Oktatócsomag
Hollandiából
Milieukontakt oktatási
segédanyagok a Selyemgombolyító könyvtárában
Egy 1991 decemberében tartott környezeti
nevelési tanácskozást követően a Milieukontakt Oost-Europa holland környezetvédelmi
alapítvány összeállított egy negyven környezeti nevelési kiadványt magában
foglaló oktatócsomagot. Az anyagok idegen nyelvűek, zömmel angol, kisebb
részt német nyelven készültek.
Felismerve, hogy a közép- és kelet-európai
környezetvédelmi szervezetek környezeti nevelési munkájához hiányoznak
a megfelelő oktatási segédanyagok, a Milieukontakt Oost-Europa elhatározta,
hogy országonként közread egy-egy ilyen oktatócsomagot. Hazánkban a Független
Ökológiai Központot (FÖK) illetve a Selyemgombolyító Könyvtárát bízta meg
az anyagok népszerűsítésével és hozzáférhetővé tételével. Ez év októberében
az érdeklődő tanárok egynapos bevezető előadás keretében már ismerkedhettek
a csomag tartalmával, amely egyébként a Selyemgombolyító Könyvtárában tekinthető
meg (1035 Budapest, Miklós tér 1., hétfő csütörtök 8.30-12, 13.30-16.30,
pénteken 8.30-12,13.30-15.30).
Az oktatócsomagot -- a Holland Országos
Környezeti Nevelési Platformmal (LSNMAE) együttműködve -- a következő szempontok
alapján állították össze:
-- foglalkozzon a környezeti nevelés
keretén belül tárgyalt legfontosabb problémákkal: víz-, levegő-, talajszennyezés,
savas eső, zaj, városi környezet, hulladék, környezetbarát fogyasztás stb.;
-- különböző korcsoportok, óvodások,
általános- és középiskolások, felnőttek számára tartalmazzon kiadványokat;
-- nyújtson segítséget a tananyagfejlesztésben,
tartalmazzon olyan pedagógiai szakirodalmat, mely többféle módszertani
szemléletet is bemutat.
Az összeállítás mindazok számára készült,
akik a környezeti nevelés területén szeretnének dolgozni, akár nem-kormányzati
szervezetek tagjaként, tanárként vagy puszta érdeklődőként.
A kiadványok idegen nyelvűek, és némelyikük
jellegzetesen az angol illetve a nyugat-európai szituációra készült, ezért
talán célszerűbb ezeket ötletforrásként, keretként használni a kelet-európai
körülményekre épülő önálló munkák kidolgozásához.
Az oktatócsomagban található kiadványok:
1. Zajszennyezés, háttérismereteket
tartalmazó anyag
2. Savas eső oktatócsomag
3. Levegőszennyezés
4. Fiatal fogyasztók figyelmébe --
Útmutató
5. Természetvédelem (korábban: ÖkoTesztkönyv)*
6. Város-ökológia
7. Lesdoos Bodem, társasjáték
8. Földi dolgok
9. Savas ülepedés gyakorlatok
10. Az üvegházhatás
11. Savas eső, oktatócsomag középiskolások
számára
12. Savas eső, szórejtvények
13. Savas eső, oktatócsomag általános
iskolások számára
14. Savas eső, rejtvények általános
iskolások számára
15. Savas fa*
16. Tengerpart-figyelés
17. A WATCH "Savas esőcseppek" projektje*
18. Egy gyönyörű hely, társasjáték
19. Környezetismeret: A víz
20. Innen hiányzik egy ház, ott áll
egy daru, örökké fenyeget a markológép foga
21. Minden évben mélyebben dübörög
a légkalapács, avagy hogyan változik meg a táj
22. Környezettudatos háztartás
23. Természetről a legkisebbeknek
24. Kint és bent
25. Hogyan és mit tanítsunk a fenntartható
fejlődésért
26. Nézz körül!
27. Legyünk úrrá a szeméten!
28. Nemzetközi iskolahálózat
29. Környezetünk*
30. Hulladékügyek
31. Városi környezet; az 1990-es évek
forrásgyűjteménye
32. Az iskolareform "zöldnyomata"
33. Globális nevelés: tanár és diák
34. A mi Európánk; környezeti tudatosság.
nyelvtanulás és diákcsere
35. Mire tanít a tájrendezés; nevelési
lehetőségek az iskolaudvaron
36. Vízszennyezés, felmérés
37. Zuzmó felmérés
38. Dől a fa
39. A termőföld védelmében*
40. Helyi ügyek
(A csillaggal jelölt anyagok még
nem érkeztek meg.)
