SZAKIRODALOM
Az alábbi bibliográfia a Selyemgombolyító
könyvtári állománya alapján készült, s bár korántsem tekinthető teljesnek,
mégis egyedülálló együttesét jelenti a környezetvédelmi oktatással, neveléssel
foglalkozó kiadványoknak.
Az anyag egy része a Független Ökológiai
Központ zöld könyvtári programja keretében került a könyvtárba. A gyűjteményről
további információkkal szívesen állnak rendelkezésre a könyvtár munkatársai.
Magyar nyelven
Fekete József (szerk.)
A felsőfokú graduális
környezetvédelmi oktatás helyzete. A Magyar Agrártudományi Egyesület Környezetvédelmi
Szakosztályának ankétja.
Budapest, 1992. július 1.
Gödöllő : GATE. 1992. 110 p.
Gödönyi Éva (szerk.)
Videokatalógus
Bp. : ELTE, 1986. 79 p.
Havas Péter
Alternatív környezetismeret:
1-4. osztályosoknak.
Tanterv és módszertani
ajánlás
S. I. : Szerző. 1991, 73,
27 fol.
Janata Károly -- Szentendrey
Géza (szerk.)
Munkafüzet-munkanapló
a pilisi természetvédelmi szaktáborokhoz, szakmai vezetésekhez
Visegrád : Erdei Művelődés
Háza, S. d. 106 p.
Juhász Nagy Pál -- Zsolnai
László
Az ökológia reménytelen
reménye
Bp. : ELTE TTK, 1992. 108
p.
Juhász Nagy Pál
Vázlatok az ökológiai
kultúra tematikájához
Bp. : Természet- és Környezetvédő
Tanárok Egyesülete, 1992. 54 p.
Kárász Imre
Ökológiai és környezetvédelmi
alapismeretek.
Segédkönyv a 3--18 éves
korosztály nevelésében részt vevő pedagógusok számára.
2. jav., bőv. kiad.
Bp. : Typotex Kft, 1990.
162 p.
Kohl Ágnes (szerk.)
Ember és környezete választható
tantárgy nevelési és oktatási terve
Bp. : Nemz. Szakképz. Int.,
1991.20 p.
Kós Károly, ifj.
Mihez kezdjünk a természetben?
Mindennapi hagyomány
Bp. : Mezőgazdasági Kvk.,
1985. 122 p. : ill.
Lovretity Zsigmond -- Szebényi
Imre -- Vizy István
Környezeti nevelés-oktatás
és képzés Magyarországon
Bp. : Aqua, 1989. 30 p.
Mikusné Nádai Magda
Gyümölcs a tudás fájáról.
Környezeti képeskönyv mindenkinek
Bp. : Aqua : 1992. 292 p.
Mikusné Nádai Magda
Madarak, fák, gyerekek.
Hogyan ünnepeljük meg a madarak és a fák napját?
Budapest: Legány és Társa
ny., 1990. 66 p.
Mikusné Nádai Magda
Minden nap jeles nap.
A környezetünkért
Budapest: KGI, 1991. 39
p.
Mikusné Nádai Magda
Varázslatos vízivilág.
A természetkutató tizenéveseknek
Bp. :Aqua, 1990. 187 p.
Molnár Tamásné
Természettudományos nevelés
a felnőttek körében, különös tekintettel a kabai művelődési ház eddigi
tapasztalataira és a fejlesztés lehetőségeire
Kaba : Szerző, 1984. 12
fol.
Monspart Éva
A környezetvédelem témája
az oktatásban
Bp. : Szerző, 1990. 27 fol.
Oláh Andor
"Az idő a gazda mindenütt..."
Népi természetismeret,
időjósló megfigyelések és hiedelmek
Bp. : Mezőgazdasági Kvk.,
1986. 141 p.
Papst, Susanne -- Braun,
Christian
Környezeti nevelés szobában
és szabadban
Bécs: ARGE Umwelterziehung,
1991. 51 p.
Radetzky Jenő
Ismeretszerző és nevelőmunka
az agárdi "Chernel István" madárvártán
Agárd : Madárvárta, 1986.
40 p. : ill.
Sípos Gyula -- Nánási Tamás
Az ökológiai nevelésről.
Segédanyag
Zsámbék : Zsámbéki Tanítóképző
Főiskola, 1991. 52 p.
Spurgeon, Richard
Kis ökológia. Bevezetés
a természetvédelem gyakorlatába
Bp. : Novotrade 1991. 48
p.
Száraz Péter -- Benke János
Ember és környezete.
Feladatgyűjtemény
Bp. : Nemz. Szakképz. Int.,
1991, 94 p.
Száraz Péter
Ember és környezete.
Szemléltető diasorozat szövegkönyve
Bp. : Nemz. Szakképz. Int.,
1991. 69 p.
Száraz Péter
Ember és környezete.
Tanári kézikönyv
Bp. : Nemz. Szakképz. Int.,
1992. 318 p.
Szőce. Nyári tábor. 1988.
VIII. 15-23.
Bp. : Fiatalok Természetism.
Klubja, 1988. 49 fol.
Widdowson, John
Egyetlen Földünk van.
Környezeti nevelési oktatócsomag.
Feladatlapok és tanári
útmutató
Bp. : Független Ökológiai
Központ, 1992. 64 p.
Angol nyelven
Abraham, John -- Lacey, Colin
-- Williams Roy (szerk.)
Deception, demonstration
and debate.
Toward a critical environment
and development education
(Megtévesztés, szemléltetés
és vita. A fejlődés és a környezet kritikus oktatása felé)
Godalming : WWF, London
: Kogan Page Ltd., 1990. 197 p.
Activities of the Unesco-UNEP
International Environmental Education Programme. 1975--1983
(Az Unesco-UNEP nemzetközi
környezeti nevelési programjának tevékenysége 1975--1983 közözz)
Pans: Unesco, Nairobi :
UNEP, 1984. 35 p.
Allison, Linda
The wild inside.
Sierra Club's guide to the great indoors. Repr.
(A természet az otthonunkban.
Sierra Club kalauz a nagy otthoni vadonhoz)
San Francisco : Sierra Club
Books, Boston, Toronto, London : Littlen Brown and Co., 1988. 144 p.
Assembly project.
Resources and ideas
(Összejövetel tervezet.
Források és ötletek)
Godalming : WWF, S. d..
16 p.
The balance of life kind.
An introduction to the notion of human environment
(Az élővilág egyensúlya.
Bevezetés az emberi környezet fogalmába)
Paris : Unesco, 1986. 26
p.
Becoming an environmental
professional 1990.
Articles from leading environmental
professionals on employment and career trends in the 1990s -- plus proceedings
from the CEIP Fund's Sixth Annual Environmental Careers Conference "What
on Earth Can You Do?" (Hogyan váljunk profi környezetvédővé?)
Boston, MA : The CEIP Fund.
Inc., 1990. 140 p.
Beddis, Rex -- Mares, Cherry
A new approach to primary
school linking around the World
(Az elemi iskolák új (nemzetközi
kapcsolatteremtő) megközelítése)
S. I. : Avon County Council
: Tidy Britain Group Schools Research Project, 1988. ii, 53 p.
Benedict, Faye (szerk.)
Environmental education
for our common future. A handbook for teachers in Europe
(Környezeti nevelés közös
jövőnkért)
Oslo : Norwegian University
Press, 1991. 98 p.
Kézikönyv azon pedagógusok
számára, akik Európában óvodákban, általános iskolákban, középiskolákban,
szakiskolákban vagy tanárképző intézményekben környezeti neveléssel foglalkoznak,
vagy erre készülnek. Világos, közérthető nyelven szól a környezeti nevelés
szükségességéről, céljairól és módszereiről. Iskolai környezeti nevelési
programokat mutat be Európa különböző pontjairól hozva példákat. Leírásokkal,
ábrákkal, számadatokkal, fotókkal illusztrálja a környezeti nevelés tantermi
és azon kívüli gyakorlatát. A tanárok környezeti nevelési munkáját szakirodalom-jegyzék,
szervezetekről és programokról készült címlisták, munkatervek segítik.
Bennett, Dean B.
Evaluating environmental
education m schools. A practical guide for teachers. Repr.
