Zalavári József

A MADÁRETETŐ

A Magyar Iparművészeti Főiskola Alapképzési Intézetében az első évfolyam hallgatóit azonos feladatok vezetik be a kreatív tervezés rejtelmeibe. A leendő grafikus, keramikus, textiles és belsőépítész hallgatók különböző beállítottsága, szakmai érdeklődése egy-egy közös témában találkozik. Nem olyan hagyományos tervezési feladattal találják magukat szemben, mint teáskanna, lakóház, szabadidőruha stb. -- ezek másodévtől várják őket --, hanem általános fogalmakkal, mint a kommunikáció, a protézis, vagy akár konkrét anyagokkal, mint a tojás vagy a gumiszál. Az első évfolyamos hallgató szakmai tudásának hiányát igy pótolhatja a kreativitás, az intuíció. A feladatok megfogalmazásakor erre is kell támaszkodni. Az iskola feladata, hogy ezeket a képességeket felfedje és kifejlessze, sok esetben még a hallgatónak, önmagának is meglepetéssel szolgálva. Az iskola belső világa lehetőséget ad rá, hogy mint egy laboratóriumban kísérletezve, vizsgálhassuk a szakma aktuális kérdéseit. Jól megfogalmazott feladat esetén szinte észrevétlenül kerülnek választott szakmájuk közelébe a hallgatók.

Korunk egyik legfontosabb jelensége a környezet-szennyezés. Az ökológia alapjában kérdőjelezi meg a design, a styling tömegtermelésen alapuló elképzeléseit, és egyben új szemlélet kialakítására ösztönöz. Ez adta az ötletet a tavalyi évben, hogy az egyik tervezési feladat a madáretető legyen. A néhány napos feladatot 4-5 fős csoportokban oldották meg a hallgatók.

A madár figyelmének felkeltése, a szükséges magvak kiválasztása, a környezeti hatások vizsgálata bepillantást enged az etológia tudományába, továbbá olyan tapasztalatokkal, mintákkal szolgál, melyek később könnyen hasznosulnak a tervezői gyakorlatban. A feladatkiírásban szereplő olyan feltételek, mint az egyszerű természetes anyagok használata, minimális anyagfelhasználás, információgyűjtés az "igazi" tervezés modellezését szolgálják.

A főiskola gyönyörű parkja lehetőséget kínált arra, hogy a hallgatók tanteremként használják, és a fák, a bokrok, a madarak tanítóik vagy inkább társaik legyenek a tanulásban.

A tervekben fellelhető sokszínűség, a préselt magvakból épült "ökologikus" fészektől, az iparművészeti textiltől, a land art-ig és a konceptuális megoldásokig terjed. A madáretetők sokfélesége bizonyítékot szolgáltat arra az előfeltevésre, hogy a szigorú tervezési Teltételek nemhogy elszegényítenék, hanem inkább gazdagítják, újabb és újabb erőfeszítésre ösztönzik a tervezést.