Téma/korcsoport |
4-7 évesek |
8-13 évesek |
14-16 évesek |
levegő |
26 |
3, 4,13,14,18, 24, 30 |
4, 5, 8, 17, 37 |
víz |
26 |
4, 18, 19, 24, 29 |
4, 5, 8, 16, 36 |
talaj |
7,39 |
4, 7, 18, 24, 29 |
4, 5, 8 |
savas eső |
|
2, 3, 9, 12, 13, 14, 15, 24 |
2, 4, 5, 8, 9, 11, 17 |
üvegházhatás |
|
|
4, 5, 8, 10 |
szemét és hulladék |
26 |
4,18, 19, 24, 28, 29 |
4, 5, 8, 16, 27, 30 |
zaj |
26 |
1, 24,29 |
5 |
trópusi őserdő |
|
|
38 |
természetismeret |
7, 23, 24, 32, 39 |
7, 19, 24, 26, 28, 29, 34, 37 |
5, 8, 32 |
globális nevelés |
|
28, 33, 34 |
33,34 |
Módszertani segédanyagok
tanítás |
5, 6, 8, 9, 11, 13, 23, 27, 30, 32,
33, 34, 35, 39 |
tananyagfejlesztés |
8, 24, 25, 27, 28, 33, 35 |
egyéb |
4, 20, 21, 22, 31, 35, 40 |
Ízelítőül néhány a csomagban található anyagok
közül:
S John EIkington -- Julia Hailes:
Fiatal fogyasztók figyelmébe --
Útmutató
(The Young Green Consumer Guide.
London: Victor Gollancz Ltd., 1990.
96 p.)
Kiknek szól: 9-15 éves diákoknak
Tartalom: Konkrét, praktikus információk
arról, hogyan tudunk a környezet védelméhez hozzájárulni. A tippek mellett
háttér információkat is tartalmaz. Meglepő tényeket ad közre a szénsavas
üdítőkről, ropikról, az elvitelre készült gyorsételekről, tollakról, papírokról,
fogkrémekről, és arról, hogyan alakíthatók környezetbaráttá az iskolák.
Martin Collins:
Város-ökológia
(Urban Ecology. Cambridge etc.:
Cambridge University Press, 1984.
143 p.)
Kiknek szól: Általános és középiskolai
tanároknak, akik fontosnak tartják, hogy a diákok terepgyakorlatokon, a
városlakó élőlények vizsgálatán keresztül ismerkedjenek a biológiával.
Természetbúvároknak, akik jól megtervezett
feladatokon keresztül szeretnének a város élőlényeivel megismerkedni.
Tartalom: Városi terepgyakorlatok
végzéséhez szükséges információkat, módszertani útmutatót, a városlakó
állatok felismeréséhez szükséges határozót és irodalomjegyzéket tartalmaz.
Marda Bowden:
Természetről a legkisebbeknek
Kézikönyv szobai és szabadtéri játékokhoz
(Nature for the Very Young:
A Handbook of Indoor and Outdoor Activities.
New York, NY: John Wiley and Sons,
1989. 232 p.)
Kiknek szól: 4-7 éveseknek
Tartalom: A szerző szerint a korai
gyermekkor a legtökéletesebb időszak a környezeti nevelés megkezdéséhez.
A természetismeret a kisgyerekek tulajdonságaira épít: mindent meg akarnak
fogni, tapintani, mindenben részt akarnak venni, szeretnek nyüzsögni és
persze egyfolytában kérdeznek. Röviden a természetismeret megkívánja, hogy
minden érzékszervünket aktívan használjuk és az óvodások épp ezt csinálják
"maguktól" életkori sajátosságaikból adódóan is. A könyv leírást ad őszi,
nyári, téli, tavaszi játékokról. Szó esik nyuszikról, kőfalakról, hóról,
rovarokról, tojásokról, mókusokról és virágokról.
Jim Deacove:
Egy gyönyörű hely
(A Beautiful Place.)
Perth, Ontario: Family Pastimes, 1981.)
Kiknek szól: 8-9 éves tanulóknak
Tartalom: Társasjáték 2, 3 vagy 4
játékossal. Mindenki egyetért abban, hogy a Föld csodálatosan szép hely
lehet. Elég szomorú, hogy annyi ártalom érte, és meg is csúnyult. A játékosok
közösen próbálják régi szépségét helyreállítani.
Graham Pike -- David Selby:
Globális nevelés: Tanár és diák
(Global Teacher, Global Learner.
London etc.: Hodder and Stoughton.
1988. 312 p.)
Kiknek szól: Általános és középiskolai
tanároknak
Tartalom: A könyv feltárja és továbbfejleszti
a globális nevelés elméleti alapjait és gyakorlatát. Tantermi használatra
szánt vidám, különböző nevelési célokra használhatójátékok, gyakorlatok
széles skáláját nyújtja az olvasónak. Rajzok, karikatúrák, fényképek, ábrák
egészítik ki a fontos gondolatok és problémák leírását.
Wynne, Patrice:
A női szellemiség forrásgyűjteménye
(The Womanspirit Sourcebook.
San Francisco, CA etc.: Harper and
Row, 1988. 277 p.)
A kiadvány felsorolja a témába vágó,
jelenleg hozzáférhető könyveket, folyóiratokat, zeneműveket, naptárakat,
tarot-kártyákat, videó-és magnószalagokat, közli könyvkereskedések és szervezetek
címlistáját. Cikkek, interjúk mutatják be korunk nőmozgalmának több mértékadó
személyiségét Barbara G. Walkertól Diane Mariechildig.