(A környezeti nevelés értékelése
az iskolákban. Tanári kézikönyv)
Paris : Unesco, 1989. 105
p.
Bowers, C. A.:
OKTATÁS, KULTURÁLIS MÍTOSZOK ÉS
AZ ÖKOLÓGIAI VÁLSÁG
Mélyreható változások irányában
(Education, Cultural Myths, and the
Ecological Crisis:
Toward Deep Changes. Albany, NY: State
U of New York Press, 1993. 232 p.)
Az előttünk álló legalapvetőbb kérdés
az, hogy kulturális hiedelmeink miként hatnak közre a környezet pusztulásának
felgyorsulásában. Amennyiben az oktatási reform során nem veszik figyelembe,
hogy az iskoláztatás során átadott kulturális 'hiedelmek' és gyakorlat
hogyan függ össze az ökológiai válság mélyülésével, úgy ezek az erők aláássák
a természetes rendszerek önfenntartó képességét, amelytől az élet függ.
"A feladat: átlátni a fogyasztásorientált, technikai alapokon álló létezés
illúzióin, megváltoztatni azokat az alaptételeket, melyeken az uralkodó
kultúra 'hiedelemrendszere' nyugszik, és visszatérni múltunk azon eredményeihez,
melyek összeegyeztethetőek a természetes rendszerek teherbírásával egyensúlyban
álló kultúrával." Az egyes fejezetek a következő témák kulcskérdéseit taglalják:
az uralkodó hiedelemrendszer, az oktatási válság konzervatív félremagyarázása,
technokrata liberalizmus, szabadelvű egyenjogúsítási törekvések, antropo-centrizmus
a tankönyvekben (a tudományos fejlődés mítoszának favorizálása), az oktatás
ökológiai központú megközelítése egy fenntartható kultúra érdekében, a
szellem, a lélek visszahelyezése jogaiba, az ősi kultúrák metaforáinak
komolyan vétele. (Lásd még: David Orr: Education and the Transition to
a Postmodern World, Gregory A Smith: Education and the Environment: Learning
to Live with Limits.)
Braus, Judy (szerk.)
Amazing mammals
(Bámulatos emlősök)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1988-1989. 2 db
Part 1. 1988. 76 p. : ill.
Part 2. 1989. 76 p. : ill.
Braus, Judy (szerk.)
Astronomy adventures
(A csillagászat kalandjai)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1989. 76 p.
Braus, Judy (szerk.)
Birds, birds, birds!
(Madarak, madarak. madarak!)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1989. 64 p.
Braus, Judy (szerk.)
Digging into dinosaurs
(Dinoszauruszok nyomában)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1989. 64 p.
Braus, Judy (szerk.)
Discovering deserts
(A sivatagok felfedezése)
Washington. D.C. : National
Wildlife Federation, 1989. 65 p.
Braus, Judy (szerk.)
Diving into oceans
(Lemerülés az óceánokba)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1989. 68 p.
Braus, Judy (szerk.)
Endangered species. Wild
and rare
(Veszélyeztetett fajok.
Vad és ritka)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1989, 64 p.
Braus, Judy (szerk.)
Geology. The active Earth
(Geológia. A mozgásban lévő
Föld)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1988. 68 p.
Braus, Judy (szerk.)
Incredible insects
(Hihetetlen rovarok)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1989. 64 p.
Braus, Judy (szerk.)
Let's hear it for herps!
(A csúszómászókról)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1987. 68 p.
A Ranger Rick's Nature
Scope (Nagyító alatt a természet) oktató sorozat célja, hogy a gyermekeket
a természet világának megértésére, megbecsülésére ösztönözze, és kifejlessze
egyben a környezettel kapcsolatos felelősségteljes döntések hozatalához
szükséges képességeiket. Hüllők és kétéltűek bizarr és lenyűgöző világának
kapujában állunk. A támadójuk képébe mérget köpő kobrák, a növendék békákat
a hátukon hordó erszényes békák, a száz évnél tovább élő teknősök és a
szemünk láttára színüket váltó gyíkok birodalma ez. Kevés olyan dolog van,
ami annyira lekötné a gyerekek figyelmét, mint ezek a teremtmények. A gyerekek
egy részét az izgatja, hogy vajon igazak-e azok az ijesztő mendemondák,
amiket hallottak róluk. Tényleg szúrnak-e a kígyók a nyelvükkel? Igaz-e,
hogy az aligátorok a csatornákból kimászva embert ölnek? Más gyerekekben
az egyszerű kíváncsiság munkál. Hogyan tud egy kígyó a saját fejénél kétszer
nagyobb valamit lenyelni? Miért brekegnek a békák? A gyermekek kíváncsiságát
felkeltő csúszómászók (hüllők és kétéltűek közös elnevezése) egy sor tantárgy
-- nemcsak a természettudomány -- oktatásánál lehetnek segítségünkre. A
társadalomtudományok, az irodalom. a földrajz és más tárgyak is izgalmasabbá,
élettelibbé lehetnek általuk. Tanulmányozásuk jó alkalom tanulmányi kirándulások
szervezésére: akár az állatkertbe, hogy a világ különböző tájairól származó
állatokat nézzük meg, akár egy vadasparkba, hogy a békákat, szalamandrákat,
kígyókat a szabadban lássuk.
Braus, Judy (szerk.)
Nature Scope discovery
pac. Incredible insects
(Felfedező csomag. Hihetetlen
rovarok)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1988. 40 p. + 15 képeslap
Braus, Judy (szerk.)
Pollution. Problems and
solutions
(Környezetszennyezés. Problémák
és megoldások)
Washington. D.C. : National
Wildlife Federation, 1990. 84 p.
Braus, Judy (szerk.)
Rain forests. Tropical
treasures
(Esőerdők. A trópusok kincsei)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1989. 68 p.
Braus. Judy (szerk.)
Trees are terrific!
(A fák óriásiak!)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1988. 76 p.
Braus, Judy (szerk.)
Wading into wetlands
(Vizes területeken gázolva)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation, 1989. 65 p.
Braus, Judy (szerk.)
Wild about weather
(Az időjárásról)
Washington, D.C. : National
Wildlife Federation. 1989. 64 p.
Braus, Judy (szerk.)
Wild and crafty
(Természet és játék)
Washington. D.C. : National
Wildlife Federation, 1988. 56 p.
Brouse, Deborah E. -- Wasserman,
Pamela B..
For Earth's sake. Lessons
in population and the environment
(A Föld kedvéért. Leckék
a népesedés és a környezet témaköréből)
Washington, D.C. : Zero
Population Growth, Inc., 1988. ) 8 db
Burgener, Melinda Bergman
Record-setting animals
(Csúcstartó állatok)
San Francisco, CA : Sierra
Club Books, Boston, MA, Toronto : Little, Brown and Co., 1988. 8 p., 16
t.
Caduto, Michael J.
A guide on environmental
values education
(A környezeti értékeken
alapuló nevelés útmutatója)
Paris : Unesco, 1985. x,
105 p.
Carwardine, Mark
The WWF environment handbook
(A WWF környezetvédelmi
kézikönyve)
London: Macdonald Optima,
1990. xii, 178 p.
Climate change
(Klímaváltozás)
Gland : WWF, 1990. 12 p.
A common purpose. Environmental
education and the school curriculum
(Egy közös cél. A környezetvédelmi
oktatás és az iskolai tanterv)
Godalming : WWF, 1988. v,
57 p.
A comparative survey of
the incorporation of environmental education into school curricula
(A környezeti nevelés tantervbe
való bevezetésének összehasonlító vizsgálata)
Paris : Unesco, S. d. 142,
16 p.
Consultation Meeting on
the Incorporation of Environmental Education into Technical and Vocational
Education. Singapore, 10-14 March 1986. Final report
(Környezeti nevelés a műszaki
és szakoktatásban. Konferencia zárójelentése)
Paris : Unesco, 1986. 64,
23 p.
Country reports. Presented
at Subregional Seminar on Teacher Training in Environmental Education for
Asia, 15-22 November 1987
(Országos jelentések. Elhangzottak
az ázsiai országok számára a tanárképzős és a környezetvédelmi oktatás
tárgykörében tartott regionális szemináriumon, 1987. november 15-22.)
