Zalavári József
A MADÁRETETŐ
A Magyar Iparművészeti Főiskola Alapképzési
Intézetében az első évfolyam hallgatóit azonos feladatok vezetik be a kreatív
tervezés rejtelmeibe. A leendő grafikus, keramikus, textiles és belsőépítész
hallgatók különböző beállítottsága, szakmai érdeklődése egy-egy közös témában
találkozik. Nem olyan hagyományos tervezési feladattal találják magukat
szemben, mint teáskanna, lakóház, szabadidőruha stb. -- ezek másodévtől
várják őket --, hanem általános fogalmakkal,
mint a kommunikáció, a protézis, vagy akár konkrét anyagokkal, mint a tojás
vagy a gumiszál. Az első évfolyamos hallgató szakmai tudásának hiányát
igy pótolhatja a kreativitás, az intuíció. A feladatok megfogalmazásakor
erre is kell támaszkodni. Az iskola feladata, hogy ezeket a képességeket
felfedje és kifejlessze, sok esetben még a hallgatónak, önmagának is meglepetéssel
szolgálva. Az iskola belső világa lehetőséget ad rá, hogy mint egy laboratóriumban
kísérletezve, vizsgálhassuk a szakma aktuális kérdéseit. Jól megfogalmazott
feladat esetén szinte észrevétlenül kerülnek választott szakmájuk közelébe
a hallgatók.
Korunk
egyik legfontosabb jelensége a környezet-szennyezés. Az ökológia alapjában
kérdőjelezi meg a design, a styling tömegtermelésen alapuló elképzeléseit,
és egyben új szemlélet kialakítására ösztönöz. Ez adta az ötletet a tavalyi
évben, hogy az egyik tervezési feladat a madáretető
legyen. A néhány napos feladatot 4-5 fős csoportokban oldották meg a hallgatók.
A madár figyelmének felkeltése, a szükséges
magvak kiválasztása, a környezeti hatások vizsgálata bepillantást enged
az etológia tudományába, továbbá olyan tapasztalatokkal,
mintákkal szolgál, melyek később könnyen hasznosulnak a tervezői gyakorlatban.
A feladatkiírásban szereplő olyan feltételek, mint az egyszerű természetes
anyagok használata, minimális anyagfelhasználás, információgyűjtés az "igazi"
tervezés modellezését szolgálják.
A főiskola gyönyörű parkja lehetőséget
kínált arra, hogy a hallgatók tanteremként használják, és a fák, a bokrok,
a madarak tanítóik vagy inkább társaik legyenek a tanulásban.
A tervekben fellelhető sokszínűség,
a préselt magvakból épült "ökologikus" fészektől, az iparművészeti textiltől,
a land art-ig és a konceptuális megoldásokig terjed. A madáretetők sokfélesége
bizonyítékot szolgáltat arra az előfeltevésre, hogy a szigorú tervezési
Teltételek nemhogy elszegényítenék, hanem inkább gazdagítják, újabb és
újabb erőfeszítésre ösztönzik a tervezést. |