Több mint 200 illusztráció és fotó
jeleníti meg a nők szellem- és vallástörténetéből vett ábrázolásokat és
szimbólumokat, beleértve istennőket, ökofeministákat, a New Age mozgalom
képviselőit, pogányokat és keresztényeket. A könyv mindazokhoz szól, akik
új életszemlélet kialakítására törekszenek.
John Collier, Jr., Malcolm Colfier:
Vizuális antropológia A
fotográfia mint kutatási módszer
(Visual Anthropology: Photography
as a Research Method.
Albuquerque: University of New Mexico
Press, 1986. 248 p.)
Az először 1967-ben megjelent és azóta
klasszikussá vált könyv nélkülözhetetlen nem csak az antropológusok, de
mindazok számára, akik a fotográfiát, a filmet és a videót az emberi viselkedés
és kultúra megismeréséhez használják. Az átdolgozott és kibővített kiadás
friss technikai ismeretekkel szolgái, és magában foglalja mindazt a tapasztalatot,
amit a szerzők az első kiadás óta eltelt majd harminc év közös oktató és
kutató munkája során felhalmoztak.
A természettudományos kutatások során
a fényképezés szerepe a puszta illusztrációra szorítkozott. A kötet szerzői
azonban a fotót mind mennyiségi, mind minőségi értelemben kiváló adat-
és ismeretforrásnak tekintik az emberi kapcsolatok vizsgálatához. A könyv
megbízható kutatási módszerekkel szolgál az adatgyűjtéstői a fotók elemzésén
keresztül a tapasztalatok etnográfiai feljegyzésekben történő rögzítéséig.
A szerzők kötetük egy fejezetét a fényképezési technikák ismertetésének
szentelik ugyan, a hangsúlyt mégis az alapos megfigyelésre helyezik.
Kötelező olvasmány mindazok számára,
akik a fényképezést, filmezést illetve videózást dokumentációs célokra
használják, vagy kutatási módszerül választották.
Barbara G. Walker:
Mítoszok és titkok lexikona nők
számára
(The Woman's Encyclopedia of Myths
and Secrets.
San Francisco, CA: Harper and Row,
1983. 1124 p.)
Honnan ered a macskák hét életéről
szóló hiedelem? Miért része szinte valamennyi nyelvnek a "mama" szó? Hogyan
vált szokássá a csók? Volt-e valóban nő pápa? Miért volt olyan fontos Hamupipőke
cipellője a hercegnek?
A felsoroltakhoz hasonlóan izgalmas
kérdések sorára ad választ ez a szinte letehetetlenül olvasmányos feminista
lexikon. Huszonöt év előkészület után ez az egyedülállóan átfogó forrásmunka,
vizsgálódásának középpontjába a mitológiát, az antropológiát, a vallást
és a szexualitást állítva, pontosan feltárja mindazt, amit más hasonló
tárgyú művek kihagytak vagy elferdítettek. Közreadja a szavak eredetéhez,
legendákhoz, babonákhoz és szokásokhoz kötődő lenyűgöző történeteket. Gyönyörűség
az olvasónak és megkerülhetetlen forrásmunka is egyben ez a kötet, a maga
1350 címszavával varázslatról, boszorkányságról, tündérekről, manókról,
óriásokról, istennőkről és istenekről, lelki eltévelyedésekről, ördögi
hatalom alá került lelkekről; a Nap, a Hold, a Föld, a tenger, az idő és
a tér misztikusjelentéséről; a lélek, a reinkarnáció, a teremtés és az
utolsó ítélet fogalmáról; a szexualitás, a prostitúció, a szerelem, az
erőszak, a háború, a halál és a bűn ősi és modern megítéléséről és még
sok minden másról. A felsorolt fogalmak prepatriarchális eredetét felfedve
a szerző felfedezi a történelem és a hagyományok ezernyi eddig rejtett
részletét. Ez a forradalmian újszerű könyv azt a ritka lehetőséget kínálja
mindkét nembéli olvasóinak, hogy kulturális örökségünket új megvilágításba
helyezve, a múlt segítségünkre legyen egy emberibb jövő megteremtésében.
Barbara G. Walker (szerk.):
Szimbólumok és szent tárgyak szótára
nők számára
(The Woman's Dictionary of Symbols
and Sacred Objects.
San Francisco, CA: Harper and Row,
1988. 563 p.)
A 753 címszót és 636 illusztrációt
tartalmazó szótár végigkalauzol a nőkkel kapcsolatos szimbólumok történetén.
A kötet a szimbólumok típusa, formája szerint 21 fejezetre tagolódik. Az
egyes fejezeteket egy-egy összefoglaló tanulmány vezeti be. Megtanít látni,
értelmezni a jelképeket, értékelni jelentésük változását. Izgalmas olvasmány
nem csak nők számára. |