S. I. : IEEP, 1987. iv.
158 p.
Cummings, Barbara J.
Dam the rivers, damn
the people. Development and resistance in Amazonian Brazil
(Gát a folyókon, átok az
embereken. Fejlesztés és ellenállás Brazíliában az Amazonas vidékén)
London : Earthscan, 1990.
xi, 132 p.
DeArmond, Dale
The boy who found the
light. Eskimo folktales
(A fiú, aki rátalált a fényre.
Eszkimó népmesék)
San Francisco : Sierra Club
Books, Boston, Toronto, London : Little, Brown and Co. 1990. 58 p.
DeArmond, Dale
The seal oil lamp
(A fókazsír lámpa. Eszkimó
népmese)
San Francisco : Sierra Club
Books, Boston, Toronto : Little, Brown and Co., 1988. 32 p.
Deleage, J. P. -- Souchon,
C.
Energy. An interdisciplinary
theme for environmental education.
(Az energia. Interdiszciplináris
anyag az oktatás számára)
Paris : Unesco, 1986. 171
p.
Dorfman, Gillian (szerk.)
Natural regions of the
world.
Jungles, wetlands, deserts,
oceans, mountains, plains. Teacher's notes
(A világ természeti régiói.
Dzsungelek, lápok, sivatagok, óceánok, hegyek, síkságok)
Godalming : WWF, ca 1985.
35 p. + 6 colourful wallcharts
Education for international
cooperation and peace at the primary-school level
(A nemzetközi együttműködés
és béke szellemében történő nevelés az általános iskolában)
Paris : Unesco, 1983. 138
p.
Educational module on
conservation and management of natural resources
(A természeti források védelme
és megőrzése. Oktatási segédlet)
Paris : Unesco, 1986. 89
p.
Educational module on
environmental problems in cities. Repr.
(A városok környezeti problémái.
Oktatási segédlet)
Paris : Unesco, 1989. 194
p.
An environmental education
approach to the training of elementary teachers.
A teacher education programme.
[A discussion document for
Unesco Training Seminars on Teacher Training in Environmental Education.]
Írták Hungerford, Harold R. és mások.
(A környezed nevelés az
általános iskolai tanárképzésben. Nevelési program)
Paris: Unesco, 1988. iii,
156 p.
Facklam, Margery
Do not disturb. The mysteries
of animal hibernation and sleep
(Ne zavarj! Az állatok téli
álmának és alvásának titkai)
San Francisco : Sierra Club
Books, Boston, Toronto, London : Little Brown and Company, 1989. 47 p.
Final report. Subregional
seminar on teacher training in environmental education for Asia, 15-22
November 1987
(A "Tanárképzés a környezetvédelmi
oktatósban" címmel az ázsiai országok számára tartott regionális konferencia,
1987 november 15-22, zárójelentése)
S. I. : IEEP, 1987. 126
p.
Geography in the national
curriculum. England
(A földrajz az angol nemzeti
tantervben)
London : Department: of
Education and Science, 1991. vii, 68, 13 p.
Global 2000 countdown
kit
(Global 2000 -- visszaszámlálás
-- oktatócsomag)
Washington, D.C. : Zero
Population Growth, Inc., 1982. 18 db
Global climate change
its effects on biodiversity
(A globális klímaváltozás
és az élővilág sokszínűségére gyakorolt hatása)
Gland : WWF International,
1990. 14 p.
Glossary of environmental
education terms
(Környezeti nevelési
szakkifejezések gyűjteménye)
Paris: Unesco, Nairobi:
UNEP, 1983. 31, 36 p.
Goldstein, Eleanor C. (szerk.)
Energy (Energia)
Boca Raton, FL : Social
Issues Resources Series, Inc., 1990. 184 p.
Goldstein, Eleanor C. (szerk.)
Pollution (Szennyezés)
Boca Raton, FL : Social
Issues Resources Series, Inc., 1988. 182p.
Goodman, Billy
A kid's guide to how
to save the planet
(Hogyan mentsük meg bolygónkat.
útmutató gyerekeknek)
New York, NJ : Avon Books,
1990. 137 p.
Greig, Sue -- Pike, Graham
-- Selby, David
Earthrights. Education
as if the planet really mattered
(A Föld jogai. Mintha a
bolygó igazán számítana. Oktatási program)
London : World Wildlife
Found : Kogan Page, 1987. 88 p.
A kiadvány része a WWF
United Kingdom (Világ Környezetvédelmi Alap angliai szervezete) oktatási
programjának, melynek célja segíteni, és arra bátorítani a tanárokat, hogy
a környezetvédelem és a fejlődés kérdéseit bevonják az oktatás mindennapi
gyakorlatába. A tananyagok az iskolai tanterv legtöbb tárgyát érintik,
felhasználva ezek jellemzőit a környezet és fejlődés témájával kapcsolatos
megértés és érzékenység más-más szempontú elmélyítéséhez. Az ismeretek
olyan széfes skáláját kínálja a diákok számára, amely lehetővé teszi, hogy
megalapozott véleményt alakíthassanak ki ezekről a kérdésekről.
Greig, Sue -- Pike, Graham
-- Selby, David
Greenprints for changing
schools
(Zöld ösvények az iskolák
reformjához)
Godalming : World Wide Fund
for Nature,
London : Kogan Page, 1989.
176 p.
Hall, Derek -- Cleave, Andrew
-- Sherry, Paul
Successful nature watching.
A step-by-step guide to watching wildlife
(A sikeres természetfigyelő.
Módszeres útmutató)
Feltham, Middlesex : Hamlyn,
1985. 240 p. : színes ill.
Hogyan figyeljük meg a természetet
Nagy-Britanniában és Európa más tájain?
A könyv segít leküzdeni
a leendő természetbúvár egyik legnagyobb gondját, megtalálnia megfelelő
módszert a vadállatok természetes környezetükben történő megfigyeléséhez.
Az egyes állatfajták meghatározásán túl a könyv praktikus, technikai tanácsokat
ad az egyes előfordulási helyek becserkészéséhez. A fontosabb élőhelyek
-- hegyek, mocsarak. puszták, bozótosok, erdőségek, síkságok, vizes területek
és tengerpartok -- leírása mellett, az általános tudnivalókon túl, ellátja
az olvasót az egyes állatfajok felleléséhez és megfigyeléséhez szükséges
speciális jó tanácsokkal. Akár a torkolatvidék madarait, vagy erdei emlősöket
szeretne látni, akár kígyókat akar rejtekhelyükről kicsalogatni, vagy a
tengerpart gilisztáit megtalálni, minden természetbarát számára tartogat
hasznos tudnivalót a könyv. Segít a felszerelés kiválasztásában és használatában,
tippeket ad a városi élővilág megfigyeléséhez, és közli a témába vágó ajánlott
irodalom jegyzékét.
Human ecology, environmental
education and sustainable development.
Report of the ninth Commonwealth
Conference on Development and Human Ecology. University of Edinburgh, 19-23rd
July 1989. Vol. 1
(Humánökológia, környezeti
nevelés, fenntartható fejlődés. Beszámoló a fejlődés és a humánökológia
tárgyában, az Edinburgh-i Egyetemen 1989. július 19. és 23. között megrendezett
kilencedik nemzetközösségi konferenciáról)
London : Commonwealth Human
Ecology Council, 1991. 212 p.
Hundt, R. (szerk.)
Toward interdisciplinary
environmental education. Proceedings of the International Seminar Education
and Environment:, 10-14 November 1980. Budapest, Hungary
(Komplex környezetvédelmi
nevelés irányában. Az 1980. november 10. és 14. között, Budapesten
"Oktatás és a környezet" címmel megrendezett nemzetközi szeminárium előadásai)
Veszprém : OOK, 1 981. 220
p.
Hungerford, Harold R. --
Peyton, Robert Ben
Procedures for developing
an environmental education curriculum. A discussion guide for Unesco Training
Seminars on Environmental Education
(Egy környezeti nevelési
program kidolgozásának módozata)
Paris: Unesco, 1986. ix,
100 p.
Hungerford, Harold R. --
Volk, Trudi L. -- Ramsey, John M.
