszont adott esetben jobban szavatolja a csere jövőjét,
mint a hitel rögzített jogszabálya. Az első esetben a csoport léte megelőzi
és túléli a közös cselekvés közös végrehajtását (mert létét belső törvények
szavatolják), míg a hitel esetében (minthogy a csoport létoka önmagán kívül
van) a szerződés lejártával a csoport szétbomlik. Az általunk vázolt archaikus
típusú közösségekben a család vagyonába nemcsak a föld és a termelőeszközök
tartoztak bele, hanem mondhatni a szomszédok, barátok és a rokonság is,
a kapcsolatok épségben megőrzendő és rendszeresen ápolandó hálózata, elkötelezettségek
és becsületbeli adósságok örökölt szövevénye, egymást követő nemzedékek
során felhalmozott jogok és kötelezettségek tőkéje, amelyet hatékonyan
lehetett mozgósítani, valahányszor rendkívüli helyzetek szakították meg
a mindennapi életet. Ennek tudható be az a tény is, hogy a széles rokonsági,
komasági kapcsolatokat olyan pontosan számon tartották. Ezt a fajta tőkét,
a presztízs és becsület tőkéjét Bourdieu "szimbolikus tőkének"nevezi.
Az ilyenfajta tőke felhalmozhatósága teszi lehetővé, hogy a közösség, akárhányszor
szüksége van rá, hatékonyan mozgósítsa tagjait céljainak érdekében. |