A prototype environmental
education curriculum for the middle school. A discussion guide for Unesco
Training Seminars on Environmental Education
(Környezeti nevelési típustanterv
a középiskolák számára)
Paris : Unesco, 1989. iii,
161 p.
Inter Regional Training
Course on Environmental Education for Educational Planners and Administrators.
New Delhi, February 13-18, 1989. Report
(Az oktatásfejlesztők nemzetközi
környezeti nevelési munkaülésének jelentése)
New Delhi: National Institute
of Educational Planning and Administration, 1989. 177 p.
Interdisciplinary approaches
in environmental education
(A környezeti nevelés interdiszciplináris
megközelítése)
Paris: Unesco, 1985
Intergovernmental Conference
on Environmental Education organized by UNESCO in cooperation with UNEP
Tbilisi (USSR) 14-26 October 1977. Final report
(Kormányközi konferencia
a környezetvédelmi nevelésről az UNESCO rendezésében, az UNEP közreműködésével.
Zárójelentés)
Paris: Unesco, 1978. 101
p.
International strategy
for action in the field of environmental education and training for the
1990s. Unesco-UNEP Congress. Moskva 1987
(A környezeti oktatás és
nevelés nemzetköz! stratégiája az 1990-es évekre)
Paris: Unesco, Nairobi:
UNEP, 1987. 21 p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Environmental education.
Module for in-service training of teachers and supervisors for primary
schools
(Környezeti nevelés. Segédanyag
az általános iskolai tanárok és szakfelügyelők továbbképzéséhez)
Paris: Unesco, 1985. 172
p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Environmental education.
Module for in-service training of science teachers and supervisors for
secondary schools
(Környezeti nevelés. Segédanyag
a középiskolai tanárok és szakfelügyelők továbbképzéséhez)
Pans: Unesco, 1986. 154
p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Environmental education.
Module-for in-service training of social science teachers and supervisors
for secondary schools
(Környezeti nevelés. Segédanyag
a társadalomtudományt oktató középiskolai tanárok és a szakfelügyelők továbbképzéséhez)
Paris; Unesco, 1985. 125
p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Environmental education.
Module for pre-service training of teachers and supervisors for primary
schools
(Környezeti nevelés. Segédanyag
az általános iskolai tanítók és szakfelügyelők felkészítéséhez)
Paris : Unesco, 1986. 143
p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Environmental education.
Module for pre-service training of science teachers and supervisors for
secondary schools
(Környezeti nevelés. Segédanyag
a középiskolai tanárok és szakfelügyelők felkészítéséhez)
Paris : Unesco, 1986. 224
p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Environmental education.
Module for pre-service training of social science teachers and supervisors
for secondary schools
(Környezeti nevelés. Segédanyag
a társadalomtudományt oktató középiskolai tanárok és a szakfelügyelők felkészítéséhez)
Paris : Unesco, 1985. 123
p.
Kinnear, Dallas -- Preuss,
Pecer -- Rogers, Judith
The ozone message. Information
and activities for teaching about ozone depletion and greenhouse effect.
Revised ed.
(Ózon-üzenet)
Hawthorn, Vic. : ACF, 1989.
75 p.
Lacey, Colin -- Williams,
Roy (szerk.)
Education, ecology and
development. The case for an education network
(Oktatás, ökológia, fejlődés.
Egy oktatási hálózat modellje)
Godalming : World Wildlife
Fund, London : Kogan Page, 1987. viii, 163 p.
Levy, Barry S. -- Levenstein
-- Vernekar, Anita (szerk.)
Environment and health
in Eastern Europe. Proceedings of the Symposium on "Occupational and Environment:
Health during Societal Transition in Eastern Europe". Pécs, Hungary, June
22-27, 1990
(Környezet és egészség
Kelet-Európában)
Boston, MA : Management:
Sciences for Health, 1990. ix, 1 70 p.
Lovretity Zsigmond -- Szebényi
Imre -- Vizy Istvánné
Environmental education
and training in Hungary
Bp.: Aqua, 1989.30 p.
Markham, Adam
Tropical forest: conservation
and climate change
(A trópusi esőerdők védelme
és a klímaváltozás)
Gland : WWF, 1990. 8 p.
Martin, Peter
First steps to sustainability.
The school curriculum and the environment
(Az első lépések a fenntarthatóság
felé. Az iskolai tanmenet és a környezet)
S. I.: WWF United Kingdom,
1990. 12 p.
McIntyre, Rick
Grizzly cub. Five
years in the life of a bear
(Grizzly kölyök.
Öt év egy medve életéből)
Anchorage, Seattle : Alaska
Northwest Books, 1990. 103 p.
McKibbon, Bill:
A HIÁNYZÓ INFORMÁCIÓ KORA
(The Age of Missing Information. NY:
Random House, 1992)
A The End of Nature (Random House.
1989) szerzője két nap értesüléseit állítja szembe egymással. Az első nap
videofelvételek készítésével. majd a különböző csatornákról beérkezett
közel kétezer órás tévéműsor elemzésével telt. A második napot a szerző
lakóhelye közelében, az Adirondack-hegységben, a természet megfigyelésével
töltötte. A vizsgálódás végkövetkeztetése az, hogy bár azt hisszük, hogy
az információ korában élünk, és ez bizonyos értelemben így is van, mégis
sok fontos szempontból ennek épp az ellenkezője igaz. A sötét tudatlanság
idejét is éljük, mikor úgy tűnik, kicsúszott kezünkből az a létfontosságú
tudás, aminek az emberi lények mindig birtokában voltak, arról, hogy kik
is vagyunk, és hol élünk. A hiányzó ismeretek kora a miénk. A tévé többnyire
összefüggéstelen valóságfoszlányokat kínál. Jórészt elkótyavetyéltük a
világ fizikai érzékelésének lehetőségét, az ismeretek és a megértés teljességével
együtt. A televízió természetfilmjei meglepően kevés információt tartalmaznak,
és idejük fele részében szakavatottan tájékoztatnak félre. Amint a civilizáció
építménye fokozatosan maga alá gyűri, betemeti a természet világát, annak
tanítása egyre halkul, halványodik. Ha nem halljuk meg. ha nem törődünk
vele, elméletünk az információ koráról üres hencegés marad csupán.
McVey, Vicki
The Sierra Club wayfinding
book
(Sierra Club nyomkereső
könyv)
San Francisco : Sierra Club
Books, Boston, Toronto, London : Little Brown and Company, 1989. 88 p.
Az emberek évezredek
óta kiókumlálják. hogyan juthatnak el kívánt céljukhoz, és miként nem tévednek
el közben. Magas fák, sziklaalakzatok, az égbolt csillagai szolgálnak útjelzőül.
Megtanulták érzékszerveiket a helymeghatározás, tájolás szolgálatába állítani.
Más szavakkal: elsajátították a tájékozódás művészetét és mesterségét.
Ez a lenyűgöző könyv végigkalauzolja az olvasót a tájékozódás történetén,
és e csapás mentén bemutatja, hogyan válhatunk magunk is nyomkeresőkké,
akár a természetben, akár saját hétköznapi környezetünkben, a térképészet
és navigáció kifinomult módszereivel, vagy saját érzékeinkre és a természetre
hagyatkozva. A tájékozódás egyes alapelveinek ismertetését játékok, kísérletek
illusztrálják, színezik.
Meaders, O. Donald --
Bobbitt, J. Frank -- Johnson, David I.
Environmental education
in vocational agriculture curriculum and agriculture teacher education
in Michigan, USA. A case study. A discussion document for Unesco Training
Seminars on Environmental Education
(A környezeti nevelés a
mezőgazdasági szakképzésben és szakoktató-képzésben. Esettanulmány Michigan
államból)
Paris : Unesco, 1988. Ism.
lapsz. 134 p.
Miles, Betty
Save the earth. An
action handbook for kids. Rev. ed.
(Mentsük meg a Földet. Gyakorlati
kézikönyv gyerekeknek)
New York : Knopf, 1991.
118 p.
"Nagyszerű környezeti
nevelés egy kicsiny, ötletes oktatócsomagban." Írja a New York Times Books
Review a Save the Earth (Mentsük meg a Földet) 1974-es kiadásáról.
A könyv tartalmából:
Fejezetek a földről,
az atmoszféráról, az energiáról és más témákról fotókkal és rajzokkal illusztrálva.
Bámulatos tények. Lenyűgöző
ismeretek a környező világról.
Gyerekek munkában. Történetek
olyan gyerekekről, akik saját környezetükben, közösségeikben már munkához
láttak.
Munkatetvek, cselekvési
programok. Száznál is több egyszerű és bonyolultabb teendő a gyerekek számára,
melyeket maguk is elvégezhetnek.
Felkészítés a munkára. Útmutató
a környezetvédő szervezetek listájával, szószedettel és tárgymutatóval.
Moll, Gary -- Ebenreck, Sara
(szerk.)
Shading our cities. A
resource guide for urban and community forests
(Árnyas városokért, útmutató
a városok és lakóközösségek fásításához)
Washington, D.C., Covelo,
CA: Island Press, 1989. xvii, 333 p.
Nayar, Usha -- Mangalagiri,
Anjana (szerk.)
Environmental education.
Training of teacher educators, curriculum developers and educational planners
and administrators
(Környezeti nevelés. A tanárképzők,
tantervkészítők és oktatásfejlesztők képzése)
New Delhi: National Institute
of Educational Planning and Administration, 1988. 327 p.
Nilsson, Annika
Saving the ozone layer.
A global task
(Az ózonréteg védelme --
globális feladat) '
Stockholm : Swedish Society
for the Conservation of Nature, 1990. 24 p.
Ocone, Lynn
The youth gardening book.
A complete guide for teachers, parents and youth leaders. 2. print.
(Ifjú kertész könyv. Útmutató
tanároknak, szülőknek és ifjúsági vezetőknek)
Burlington : Gardens for
All, 1984. ix, 145 p. : ill.
Orr, David W.:
ÖKOLÓGIAI MŰVELTSÉG
Az oktatás és az átmenet egy posztmodern
világba
(Ecological literacy: Education and
the transition to a postmodern world.
Albany, NY: State U of New York Press,
1992. 210 p.)
Hosszú, bonyolult és kockázatos átmenet
részesei vagyunk, útban egy fenntartható, békés, igazságos és demokratikus,
posztmodern világ felé. A modern világban az oktatás a természet leigázását
és a Föld iparosítását szolgálta, s a gazdaság igényeihez szabott, kiegyensúlyozatlan,
szúk keretek közé szorított embereket termelt. A posztmodern nevelésnek
életközpontúnak kell lennie: a gyógyítás, a kapcsolatteremtés, a felszabadítás,
a képességek kibontakozása, az alkotás és az ünnepjegyében, A kötetben
szereplő tanulmányok 1984 és 1989 között születtek, és a következő témákról
szólnak:
1. A fenntarthatóság válsága mint
társadalmi csapdahelyzet terméke. A mód, ahogyan a fosszilis energiával,
a földdel, a vízzel, az erdőkkel, az ásványi anyagokkal, a biológiai sokféleséggel
élünk, becsületes számítások szerint azzal fenyeget, hogy belezuhanunk
ebbe a magunk teremtette kelepcébe.
2. A fenntarthatóság két értelmezése:
"Technikai fenntarthatóság" -- miszerint vannak technikai válaszok és/vagy
piaci megoldások. "Ökológiai fenntarthatóság" -- amely az emberiség bajait
előidéző gyakorlat alternatíváit keresi, többnyire a régi idők tapasztalatához,
hagyományaihoz visszatérve, és a természetet téve meg a tervezés mintájául.
3. Átváltozás négy típusa. A leegyszerűsítő
New Age szemlélet szerint a piaci és gazdasági önérdekre, a közérdekre
és a kormányzati szabályozásra építve a változás elkerülhetetlen. Az értékváltás
az oktatás közvetítésével történik. a fenntarthatóság előfeltétele a polgári
megújulás.
4. Az ökológiai műveltség: egyszerre
jelenti az emberek, a közösségek egymáshoz és a természet rendszeréhez
fűződő viszonyának, valamint a modern világ, a környezeti problémák és
az ezekre adandó válaszok dinamikájának megértését.
5. Allen Bloom: The Closing of the
American Mind című sikerkönyvének (Simon and Schuster, 1987) kritikája.
A könyv felmagasztalja a kötelező olvasmányokat (melyek nem annyira nagyok
és nem annyira kötelezőek), ezeket tekintve a töredékesség ellenszerének
"jelzi a tisztán tudományos gondolkodás elzárkózását az ökológiai kérdések
elől"; egy mumifikált tantervvel akar kihátrálni a XX. századból.
6. Szillabus az ökológiai irodalomhoz:
kb. 400 könyvet és cikket tartalmazó. remekül csoportosított bibliográfia.
7. Helyszín és pedagógia: a hely beépítése
az oktatásba megkívánja a szellem és a tapasztalat ötvözését; Thoreau Walden
című műve szolgál mintául a személyesség, a pedagógia és a helyszín lehetséges
egységére.
8. Mire való az oktatás: vita paradigmákról,
értékekről, mozgástérről, a tudás fogalmáról és a környezeti szempontú
kölcsönös függőség kihívásáról.
9. Környezeti nevelés mint oximoron:
az oktatás által okosabbá lettünk, de ökológiai szempontból nem lettünk
bölcsebbek; a környezetvédelmi nevelésnek át kell szőnie a teljes tantervet
és az intézmény egész működését.
Pesch, Barbara B. (szerk.)
Gardening with children.
A handbook
(Kertészkedés gyermekekkel)
Brooklyn, NY : Brooklyn
Botanic Garden, 1984. 64 p. : ill.
Pieters, Maarten -- Pimm,
Vivian (szerk.)
Teaching for sustainable
development. Report on a workshop at Veldhoven-Netherlands 23rd-25th
April 1990. Including Starting points for environmental education. A design
for a core curriculum in environmental education
(Oktatás a fenntartó fejlődésért.
Az 1990 április 23-25 között Veldhovenben tartott munkaülés jelentése)
Enschede : Institute for
Curriculum Development, 1990. 87 p.
Pike, Graham -- Selby, David
Greening. The staffroom.
A staff development file in environmental education. Facilitator's handbook
(Környezetvédelmi oktatás.
A tanárok képzése. Tanárképzési anyag a környezetvédelmi nevelés keretében)
London : BBC, Godalming
: World Wide Fund for Nature, 1990. 136 p. + 1 videotape (30 min)
Poulton, Prue -- Symons,
Gillian
Eco school
(Ökoiskola)
Godalming : World Wide Fund
for Nature, ca 1986. 70 p.
"Milyen az iskolátok;
jól illeszkedik a környezetébe; megközelíthető-e tolókocsival; mit
nem szerettek benne; mit változtatnátok rajta?" Sorjáznak a kérdések a
WWF környezeti nevelési programja keretében megjelent könyvecskében. A
jól feltett kérdések látni, odafigyelni tanítanak, hiszen ritkán vesszük
észre azt. ami nap, mint nap a szemünk elé kerül.
A könnyen kezelhető, spirálfüzet
formában közreadott munka tíz fejezete az iskola helyszíneit veszi nagyító
alá a bejárattól az ebédlőig, külön fejezetet szentelve a hulladékgyűjtés
és az energiatakarékosság témájának is. Mind a tíz egység két részre, tanári
segédletre és a diákok számára összeállított munkalapokra tagolódik, megadja
továbbá a témába vágó források jegyzékét. A kritikus vizsgálódás tárgya
tehát az iskola. Mennyire felel meg a célnak, milyen a viszonya a környezetéhez,
mennyire esztétikus? A valamennyi fejezeten végigvonuló közös szempontok:
a mozgáskorlátozottak igényei, az energiatakarékosság és az ökológia.
A diákok elkészítik az elemzett
helyszínek méretarányos alaprajzát, elölnézeti rajzát, kérdőíveket szerkesztenek,
hogy megtudakolják a többi használó véleményét, tolókocsiban ülve is megteszik
az egyes útvonalakat, hogy szembesüljenek a számukra eddig ismeretien nehézségekkel.
Csoportokba szerveződve (a javasolt nagyság négy fő) megvitatják tapasztalataikat
és elkészítik az adott helyszín szerintük ideális kialakításának tervét,
majd modelljét. Az életképes, kivitelezhető ötleteket az iskolában felhasználják,
megvalósítják. A gyerekek új nézőpontokat fedeznek fel, megtanulják figyelembe
venni a másik -- esetleg sérült, segítségre szoruló -- ember, a helyi,
tágabb közösség és a természet megóvásának szempontjait. A közös munka
során szinte észrevétlenül épül be a gondolkodásba a felelősségérzet. az
empátia, az együttműködési készség. A program -- az eddigi külhoni tapasztalatok
szerint -- sikerrel alkalmazható mind az általános, mind a középiskolában,
és gond nélkül beépíthető mind a humán, mind a reáltárgyak oktatósába.
A mű kiadása, adaptálása talán itthon sem lenne haszon nélkül való.
A problem-solving approach
to environmental education
(Közelítés a problémamegoldó
pedagógia felé a környezeti nevelésben)
Paris: Unesco, 1985. 83
p.
Race to save the planet.
A one-semester television course and prime-time television series premiering
Fall 1990
(Verseny a Föld megmentéséért.
Az 1990 őszén bemutatott féléves televíziós tanfolyam és főműsor időben
vetített közszolgálati televíziós sorozat)
Sanca Barbara : The Annenberg/CPB
Project. 1990. 80 p.
Randle, Damian
Teaching green. A parent's
guide to education for life on Earth. Repr.
(A "zöld" tanítás. Kézikönyv
szülőknek)
London : Green Print, 1991.
ix, 236 p.
Rauzon, Mark J.
Catch a comet by the
tail. The epic adventures of pillbug the pilgrim
(Kapd el az üstököst a farkánál
fogva)
Berkeley, CA : Marine Endeavors
Press, 1985. 46 p.
Reed, Don C.
The dolphins and me
(A delfinek és én)
San Francisco : Sierra Club
Books, Boston, Toronto, London : Little, Brown and Company, 1989. vi, 135
p.
Report on the Annual General
Seminar for Teachers and National Experts. Athens, Greece, 4-9 November
1986
(Jelentés az Athénban 1986.
november 4. és 9. között, tanárok és a résztvevő országok szakértői számára
megrendezett szemináriumról)
Dublin : CDVEC Curriculum
Development Urx 1986. 75 p.
Rose, Peter -- Conlon, Anne
Yanomamo. An ecological
musical for soloists, chorus, narrator and stage band. Vocal score
(Yanomamo. Ökológiai musical
szólistákra, kórusra, narrátorra és színpadi zenekarra. Énekkari partitúra)
London : Josef Weinberger
Ltd, 1988. 80 p.
Rusmore, Barbara -- Rosenberg,
Jean
Friends of the Earth's
global warning workshop. Leaders handbook and participants packet
(Munkaműhely a globális
felmelegedésről a Föld Barátai szervezésében)
Washington, D.C. : Friends
of the Earth, 1991. 27, 27 p.
Salt, Bernard
Environmental science.
3. impr.
(A környezet: tudománya)
London : Cassell, 1987.
151 p.
Simpson, Patricia R. -- Hungerford,
Harold -- Volk, Trudi L. (szerk.)
Environmental education.
A process for preservice teacher training curriculum development. A discussion
document for Unesco Training Seminars on Teacher Training in Environmental
Education
(A környezeti nevelésre
való felkészítés folyamata a tanárképzésben. Tantervfejlesztés)
Paris : Unesco. 1988. iii,
175 p.
Stille, Darlene R.
The ozone hole
(Az ózonlyuk)
Chicago : Childrens Press,
1991. 45 p.
Subregional Training Seminar
on Nonformal Environmental Education for the Caribbean. 25-31 May,
1987 Guayana. Final report
(Regionális szeminárium
az iskolán kívüli környezetvédelmi nevelésről a karibi térség országai
számára, Guayana 1987. május 25-31. Zárójelentés)
Georgetown : University
of Guayana, 1987. ii, 155p., 4 t.fol.
Subregional training seminar
on the incorporation of environmental education into industrial education
for Asia. 20-27 April 1987, New Delhi, India. Final report
(Regionális szeminárium
a környezetvédelmi nevelésnek a szakmai képzés keretébe illesztéséről Ázsiában.
Zárójelentés)
New Delhi: National Council
of Educational Research and Training, 1987. 116 p.
Sustainable development
issues in education. A status report for nongovermental organizations
(A fenntartható fejlődés
témái az oktatásban. Helyzetjelentés a nem-kormányzati szervezetek számára)
Washington, D.C. : Global
Tomorrow Coalition, 1990. 42 p.
Sytnik, Konstantin Merkurievich
(szerk.)
Living in the environment.
A sourcebook for environmental education
(Élni a környezetben. Forrásanyag
a környezetvédelmi oktatáshoz)
Paris : UNESCO, Kiev : Naukova
Dumka, 1985. 230 p., 8 t.fol.
Taylor, John
Guide on simulation and
gaming for environmental education
(Szimuláció és játék a környezeti
nevelésben. útmutató)
Paris: Unesco, 1985. 121
p.
Universities and environmental
education.
Írták Schwass, R. és mások
(Környezeti nevelés és felsőoktatás)
Paris: Unesco: IAU, 1986.
127 p.
Ways of living. A
World Wildlife Fund project.
A book for teachers. Írták
Hurt, Ben és mások.
(Életmódok. WWF tervezet.
Tanári kézikönyv)
Godalming : WWF, 1984. 35
p.
Whitefeather, Willy
Willy Whitefeather's
outdoor survival handbook for kids
(Túlélés a szabadban. Kézikönyv
gyermekeknek)
Tucson, AZ, New York, NJ
: Harbinger House. 1990. 96 p.
Widdowson, John
Making one world. An
education pack on development and environment. Teacher's notes, activity
sheets
(Egyetlen Földünk van. Környezeti
nevelési oktatócsomag)
Lisbon : North-South Centre,
1992. 12, 46 p. + 8 öh. színes plakát
Wilke, Richard J. -- Peyton,
R. Ben -- Hungerford, Harold R.
Strategies for the training
of teachers in environmental education. A discussion guide for Unesco Training
Seminars on Environmental Education
(A környezeti nevelés alkalmazási
módozatai a tanárképzésben)
Paris: Unesco, 1987. ii,
152 p.
Williams, David
Walking to the creek
(Séta a patakhoz)
New York: Alfred A Knopf,
1990. 33 p.
Williams, Roy
One Earth many worlds
(Egy Föld, sok világ)
Godalming : World Wide Fund
for Nature, 1989. vi, 106 p.
Working out. Work and
the environment. Job prospects, choosing the right job, all jobs are environmental
(Munka és környezet. Munkalehetőségek,
a megfelelő állás kiválasztása, minden foglalkozás lehet környezetbarát)
Godalming : WWF, 1989. 5,
xx, 12 p.
Yates, Steve
Adopting a stream. A
Northwest handbook
(Fogadjunk örökbe egy patakot!
Északnyugati kézikönyv)
Everett:, WA: Adopt-A-Stream
Foundation, 1991. x, 116, 15 p.
Young, A. J.
Guidelines for the development
of non-formal environmental education
(A nem-formális környezeti
nevelés fejlesztésének fő irányzatai)
Paris : Unesco, 1986. iii,
94 p.
Young, Donald -- Bix, Cynthia
Overbeck
The Sierra Club Book
of our national parks
San Francisco : Sierra Club
Books, Boston etc. : Little, Brown and Company, 1990. 63 p.
Német nyelven
Bauer, Ulrich (szerk.)
Umwelterziehung an Deutschen
Mitgliedsschulen 1982-1986
(Környezeti nevelés német
iskolákban 1982-1986)
Stuttgart: Schulnetz für
Umwelterziehung der Europäischen Gemeinschaft, 1987. 66 p.
Berdeff, Doris -- Eulefeld,
Günter (szerk.)
Modelle zur Umwelterziehung
in der Bundesrepublik Deutschland. Bericht über eine Fachtagung des Bundesministeriums
für Bildung und Wissenschaft (BMBW) und des Kultusministeriums Rheinland-Pfalz
(Környezeti nevelési modellek
az NSZK-ban)
Kiel : IPN, 1989. 195 p.
Drutjons, Peter
Biologieunterricht. 5-10
(Biológiaoktatás)
Weinheim, Basel: Beltz Verlag,
1982. 250 p.
Elkington, John -- Hailes,
Julia -- Hill, Douglas
Unsere Welt muss grün
bleiben. Handbuch für junge Umweltschützer
(Földünknek zöldnek kell
maradnia. Kézikönyv a fiatal környezetvédőknek)
München: Bertelsmann, 1991.
96 p.
Engelhardt, Wolfgang
Umweltschutz. 5.
neubearb. Aufl.
(Környezetvédelem)
München : Bayerischer Schulbuch-Verlag,
1985. 240 p.
Eulefeld. G. (szerk.)
Materialien zur Umwelterziehung.
Ergänzbare Bibliographie zum Bereich Ökologie und Umwelterziehung. Stand:
1. 10. 1987
(A környezeti neveléshez
kapcsolódó anyagok)
Kiel: IPN, 1987. 111 p.
Eulefeld, Günter -- Winkel,
Gerhard (szerk.)
Umweltzentren. Stätten
der Umwelterziehung
(Környezetvédelmi központok)
Kiel: IPN etc., 1986. 290
p.
Gottschalk, Roland
Biologischer Wegweiser
für Hamburg und Umgebung. Einrichtungen und Exkursionsziele zur Nutzung
für Schulbiologie und Umwelterziehung
(Biológiai útmutató Hamburgról
és környékéről. Intézmények és kirándulóhelyek az iskolai biológiaoktatás
és környezeti nevelés szolgálatában)
Hamburg : BSB, 1986. 152
p.
Hagenbecks Tierpark. Unterrichtsort
und Begegnungsstätte. Handreichungen für Lehrer. Arbeitsblätter für Schüler.
Írták Wöhrmann, Jan és mások.
(A Hagenbeck állatkert)
Hamburg : BSB, 1988. 141
p.
Herlt, Brigitta (szerk.)
Studienführer Umwelt
(Tájékoztató az egyetemi
szintű környezeti oktatásról)
Wien: ARGE Umwelterziehung,
1987. 156 p.
Hinke, Helga (szerk.)
Umweltaktivitäten an
den bayerischen Schulen
(A bajor iskolák környezetvédelmi
akciói)
München : ISB, 1987. 156
p.
Huber, Wolfgang
Umwelttips für Schüler
(Környezetvédelmi ötletek
tanulók számára)
Hilpolstein : Landesbund
für Vogelschutz in Bayern e.V, 1989. 48 p.
Jung, Ina
Der Ökogarten für Kinder.
Natur verstehen auf kleinstem Raum
(Öko-kert gyermekeknek.
Hogyan érthetjük meg a természetet kicsiben?)
Düsseldorf: ECON Taschenbuch,
1985. 132 p. : ill.
Kaufmann, Wolfgang
Biologische Schulgärten.
Ihre Organisation, Einrichtung und Unterhaitung
(A biológiai iskolakert.
Szervezése, berendezése, fenntartása)
Krefeld-Hüls : Deutscher
Bund für Vogelschutz, 1984. 157 p. : ill.
Keim, Ch. -- Schnabl, G.
-- Förtsch, L.
Meine Umwelt. Eine Kinderfibel
des Bayerischen Umweltministeriums
(Az én környezetem)
München : StMLU, 1979. 25
p.
"Die langfristige Entwicklung
der Umweltpolitik und Umwelterziehung in Europa". Wien 9-11. 6. 1983
(Az Osztrák Környezet- és
Természetvédelmi
Társaság rendezésében 1983. június 9. és 11. között "A környezetvédelmi
politika és oktatás hosszú távú fejlesztése Európában" címmel megtartott
tudományos tanácskozás anyaga)
Wien :ÖGNU, 1983. 177 p.
Lebende Pflanzen und Tiere
im Unterricht
(Élő növények és állatok
az oktatásban)
Hamburg: BSB. 1989. 131
p.
Lehrplan Biologie an Gesamtschulen
(Biológia tanterv)
Hamburg : BSB, 1988. 63
p.
Lehrplan und Handreichung
für die Beobachtungstuffe und die Haupt- und Realschule. Biologie
(Tanterv polgári és
reáliskolák számára. Biológia)
Hamburg : BSB, 1985. 144
p.
Lehrplan und Handreichung
für die Haupt- und Realschule. Chemie
(Tanterv és segédanyag
polgári és reáliskolák számára. Kémia)
Hamburg : BSB, 1985. 86
p.
Payer, Harald
Energische Alternativen
(Energia-alternatívák)
Wien : ARGE Umwelterziehung
in der ÖGNU, 1988. 44 p.
Praxis der Umwelterziehung
in der Bundesrepublik Deutschland. Eine empirische Studie.
Írták Eulefeld, Günter és
mások.
(A környezeti nevelés németországi
gyakorlata. Egy empirikus tanulmány)
Kiel: IPN, 1988. 213 p.
Press, Hans Jürgen
Geheimnisse des Alltags.
Entdeckungen in Natur und Technik
(A hétköznapok titkai. Felfedezések
a természetben és a technikában)
Ravensburg : Otto Maier,
1987. 119 p. : ill.
Punti, Pamela
Alarm! Gift im Kanal
(Vigyázz! Méreg a csatornában)
Hannover : Pelikan, 1986.
57 p. : ill.
Schulgarten. Handreichung
zur Einrichtung und Pflege von Schulgärten
(Iskolakertek)
München : ISB, 1986. 122
p.
Silver, Debbie -- Vallely,
Bernadette
Was du tun kannst, um
die Erde zu retten
(Mit tehetsz a Föld megmentéséért)
Wien : Ueberreiter, 1991.
204 p.
Steiner, Regina
Abfall, die Kehrseite
unseres Alltags
(Szemét, mindennapjaink
söpredéke)
Wien : ARGE Umwelterziehung
in der ÖGNU. 1989. 99 p.
Umweltbildung in der EG.
Dokumentation einer internationalen Fachtagung am 23./24. Februar 1988
in Dortmund und Ergebnisse einer Umfrage durch EURYDICE
(Környezeti nevelés az Európai
Gazdasági Közösség országaiban)
Bad Honnef : Bock, 1989.
150 p.
Umwelterziehung. Schriftenreihe
der Umweltbehörde. Materialen für Aus- und Fortbildung
Hamburg : Umweltbehörde,
1986-Heft 1. Luft. -- 2. Aufl. 1986. 80 p. : ill.
Umwelterziehung. Schriftenreihe
der Umweltbehörde. Materialen für Aus- und Fortbildung
Hamburg : Umweltbehörde,
1986-Heft 2, Parkanlagen. -- 2. Aufl. 1986. 51 p. :ill.
Umwelterziehung. Schriftenreihe
der Umweltbehörde. Materialen für Aus- und Fortbildung
Hamburg : Umweltbehörde,
1986-Heft 3, Gärten in der Stadt. -- 2. Aufl. 1986. 51 p. :ill.
Umwelterziehung. Schriftenreihe
der Umweltbehörde. Materialen für Aus- und Fortbildung
Hamburg : Umweltbehörde,
1986-Heft 4, Strassenbäume. -- 2. Aufl. 1986. 38 p. : ill.
Umwelterziehung. Schriftenreihe
der Umweltbehörde. Materialen für Aus- und Fortbildung
Hamburg : Umweltbehörde.
1986-Heft 6, Lärm. -- 2. Aufl. 1988. 43 p. : ill.
Umwelterziehung. Schriftenreihe
der Umweltbehörde. Materialen für Aus- und Fortbildung
Hamburg : Umweltbehörde,
1986-Heft 7, Alster. 1988. 76 p. : ill.
Umwelterziehung. Schriftenreihe
der Umweltbehörde. Eine Bildergeschichte für Kindergarten und Grundschule
Hamburg : Umweltbehörde,
1986-Heft 9, Die Geschichce eines Strassenbaumes. 1988. 27 p. : ill.
Umwelterziehung. Schriftenreihe
der Umweltbehörde. Fine Unterrichtseinheit für die Grundstufe
Hamburg : Umwelcbehörde,
1986-Heft 8, Trinkvasser ist kostbar. 1988. 89 p. : ill.
Unterbruner, Ulrike
Lebendiges Lernen in
der Umwelterziehung. Anregungen für die Praxis
(Élettel teli környezeti
nevelés)
Wien : ARGE Umweiterziehung
in der ÖGNU. 1986. 71 p.
Vanhalewijn, Mariette
Meine Welt soll schöner
sein. Der Traum des kleinen Adam
Freiburg, Basel, Wien :
Herder, 1984. 56 p. : színes ill.
Veit, Barbara -- Wiebus,
Hans-Otto
Umweltbuch für Kinder.
Umweltverschmutzung und was man dagegen tun kann
(Környezetvédő könyv gyermekeknek.
Környezetszennyezés és amit tehetünk ellene)
Ravensburg : Otto Maier,
1986. 95 p. : ill., részben színes
Widdowson, John
One world. Eine Unterrichtsenheit
zu Umwelt und Entwicklung
(Egyetlen Földünk
van. Környezeti nevelési oktatócsomag. A "Making one world" c. kiadvány
német nyelvű változata)
Bern : Schweizerische Lehrerinnen-
und Lehrer-Zeitung : Schulsteile Dritte Welt, 1992. 16, 76 p. + 8 öh. színes
plakát
Winkel, Gerhard
Das Schulbiologiezentrum
Hannover. Eine Einrichtung für Umwelterziehung
(A hannoveri iskolabiológiai
centrum)
Hannover: Schulbiologiezentrum
Hannover, 1985. 33 p.
Winkel, Gerhard (szerk.)
Das Schulgarten Handbuch
(Iskolakert. Kézikönyv)
Seelze : Friedrich, 1985.
316 p. : ill.
Zentrum für Schulbiologie
und Umwelterziehung in Hamburg. Gründungsschrift
(Iskolabiológiai és környezeti
nevelési központ. Alapítási dokumentum)
Hamburg : FSH, 1983. 217
p.
Zukunftsaufgabe Umweltbildung.
Stand und Perspektiven der Umweltbildung in der Bundesrepublik Deutschland
(A környezeti képzés jövőbeni
feladatai)
: BMBW, 1988. 43 p.
Francia nyelven
L'action du programme
international d'éducation relative á l'environnement Unesco-PNUE. 1975-1983
(Az Unesco-PNUE környezetvédelmi
nevelés nemzetközi programjainak tevékenysége (1975-1983))
Paris : Unesco, 1984. 43
p.
L'approche interdisciplinaire
en éducation relative á l'environnement
(A környezeti nevelés interdiszciplináris
megközelítése)
Paris : Unesco, 1985. 52
p.
Berkmüller, Klaus -- Monroe,
Martha C.
La stratégie mondiale
de la conservation. Un programme á l'intention des jeunes. Manuel de projets
en matiére d'environnement
(A környezet megőrzésének
nemzetközi stratégiája. Fiatalok számára készült program. Kézikönyv a környezet
tervezéséről)
Cambridge : Royaume-Uni,
Gland, Suisse : UICN, 1986. 75 p.
Conférence intergouvernementale
sur l'éducation relative á l'environnement. Organisée par l'Unesco avec
la coopération du PNUE. Tbilissi (URSS) 14-16 octobre 1977. Rapport final
(A környezeti nevelés kormányközi
konferenciájának zárójelentése)
Paris : Unesco, 1987. 103
p.
Deleage, J. P. -- Souchon,
C.
L'énergie. Théme interdisciplinaire
pour l'éducation relative á l'environment
(Az energia. Interdiszciplináris
anyag az oktatás számára)
Paris : Unesco, 1984. 174
p.
L'éducation relative á
l'environnement. Principes d'enseignement et d'apprentissage
(A környezeti nevelés tanítási
és
tanulásai
alapelvei)
Paris : Unesco, 1986. XI,
228 p.
Grabe, Sven
L'éducation environnementale
dans l'enseignement technique et professionnel. [Document de réflexion
pour les séminaires de formation de l'Unesco sur l'intégration de l'éducation
environnementale dans l'enseignement technique et professionnel]
(A környezeti nevelés a
műszaki- és szakoktatásban)
Paris : Unesco, 1988. V,
40 p.
Hungerford, Harold R. --
Peyton, Robert Ben
Comment construire un
programme d'éducation environnementale. Document de travail pour les séminaires
de formation á l'éducation retative á l'environnemnet organisés par l'Unesco
(Egy környezeti nevelési
program kidolgozásának módozatai)
Paris : Unesco, 1989. viii,
65 p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Éducation environnementale.
Module pour la formation initiale des professeurs et inspecteurs de sciences
de l'enseignement secondaire
(Környezeti nevelés. Segédanyag
a középiskolai tanárok és szakfelügyelők felkészítéséhez)
Paris : Unesco. 1985. 227
p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Éducation environnementale.
Module pour la formation initiale des professeurs et des inspecteurs de
sciences sociales de l'enseignement secondaire
(Környezeti nevelés. Segédanyag
a társadalomtudományt oktató középiskolai tanárok és a szakfelügyelők felkészítéséhez)
Paris : Unesco, 1985. 133
p.
Jacobson, Willard J. (szerk.)
Éducation environnementale.
Module pour la information initiale des maitres et des inspecteurs de l'enseignement
primaire
(Környezeti nevelés. Segédanyag
az általános iskolai tanítók és szakfelügyelők felkészítéséhez)
Paris: Unesco, 1987. 175
p.
Panorama des tendances,
des besoins et des priorités de l'éducation relative á l'environnement
depuis la Conférence de Tbilissi. Rapport préliminaire d'une enquete mondiale
(A környezeti nevelés irányvonalai
a tbiliszi-i konferenciát követően. Egy világméretű felmérést bevezető
áttekintés)
Paris : Unesco, 1983. 46
p.
Répertoire international
du personnel actif dans le domaine de l'éducation relative á l'environnement
(A környezeti nevelésben
résztvevők nemzetközi címjegyzéke)
Paris : Unesco, 1977. XII,
126 p.
Souchon, C. -- Deleage, J.
P.
Module éducatif sur la
désertification
(Oktatási segédanyag az
elsivatagosodás témaköréből)
Paris : Unesco, 1985. 144
p.
Stratégie Internationale
D'action en matiére D'éducation et de Formation Relatives Á L'environnement
Pour les Années 1990. UNESCO-UNEP Congress. Moskva, 1987
(A környezeti oktatás és
nevelés nemzetközi stratégiája az 1990-es évekre)
Paris: Unesco, Nairobi :
UNEP, 1987. 24 p.
Taylor, John L.
Guide de la simulation
et des jeux pour l'éducation relative á l'environment
(Szimuláció és játéka környezeti
nevelésben. Útmutató)
Paris : Unesco. 1985. 111
p.
Vers une pédagogie de
solution de problémes en éducation relative á l'environnement (Közelítés
a problémamegoldó pedagógia felé a környezeti nevelésben)
Paris : Unesco, 1985. 80
p.
Widdowson, John
One world. Un seul monde.
Dossier pédagogique environriement développement
(Egyetlen Földünk van. Környezeti
nevelési oktatócsomag. A "Making one world" c. kiadvány francia nyelvű
változata)
Lausanne : Service Ecole
Tiers Monde, 1992. 16, 76 p. + 8 öh. színes plakát
Young, A. J. -- McElhone,
M. J.
Principes directeurs
pour le développement de l'éducation environnementale non formelle
(A nem-formális környezeti
nevelés fejlesztésének fő irányzatai)
Paris : Unesco, 1987. iii,
44 p.
Holland nyelven
Afval
(Hulladék)
Nijmegen : LMV, 1991. 30
p.
Brinkman, Gerda -- Yperen,
Michiel van (szerk.)
Cursus natuur en milieu
(Tanfolyam a természetről
és a környezetről)
Amsterdam : Instituut voor
Natuurbeschermingseducatie, Utrecht : Stichting Milieu-Educatie, 1990.
192 p., 43 fol.
Leermiddelen milieu. 6e
ed
Nijmegen : LMV. 1991. 61
p. |